Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

9-luokkalaisten päättäjäisjuhlat....illalla bilettämään....

Vierailija
01.06.2006 |

Otsikko ehken tönkkö, mut siis asiaan...

Tyttäreni päättä peruskoulun ja nyt on ollut ilmassa päättäjäisbileistä ja juomaa haluais tyttöni pileisiin. Kysyi multa et käynkö ostamassa hänelle muutaman lonkeron????

Ollaan kyllä puhuttu kaikista asioista tytön kanssa, meillä on avoin ja rehellinen suhde. Ja olen aina painottanut sitä, että rehellisyys ja luottamus pitää olla ja säilyttää läpi elämän. Ne on yhdet suuret avaimet elämään.

Mitä TE tekisitte tässä tilanteessa??? Ostaisitko??? Itse olen miettinyt mikä on oikein mikä väärin. ? Jos en itse osta, niin aivan varmasti tyttö saa jostain muualta, joku hakee tai jotain kautta kuitenkin. (kyllähän noi hommat tiedän omasta nuoruudestani), mutta nyt olenkin tässä tilanteessa itse ÄITINÄ!

APUVA!

Kommentteja kaipaan...

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en ostaisi, tyttö saisi alkoholia kuitenkin muualta ja en tietäisi kuinka paljon hän juo. Parempi ostaa muutama lonkku kuin että hän pyytää jotakin hakemaan esim. mäyräkoiran.

Vierailija
102/121 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ap täällä.

Ostin parit lonkerot tytölle. Siitä vaan, haukkukaa ja moittikaa huonoksi äidiksi. Kaikki otetaan vastaan.

Lähtivät poikaystävänsä kanssa bilettämään, kavereidensa kanssa.

Enkä ole muuten ainut äiti joka on lapselleen muutaman oluen/siiderin/lonkeron ostanut. Selvisi tuokin asia koulun päättäjäisissä(juttelin muutamien vanhempien kanssa). ENKÄ TÄLLÄ HALUA MITENKÄÄN ITSEÄNI PUOLUSTELLA!!!

Ja jos minä en ois ostanut, niin olis tyttö saanut juomat hankittua muualta. Että näin.

t:ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sopisin kellonajan, milloin haen tytön kotiin. Noloa ehkä tytölle, mutta ainoa turvallinen tapa. Ja kaikki moralistit: on ehkä arveluttavaa ostaa alaikäiselle alkoholia, mutta typerämpää on ummistaa silmänsä ja kuvitella, että tyttö pysyy selvinpäin kun sille ei hae. Se onkin sitten hauskaa, kun se nappaa joltain pari pilleriä tai juo jotain tenttua, mistä lähtee henki...

Vierailija
104/121 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap!

Vierailija
105/121 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kiva kun tiedät lapsesi olevan jossain bilettämässä ja TIEDÄT hänen olevan kännissä?! Ottakaa vanhemmat vastuuta lapsistanne!!

Vierailija
106/121 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne nuoret, joiden vanhemmat ostavat lapsilleen alkoholia, juovat enemmän kuin ne, joiden vanhemmat eivät osta eivätkä salli alkoholin juomista. Ensin he juovat omat juomat ja sitten kavereiden kanssa hankitut. Kotiin on helppo tulla päihtyneenä ja viinalta haisten, koska lupa on saatu etukäteen. Kaikki tutkimustieto on lapsille alkoholin ostamista vastaan!

Vierailija
107/121 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieläkö jonkun luotetavan lähteen kaivat esille sieltä anuksestas niin kaikki on vallan hyvin..

Vierailija
108/121 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimustietoa....

terveisin 138

Vierailija
109/121 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhyhyhyyhhyhyyhyhyhyh

Vierailija
110/121 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maistoin alkoholia ekan kerran 14 v. Tulin känniinkin. Nyt ajatellen olin tosi nuori, mutta kyllä meillä silti kavereiden kanssa pysyi homma aina hanskassa. Ja aina saatiin juomaa jostain, se ei ollut ongelma.

Jos olisin Ap, ostaisin lapselleni ne pari lonkkua. On hienoa, että Ap:n lapsi luottaa äitiinsä niin paljon, että pyytää. Mutta kannattaa käydä keskustelu siitä, kuinka paljon ja etenkin, kuinka nopeasti alkoholia voi juoda, ilman, että homma menee överiksi.

Ja se, että tyttö joisi muiden juomia lisäksi, on minun mielestäni aika pieni riski. Meillä ainakin teini-iässä jokainen oli hyvin tarkka vaivalla haalimistaan viinoista, ei niistä juurikaan riittänyt muille tarjottavaksi...

Ja ihan by the way, en ole mikään rapajuoppo nykyään. Alkoholia otan känniin asti varmaan vain n. 5 kertaa vuodessa.

Vierailija
111/121 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nimittäin edelleen katkera äidilleni, ettei se päästänyt mua mihinkään yläasteella. En maistanut alkoholia kuin vasta 17-vuotiaana, ja eihän se nyt mikään kokemus sinänsä oo, mutta minusta tuntuu vieläkin, että mulla meni nuoruudesta jotain hukkaan, kun en yhtään hölmöillyt. en tiedä sit, mitä teen omien tyttöjen kanssa.

Vierailija
112/121 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse maistoin alkoholia ekan kerran 14 v.

...

Ja ihan by the way, en ole mikään rapajuoppo nykyään. Alkoholia otan känniin asti varmaan vain n. 5 kertaa vuodessa.

Itse maistoin ekan kerran 18-vuotiaana, ekan kännin taisin ottaa vasta opiskelijaelämässä. Tiedän siis kyllä mitä on olla kännissä ja opiskeluvuosina tuli silloin tällöin juhlittua ihan kunnolla.

Mutta enää ei tee mieli. Nyt päälle 30-vuotiaana ei tulisi mieleenkään enää ottaa kännejä, onneksi sen verran on järkeä tullut päähän.

Vierailija
113/121 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En osta missään tapauksessa lapsilleni alkoholia mukaan juhliin. Se kun ei ole minun asianikaan päättää, annanko lasteni ryypätä vai en, siitä on olemassa laki. En käsitä, millainen vanhempi opettaa lapselleen, että lakeja noudatetaan jos huvittaa ja alkoholin käyttäminen humaltumistarkoituksessa on ok.

Lapsi joka pyytää vanhempaansa ostamaan hänelle juomat, ei kyllä ensisijaisesti kunnioita tätä vanhempaa. Ei se mikään luottamuksenosoitus ole, että pyytää äitiä rikkomaan lakia ja toimimaan moraalittomasti. Kaikesta sitä voikin olla otettu.

Ostaisitko vieraalle lapselle viinaa? Etkö? Miksi sitten omallesi? Vastaus on varmaan se, että minä tunnen lapseni ja hän ei tekisi mitään tyhmää... Kyllä kai. Kuinka moni voi sanoa, että " vanhempani tunsivat minut läpikotaisin teininä" ? Ei varmaan kukaan. Ja yllätys se olisi meillekin kun saisimme tietää mitä omat kylillä puuhaavat.

Niinhän sen tavallaan pitääkin olla. Ei äiti ole enää selvillä teinin kaikista asioista, se on sitä itsenäistymistä.

Sinun lapsesi ei ole ainoa, joka juhlissa on. Eikä hän ole ainoa joka on humalassa. Joukossa tyhmyys tiivistyy, niin kuin tiedämme. Humalassa tapahtuu väkivaltarikoksia ja muitakin. Sellaisetkin nuoret jotka selvinpäin eivät tekisi mitään älytöntä, voivat humalassa lipsahtaa.

Ja entä seksi sitten? Moniko neitsyys menetetään humalassa? Montako " sekoilua" suoritetaan humalassa? Paljonko holtitonta ja suojaamatonta seksiä harrastetaan vesiselvänä? Vähemmän kuin kännissä, sen tietävät kaikki.

Minusta on tarpeeksi hankalaa antaa tytölle lupa lähteä juhliin, jossa kiimaiset teinipojat yrittävät saada kokemuksia kerättyä. Ja että siihen pitäisi sitten vielä päälle sanoa tytölle, että joo, tuollaisessa tilaisuudessa kannattaa sitten muuten olla päissään ja antaisin juotavaa mukaan?

Vai ovat teidän teinienne juhlat jalat ristissä istumista? No kenen teinit ne sitä klamydiaa sitten levittävät ja raskaaksi tulevat? Aina jonkun muun?

Ei ei ja ei, sanoo tämä nipo tiukkapipo kukkahattutäti ja moralisti.

Ja paras tapa saada lapset olemaan juomatta on muuten rajoittaa viikkorahan määrää. Alkoholi maksaa jonkun verran kuitenkin.

Vierailija
114/121 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeus että näitävanhempia on jotka eivät ota vastuuta. Harmillista! Ei voi ku ihmetellä.;(

Vierailija
115/121 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku kertoo mulle miten tehdään ilmotus lasten suojeluun, tai siis mihin vois vaikka tämän ketjun lähettää eteenpäin..

Että etes joku ottais näistä nykynuorista vastuuta!! Kun heidän vanhemmistaan ei siihen ole!

Vierailija
116/121 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sul taitaa pyyhkii huonosti. Hanki apua!:(

Vierailija
117/121 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" lasten suojelu"

osta elämä

Vierailija
118/121 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnen keiju ole hyvä ja lennä hyvä ja lennä

Tee sun taiat, et äiti antaa mun mennä antaa mun mennä

Mä haluaisin kun jokainen muu menee. On meri lämmin ja hiekka kuumenee.

Mä tiedän äidil on minusta huoli mutta kurjaa on jos ulkopuoliseksi jää...

Vierailija
119/121 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman tehtävä on olla aikuinen ja vanhempi, ei kaveri. Uskaltakaa rohkeasti asettaa nuorille rajat ja pitää niistä kiinni. Se tuo turvallisuutta ja on nuoren parhaaksi. Se, että moni nuori kokeilee alkoholia vanhempien kielloista huolimatta, ei tee juomien ostamista yhtään luvallisemmaksi tai paremmaksi asiaksi. Tällaisen logiikan mukaan lapsia ei kannattaisi kasvattaa lainkaan eikä kieltää heiltä mitään...

Kouluissahan tehdään joka vuoi tai joka toinen vuosi kysely nuorten päihteiden käytöstä ymsta. Näiden kyselyjen mukaan nuoret itse haluavat, että aikuiset asettavat rajat, joita vasten he voivat sitten puskea.

Onneksi monet nuoret osaavat pitää hauskaa ilman viinaakin. Älä usko, jos nuoresi väittää, että " kaikki muut" kaverit saavat juoda tai juovat. Se on ikivanha huijaukeino. Meidän vanhempien kannattaa pitää yhtä, soitelle toisillemme ja suojata nuoria yhtenä rintamana.

Vierailija
120/121 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuushan on se että he kyllä maistelevat ja juovat, mutta ei ole vanhempien asia hommata alkoholia alaikäisille lapsille. Ja kuten on tullut esille, se on laitonta.