Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n mielipidekirjoitus: Suren sitä, ettei tyttäreni halua lapsia enkä saa kokea isovanhemmuutta

Vierailija
17.10.2019 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006275194.html

"Tyttäremme on hyvässä avioliitossa. Hänellä ja hänen puolisollaan on vakituinen työ. He ovat päättäneet valita lapsettomuuden, osittain maailmantilanteen takia mutta paljolti myös omien antoisien harrastustensa vuoksi. En halua kiistää heidän oikeuttaan tehdä valintoja. Haluan kuitenkin tehdä näkyväksi myös meidän varjossa olevien tunteet, kun menetämme isovanhemmuuden.

On luonnollista ikävöidä lapsenlapsia. Kun isovanhemmiksi päässeet tuttavani kertovat suhteista omiin lapsenlapsiinsa, tunnen osattomuutta. Ajatus, ettei lapsenlapsia tulisi olemaan koskaan, on surullinen."

Niin! Eikö tunnekylmät ja itsekkäät velat todellakaan ajattele ollenkaan tuota asiaa?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa. Minulla on yksi lapsi ja hän puolisoineen on tehnyt tuon saman päätöksen eli eivät halua lapsia, ja minusta se on täysin ok. En koe pienintäkään tarvetta tai halua saada lapsenlapsia, pikemminkin olen helpottunut siitä, ettei minulta odoteta lapsenhoitoapua.

Vierailija
2/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velojen vanhemmat voisivat keskittyä muihin lähisukulaisiin, joilla on pieniä lapsia. Isotäti ja -setäkin voivat olla läheisiä, se on vaan tahdosta kiinni. Perinnötkin voisi käyttää sukua jatkavia ihmisiä tukemaan, ei velat mitään tarvi (eikä ansaitse).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä nyt lapsia ruveta tekemään toisten iloksi! Vähän järkeä päähän nyt, kiitos!

Vierailija
4/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakaan ei ole tulossa mummoa, ja olen siitä todella surullinen, MUTTA en ikimaailmassa paljastaisi tätä lapselleni. Vaikka suren menetettyä isovanhemmuutta, olen lapseni tukena elämänsä isoissa päätöksissä. Ja pienissäkin :) Lapseni on parasta, mitä elämä minulle on tarjonnut, ja nautin siitä loppuun asti, toki aika pieninä annoksina nykyään, mutta sydämessäni ja ajatuksissani hän on päivittäin, paljon.

Vierailija
5/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin toivon myös, että lapseni aikanaan saa lapsia. M40

Vierailija
6/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä surra, jos joku haaveiltu asia ei toteudukaan. Se on vain inhimillistä. Syyllistää ei tietenkään saa.

Vierailija
7/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitten ainakin käyttää omaisuus viimeistä lanttia myöten, jos kerta suku siihen päättyy.

Ei sellainen ihminen tarvitse mitään ja hassaisi perinnön vai itseensä.

Muutenkin on ihan hyvä olla pitämättä enää yhteyttä suvun lopettajaan.

Toki jokaisella ihmisellä on oikeus elää kuten tahtoo, muttei sitä tukea tarvitse.

Vierailija
8/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeeta se on eläissään koko omaisuus käyttää. Jossain pitää asua ja mökilläkin haluan käydä niin kauan kuin henki pöhisee?

Vierailija
9/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta tämä pakkotoimintosi, ap. Sulla on varmaan lääkkeetkin siihen.

Se ei kuulu kellekään, hankkiiko joku lapsia vai ei. Kumpikin on yksityisasia, eikä horjuta henkisesti tervettä SIVULLISTA.

Vierailija
10/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeeta se on eläissään koko omaisuus käyttää. Jossain pitää asua ja mökilläkin haluan käydä niin kauan kuin henki pöhisee?

Asua voi vuokralla ja rahat voi lahjoittaa mieleisiinsä kohteisiin. Tai oleilla vuokramökillä.

Vierailija
11/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vain helpottunut, että omat lapseni eivät halua lapsia. Mulla on kaksi siskoa ja meillä kaikilla lapsia. Vanhempani olivat aikoinaan hyviä isovanhempia. Auttoivat paljon lastenhoidossa ja muussakin. Ja kuten palstalla monet ovat sanoneet, silloin tietenkin aikanaan lapset huolehtivat vanhoista vanhemmistaan. Vaan kuinkas kävikään? Molemmilla siskoillani on lapsenlapsia ja he haluavat vuorostaan olla hyviä isovanhempia kiireisten ja väsyneiden lastensa apuna. Ei heillä ole aikaa eikä voimia huolehtia vielä vanhemmistammekin. Lapsenlapsettomana minä ja lapsettomina lapseni huolehdimme.

Vierailija
12/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuota saa surra, totta kai. Se on samalla lailla omia alkukantaisia toiveita vastaan sotiva asia kuin vaikka lapsettomuus sellaiselle, joka lapsia toivoo.

Mutta tietenkään se ei ole mikään syy kenenkään tehdä vasten tahtoaan lasta.

Lapsen/lasten hankkiminen on kumminkin vanhemmille elämänikäinen sitoumus, ei sitä tehdä koskaan jaloista ja epäitsekkäistä syistä, sen kummemmin kuin lapsettomuuspäätöstäkään. Molemmat ovat itsekkäitä päätöksiä ja niin niiden PITÄÄKIN olla! Jos joku jättäisi lapset tekemättä tai hankkisi lapsia ylevistä syistä, päätöstä katuisi suurella todennäköisyydellä.

Toivottavasti tuo vanhempi älyää työstää pettymystään ihan muiden kuin tyttärensä kuullen. Oman äidin valitus ja painostus voi herkästi olla asia, joka katkaisee välit.

Vierailija
13/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiotuloverotus 50:een prosenttiin, jokaisesta lapsesta vaikkapa 10 % alennus. Katotaan, rupeeko tulemaan lapsia. Tällä tavalla velatkin kantaisivat paremmin kortensa kekoon yhteiskunnan puolesta.

Vierailija
14/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiotuloverotus 50:een prosenttiin, jokaisesta lapsesta vaikkapa 10 % alennus. Katotaan, rupeeko tulemaan lapsia. Tällä tavalla velatkin kantaisivat paremmin kortensa kekoon yhteiskunnan puolesta.

Voit toki fantasioida tuollaisista asioista, mutta ei niitä tule tapahtumaan. Minua ihmetyttää, mistä on noussut tämä käsittämätön tarve painostaa muita ihmisiä hankkimaan lapsia. Tehköön jokainen itse niin monta kuin haluaa, mutta yhteiskunnan ei tule painostaa yhdenkään lapsen hankkimiseen.

Vierailija
15/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit toki fantasioida tuollaisista asioista, mutta ei niitä tule tapahtumaan. Minua ihmetyttää, mistä on noussut tämä käsittämätön tarve painostaa muita ihmisiä hankkimaan lapsia. Tehköön jokainen itse niin monta kuin haluaa, mutta yhteiskunnan ei tule painostaa yhdenkään lapsen hankkimiseen.

Kenenkään ei tule painostaa ketään, totta, yhteiskunta voisi kyllä kannustaa paremmin, mutta tuon kirjoittajan todellisuustaju on täysin poissa käytöstä, säälittävää.

Vierailija
16/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa olla surullinen siitä, jos ei saa kokea isovanhemmuutta. Mutta toivon todella, että nämä ihmiset eivät millään tavalla syyllistä omia lapsiaan tästä ja jos ilmaisevatkin surunsa aiheesta, niin samaan hengenvetoon myös toteavat vilpittömästi, että sehän ei kuitenkaan lasten vika ole. Ehkä vika on heidän itsensä, kun eivät tehneet enempää lapsia, ehkä just se seuraava olisikin halunnut lapsia. Syyllistäminen ja syyn vierittäminen muiden niskoille ei toimi, vain pahoittaa kaikkien mielen. Siksipä saa surra, mutta syyllistämättä.

Saahan sitä surra ihan mitä tahansa.

Vierailija
17/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut ennakoida tilanne, ja tehdä enemmän kuin yksi lapsi. Meitä on 6 sisarusta, joista yhdellä lapsia, toinen ehkä joskus "hankkii", muut ei halua.

Vierailija
18/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena kommentti: kyllä tulee, ja ihan vaan siksi, että kun huoltosuhde heikkenee eli yhä pienempi joukko työssäkäyviä elättää yhä suurempaa joukkoa eläkeläisiä, on veroprosenttia pakko kasvattaa roimasti, että saadaan rahaa yhteiskunnan palveluihin ja sosiaali- ja eläkemenoihin.

Siinä se "käsittämätön" syy on huolestua syntyvyyden laksusta. Joko tänne pitää lisätä reippaati maa.anm..ttoa (minulle sopii hyvin sekin) tai lisätä syntyvyyttä, muuten hyvinvointiyhteiskunnalta romahtaa rahoituspohja.

Eli se on simppeliä matematiikkaa, turhaa siihen on mitään uhriutumista tuupata mukaan. Jokaisella on oikeus tehdä omat perheratkaisunsa, mutta ei kannata sitten ihmetellä, miksi eläkeikää nostetaan koko ajan, verotus kiristyy ja yhteiskunnan palvelut heikkenevät.

Vierailija
19/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei tule painostaa ketään, totta, yhteiskunta voisi kyllä kannustaa paremmin, mutta tuon kirjoittajan todellisuustaju on täysin poissa käytöstä, säälittävää.

Ohiksena pakko sanoa, että sinulla tässä on säälittävä käsitys yhteiskuntamme taloudesta.

Millä ihmeellä luulet, että sosiaaliturva, eläkkeet ja palvelut maksetaan, kun aina vaan pienempi osuus vanhenevasta väestöstä käy töissä? Niin, se on pakko nostaa veroja. Ei siihen mitään sen kummempaa lapsiperheiden suosimista tai lapsettomien painostusta tarvita, ihaan vaan halu sälyttää koulutus, terveydenhoito ja sosiaaliturva...

Vierailija
20/62 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilla saa, ja toteutumattomia haaveita saa surra. Mutta oman lapsensa valintoja ei voi kyllä kritisoida, jos kyseessä on asia mikä ei kuulu vanhemmalle, vaan kyseessä on omaa elämää koskeva päätös. Syyllistämällä pilaa vaan välit lapseensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä