9-luokkalaisten päättäjäisjuhlat....illalla bilettämään....
Otsikko ehken tönkkö, mut siis asiaan...
Tyttäreni päättä peruskoulun ja nyt on ollut ilmassa päättäjäisbileistä ja juomaa haluais tyttöni pileisiin. Kysyi multa et käynkö ostamassa hänelle muutaman lonkeron????
Ollaan kyllä puhuttu kaikista asioista tytön kanssa, meillä on avoin ja rehellinen suhde. Ja olen aina painottanut sitä, että rehellisyys ja luottamus pitää olla ja säilyttää läpi elämän. Ne on yhdet suuret avaimet elämään.
Mitä TE tekisitte tässä tilanteessa??? Ostaisitko??? Itse olen miettinyt mikä on oikein mikä väärin. ? Jos en itse osta, niin aivan varmasti tyttö saa jostain muualta, joku hakee tai jotain kautta kuitenkin. (kyllähän noi hommat tiedän omasta nuoruudestani), mutta nyt olenkin tässä tilanteessa itse ÄITINÄ!
APUVA!
Kommentteja kaipaan...
Kommentit (121)
Vierailija:
morre, sitä ei monesti ite huomaakaan ku on vähä reppana,;) Mut toiset sen kyllä huomaa. No ei vainkaan.;) mut ehkä sulla ollu vähä erilaista jossa tuppukylässä. Mut et kai sä tosissaan oo ketää neuvomassa et alaikäselle lapselle juomia hommaa, tollanen määrä herkästi menee päähän, mulla ainaki menis.
Ja enkä halua ketään neuvoa suoraan alkoholia ostamaan. Se on monien asioiden summa, mitä edellä jo luettelinkin, asuinpaikan huomioon ottaen.
Kuten itsekin sanoin, en täällä Espoossa välttämättä tosiaan toimisi samoin.
Saattaisin olla absolutisti.
Saattaisin olla juoppo.
Saattaisin olla tällainen kuin nytkin.
Tietenkin myös maalla varmasti osataan ottaa. Ja voi tapahtua ihan samoja asioita kuin kaupungissakin (hakkaaminen, raiskatuksi tuleminen jne.), mutta sen todennäköisyys on luultavimmin pienempi.
Mun pitäis kyllä kans kömpiä nukkumaan. Huomenna on vilkas päivä ja jos hyydyn kesken kaiken, niin sitten äitini kyllä suuttuu :D
Minkälaisen mallin siinä vanhemmatkin lapselleen antavat!!? Ja sitä paisti jos ostaisin juomaa, se ikäänkuin tarkoittaa sitä että hyväksyn alaikäisen ryyppäämisen!
Joo saa varmaan juomansa muualtakin (ja saisi vaikka ostaisinkin), mutta itse en aio olla siinä osallisena/ avittamassa.
PISTE!
asukasta joista suurin osa eläkeläisiä, ja huumeita käyttää luultavasti korkeintaan 2 tyyppiä... jos nekään. Mutta tidän kyllä senkin tosiasian että heti kun mennään naapuriin isompaan kaupunkiin ( he... 10 000 asukasta) huumeita löytyy joka lähtöön.
Vierailija:
Minkälaisen mallin siinä vanhemmatkin lapselleen antavat!!? Ja sitä paisti jos ostaisin juomaa, se ikäänkuin tarkoittaa sitä että hyväksyn alaikäisen ryyppäämisen!Joo saa varmaan juomansa muualtakin (ja saisi vaikka ostaisinkin), mutta itse en aio olla siinä osallisena/ avittamassa.
PISTE!
ihkua väitellä sun kans :) oikeesti. nuku hyvin, kauniita unia, kullan kuvia.
Nyt on kasvava kunta ollut viimeiset 10 vuotta, mutta asukasmäärä vieläkin alle 5000
En kyllä ikinä enää muuttaisi tuppukylään...
Tiedän valitettavasti pari tapausta missä mamma/pappa ei pärjänny lapsesa kans, miten kävi. Lapsi otettiin huostaan!
siis just tätä että lapsi karkaili kotoa ja kotoa sai myös juomia.:( todella surkeeta katottavaa. toivottavasti sitä ite sitte joskus pärjää omien teinien kanssa ja uskaltaa olla heille se rajojen asettaja ja oikeanlaisen rakkauden antaja!
Vierailija:
Ei se tyttö kotona pysy 15v. jos mamma niin sanoo.. huvittavia noi sun jutut. :D
äidille katkera kun ei estäny mua tekemästä typeryyksiä. Join viinaa ja paljon ja maineeni todellakin meni
ap taidat siellä ny miettii mitä tekisit,josko kertosit mihin ratkasuun tulit? Voidaan vaikka sit tarpeentullen sinusta/tytöstäsi lasten suojeluun.;) No ei vaa oikeesti ois kiva tietää että onko sulla selkärankaa.:) Hyvää yötä, aamulla pitää hipsii ekaks kattoo josko oot vastannu:)
Ei todellakaan ole! Jos jotain kasvatusta on yritetty harjoittaa, niin tuon ikäinen tietää seurausten olevan kamalat, jos karkaa ryyppäämään. Minä en ole kuin 23, ja minun teiniaikoina pahimmatkin gangsterit yrittivät edes jotenkin pitää välejä yllä kotiväkeen ja välttää ylilyöntejä. Ei kai tämä nyt ole alle kymmenessä vuodessa voinut kovin paljoa muuttua?
en ole päättänyt mitä teen. mitein yön yli tai kahdenkin.
mielenkiintoistia kommentteja teiltä......kiitos!
ap
siks ei varmaa tuu viestit perille jos moni koittaa yhtä aikaa lähettää? voisko johtuu siitä?? Luulisin, mulla välii sama ongelma, koskaa ei oo aikasemmin näin hankalaa ollut lähettäminen, meinas mennä jo hermot..
Ja tuosta karkailusta (asian vierestä vähä). Karkasin tasan kerran kavereitten kans, toista kertaa ei uskallettu. oli joku tyhmä päähän pistos et lähettiin kylille laahusteleen keskellä yötä, ei kyllä juotu, mut kyllä vanhemmat etsivät niin kauan että löysivät ja melkonen puhuttelu saatiin. Hyvä että saatiin, se on sitä rakkautta SE!
Surullista että monet vanhemmat valitsevat sen " helpoimman" tien kun eivät jaksa / viitsi olla vanhempia! Ei jakseta aidosti välittää lapsista! Tosi surkeeta.
todennu että ei olekkaan kivaa? mut onhan se hyvä että tuommoinen taito on sinulle kotona opetettu.