9-luokkalaisten päättäjäisjuhlat....illalla bilettämään....
Otsikko ehken tönkkö, mut siis asiaan...
Tyttäreni päättä peruskoulun ja nyt on ollut ilmassa päättäjäisbileistä ja juomaa haluais tyttöni pileisiin. Kysyi multa et käynkö ostamassa hänelle muutaman lonkeron????
Ollaan kyllä puhuttu kaikista asioista tytön kanssa, meillä on avoin ja rehellinen suhde. Ja olen aina painottanut sitä, että rehellisyys ja luottamus pitää olla ja säilyttää läpi elämän. Ne on yhdet suuret avaimet elämään.
Mitä TE tekisitte tässä tilanteessa??? Ostaisitko??? Itse olen miettinyt mikä on oikein mikä väärin. ? Jos en itse osta, niin aivan varmasti tyttö saa jostain muualta, joku hakee tai jotain kautta kuitenkin. (kyllähän noi hommat tiedän omasta nuoruudestani), mutta nyt olenkin tässä tilanteessa itse ÄITINÄ!
APUVA!
Kommentteja kaipaan...
Kommentit (121)
näyttää kotona täysin eri naamaa kun kavereille. Melkoisia pikku näyttelijöitä :)
Kantaani vaikuttaa varmasti se, että asuimme suht pienessä maalaiskylässä. En tiedä, suostuisinko vastaavaan täällä Espoossa...
Se tajuton ei välttämättä edes tiedä, mitä on tapahtunut. Ja ei tarvitse olla tajutonkaan, kun jo arvostelukyky pettää ja lähtee väärän porukan mukaan.
Se tajuton ei välttämättä edes tiedä, mitä on tapahtunut. Ja ei tarvitse olla tajutonkaan, kun jo arvostelukyky pettää ja lähtee väärän porukan mukaan.
ja jos et tosiaan miettisi tuossa tilanteessa että olisko kannattanu jättää juomat ostamatta, on sulla kyllä joku pahasti vialla. 36
kavereiden kanssa ilta jatkuu ja tarjotaan sieltä täältä niin pakkohan se on ottaa.
Niistä kun ei mennä umpitunneliin, vaan silloin on juotu jotakin muuta.
En kyllä ostaisi toista kertaa, siksi että sopimus (ei juoda muuta) ei olisi pitänyt.
Siinä koulussa missä mä kävin yläasteen oli kans tämmösiä vanhempia jotka ostivat lapsilleen juomat bileisiin ja yleensä ne tupakatkin. Täytyy sanoa että suurin osa ei sitä ymmärtänyt meistä teineistä. ja nämä joille vanhemmat niitä juomia ostivat, olivat jotenki " reppanoita" . Menestyivät huonosti koulussa, kiusasivat ja olivat " pikkupomoja" .. Jos et " totellut pomoa" sait koko porukalta selkää.:(
Monesti just nämä jotka " juottivat" lapsensa olivat jotenki reppanoita itsekkin. Joko alkkiksia tai muuten koittivat olla lastensa ystäviä, " että luottamus säilyy" .
No ehkä meni asian vierestä. Mutta sinuna en ostaisi. Usko itseesi ja vanhemmuuteesi, ei se luottamus eidän väliltä katoa vaikka sinä asetatkin rajoja lapsellesi, luulenpa että lapsesi kiittää sinua joskus!
ota neuvoista vaarin!;)
=D Ei vaan tosi, kuten suurin osa on sanonut, sanon minäkin. Älä osta! OLE aikuinen!=D Hyvää ja alkoholitonta kesää teille kaikille!
Jos huonosti käy, niin tyttöä ei enää takaisin saakaan. Esim. tämä tamperelainen tyttö silloin joku vuosi sitten. (Enkä nyt siis tosiaan väitä, että tämän tytön äiti olisi ostanut tyttärensä juomat.)
Oletteko te käyneet koskaan perjantai-iltaisin näillä nuorison suosimilla paikoilla katsomassa menoa? Siinä tosiaan on juotu muutakin kuin ne muutama lonkero. Tosiasia on, että juominen harvoin jää niihin muutamaan. Lisäksi hennolle 16-vuotiaalle tytölle muutama lonkero voi mennä päähän aika hyvin.
ap jokos tiedät ostatko vai et? Ois kiva tietää mihin tulokseen tulit.:) Vaikuttiko av-mammojen mielipiteet sinun päätökseen. Perustele sit kans et miks päädyit mihinkin.. Kuhan vaan mielenkiinnosta kyselen.:)
Meillä oli " sääntönä" että eka humala otettiin kotona :) Humalaan ei kyllä koskaan menty, vaan hiprakkaan lähinnä.
Tämä tapahtui meillä uutena vuotena (peruskoulu loppui sitten keväällä). Näin ollen äiti tiesi suunnilleen, että paljonko minulle uskaltaa ostaa.
Myöhemmin pikkusiskoni sai vain pari siideriä. Hänellä kun menee päähän nopeammin kuin minulla. Luultavasti painoeromme takia.
Vastoin kokemuksia ja näitä " näin se vaan menee" -juttuja, äitini ei ollut alkkis. En ollut reppana. En ryypännyt joka viikonloppu.
Enkä näe itseäni niin kovin poikkeuksellisenakaan. Tämä oli kaveripiirissäni aika yleistä.
Kielikuvaasi jatkaen; sillä pyörällä osaan ajaa nätisti pyörätietä pitkin. En hurjastele, enkä aja ojaankaan :)
morre, sitä ei monesti ite huomaakaan ku on vähä reppana,;) Mut toiset sen kyllä huomaa. No ei vainkaan.;) mut ehkä sulla ollu vähä erilaista jossa tuppukylässä. Mut et kai sä tosissaan oo ketää neuvomassa et alaikäselle lapselle juomia hommaa, tollanen määrä herkästi menee päähän, mulla ainaki menis.
mut surkee ku en malta mennä nukkuu, ku tällane mielenkiintone keskustelu tuli.. ap vastaa ny äkkii päätitkö jotai:) siis et pääsen tänää nukkuu=D
Hakata ja raiskata voidaan selväpäinenkin tyttö :( En usko, että syyttäisin itseäni siksi, että olisin ostanut lapselle pari lonkeroa. Ne eivät vie häntä umpitunneliin. Hän olisi umpitunnelissa taatusti ilman niitäkin, jos olisi ollakseen.