Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä pas*aa? Paljon teidän muiden n. 35-vuotiaiden eläke on tällä hetkellä?

Vierailija
16.10.2019 |

Ilmarisen kirje kolahti luukkuun. Nyt eläkettä vajaa 500€ ja aina oon ollut työssä. Varmaan tonni kasassa kun eläkeikä koittaa. Ei kannusta.

Kommentit (304)

Vierailija
101/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikää 48 vuotta. Eläke kertymä 522e, arvioitu eläke 1116e alimmassa eläkeiässä eli 65v 9kk vanhana. 

En todellakaan aio jaksaa niin vanhaksi, tuskin fysiikka kestää vaikka halua olisi. Takuueläkkeeseen niin pieni ero että ei mitään järkeä. Jos tuon saa nettona käteen niin sitten voi olla jotain mahdollisuuksia selviytyä, muuten ei.

Tuolta näkyy mitä tällä hetkellä tulee veroa ja kansaneläkettä päälle.

Kyllä väitän että on ihan eri asia selviytyä päälle tonnin eläkkeellä kuin takuueläkkeellä.

Ei välttämättä ole, tällä hetkellä takuueläkeläinen saa ehkä asumistukea tai muita tukia, pienen työeläkkeen saaja ei mitään. Tulevaisuudesta en tiedä.

Niin, jos asuu vuokralla ja yksin niin saattaa samoihin mennä se käteen jäävä osuus, vuokrasta riippuen.

Mutta keskimäärin on varmaan mukavampaa jos saa 1100 kuin 780.

Reilua se ei ole että teet niska limassa töitä 30 vuotta ja saat 300e kuukaudessa enemmän kuin ikänsä kotona maannut lahna. Hyvässä lykyssä lahna saa saman summan tai enemmän koska osaa sosiaalitukien viidakon.

Minä olisin mielelläni töissä ja terve ja saisin sen kolmekin sataa enemmän sitten joskus, kuin eläisin koko elämäni minimillä.

Tietysti tuo reilun tonnin eläke on hävyttömän pieni ikänsä töitä tehneelle, mutta minusta on kurjaa että takuueläkeläiset nostetaan aina esille, aivan kuin heidän pitäisi saada vähemmän ja haukutaan pataluhaksi.

Kyllä minäkin ehdin yrittää saada niitä töitä, en vain saanut enempää kuin muutamia vuosia, ennen kuin sairastuin ja jouduin jäämään 36-vuotiaana eläkkeelle.

T. Takuueläkeläinen

Vierailija
102/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin mahtaakaan perustua se oletus että kun eläkeikää joudutaan tulevaisuudessa korottamaan, ihmiset olisivat esim. 70-vuotiaina paremmassa kunnossa kuin nykyiset 70-vuotiaat? Juurihan on todettu ettei ihmisen elinikä enää nykyisestä pitene.

Lisäksi uusi normaali eli koko työuran jatkuvat pätkätyöt, päättymätön huoli seuraavasta pätkästä ja niistä johtuva, vuosikausia jatkuva lomien kertymättömyys kuluttaa ihmistä paljon. On todennäköistä että työkyky lähtee 60-vuotiaana tai jo aikaisemmin. Ei myöskään ole mitään todisteita sille että esim. 70-l. syntyneet olisivat yhtään sen vahvempaa tekoa kuin tämänhetkiset kuusikymppiset. Biologia on biologiaa, vanheneminen vikoineen väistämätöntä.

Turhaa siis unta nähdä mistään eläkeiän nostamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 41v ja mulla noin 900e kasassa. Ihan hyväpalkkaisessa työssä olen, joten onhan tuo aika karua. Meikäläisille alkoi vasta kertyä eläke yli 23 vuotiaana.

Vierailija
104/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin mahtaakaan perustua se oletus että kun eläkeikää joudutaan tulevaisuudessa korottamaan, ihmiset olisivat esim. 70-vuotiaina paremmassa kunnossa kuin nykyiset 70-vuotiaat? Juurihan on todettu ettei ihmisen elinikä enää nykyisestä pitene.

Lisäksi uusi normaali eli koko työuran jatkuvat pätkätyöt, päättymätön huoli seuraavasta pätkästä ja niistä johtuva, vuosikausia jatkuva lomien kertymättömyys kuluttaa ihmistä paljon. On todennäköistä että työkyky lähtee 60-vuotiaana tai jo aikaisemmin. Ei myöskään ole mitään todisteita sille että esim. 70-l. syntyneet olisivat yhtään sen vahvempaa tekoa kuin tämänhetkiset kuusikymppiset. Biologia on biologiaa, vanheneminen vikoineen väistämätöntä.

Koko keskustelu voidaan summata hyvin yksinkertaisesti : Se on aivan turha kuvitella tai nähdä unia mistään eläkkeistä, NIITÄ EI OLE TULOSSA !

Vierailija
105/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin sentään oli kunnollisia töitä noin 20-vuotiaana.

Vierailija
106/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikää 48 vuotta. Eläke kertymä 522e, arvioitu eläke 1116e alimmassa eläkeiässä eli 65v 9kk vanhana. 

En todellakaan aio jaksaa niin vanhaksi, tuskin fysiikka kestää vaikka halua olisi. Takuueläkkeeseen niin pieni ero että ei mitään järkeä. Jos tuon saa nettona käteen niin sitten voi olla jotain mahdollisuuksia selviytyä, muuten ei.

Tuolta näkyy mitä tällä hetkellä tulee veroa ja kansaneläkettä päälle.

Kyllä väitän että on ihan eri asia selviytyä päälle tonnin eläkkeellä kuin takuueläkkeellä.

Ei välttämättä ole, tällä hetkellä takuueläkeläinen saa ehkä asumistukea tai muita tukia, pienen työeläkkeen saaja ei mitään. Tulevaisuudesta en tiedä.

Niin, jos asuu vuokralla ja yksin niin saattaa samoihin mennä se käteen jäävä osuus, vuokrasta riippuen.

Mutta keskimäärin on varmaan mukavampaa jos saa 1100 kuin 780.

Reilua se ei ole että teet niska limassa töitä 30 vuotta ja saat 300e kuukaudessa enemmän kuin ikänsä kotona maannut lahna. Hyvässä lykyssä lahna saa saman summan tai enemmän koska osaa sosiaalitukien viidakon.

Minä olisin mielelläni töissä ja terve ja saisin sen kolmekin sataa enemmän sitten joskus, kuin eläisin koko elämäni minimillä.

Tietysti tuo reilun tonnin eläke on hävyttömän pieni ikänsä töitä tehneelle, mutta minusta on kurjaa että takuueläkeläiset nostetaan aina esille, aivan kuin heidän pitäisi saada vähemmän ja haukutaan pataluhaksi.

Kyllä minäkin ehdin yrittää saada niitä töitä, en vain saanut enempää kuin muutamia vuosia, ennen kuin sairastuin ja jouduin jäämään 36-vuotiaana eläkkeelle.

T. Takuueläkeläinen

Sairastuneet ovat asia erikseen, he eivät ole kotona makaavia lahnoja. Takuueläke on minusta liian pieni mutta suhteessa pieneen työeläkkeeseen se on suuri kun mietitään mitä rahan eteen on tehty. Ratkaisu on korottaa pieniä työeläkkeitä sillä meillä on kohta ihmisiä jotka ajattelevat että miksi tehdä töitä kohta häämöttävän eläkkeen eteen jos hyöty on käytännössä nolla.

Vierailija
107/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi odotatte eläkkeelle ”pääsyä” suu kuolassa? Itse en jää koskaan eläkkeelle. Elämä on elämistä ja työntekoa varten.

Vierailija
108/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 27-vuotiaana karttunut 51 € eläkettä. 70-vuotiaana arvion mukaan 586 euroa... :|

Vierailija
109/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No 41v ja mulla noin 900e kasassa. Ihan hyväpalkkaisessa työssä olen, joten onhan tuo aika karua. Meikäläisille alkoi vasta kertyä eläke yli 23 vuotiaana.

Eikö siitä hyvästä palkasta saa itse laitettua säästöön vai mikä ongelma? En ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa pahimmassa tapauksessa 40 vuoden ajan eläkettä täysin toimintakykyiselle ihmiselle.

Vierailija
110/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä kannattaa asua vuokralla ja nostaa asumistukea. Kämpät myyntiin niin niistä saa hyvät rahat millä elellä.

Eläkkeensaajan asumistukeen vaikuttaa tulojen lisäksi myös omaisuus (tässä on siis ero yleiseen asumistukeen). Niin kauan kuin asunnon myynnistä on rahaa jäljellä tarpeeksi missään Kelalle näkyvässä muodossa (esim. pankkitilillä), ei voi saada eläkkeensaajan asumistukea.

Rahat voi nostaa käteisenä pois tililtä ja säilyttää tallelokerossa. Kelalle voi sanoa että on pelannut sen 300 000e kun kävi vähän vegasissa pelaamassa. Muutenkin tili pitää kokoajan tyhjänä että saa lääkkeet ja lääkärit yms. Toimeentulotuen piiriin.

Vierailija
111/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on itseasiassa aika hyvä... itsellä oli tuossa vaiheessa jotain 275e... Mutta se ei niin haittaa, koska pääomatulot ovat tyyliin pari tonnia/kk.

Vierailija
112/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö siitä hyvästä palkasta saa itse laitettua säästöön vai mikä ongelma? En ymmärrä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa pahimmassa tapauksessa 40 vuoden ajan eläkettä täysin toimintakykyiselle ihmiselle.

Laitan säästöön, ei siinä mitään. Mutta suhteessa siihen paljonko eläkemaksuja on tullut maksettua ja jatkossa varmaan enemmän vielä, tuntuu tuo vaan karulta. Mikäs siinä, jos eläkemaksuja menisi vain sen verran, että kaikille saataisiin joku minimi kasaan ja ihminen vastaisi lopusta eläkesäästämisestään itse.

Vierailija
113/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi odotatte eläkkeelle ”pääsyä” suu kuolassa? Itse en jää koskaan eläkkeelle. Elämä on elämistä ja työntekoa varten.

Itse en nauti työnteosta. Se on orjana olemista jollekin idi.ootille noin keskimäärin.

Vierailija
114/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni maksaa isoja eläkemaksuja koko ikänsä ja saa lopulta takuueläkkeen verran eläkettä

Vierailija
115/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan säästöön, ei siinä mitään. Mutta suhteessa siihen paljonko eläkemaksuja on tullut maksettua ja jatkossa varmaan enemmän vielä, tuntuu tuo vaan karulta. Mikäs siinä, jos eläkemaksuja menisi vain sen verran, että kaikille saataisiin joku minimi kasaan ja ihminen vastaisi lopusta eläkesäästämisestään itse.

Samaa mieltä.

Vierailija
116/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 v ja 800 e kasassa.

Vierailija
117/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siitä työnteosta hyötyä jotta mahdollisen työkyvyttömyyden koittaessa saa sen tulevan ajan karttuman?

Törmäsin muuten tällaiseenkin uutiseen:

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005208447.html

Vierailija
118/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

495 e ja ikää on 52 v.

Vierailija
119/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko keskustelu voidaan summata hyvin yksinkertaisesti : Se on aivan turha kuvitella tai nähdä unia mistään eläkkeistä, NIITÄ EI OLE TULOSSA !

Näin uskon myös. Tästä päästäänkin siihen, mikä pitää ihmisen esim. työssä josta palkan nielee asuminen ja liikkuminen (oma auto pakollinen), työ on henkisesti erittäin kuormittavaa, ei tuota tekijälleen iloa ja lisäksi: ”eläke” sitten tulevaisuudessa - mitään et saa vaikka kertymä olisi mitä tahansa.

Jos ja kun työnteosta nykyään puuttuvat kaikki ne tekijät joiden takia ihmisillä on ollut tapana työssä käydä, miksi enää vaivautua?

Vierailija
120/304 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

847,42€ elinaikakertoimella tarkistettuna. N38. Eniten v*tuttaa sitä työeläkeotetta lukiessa, että eläkettä ei kerry niiltä vuosilta, kun en vielä opiskellut vaan painoin hulluna töitä hyvällä palkalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi