Siis mitä pas*aa? Paljon teidän muiden n. 35-vuotiaiden eläke on tällä hetkellä?
Ilmarisen kirje kolahti luukkuun. Nyt eläkettä vajaa 500€ ja aina oon ollut työssä. Varmaan tonni kasassa kun eläkeikä koittaa. Ei kannusta.
Kommentit (304)
330 euroa kertynyt ikää 31v.
Tavoitteena, että olis eläkepäivillä velaton kerrostalo/rivarikämppä, jossa hoitovastike max 300 eur (nykyrahassa).
Sitten pärjäilen ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisiin ökyeläkkeisiin pitäisi saada katto! Eli ei ökyeläkkeitä, porvarit vievät suomen tuhoon. Kyllä niillä jotka ovat huippupalkkaa nostaneet olisi pitänyt olla kyky myös säästää.
He ovat itse maksaneet eläkkeensä ja todennäköisesti myös sinun eläkkeen. Olisit käynyt koulut aikoinaan kunnolla, se on Suomessa ilmaista.
Me nykyiset työikäiset maksamme ne ökyeläkkeet. Joka päivä heräämme kuudelta että pääsemme niitä maksamaan. Miksi porvarit kannattavat sosialismia? Itse olen sitä mieltä että jokaisen tulisi ansaita itse oma elantonsa. Etiikkaani ei sovi että seuraava maksaa.
Kyllä niillä ökyeläkeläisillä on ne eläkemaksut otettu palkasta aivan samalla tavalla kuin muiltakin.
Sinä et vain tajua. Ökyeläkeläinen maksoi palkastaan edellisen sukupolven huomattavasti pienemmän eläkkeen.
Nykytyöntekijä maksaa nykyökyeläkeläisen eläkkeen.
Kuka maksaa nykytyöntekijöiden eläkkeen? Ja kun veroprosentit ja tel-maksut ovat tätä luokkaa, niin kenen palkasta on varaa säästää henkilökohtaista eläkerahastoa? Ja eikö se ole vähän moraalisesti väärin, että meidän polvi joutuu maksamaan sekä edellisen polven eläkkeet että säästämään itse erikseen oman eläkkeensä? Pop
Siinä on kysymykset, joita todella pitäisi miettiä tämän päivän politiikassa.
Siis samaan aikaanhan tässä on tiedossa sekin, että pitää alkaa säästämään omille lapsille myös opintorahastoja, sillä ilmainen korkeakouluopiskelu tulee olemaan historiaa 20 vuodessa. Terveydenhuolto ja koulutus varmasti säilytetään, mutta minkälainen taso niissä tulee olemaan? Jo nyt on yhdistettyjä luokkia, ekaluokkia joiden luokkien koko on lähempänä sataa kuin kymmentä(!)
Varhaiskasvatuksesta puhumattakaan, jota uhkaa tällä hetkellä todellinen työntekijöiden pako. Varhaiskasvatus joka on kaikkien tutkimusten mukaan taloudellisesti järkevin kohde laittaa yhteiskunnan rahat. Eli jokainen euro mikä menee varhaiskasvatukseen tuottaa monin verroin enemmän mitä euro joka laitetaan peruskouluun, toiseen asteeseen jne.
Tässäpä sinulle pikakelaus siitä, miksi nykyjärjestelmä turhauttaa ja suututtaa. Ei ole oikein että nytkin on ihmisiä jotka nostavat neljän tonnin eläkettä, kun meillä työntekijöillä lähtee 50% siitä neljästä tonnista eikä mitään takeita tulevaisuudesta ole. Et edes lapsillesi saa siitä iloa ja turvaa.
34v ja eläkettä kertynyt joku hippasen alle 400€/kk. Olen ollut kotiäitinä ja opiskellut. En todellakaan usko, että koskaan tulen olemaan eläkkeellä enkä edes osaa haaveilla siitä. Keskityn elämään nyt. Makselen omaa rivarikotiani, säästän rahaa lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Oisko jotain 150e/kk luokkaa kertymä... Vaan eipä sillä väliä. Jos systeemi on yhä pystyssä ja itse hengissä kun eläkeikäni 70v koittaa, niin takuueläkehän minulle kuuluu. Turha kiusata itseään palkkatöillä ainakaan eläkkeen vuoksi kun saman saan ilmankin.
Piti ihan kirjautua katsomaan, ja on se kertymä "jopa" 200e/kk. Ikää tasan 35. Tähän nähden on valtava prosentuaalinen menetys, että 18-22-vuotiaana tehtyä työtä (siitä pari vuotta kokoaikaisesti) ei huomioida lainkaan. Sen kanssa saisin lähes 100e/kk enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä kannattaa asua vuokralla ja nostaa asumistukea. Kämpät myyntiin niin niistä saa hyvät rahat millä elellä.
Ei kannata tuudittautua siihen että 30 vuoden kuluttua on olemassa mitään nykyisen kaltaista asumistukijärjestelmää. Kun valtiolta loppuu rahat niin asumistukikuvio on pakko lopettaa.
Toivon todella että näin käy. Ei ole mitään järkeä maksaa sellaisten ihmisten elämistä, jotka eivät itse laita tikkua ristiin minkään asian eteen.
Ihan en oo tuota kysyttyä ikää vaan vasta 28v, kertynyt eläke 107e/kk.
Ei sinänsä ihme kun vasta pari vuotta kunnollista työelämää takana, sitä ennen satunnaisia osa-aikatöitä ja pari kesää kesätöissä. Töissä kyllä olin silti aiemminkin mutta ne oli palkattomia opintoihin kuuluneista työssäoppimisia/työharkkoja reilumpi määrä kun useempaa eri alaa tuli yritettyä ennen oman alan löytymistä.
Teistä kukaan ei tule saamaan mitään eläkkeitä, kun rahat menee kaiken maailman rajanyli läpsytelleiden sossumaksuihin.
No jaa. Se voi hyvinkin olla niinkin, että sitten 30 tai yli 30 vuoden päästä kun eläkeikäsi koittaa, ei ole enää eläkejärjestelmää olemassakaan.
Säätösale kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä kannattaa asua vuokralla ja nostaa asumistukea. Kämpät myyntiin niin niistä saa hyvät rahat millä elellä.
Ei kannata tuudittautua siihen että 30 vuoden kuluttua on olemassa mitään nykyisen kaltaista asumistukijärjestelmää. Kun valtiolta loppuu rahat niin asumistukikuvio on pakko lopettaa.
Toivon todella että näin käy. Ei ole mitään järkeä maksaa sellaisten ihmisten elämistä, jotka eivät itse laita tikkua ristiin minkään asian eteen.
Mutta omien elättien lisäksi kuitenkin koko ajan haalitaan muidenkin maiden elättejä tänne! Tosin sillä erotuksella, että heille maksetaan elatus valtion varoista hautaan asti, ilman mitään velvoitteita. On muuten aivan varma, että kun kerran ovat päässeet tämän maan etuuksiin kiinni, niin eivät takuulla palaa lähtömaahansa. Siellä kun on niin paljon kurjemmat olot kuin täällä, eikä voi Kela <3 ja veronmaksajat <3. Saa nähdä, missä vaiheessa loppuvat valtion rahat.
Täällä on monta neropattia, joilla on harvinainen kyky nähdä tulevaisuuteen. No nyt olisi näiden ihmekykyjen aika perustella näitä visioitaan.
Tiedoksi vielä näille varhaiskypsille lapsineroille: seuraava eläkeuudistus on n. 10 vuoden päästä. Silloin yhdistetään yksityiset ja julkiset eläkerahastot.
Eikös siitä ollut juttua vuosi, pari sitten erään poliitikon kertomana, että valtion "säästöpossussa" on eläkesäästöjä yli 200 miljardin euron edestä. Summa on hajautettu eläkeyhtiöiden kautta korkeakorkoisille sijoitustileille ympärimaailmaa ja tuottaa vuosittain rahaa itsessään miljardien eurojen edestä.
Tästä säästöpossusta ja kultamunia munivasta hanhesta valtio ei halua luopua. Joten. Ne eläkkeet maksatetaan nuoremmilla ikäluokilla. Kokonaan. Siis ihan kaikki. Siinä syy sille, miksi ne eläkkeet ovat pieniä ja miksi eläkemaksut suuria.
On myös toinen syy, nimittäin kun Suomi pääsi mukaan euroon, tuota maagista 200 miljardin euron kultamunaa käytettiin yhtenä julkisen talouden tasapainottajana. Eli kun seuraavan kerran joku Elinkeinoelämän satraappi sirkuttaa teille euron ja EU:n siunauksellisuudesta, muistakaan ilolla ja onnella niitä eläkemaksuja mitä maksatte... vattu, tätä kansaa viedään kuin litran mittaa :D
Jo ennen läpsyjen hädänalaisten maahantunkua mun eläkekertymä oli noin 620 € per kuu.
Koko ikäni alkaen 10-v. tehnyt töitä. Mitä vittua? kysyy nainen 47-v.
Ei mulle ole ongelma maksaa nykyeläkeläisille, koska ne rakensi tän yhteiskunnan.
Mutta kuka stana maksaa sitten mun eläkkeen?!
ANNA KUN ARVAAN, EI VITTU KUKAAN.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomen valtio omista eläkeyhtiöitä.
Ei omista, mutta koska eläkevakuutusyhtiöiden hallitukset ovat ay-nilkkien miehittämiä, eikä työntekijöillä ole mitään vaikutus- tai valinnanmahdollisuutta mitä eläkevakuutusyhtiötä käyttää, niin kansainvälisissä vertailuissa ja tilastoissa kaikista sivistysmaista poiketen eläkevakuutusyhtiöiden varallisuus lasketaan valtion varallisuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomen valtio omista eläkeyhtiöitä.
Google on ystäväsi. Kokeileppa vaikka sanoilla 200 miljardia eläke ja sieltä Satakunnan kansan artikkeli asiasta. Tulet vielä hämmästymään, kuten siitä, miksi tuo yli 200 miljardia lepää tileillä ja nykyisistä eläkkeistä suurin osa koostetaan eläkemaksuilla. Mitään eläkepommia ei ole.
Ja tosiaan siellä se seisoo: valtio omistaa nämä varat. Liekö syy siinä, että valtiolla on sormensa pelissä joko eläkeyhtiöissä omistuksena tai laissa on määritelty jotain juttuja, joilla valtio voi ohjata eläkeyhtiöitä. Kukapa tietää, koska tämä järjestelmä on monimutkainen.
Viittäkymppiä lähestyn ja eläkekertymä on 3300 €/kk.
Toisaalta olen minä tuloveroakin maksanut 1,2 miljoonaa euroa 26 työvuoteni aikana. Keskituloinen suomalainen maksaa vajaat 10.000 € vuodessa eli olen maksanut yli 120 työvuoden edestä veroja. Missähän vaiheessa riittää?
Minusta se olisi hyvä järjestelmä, että jokaiselle maarättäisiin oma tuloverokiintiö: kun olet maksanut osuutesi eli n. 400.000 €, ei tarvi maksaa enempää. Toisaalta pienituloinen joutuisi silloin maksamaan 100 vuotta… ei sekään niin reilua taitaisi olla. Ehkä tämä nykyjärjestelmä sitten kuitenkin on ihan OK, vaikka minä olenkin tässä maksumiehenä.
Tunnelma on kuin hihulien telttakokouksesta. Tunteen vallassa kaikenlaista huudellaan ja tulevaisuuden näkyjä nähdään! (Mitään ei tarvitse todistaa.) Ei puutu kuin pappi ja laulukuoro!
Jokainen tottakai maksaa asuntonsa velattomaksi ennen eläkettä pöntöt.Aika itsemurhaaa maksaa vuokraa eläkkeelle jäädessä eikä kukaan,korostan kukaan voi olla näin tyhmä,eihän?Joten turha katsoa pelkkää eläkettä kun asuminen on käytännössä ilmaista
Korruptio syö Eläketuottoja, Googleen: Ap 3 Fund Q2-2019 report. Ruotsalainen eläkerahasto, joka pyörii ihan julkisen sektorin duunareilla.