Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi uskoa jumalaan vielä tänäpäivänä

Vierailija
13.10.2019 |

Ymmärrän että keskiajalla vielä uskottiin raamattuun kun tiede oli vielä lapsen kengissä. Mutta että tänäpäivänä vuonna 2019 vielä joku uskoo satukirjoihin. Aivan älytöntä.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä aika karu heppu eikä juuri allahia kummempi (ehkä jopa aivan sama tyyppi) kun antaa kauheuksien tapahtua maailmassa.

Kuvailisitko kuinka Jumalan pitäisi estää maailmassa tapahtuvat kauheudet, erityisesti ne jotka ihmiset aiheuttavat toisilleen?

Ihan käytännön tasolla? Jos minä olen päättänyt tulla kopauttaa sinua lapiolla koska nusaisit meidän emäntää? Miten Kaikkivaltiaan pitää estää suunnittelemani kauheus?

Tai skenaario B: Venäjän hallitus on sitä mieltä että pikku hyökkäyssota Suomea vastaan olisi oiva idea? Joukot ovat olemassa, Suomi ei kuulu NATOon. Ei ole mitään estettä. Mitä Jumalan pitäisi tehdä?

Otathan huomioon että Jumalan toimintatapoihin näyttää kuuluvan melkoinen hienovaraisuus, kovin näyttäviä tulisateita ja sysipimeyksiä ei ole näkynyt ainakaan 3000 vuoteen.

Eikö sen kaikkivaltiaan luulisi onnistuvan noissakin hommissa? Mikä estää sen puuttumisen, kuka kieltää kaikkivaltiasta puuttumasta?

/11

Niin, ikäänkuin jumala olisikin oikeesti aika surkea vätys joka ei saa mitään aikaan. Kaikkivaltiaanhan ei tarvitsisi kuin sormiaan napsauttaa ja kaikki pahuus poistuisi maailmasta ja ihmiset olisivat vain ystävällisiä toisilleen ja luonnolle. Mutta ei, eihän se nyt noin voi tehdä.

Seitsemäntenä päivänä lepäsi, eikä loppua näy.

Vierailija
22/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka joku voi vielä vuonna 2019 olla niin pölhö ettei usko Jumalaan? Avaa silmäsi ja tarkastele luonnon monimuotoisuutta ja ihmisen ajatusten ja saavutusten syvällisyyttä.

Kun ihminen ei kaiken viisautensa ja tieteensä avulla voi luoda ensimmäistäkään elävää solua, niin tämä kaikkiko on oikeasti syntynyt ihan vain sattumalta? Vähän niinkuin silleen kivasti soljunut yhteen ja niin edelleen?

Sori, tuohon tarvitsee paljon suuremman ja sokeamman uskon kuin että Jumala sanallaan loi kaiken.

Tää on mun mielestä uskovaisten kaikkien aikojen hauskin argumentti. :D "Mitään ei ole voinut syntyä sattumalta, kyllä jumala on selvästi luonut kaiken!" Uskottavaa sen sijaan on se, että jostain tyhjästä ilmestyi ensin jumala joka sitten loi tämän järjettömyyden. :D

Muuten olen miettinyt ihan samaa asiaa kuin ap. Pohditaan tätä silloin tällöin isäni kanssa.

Itse asiassa ei ole olemassa järjettömyyttä (kuin kuvitelmissasi). Jumala ei myöskään ilmestynyt tyhjästä, vaan on meidän ajan ymmärtämisemme kannalta ”ollut aina”. ”Hänestä, Häneen ja Hänen kauttaan on kaikki luotu”.

Raamattu sanoo myös ”se mikä voidaan nähdä, ei ole syntynyt näkyväisestä”. Jos hetkeksi keskustelun vuoksi oletetaan että raamattu sattuisi lausumaan totuuden tuossa, niin materialistin päättely (joka lähtee siitä että kaikki aineellinen on lähtöisin aineellisesta) johtaa tilanteeseen jossa kaikki ketjussa loogisesti seuraava päättely menee pieleen, koska perusoletuksessa on virhe.

Ja jos tahdot väittää että kaikki näkyvä on saanut alkunsa jostain muusta näkyvästä huikeiden sattumusten sarjan kautta, minä nostan hattuani ja jatkan matkaa.

Minä en voi uskoa niin suureen määrään niin ihmeellisiä sattumia. Ei vaikka niille annettaisiin aikaa 100 kertaa 5 miljardia vuotta.

"Meidän ajan ymmärtämisemme kannalta"? Sen lisäksi että tuo lause on päin vit.tua, se on myös väärä. Uskovaisten kannalta ehkä.

Ja minä en voi uskoa jumaluuteen vaikka sille annettaisiin aikaa iäisyys ja vielä enemmän.

Mutta paiskataan kättä. Emme tule koskaan ymmärtämään toisiamme, mutta se klisee pitää täysin paikkansa että erilaisuus on rikkaus. 

P.S. Et voi sanoa että järjettömyyttä ei ole olemassa. Se, että yksilö kokee jonkun asian tai ilmiön järjettömänä, on 100% subjektiivinen näkemys.

/11

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä aika karu heppu eikä juuri allahia kummempi (ehkä jopa aivan sama tyyppi) kun antaa kauheuksien tapahtua maailmassa.

Kuvailisitko kuinka Jumalan pitäisi estää maailmassa tapahtuvat kauheudet, erityisesti ne jotka ihmiset aiheuttavat toisilleen?

Ihan käytännön tasolla? Jos minä olen päättänyt tulla kopauttaa sinua lapiolla koska nusaisit meidän emäntää? Miten Kaikkivaltiaan pitää estää suunnittelemani kauheus?

Tai skenaario B: Venäjän hallitus on sitä mieltä että pikku hyökkäyssota Suomea vastaan olisi oiva idea? Joukot ovat olemassa, Suomi ei kuulu NATOon. Ei ole mitään estettä. Mitä Jumalan pitäisi tehdä?

Otathan huomioon että Jumalan toimintatapoihin näyttää kuuluvan melkoinen hienovaraisuus, kovin näyttäviä tulisateita ja sysipimeyksiä ei ole näkynyt ainakaan 3000 vuoteen.

No taivaasta tulisi suuri heiluva nyrkki ja valtava ääni huutaisi NYT PRKL LOPPUI SE RIEHUMINEN JA PELLEILY

Ja tämä tekee ihmisen (oletetulle) vapaalle tahdolle mitä?

Ymmärrätkö? Jos Jumala alkaa pakottaa ihmisiä toimimaan oikein, ollaan aika lähellä hel vet tiä. Ihmisen persoonallisuus ja tahdon vapaus menee sen sileän tien.

Miksei Jumala hävitä kaikkea pahaa maailmasta? Vedenpaisumuskertomus on raamatussa vastauksena tuohon kysymykseen; sitäkin kokeiltiin, ei toiminut.

24/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko minulla jotain syytä olla uskomatta? Onko tiede siis vihdoin todistanut että jumalaa ei olekaan?

Kukaan ei ole edes yrittänyt todistaa, että Lentävää spaghettihirviötä ei ole. Uskon Spaghettihirviöön mieluummin kuin muihin satuolentoihin. Lentävä spagettihirviö loi kaikkeuden aloittaen vuorista, puista ja kääpiöistä.

Vierailija
25/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on vaan tarve uskoa johonkin. Nykyajan uskonto on syöminen. Siinä noudatetaan tarkkoja rituaaleja ja sisältöjä jotka on ihmisille annettu. ”Tiede” on se jumala jonka nimeen vannomme. Kuitenkin kysymyksessä on kokoelma erilaisia tieteellisiä tutkimuksia, monet keskenään ristiriidassa, tai eivät edes päteviä.

Vierailija
26/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka joku voi vielä vuonna 2019 olla niin pölhö ettei usko Jumalaan? Avaa silmäsi ja tarkastele luonnon monimuotoisuutta ja ihmisen ajatusten ja saavutusten syvällisyyttä.

Kun ihminen ei kaiken viisautensa ja tieteensä avulla voi luoda ensimmäistäkään elävää solua, niin tämä kaikkiko on oikeasti syntynyt ihan vain sattumalta? Vähän niinkuin silleen kivasti soljunut yhteen ja niin edelleen?

Sori, tuohon tarvitsee paljon suuremman ja sokeamman uskon kuin että Jumala sanallaan loi kaiken.

Tää on mun mielestä uskovaisten kaikkien aikojen hauskin argumentti. :D "Mitään ei ole voinut syntyä sattumalta, kyllä jumala on selvästi luonut kaiken!" Uskottavaa sen sijaan on se, että jostain tyhjästä ilmestyi ensin jumala joka sitten loi tämän järjettömyyden. :D

Muuten olen miettinyt ihan samaa asiaa kuin ap. Pohditaan tätä silloin tällöin isäni kanssa.

Itse asiassa ei ole olemassa järjettömyyttä (kuin kuvitelmissasi). Jumala ei myöskään ilmestynyt tyhjästä, vaan on meidän ajan ymmärtämisemme kannalta ”ollut aina”. ”Hänestä, Häneen ja Hänen kauttaan on kaikki luotu”.

Raamattu sanoo myös ”se mikä voidaan nähdä, ei ole syntynyt näkyväisestä”. Jos hetkeksi keskustelun vuoksi oletetaan että raamattu sattuisi lausumaan totuuden tuossa, niin materialistin päättely (joka lähtee siitä että kaikki aineellinen on lähtöisin aineellisesta) johtaa tilanteeseen jossa kaikki ketjussa loogisesti seuraava päättely menee pieleen, koska perusoletuksessa on virhe.

Ja jos tahdot väittää että kaikki näkyvä on saanut alkunsa jostain muusta näkyvästä huikeiden sattumusten sarjan kautta, minä nostan hattuani ja jatkan matkaa.

Minä en voi uskoa niin suureen määrään niin ihmeellisiä sattumia. Ei vaikka niille annettaisiin aikaa 100 kertaa 5 miljardia vuotta.

"Meidän ajan ymmärtämisemme kannalta"? Sen lisäksi että tuo lause on päin vit.tua, se on myös väärä. Uskovaisten kannalta ehkä.

Ja minä en voi uskoa jumaluuteen vaikka sille annettaisiin aikaa iäisyys ja vielä enemmän.

Mutta paiskataan kättä. Emme tule koskaan ymmärtämään toisiamme, mutta se klisee pitää täysin paikkansa että erilaisuus on rikkaus. 

P.S. Et voi sanoa että järjettömyyttä ei ole olemassa. Se, että yksilö kokee jonkun asian tai ilmiön järjettömänä, on 100% subjektiivinen näkemys.

/11

Ei siinä lauseessa ole mitään vikaa, mutta kokeillaan näin:

Siltä kannalta tarkasteltuna kuin me ihmiset ymmärrämme ajan olemuksen... on Jumala ollut aina olemassa. Aika on mahdollisesti eräänlainen illuusio ja sen ulkopuolella oleva todellisuus toimii toisenlaisten lakien mukaan.

Ilmestyskirja viittaa tähän suuntaan kun aika lailla loppumetreillä enkeli ”vannoi ettei aikaa olisi enää oleva”.

Menee huikean teologiseen arvailun puolelle, mutta tavallaan yritän valottaa sitä miksi kristityn näkökulmasta Jumalan ei koskaan ole tarvinnut ”ilmestyä tyhjästä”. Koska Hän on ollut aina, ja aika on vain eräänlainen ilmiö osassa Hänen valtakuntaansa.

Vierailija
27/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä. Tämä on fakta.

Ihmiset uskovat aivan järjettömiin asioihin, tekevät aivan päättömiä asioita ja ovat jokainen enenmmän tai vähemmän ratioaalisia ja mielenvikaisia omilla persoonallisilla tavoillaan.

Kaikenlaista, hullua, idiooottia ja sekopäistä sakkia löytyy, ja vaikka miten todistettaisiin asioita tieteellisesti, niin tunne tulee viemään voiton suurimmasta osasta väestöä aina.

Uskoa saa jokainen vaikka lentävään perseensuristimeen, kunhan ei kerro niitä harhojaan totena pienille lapsilleen, jotka ovat vanhemmistaan riippuvaisia.

Vierailija
28/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko minulla jotain syytä olla uskomatta? Onko tiede siis vihdoin todistanut että jumalaa ei olekaan?

Kukaan ei ole edes yrittänyt todistaa, että Lentävää spaghettihirviötä ei ole. Uskon Spaghettihirviöön mieluummin kuin muihin satuolentoihin. Lentävä spagettihirviö loi kaikkeuden aloittaen vuorista, puista ja kääpiöistä.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Vierailija
29/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Tuohan on uskon asia kuten jo itsekin mainitsit

mies51v

Vierailija
30/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksi antaa ihmisille vapaa tahto, jos siitä tulee suunnilleen 50 prossaa positiivisia asioita ja loput törkyä? En näe tässä muuta kuin sadistisen pelin. Älkääkä unohtako, että ihminen on luotu omaksi kuvakseen.

Unohdat sujuvasti että ihminen lankesi syntiin, jolloin Jumalan kuva hänessä rikkoutui hirvittävällä tavalla.

Lisäksi teet vaarallisen oletuksen vapaasta tahdosta. Kukaan teologi ei ole löytänyt raamatusta kohtaa jossa ihmiselle sellainen annettaisiin. Ihmisen tahto on syntiinlankeemuksen jälkeen synnin ja p e r k e l e e n orjuudessa. Siitä johtuu että enintään puolet ihmisten aikaansaannoksista on hyvää, ja sekin suurimmaksi osaksi tehty omaa etuaan ajaakseen.

”Ei ole ketään joka tekee hyvää, ei yhden yhtäkään. Kaikki ovat syntiä tehneet, kaikki tyynni pois poikenneet”.

Siinä on raamatun tuomio ihmiskunnan touhuista. Saamme jokainen omistaa tuon omalle kohdallemme.

Vierailija
31/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei ole konkretiaa vaan käsitys. 

32/110 |
13.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan sanan takia. Maailma on juuri sellaisessa pahassa tilassa kuin Raamatussa sanotaan. Uskon pelastukseen, josta Raamattu myös kertoo. Evankeliumin hyvyys saa minut uskomaan Jumalaan.

Moraalin takia. Luonnontiede, vaikka se on kuinka kehittynyt, ei pysty todistamaan, miksi jotkut teot ovat väärin. Silti ymmärtääkseni useimmat ihmiset tietävät sisimmässään varmuudella, että tietyt teot (mu rha, pe dof ilia jne.) ovat väärin. On siis olemassa asioita, jotka ovat totta, mutta joita tiede ei pysty todistamaan.

Luomakunnan olemassaolon takia. Jumalan olemassaolo on edelleen järjellisin selitys sille, miksi mitään ylipäätään on olemassa.

Vierailija
33/110 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon Jumalaan ja Jeesukseen vaikka ympäristö pitäisi hulluna.

Vierailija
34/110 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi uskoa? helposti. Kyse on uskosta, ei tiedosta. Sä voit maailman tappiin asti yrittää selittää järkeen ja tieteeseen vedoten, mutta seilti se on ja se pysyy eri asiana kuin usko.

Mulla ei ole mitään vaikeuksia ymmärtää tiedettä ja tieteellistä maailmankuvaa. Olen aikaani seuraava, koulutettu ihminen. 

Silti, uskonasiat on uskon, ei tieteen, asioita.

Ja mitään mä en elämässäni jää vaille uskoni takia. Olen onnellinen, tasapainoinen ja elän täyttä elämää iloineen ja murheineen.

Vierailija
35/110 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä, sillä olemattomuus on luonnollisesti aina kaiken nollahypoteesi eikä yksikään havainto ole sitä vielä kumonnut. Voimme siis vähintäänkin arkikielessä sanoa että jumalaa ei todistetusti ole olemassa. Tietenkään minkään universaalia olemattomuutta ei voida absoluuttisesti todistaa, mutta et varmaan niin hölmö ole että sitä olisit tarkoittanutkaan.

Vierailija
36/110 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No provo. Mutta siitä, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen ei kenelläkään ole tänä päivänä sen kummempaa tietoa kuin ennenkään, joten se on aina puhdas uskon kysymys. Uskot sitten mihin tahansa.

Totta kai on. Kyseessä on identtisesti sama olotila kuin ennen syntymääsi.

Vierailija
37/110 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on menossa hullumpaan ja sairaampaan suuntaan. Todella uskon Jumalaan, Allaahiin ja siihen, että Tuomiopäivä on lähellä.

Maailma on ihan millä tahansa mittarilla katsottuna parempi paikka elää ja olla kuin koskaan aikaisemmin, ja muuttuu päivä päivältä vain paremmaksi ja paremmaksi.

Vierailija
38/110 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A: jumala voi nypätä lapion käsistäsi. Tai heittää sinua kuumalla kivellä päähän. Tai muuttaa mieltäsi.

B: vaikka jokin nopea kulkutauti joka pyyhkäisee venäjän hallituksen ja operatiiviset sotajoukot maan multiin viikossa. Ei liene kaikkivaltiaalle mikään ongelma.

Kovin on ohut luottamuksesi kaikkivaltiaan olennon kykyihin.

Vierailija
39/110 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ei ole olemassa järjettömyyttä (kuin kuvitelmissasi). Jumala ei myöskään ilmestynyt tyhjästä, vaan on meidän ajan ymmärtämisemme kannalta ”ollut aina”.

Maailmankaikkeus on meidän ajan ymmärtämisemme kannalta ”ollut aina” joten mihin sitä jumalaa siihen enää tarvittaisiin

Vierailija
40/110 |
14.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten joku voi uskoa jumalaan vielä tänäpäivänä"

Se onkin suuri ihme, Jumalan ihme. Sanoma rististä on hullutus niille, jotka ei usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi