Siis mitä pas*aa? Paljon teidän muiden n. 35-vuotiaiden eläke on tällä hetkellä?
Ilmarisen kirje kolahti luukkuun. Nyt eläkettä vajaa 500€ ja aina oon ollut työssä. Varmaan tonni kasassa kun eläkeikä koittaa. Ei kannusta.
Kommentit (304)
32v ja n 280€ Kertymä. Pitkät opinnot huonontaneet eläkkeen kertymistä. Ikinä en ole ollut työtön, vanhempainvapaalla kyllä.
Mistä te näette tuon? Mä yritin kirjautua työeläkesivustolle, vaati ensin tuplakirjautumista pankkitunnuksilla ja sitten sivusto ei toiminut enää.
Jos olen 65v hengissä, olen jo siihen tyytyväinen. Eläkkeistä viis...
Kyllä meillä vanhoilla asiat on paremmin! Töihin 21v iässä, välillä 2 vuotta perhevapailla, nyt ikää 60v, palkka vähän yli 3800 e/kk ja eläke 4 vuoden kuluttua ruhtinaalliset 1400 e/kk. Ei siis noin 50% palkasta, kuten usein kuvitellaan. Lisäksi olen koko työurani tienannut suunnilleen suomalaisten keskipalkkaa, joten ei ihme, että joudun olemaan töissä 4 vuotta ylimääräistä, että san kerrytettyä eläkettä edes yli 1500 euron.
Kukakohan sen uskaltaisi ääneen sanoa julkisuudessa: nykyeläkeläiset vievät nykytyöntekijöiden tulevaisuuden.
Eläkkeitä pitäisi leikata nyt ainakin 10% ja tehdä mahdolliseksi, että ihmiset voisivat säästää ihan oikeasti omia eläkkeitään enemmän. Järjestelmää ei voi täysin lakkauttaa, sillä joku oikeudenmukaisuus tulee olla heitä kohtaan jotka nyt ovat eläkkeensä työllä ansainneet. Mutta mielestäni on aivan kestämätöntä, että meilläkin on (paljon) eläkeläisiä joiden eläke ylittää suomalaisten mediaanipalkan! Ja perheenäideiltä ja isiltä lähtee tonni tililtä kuussa "eläkkeisiin", siis toisten eläkkeisiin ei omiin. Omista ei ole mitään takeita.
Olen 34 v ja eläkekertymä ruhtinaaliset 70 euroa. Olen tosin opiskellut useammassa yliopistossa ja ollut välillä sairaslomalla... Pitää varmaan opetetella sijoittamaan rahaa heti kun valmistun ja saan jonkun vakiduunin, toivottavasti.
Nykyisiin ökyeläkkeisiin pitäisi saada katto! Eli ei ökyeläkkeitä, porvarit vievät suomen tuhoon. Kyllä niillä jotka ovat huippupalkkaa nostaneet olisi pitänyt olla kyky myös säästää.
Kaikki on kuitenkin aivopesty uskomaan että Suomessa on hyvä sosiaaliturva. Eläkeprosentti kupataan jokaisesta liksasta eikä siihen voi itse vaikuttaa. Sitten Antti Rinne hukkaa sen jonnekin. Mikäli olisin saanut pitää eläkemaksut itselläni ja sijoittanut ne itse olisi varmasti enemmän eläkekertymää kuin nyt valtion hoitamana.
ITse nyt kuitenkin olen siinä onnelllisessa asemassa että 55 vuotiaana eläkettä on sen verran että käteen jäävä osuus on 2000 euroa. Siinä vaiheessa lopetan työt ja alan ottamaan valtiolta sinne maksamaani miljoonien veropottia takaisin päin työttömyyskorvausten muodossa siihen asti kunnes eläke alkaa juoksemaan. Säästöjä on sen verran että tämä onnistuu helposti. Enkä todellakaan aio tuhlata eleäkettäni Suomessa missä kaikki on kallista ja terveydenhuolto keskinkertaista jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kukakohan sen uskaltaisi ääneen sanoa julkisuudessa: nykyeläkeläiset vievät nykytyöntekijöiden tulevaisuuden.
Eläkkeitä pitäisi leikata nyt ainakin 10% ja tehdä mahdolliseksi, että ihmiset voisivat säästää ihan oikeasti omia eläkkeitään enemmän. Järjestelmää ei voi täysin lakkauttaa, sillä joku oikeudenmukaisuus tulee olla heitä kohtaan jotka nyt ovat eläkkeensä työllä ansainneet. Mutta mielestäni on aivan kestämätöntä, että meilläkin on (paljon) eläkeläisiä joiden eläke ylittää suomalaisten mediaanipalkan! Ja perheenäideiltä ja isiltä lähtee tonni tililtä kuussa "eläkkeisiin", siis toisten eläkkeisiin ei omiin. Omista ei ole mitään takeita.
Tuotahan jankutetaan aivan päivittäin, riittävästi ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisiin ökyeläkkeisiin pitäisi saada katto! Eli ei ökyeläkkeitä, porvarit vievät suomen tuhoon. Kyllä niillä jotka ovat huippupalkkaa nostaneet olisi pitänyt olla kyky myös säästää.
He ovat itse maksaneet eläkkeensä ja todennäköisesti myös sinun eläkkeen. Olisit käynyt koulut aikoinaan kunnolla, se on Suomessa ilmaista.
Koulutus kannattaa.
Töitä ilolla tehnyt 25 vuotta ja eläkettäkin kertynyt ihan mukavasti 3100€.
Päälle pääomatulot ja sijoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on vielä lähes 35 vuotta aikaa kerryttää eläkettään. Ja hyvältä tuo näyttää tässä vaiheessa.
Eläkkeellä kaikilla elintaso laskee melkolailla, sillä eläke on paljon pienempi kuin palkka.
Pitää vaan säästää eläkettä varten omaa rahastoa, jo pienikin summa kuukaudessa auttaa vanhuuden päiviä.
Ap on ehtinyt olla työelämässä reilun 10v ja nyt jo noin suuri eläke? Työvuosia vielä jäljellä 30v.
Minä olen tehnyt töitä terveydenhuollossa yli 30v ja eläke on ehkä 600e/kk. Työvuosia jäljellä vielä 5. Jos nyt saa edes töissä olla.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä kaikilla elintaso laskee melkolailla, sillä eläke on paljon pienempi kuin palkka.
Mulla nousee, koska saan nyt palkkaa alle takuupalkan verran. Niin, ja ennen kuin joku tulee väittämään, että saan muita tukia, niin en saa. Olen ikiopiskelija yliopistossa, joten en saa soviteltua päivärahaa, enkä saa opintorahaa enää tietenkään tässä vaiheessa. Nämä tietenkin osittain omia valintoja, mutta niistä johtuen eläkkeellä saan enemmän rahaa kuin nyt.
Kannattaisi tehdä asialle ajoissa jotain ihan itse eikä luottaa valtion eläkejärjestelmään. Uskokaa tai älkää niin se järjestelmä on aivan paska. Voivottelu ja rikkaampien kadehtiminen ei auta yhtään, jotain pitää itse tehdä ja vaihtoehtoja on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat itse maksaneet eläkkeensä ja todennäköisesti myös sinun eläkkeen. Olisit käynyt koulut aikoinaan kunnolla, se on Suomessa ilmaista.
Me nykyiset työikäiset maksamme ne ökyeläkkeet. Joka päivä heräämme kuudelta että pääsemme niitä maksamaan. Miksi porvarit kannattavat sosialismia? Itse olen sitä mieltä että jokaisen tulisi ansaita itse oma elantonsa. Etiikkaani ei sovi että seuraava maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me nykyiset työikäiset maksamme ne ökyeläkkeet. Joka päivä heräämme kuudelta että pääsemme niitä maksamaan. Miksi porvarit kannattavat sosialismia? Itse olen sitä mieltä että jokaisen tulisi ansaita itse oma elantonsa. Etiikkaani ei sovi että seuraava maksaa.
Kyllä niillä ökyeläkeläisillä on ne eläkemaksut otettu palkasta aivan samalla tavalla kuin muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niillä ökyeläkeläisillä on ne eläkemaksut otettu palkasta aivan samalla tavalla kuin muiltakin.
Eli liian vähän, kuten muiltakin nykyeläkeläisiltä työssä ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mihin mahtaakaan perustua se oletus että kun eläkeikää joudutaan tulevaisuudessa korottamaan, ihmiset olisivat esim. 70-vuotiaina paremmassa kunnossa kuin nykyiset 70-vuotiaat? Juurihan on todettu ettei ihmisen elinikä enää nykyisestä pitene.
Lisäksi uusi normaali eli koko työuran jatkuvat pätkätyöt, päättymätön huoli seuraavasta pätkästä ja niistä johtuva, vuosikausia jatkuva lomien kertymättömyys kuluttaa ihmistä paljon. On todennäköistä että työkyky lähtee 60-vuotiaana tai jo aikaisemmin. Ei myöskään ole mitään todisteita sille että esim. 70-l. syntyneet olisivat yhtään sen vahvempaa tekoa kuin tämänhetkiset kuusikymppiset. Biologia on biologiaa, vanheneminen vikoineen väistämätöntä.
Turhaa siis unta nähdä mistään eläkeiän nostamisesta.
Jep. Pitkään jatkunut stressi (ja mt-häiriöt) altistavat muistisairauksille. Vaikka eläisi 70-vuotiaaksi niin sen saa viettää eläkeläisenä laitoksessa. Omassa suvussani on lisäksi vielä vahva sukurasite muistisairauksille.
Ja kyllähän sen eläkeuudistuksen tekijätkin myönsivät että harva jaksaa viralliseen eläkeikään vaan eläköityy työkyvyttömyyseläkeläisenä aiemmin. Jos sitä myönnetään ja jos ei niin saa tapella työkkärin ja kelan kanssa mihin tukiin on oikeutettu. Kaikki nuo vähentävät myös eläkekertymää.
Oliko 43 euroa. M44. 10 vuotta töitä, 6 opiskelua, 6v työttömyyttä yms.