Siis mitä pas*aa? Paljon teidän muiden n. 35-vuotiaiden eläke on tällä hetkellä?
Ilmarisen kirje kolahti luukkuun. Nyt eläkettä vajaa 500€ ja aina oon ollut työssä. Varmaan tonni kasassa kun eläkeikä koittaa. Ei kannusta.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tottakai maksaa asuntonsa velattomaksi ennen eläkettä pöntöt.Aika itsemurhaaa maksaa vuokraa eläkkeelle jäädessä eikä kukaan,korostan kukaan voi olla näin tyhmä,eihän?Joten turha katsoa pelkkää eläkettä kun asuminen on käytännössä ilmaista
Kunnes tulee jokin isompi remppa... aika mielenkiintoista seurata tälläkin hetkellä muutaman yksinäisen eläkeläisen tilannetta, kun taloyhtiö suunnittelee putkiremppaa 35 vuotta vanhaan taloon. Yksikin pohtii, joutuuko muuttamaan asunnostaan. Vähän kuin maksaisi toiseen kertaan asuntonsa.
Remppa tekee semmoisen 1000€ neliölle ja lainat 15-25 vuotta se tekee kaksioon semmoisen 250/kk + muut vastikkeet . 600-750 € kuukaudessa.
Vanhana voi sitten alkaa harjoittamaan prostituutiota kun millään ei ole enää mitään väliä. Saa rahaa ja nuorta dikkii.
Vierailija kirjoitti:
Täytin juuri 60v eläke 1900brutto.
Jään 1.1.2020 eläkkeelle, en jaksa/halua enää painaa töitä.
Miksi pääset jo 60 vuotiaana eläkkeelle, minulla esim. eläkeikä vasta 68 vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuueläke on tällä hetkellä n. 775€ ja mulle on 43-vuotiaana kertynyt eläkettä noin 1100€.
Melko huvittavaa että yli 20 työurasta on kertynyt vajat neljäsataa euroa, ja siitäkin n. 80€ palkattomien aikojen perusteella (yksi ammattikorkeakoulututkinto töissä ollessa ja yksi äitiysloma). Ja olen tehnyt täysipäiväisesti töitä sieltä 23-vuotiaasta.
Tällä hetkellä bruttopalkkani on noin 4000€ joten mun ja työnantajan yhteensä maksama eläkemaksu kuukausittain on liki 1000€. Olis kiinnostavaa tietää mihin se menee, kun ainakaan siitä ei juuri rahastoidu. (Tiedänhän minä, tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeiden maksuun)
Jos tästä laillistetusta ponzihuijauksesta pääsisi eroon allekirjoittaisin välittömästi paperit.
Takuueläke on 155 e.
Lue ja opi.
https://www.kela.fi/takuuelake-maara-ja-maksaminen
Mun mielestä eläkejärjestelmää pitäisi tasata.
Miksi hyvän tuöuran saaneita palkitaan vielä eläkkeelläkin ja pätkä- ja silpputyön kierteeseen joutuneita rangaistaan vielä eläkkeelläkin. Hyvän työuran saanut ja sirpaleisen työuran saanut ovat hyvin saattaneet opiskella samaa alaa, tehneet yhtä paljon töitä opintojen eteen ja olla yhtä päteviä. Toisella vaan on käynyt parempi tuuri.
Suomi on muka hirveän tasa-arvoinen maa, mutta ihmisiä kohdellaan sen mukaan millaiseksi heidän arvonsa on määritelty.
Lapsuudessani, 70-luvulla puhuttiin suoraan paremmista ihmisistä ja rupusakista. Rupusakin ihmisarvo oli ihan eri tasolla kuin parempien ihmisten ihmiarvo. Ja se arvo oli periytyvä. Parempien ihmisten lapsilla oli parempi ihmisarvo kuin rupusakin lapsilla.
Nykyään ollaan mukatasa-arvoisia ja muka-arvostetaan kaikkia ihmisiä samalla tavalla. Mutta silti ihmisten asenteet ovat edelleen samanlaisia kuin 70-luvulla.
Ehkä jollakin tasolla jopa julmempia, sillä nykyään "jokaisella on mahdollisuus saavuttaa sama elintaso jos vähän viitsii yrittää". "Oma vika jos menee huonosti."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksut ovat 24,8 prosenttia palkasta. Tuntuuko että rahoille tulee vastinetta?
Koko ikänsä maksuja maksanut keskituloinen saa muutaman satasen enemmän kuin koko ikänsä panokorsussa ryypännyt pultsari.
Yrittäjän eläke on vieläkin huonompi, se järjestelmä ei ole edes rahastoiva.
Yrittäjä voi itse rahastoida, eikä osallistua mädäntyneen eläkejärjestelmän
maksumieheksi. Vain minimi YEL-maksu, loput sijoittaa itse.Valtion varoista suoraan maksetaan ainoastaan maanviljelijöiden ja yrittäjien eläkkeet.
Yrittäjät ovat ihan itse ryssineet omat eläkkeensä.
Juuri näin. YEL-maksut kattaa vain marginaalisen osan YEL-eläkkeistä, loput maksaa valtio. Koko YEL-järjestelmä pitäisi romuttaa, tosin samalla yrittäjille ei pitäisi maksaa euroakaan kansaneläkettä. Loppuisi se ikuinen nurina pakollisista eläkemaksuista ja saisivat elää omilla säästöillä.
Kaikille eläkeläisille pitäisi maksaa sama eläke.
Hyväpalkkaisessa työssä olleet ovat jo saaneet palkinnon työstä. Se on se hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä eläkejärjestelmää pitäisi tasata.
Miksi hyvän tuöuran saaneita palkitaan vielä eläkkeelläkin ja pätkä- ja silpputyön kierteeseen joutuneita rangaistaan vielä eläkkeelläkin. Hyvän työuran saanut ja sirpaleisen työuran saanut ovat hyvin saattaneet opiskella samaa alaa, tehneet yhtä paljon töitä opintojen eteen ja olla yhtä päteviä. Toisella vaan on käynyt parempi tuuri.
Suomi on muka hirveän tasa-arvoinen maa, mutta ihmisiä kohdellaan sen mukaan millaiseksi heidän arvonsa on määritelty.
Lapsuudessani, 70-luvulla puhuttiin suoraan paremmista ihmisistä ja rupusakista. Rupusakin ihmisarvo oli ihan eri tasolla kuin parempien ihmisten ihmiarvo. Ja se arvo oli periytyvä. Parempien ihmisten lapsilla oli parempi ihmisarvo kuin rupusakin lapsilla.Nykyään ollaan mukatasa-arvoisia ja muka-arvostetaan kaikkia ihmisiä samalla tavalla. Mutta silti ihmisten asenteet ovat edelleen samanlaisia kuin 70-luvulla.
Ehkä jollakin tasolla jopa julmempia, sillä nykyään "jokaisella on mahdollisuus saavuttaa sama elintaso jos vähän viitsii yrittää". "Oma vika jos menee huonosti."
Myös tulot pitäisi tasata, on se niin väärin, että toiset tienaa työnteolla enemmän kuin toiset peetä kaivamalla. Ja samalla pitäisi tasata autot (kaikille messu!) ja asunnot (kolmen hehtaarin tontti Kaivopuistossa kaikille!).
Olen 58-v ja tällä hetkellä talletettuna/sijoitettuna yksityisessä eläkerahastossa n. 150.000€.
Vierailija kirjoitti:
Omin päin säästämisestä ei ole paljon apua seuraavien riskien hallitsemisessa:
- Yllättävän pitkä vanhuus - kassa tyhjä 85-vuotiaana...
- Työkyvyttömyys paljon ennen eläkeikää.
Mulla on sekä tavallisia sijoituksia että eläkesäästöjä. Eläkesäästöt olen ajatellut niin, että niitä kulutetaan enemmän ikävuosina 66-79 nostan 750€/kk ja ikävuosina 80-90 nostan 400€/kk. Minun pitää vielä muutama vuosi säästää 5000€ vuodessa näihin eläkesäästöihin, että rahat riittävät tuohon normaalilla tuotto-odotuksella ja 2% inflaatiolla. Jos vielä 90-vuotiaana olen hengissä, niin kyllä jo siinä kohtaa voi vetää piuhat irti. Ja hätävarana on vielä tavalliset sijoitukset, joista tulee tällä hetkellä osinkoja noin 300€/kk, niitä kasvatan koko ajan tässä eläkesäästöjen rinnalla. Asunnonkin voi vaihtaa halvempaan, jos haluaa vapauttaa pääomia.
Ikää on nyt 49 ja eläkekertymä 400€. Eläkettä kertyy nyt noin 30€/vuosi. Saatan hyvässä lykyssä päästä vähän takuueläkkeen yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hai, ostatsie kellon? Työkyvyttömyyseläkkeelle 19-vuotiaana, nyt 35-vuotiaana eläke on 2500 ja täydet asumistuet päälle.
Tollanen provo ei edes naurata :(
Ainoa mikä ei pidä paikkaansa on eläkkeen suuruus.
Typerin eläkeratkaisu on YEL. Käytännössä rahaa laitetaan valtion tilille, sitä ei edes sijoiteta, valtio voi milloin vain ottaa rahaa sieltä "tärkeisiin tarkoituksiin", ja maksamasi summan arvo vain laskee vuosi vuodelta.
Yrittäjän ei todellakaan kannata maksaa isoja YEL-maksuja. Varsinkin vuoden 2008 kassanryöstön jälkeen vain typerys maksaa ilmasta rahaa valtion kassaan.
Eniten tässä koko hommassa vtuttaa se, että koko elämänsä töissä ollut, valtion palveluita käyttämätön ahkera ihminen saa saman kuin joku kakskymppisenä työkyvyttömyyseläkkeelle jäänyt íhminen tai lortti. Tai itseasiassa vähemmän.
Eikö tähän saada mitään bonussysteemiä!? Jos et ole työttömyyskassan tai sossun käyttäjä, saat näiltä vuosilta bonusta eläkkeeseen/tms.?! Kai nyt paskallakin palkalla töissä oleva ihminen on kannattavampi tapaus valtiolle kuin joku vtun työtä tekemätön lortti?!
Vtuttaa aivan saatanasti tämä omaishoitoinnostus. Vttu nyt odotetaan lasten hoitavan jo vanhempansa eläkkeellä hautaan asti! Siis mitä vttua?! OMAT LAPSET pitäisi hoitaa, ei OMIA VANHEMPIA. Ei ihme että lapset jäävät hankkimatta, saatana.
Miten vtussa tämä maa on taantunut jonnekkin 1600-luvulle näin nopeasti!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä kannattaa asua vuokralla ja nostaa asumistukea. Kämpät myyntiin niin niistä saa hyvät rahat millä elellä.
Eläkkeensaajan asumistukeen vaikuttaa tulojen lisäksi myös omaisuus (tässä on siis ero yleiseen asumistukeen). Niin kauan kuin asunnon myynnistä on rahaa jäljellä tarpeeksi missään Kelalle näkyvässä muodossa (esim. pankkitilillä), ei voi saada eläkkeensaajan asumistukea.
Näinhän se näyttää olevan. Oma asunto ei kuitenkaan vaikuta. Eläkeläisen kannattaa muuttaa uudiskohteeseen, jossa on paljon yhtiölainaa ja iso rahoitusvastike. Rahoitusvastikkeen määrä otetaan asumismenona huomioon kun lasketaan asumistukea. Ellei tämäkin ehdi muuttua. Mutta jos nykyisestä säännöistä puhutaan niin sieltä lähiön neukkukuutiosta voi muuttaa uuteen kämppään pelipaikoille ja maksattaa yhtiölainan lyhennykset Kelalla.
Vierailija kirjoitti:
Mihin mahtaakaan perustua se oletus että kun eläkeikää joudutaan tulevaisuudessa korottamaan, ihmiset olisivat esim. 70-vuotiaina paremmassa kunnossa kuin nykyiset 70-vuotiaat? Juurihan on todettu ettei ihmisen elinikä enää nykyisestä pitene.
Lisäksi uusi normaali eli koko työuran jatkuvat pätkätyöt, päättymätön huoli seuraavasta pätkästä ja niistä johtuva, vuosikausia jatkuva lomien kertymättömyys kuluttaa ihmistä paljon. On todennäköistä että työkyky lähtee 60-vuotiaana tai jo aikaisemmin. Ei myöskään ole mitään todisteita sille että esim. 70-l. syntyneet olisivat yhtään sen vahvempaa tekoa kuin tämänhetkiset kuusikymppiset. Biologia on biologiaa, vanheneminen vikoineen väistämätöntä.
Turhaa siis unta nähdä mistään eläkeiän nostamisesta.
Juu, mut kato meil on sit sellanen niiq nuorekas pöhinä eläkeikäistenkin elämässä! Nuorekkaasti biletetään ja keskustellaan foorumeissa englanniksi!!
Siihen se nuorekkuus jääkin, kun maassa on sitten 60% ihmisistä yli 70 -vuotiaita. Vauva on ihmeellinen otus, josta kukaan ei oikein ymmärrä mitään.
MUT NOU PROBLEM! Me lennellään kanarialle ja pöhistään Triplassa nuorekkaasti!
---Kuolevassa yhteiskunnassa---
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi odotatte eläkkeelle ”pääsyä” suu kuolassa? Itse en jää koskaan eläkkeelle. Elämä on elämistä ja työntekoa varten.
Itse en nauti työnteosta. Se on orjana olemista jollekin idi.ootille noin keskimäärin.
Lortti paljastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisiin ökyeläkkeisiin pitäisi saada katto! Eli ei ökyeläkkeitä, porvarit vievät suomen tuhoon. Kyllä niillä jotka ovat huippupalkkaa nostaneet olisi pitänyt olla kyky myös säästää.
He ovat itse maksaneet eläkkeensä ja todennäköisesti myös sinun eläkkeen. Olisit käynyt koulut aikoinaan kunnolla, se on Suomessa ilmaista.
<- Joku ei taas ymmärrä nykysysteemin toimintaa, tai ei vain halua ymmärtää.
ALLE 50-vuotiaat MAKSAVAT NYT JA KÄYTÄNNÖSSÄ KAIKKIEN ELÄKKEET ja MUUT SEKOILUT. SITTEN IHMETELLÄÄN, että MIKSI LAPSIA EI KUULU.
Olisitte nostaneet niitä eläkemaksuja silloin 70- eiku 80- eiku 90- eiku 00- eiku HEI, NO PROBLEM. KYLLÄ SEURAAVAT MAKSAA VÄHÄN ENEMMÄN.
Juuri näin. YEL-maksut kattaa vain marginaalisen osan YEL-eläkkeistä, loput maksaa valtio. Koko YEL-järjestelmä pitäisi romuttaa, tosin samalla yrittäjille ei pitäisi maksaa euroakaan kansaneläkettä. Loppuisi se ikuinen nurina pakollisista eläkemaksuista ja saisivat elää omilla säästöillä.