Taas on koulukiusaaminen (=koulukiduttaminen) vienyt hengen
Nyt Torniossa:
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006270207.html
Milloin tämä loppuu?!! Loppuuko sittenkään jos kiusaamisesta joutuisi vankilaan? Mä itse sairastuin pysyvästi: paniikkihäiriö ja olen myös fyysisesti vähät väliä sairaana.
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä yhtään, kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa että Tornion kouluissa ei puututa kiusaamiseen millään tavalla. Olen käynyt peruskoulun Torniossa vuosina 2007-2016 ja olin enemmän tai vähemmän kiusattu koko sen ajan. Ei auttanut vaikka sanoin siitä opettajille.
Kuuluiko kiusaajat tiettyyn uskonlahkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä yhtään, kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa että Tornion kouluissa ei puututa kiusaamiseen millään tavalla. Olen käynyt peruskoulun Torniossa vuosina 2007-2016 ja olin enemmän tai vähemmän kiusattu koko sen ajan. Ei auttanut vaikka sanoin siitä opettajille.
Kuuluiko kiusaajat tiettyyn uskonlahkoon?
Eivät kuuluneet. Oli koulussa aina niitä lestadiolaisiakin mutta eivät he yleensä kai ketään kiusanneet, ainakaan minun tietääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on kiusattu koko koulupolkuni ajan ja jouduin vaihtamaan kouluja, mutta mikään ei muuttunut. Se pahentui niin paljon, että muutin ja hankin itselleni opsikelupaikan Norjasta, kaukana Suomesta.
Täällä panostetaan koulukiusaamisen vähentämiseen ja kiusaajat heitetään aina pois kouluista. Ihmiset ovat paljon mukavempia täällä joten minusta tuntuu, että suomen kulttuuri ja huono lastenkasvatus ovat myös asialla.
Minne ne kiusaajat heitetään?
Suomessa oppilaalta ei saa evätä koulunkäyntiä, ellei järjestetä korvaavaa opetusta jollakin muulla tavalla. Käytännössä yksityisopetusta siis. Kuka sen maksaa? Eivät ainakaan Suomen köyhät kunnat.
Terve menoa kaikki tässäkin ketjussa ilmoittautuneet kätevät, pätevät ja viisaat päättämään näistä asioista. Teillä tuntuu olevan ratkaisu hallussanne, joten on erittäin moraalitonta hautoa tuota tietoa vain itsellänne ja antaa lasten kärsiä.
Mitä?! Nälvitkö sä nyt tätä Norjaan muuttanutta kiusattua? Miksi hänellä pitäisi nyt joku ratkaisu olla. Hän ratkaisi oman tilanteensa muuttamalla pois.
En nälvi. Häneltä kysyin, minne siellä heitetään ne kiusaajat. Miten Norja on ratkaissut tämän asian?
Seuraavassa kappaleessa kerrotaan, mikä on lainsäädännön tila Suomessa tässä asiassa tällä hetkellä.
Sitten selkeästi puhutellaan tämän ketjun viisaita asiantuntijoita, jotka ovat lynkkaamassa opettajia ja joilla tuntuu olevan ratkaisu tähän ikiaikaiseen ongelmaan. Että josko he tekisivät asialle jotain, kun kerran heillä on keinot tiedossaan.
Vieläkö jäi jotain ymmärtämättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on kiusattu koko koulupolkuni ajan ja jouduin vaihtamaan kouluja, mutta mikään ei muuttunut. Se pahentui niin paljon, että muutin ja hankin itselleni opsikelupaikan Norjasta, kaukana Suomesta.
Täällä panostetaan koulukiusaamisen vähentämiseen ja kiusaajat heitetään aina pois kouluista. Ihmiset ovat paljon mukavempia täällä joten minusta tuntuu, että suomen kulttuuri ja huono lastenkasvatus ovat myös asialla.
Suomessa oppilaalta ei saa evätä koulunkäyntiä, ellei järjestetä korvaavaa opetusta jollakin muulla tavalla. Käytännössä yksityisopetusta siis. Kuka sen maksaa? Eivät ainakaan Suomen köyhät kunnat.
Terve menoa kaikki tässäkin ketjussa ilmoittautuneet kätevät, pätevät ja viisaat päättämään näistä asioista. Teillä tuntuu olevan ratkaisu hallussanne, joten on erittäin moraalitonta hautoa tuota tietoa vain itsellänne ja antaa lasten kärsiä.
No oisko sulla jotain parempia ratkaisuja? Kerro ihmeessä, ei se ketään tapa että jaetaan ideoita!
Ei minulla ole. Siksipä tässä juuri kannustan teitä, joilla on, tekemään asialle jotakin.
Jos kiusaajat ja muut kouluun sopeutumattomat erotetaan koulusta, minne he menevät ja mitä he tekevät? Onko yhteiskunnalla keinoja selviytyä kasvavasta joukosta koulua käymättömiä, väkivaltaisia ja syrjäytyviä nuoria? Meillä on kohta käsissämme rinnakkaiskultturi, jossa toisten hyväksikäyttö, pahoinpitely ja rötöstely on hyve. Miettikääpä sitä. Tällaisesta yhteiskunnastahan eräät palstan vakiokirjoittelijat näkevät märkiä päiväunia - hyväksikäytön kohteena vain heillä naiset...
Kiusaajat erotetan koulusta, vanhemmat järjestävät opetuksen miten parhaaksi näkevät. Vanhemmat ovat vastuussa lastensa käytöksestä! Kiusaaja tenttii opintosuunnitelman mukaisesti ja opet tarkistaa, onko oppi mennyt päähän. Kiusaaja pysyy kaukana koulun alueelta. Jospa kiusaaja ja vanhemmat havahtuisivat vähän.
No lakialoitetta sitten vain tulille. Tällä hetkellä tuo ei ole laillista, mutta laithan ovat muutettavissa. Eduskuntaan äänestetään ihmisiä, jotka seisovat tämän muutoksen takana. Suomi on edustuksellinen tasavalta, joten meillä kaikilla on valta ja vastuu ajaa muutosta, jos sellaiselle nähdään tarve. Kuka laittaa asian vireille?
Mitä siitä rikosilmoituksen tekemisestä seuraa? Otetaanko tapaus nopeammin käsittelyyn jos osapuolet ovat alaikäisiä? Jos pahoinpitely ei ole vaatinut lääkärissä käyntiä, on luultavasti lievä. Henkinen kärsimys on erittäin vaikea näyttää toteen. Sana sanaa vastaan. Mitä jos poliisi uskoo puolet kiusatun ja puolet kiusaajan kertomasta? Lastensuojelun työntekijä samoin.
Rikosoikeudellinen sovittelu on väkivaltatapauksissa mielestäni vain hajoittavaa ja traumatisoivaa. ( oma kokemus uhrina aikuisiällä)
Tietääkö joku miten alaikäinen tekijä kärsii rikosilmoituksesta? Ei mitenkään? Lasun verran? Ehdollinen tuomio ei vaikuta aikuisen elämään mitenkään, miten lapsen?
Tiesittekö, että jokaisen luun murtumille, ruhjeille, mustelmille on olemassa yksilöity korvausmäärä. Tämä on korvaus jonka uhri saa. Mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi sitten kun kiusatulla keittää yli ja yleensä näkyvästi räjähtäen niin hänelle annetaan tuntuvat rangaistukset ja porukalla nujerretaan. Opettajat asettuvat lähes aina kiusaajien puolelle. Tämä viittaisi siihen, että kiusaajalapset ovat erinomaisia manipuloimaan ja osaavat hoitaa kiusaamisen piilossa. Ovelia ja julmia. Muut lapset ja opettajat ovat kaikki siinä mukana. Opettajakoulutuksessa pitäisi olla näiden tilanteiden tunnistamista ja käsittelyä enemmän. Henkinen väkivalta ja porukasta poissulkeminen on yhtä paha ellei pahempi kuin fyysinen väkivalta.
Opettajana sanoisin että henkinen väkivalta on lähes mahdotonta kitkeä, ei sellaiseen ole eväitä. Joskus esimerkiksi koko luokka tai jopa koko koulu vihaa yhtä oppilasta. Voi toki rangaista vihan ilmauksista, mutta se ei muuta kyseisen oppilaan tilannetta; hänestä ei todellakaan aleta pitämään kun hänen takiaan muita rangaistaan. Jos vaikka esimerkiksi kukaan ei halua kyseistä oppilasta ryhmäänsä ja sitten opettaja pakottaa hänet johonkin. Seuraa huokauksia ja silmien pyörittelyä ja ryhmä ei toimi, tämän yhden kanssa ei keskustella eikä hänelle jaeta tehtäviä... Mikä on sitten sanktio ryhmän muille jäsenille? Luokasta ei löydy ainuttakaan ryhmää, joka ei toimisi samoin.
"Kiusaajat pois" voisi tässä tilanteessa tarkoittaa, että koko muu koulu rahdataan muualle ja se yksi jätetään. Ei niin käytännössä voi tehdä.
Vaikea uskoa, että olet opettaja. Käsittämättömän tyhmä mielipide. suorastaan pöljä. Käytät sanaa "vihata". Tosiasia on se että vaikka ei pitäisi jostain, niin se ei oikeuta sortamaan. Ihmistä kohtaan tulee olla asiallinen aina. Kiusaaminen ei johdu siitä, että kiusatusta ei pidetä. Se johtuu kiusaajien luonteesta, pohjaluonteesta. Heillä on korostunut vietti kohdistaa henkistä väkivaltaa sopivaan uhriin. Aloittajina aina 1-muutama, ja siitä voi seurata ryhmäilmiö. Kyse on vietistä. Sukua saalistusvietille. Opettaja joka ei siihen puutu on täyspöljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oisko sulla jotain parempia ratkaisuja? Kerro ihmeessä, ei se ketään tapa että jaetaan ideoita!
Ei minulla ole. Siksipä tässä juuri kannustan teitä, joilla on, tekemään asialle jotakin.
Jos kiusaajat ja muut kouluun sopeutumattomat erotetaan koulusta, minne he menevät ja mitä he tekevät? Onko yhteiskunnalla keinoja selviytyä kasvavasta joukosta koulua käymättömiä, väkivaltaisia ja syrjäytyviä nuoria? Meillä on kohta käsissämme rinnakkaiskultturi, jossa toisten hyväksikäyttö, pahoinpitely ja rötöstely on hyve. Miettikääpä sitä. Tällaisesta yhteiskunnastahan eräät palstan vakiokirjoittelijat näkevät märkiä päiväunia - hyväksikäytön kohteena vain heillä naiset...
Kiusaajat erotetan koulusta, vanhemmat järjestävät opetuksen miten parhaaksi näkevät. Vanhemmat ovat vastuussa lastensa käytöksestä! Kiusaaja tenttii opintosuunnitelman mukaisesti ja opet tarkistaa, onko oppi mennyt päähän. Kiusaaja pysyy kaukana koulun alueelta. Jospa kiusaaja ja vanhemmat havahtuisivat vähän.
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/vain-harva-peruskoulu-erottaa-opp…
Tässä lainsäädäntö:
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kurinpitokeinot-ja-turvaami…
”Määräaikainen erottaminen
Jos rikkomus on vakava tai jos oppilas jatkaa epäasiallista käyttäytymistä jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen saatuaan, oppilas voidaan erottaa enintään kolmeksi kuukaudeksi. Määräaikaisesta erottamisesta päättää opetuksen järjestäjän asianomainen monijäseninen toimielin. Sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen tulee olla edustettuna käsiteltäessä oppivelvollisen lapsen koulusta erottamista koskevaa asiaa opetustoimesta vastaavassa toimielimessä, jollei sosiaalihuollosta vastaava toimielin arvioi läsnäolon olevan ilmeisen tarpeetonta.
Ennen oppilaan määräaikaista erottamista on yksilöitävä toimenpiteeseen johtava teko tai laiminlyönti, kuultava oppilasta ja hankittava muu tarpeellinen selvitys. Ennen määräaikaista erottamista on oppilaan huoltajalle varattava tilaisuus tulla kuulluksi. Määräaikaisesta erottamisesta tulee antaa päätös.
Opetuksen järjestäjän tulee järjestää opetus, joka estää määräajaksi erotetun oppilaan jäämisen jälkeen vuosiluokkansa ja opetusryhmänsä edistymisestä. Erotetulle oppilaalle laaditaan opetussuunnitelmaan perustuva henkilökohtainen suunnitelma, jonka mukaan opetus toteutetaan ja oppimista seurataan.
Määräaikaista erottamista koskevaa päätöstä ei voida pääsääntöisesti täytäntöönpanna ennen kuin se on saanut lainvoiman. Päätös saa lainvoiman, kun päätökseen ei voi enää hakea muutosta. Kun oppilas on käyttäytynyt niin väkivaltaisesti tai uhkaavasti, että toisen oppilaan tai koulussa tai muussa opetustilassa työskentelevän henkilön turvallisuus on kärsinyt tai vakavasti vaarantunut, ja on olemassa ilmeinen vaara, että väkivaltainen tai uhkaava käyttäytyminen toistuu, määräaikainen erottaminen voidaan panna täytäntöön sen estämättä, ettei päätös ole lainvoimainen. Määräaikaista erottamista koskevan päätöksen täytäntöönpanosta lainvoimaa vailla olevana ja täytäntöönpanon alkamisen ajankohdasta on päätettävä samalla kun määräaikaisesta erottamisesta päätetään.
Opetuksen järjestäjän on huolehdittava siitä, että oppilaalle, joka on erotettu määräaikaisesti, järjestetään tarvittava oppilashuolto.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi sitten kun kiusatulla keittää yli ja yleensä näkyvästi räjähtäen niin hänelle annetaan tuntuvat rangaistukset ja porukalla nujerretaan. Opettajat asettuvat lähes aina kiusaajien puolelle. Tämä viittaisi siihen, että kiusaajalapset ovat erinomaisia manipuloimaan ja osaavat hoitaa kiusaamisen piilossa. Ovelia ja julmia. Muut lapset ja opettajat ovat kaikki siinä mukana. Opettajakoulutuksessa pitäisi olla näiden tilanteiden tunnistamista ja käsittelyä enemmän. Henkinen väkivalta ja porukasta poissulkeminen on yhtä paha ellei pahempi kuin fyysinen väkivalta.
Opettajana sanoisin että henkinen väkivalta on lähes mahdotonta kitkeä, ei sellaiseen ole eväitä. Joskus esimerkiksi koko luokka tai jopa koko koulu vihaa yhtä oppilasta. Voi toki rangaista vihan ilmauksista, mutta se ei muuta kyseisen oppilaan tilannetta; hänestä ei todellakaan aleta pitämään kun hänen takiaan muita rangaistaan. Jos vaikka esimerkiksi kukaan ei halua kyseistä oppilasta ryhmäänsä ja sitten opettaja pakottaa hänet johonkin. Seuraa huokauksia ja silmien pyörittelyä ja ryhmä ei toimi, tämän yhden kanssa ei keskustella eikä hänelle jaeta tehtäviä... Mikä on sitten sanktio ryhmän muille jäsenille? Luokasta ei löydy ainuttakaan ryhmää, joka ei toimisi samoin.
"Kiusaajat pois" voisi tässä tilanteessa tarkoittaa, että koko muu koulu rahdataan muualle ja se yksi jätetään. Ei niin käytännössä voi tehdä.
Voit ihan hyvin esim. määrätä ryhmätyöt niin, että "kiusaajapoikien" ja "coolien, koko luokkaa pyörittävien queen bee -tyttöjen" ryhmät on hajoitettu. Jokainen kiusaajapoika eri ryhmiin ja jokainen ilkimystyttö eri ryhmiin. Eivät kiusaajat pysty tuollaisessa asetelmassa toimimaan lähellekään niin paljon. Mutta ethän sitä tee, koska suojelet kiusaajapoikia ja narsistityttöjä.
Puhumattakaan siitä, että veisit asiaa eteenpäin jotta näit kiusaajapersoonia erotettaisiin koulusta.
Aika yksiviivainen käsitys elämästä.
Ei vaan realistinen.
Täysin virheellinen kuva "kiusaajista" ja "kiusaamisesta".
Ei ole vaan realistinen. Kiusaajat, yleensä poikia, hallitsevat luokkaa (tai muuta ryhmää) omana kiusaajablokkinaan, ja kiusaajille hurraavat narsistitytöt hallitsevat luokkaa oikeastaan vielä laajemmin, osoittaen kiusaajille kulloisetkin kohteet tai kulloisenkin ilmapiirin, että mistä nyt pitää kiusata tai mitä nyt pitää välttää jos haluaa välttää kiusatuksi joutumisen. Jos kiusaajien blokki ja hurraajatyttöjen blokki molemmat hajoitetaan, kiusaajien valta on huomattavasti pienempi. Toki se palautuu takaisin siinä vaiheessa, kun blokit palaavat yhteen, mutta blokkien hajoittamisella olisi ainakin oppimisrauha taattu tunnilla oppilaille.
Sivusta tämä, mutta kuvasit oikeasti täysin sen tilanteen mikä oli minun kohdallani, kun kiusattiin. Tosin tässä tapauksessa tytöt tavallaan hallitsivat luokkaa ja pojat sitten olivat niitä, jotka tekivät heidän mielikseen asioita ja pilkkasivat muita tosin nämä tytötkin olivat siinä mukana. Yhdessä kuitenkin tällaiset ryhmät ovat todella pahoja ja saavat paljon valtaa. Silloin monesti todella iso osa luokasta osallistuu tähän ja oikeastaan kukaan ei ole niiden kiusattujen puolella. Ymmärrän sen, että ne oppilaat, jotka eivät halua kuulua noihin porukkoihin vaikenevat jo ihan oman turvallisuutensa vuoksi. Itselläkin on kokemusta siitä, että yksi poika oli selvästi todella vaivaantunut, kun hänen kaverinsa pilkkasivat minua aina. Itse ei osallistunut tähän ja yritti sitten kahden kesken osoittaa sen ettei haluaisi minulle mitään pahaa kuitenkaan. Piti esim ovia minulle auki ja ojensi jonkun pudottamani jutun. Ymmärrän sen tilanteen ja oikeasti olen monesti miettinyt olisinko itsekään pystynyt olemaan se rohkea joka puolustaa kiusattua, mutta uskon etten koskaan olisi voinut kiusata toista esim sanomalla jotain pahaa ja se "kiusaamiseen osallistumiseni" on ollut sitä etten ole uskaltanut puuttua asiaan. Tosin minäkin olen aina puhunut niiden yksinäisten oppilaiden kanssa ja itsekin olin siis kiusattu joten vaikeassa tilanteessa jo valmiiksi. Sitä aina toivoisi jonkun rohkean ja jo valmiiksi suositun oppilaan olevan joskus sellainen joka sanoisi luokalle suorat sanat. Sellaisen joka on jo muutenkin yksin on vaikeaa tehdä mitään suurta tilanteelle.
Olen myös sitä mieltä, että opettajalla on suuri rooli siinä miten ohjaa luokkaa ja antaako valita ryhmät yms. Omasta kouluajasta muistan monia tilanteita joissa kaikki meni väärin. Opettaja antoi valita ryhmät ja lopputulos oli se, että ne tietyt oppilaat kuten minäkin olimme aina viimeisiä, jotka piti väkisin tunkea johonkin ryhmään oli sitten kyseessä liikunta ( olin hyvä liikunnassa kuitenkin) tai jokin muu aine. Sitten yleinen ilmapiiri monesti sellainen, että sai naureskella muiden mokille ja puhua tunneilla toisten päälle sekä pilkata jotain esiintyjää jos tämä jännitti. Itsekin sain kokea tätä ja opettaja joskus naureskeli mukana, kun vapisin luokan edessä. Joskus luokassa oli myös eri säännöt oppilaille. Itsekin olin joskus myöhässä niin sain paljon palautetta ja silti jotkut saivat olla aina myöhässä ilman huomautusta. Samaten jotkut jättivät aina tehtävät tekemättä ja joltakin vaadittiin kaikkia. Muutenkin oli yleistä se, että jos olit sellainen oppilas, jota kiusattiin ja muutenkin vähän kavereita jos oli lainkaan, niin kaikki asiat jäivät ilmoittamatta jos olit vähänkin aikaa pois koulusta. Tieto ei kulkenut oppilaiden välillä oikeastaan lainkaan ja minullekin vaan naurettiin, kun olin sitten pitkän "sairasloman" jälkeen jäljessä kaikesta. Opettajat olivat tavallaan tottuneet siihen, että kyllä joku kamu vei ne tehtävät tai kertoo asioista, mutta kaikilla tämä ei toiminut, kun ei ollut ketään joka olisi kertonut.
jatkuu
jatkoa
Yleisesti voin sanoa, että minua on opettajat kyllä kohdelleet välillä aika kurjasti ja antaneet luokan ihan suoraan nauraa esim väärän vastauksen muodossa. Joskus todella ilkeääkin pilkkaa heidän silmiensä alla ja kuulivat kaiken. Yksi opettaja ei koskaan muistanut nimeäni ja joko sanoi sen väärin tai sitten kyseli kesken tunnin mikä se nyt olikaan. Joskus kävi myös "sattumalta" katsomassa mitä piirsin vihkooni ja kertoi sen sitten koko luokalle joka nauroi taas. En yhtään ihmettele jos koulussa ilmapiiri pilalla jos opettajatkin tässä jamassa ja osallistuvat tai ainakin mahdollistavat kaiken. Yleistä oli myös laittaa se häirikkö istumaan pakolla viereeni, kun olin sellainen hiljainen oppilas ja hän sai sitten valittaa joka tunti kuinka kamalaa on istua vieressäni. Onhan tämä niin surkeaa tosiaan ja tuntuu ikävältä kirjoittaa näitä. En minäkään ole koskaan ollut sellainen, joka haluaa valittaa turhasta, mutta opettajat ovat olleet kohdallani aika ikävää sakkia. Kouluasteen jätän mainitsematta, kun kukaan ei varmaan uskoisi sitä jos kertoisin. En minäkään todellakaan olisi uskonut ennen kuin koin sen kaiken. Mietin joskus miten ne muut kiusatut pärjäävät. Moni jättikin kyllä koulun kesken tuolla ja moni heistä oli myös niitä joiden kanssa silloin vietin aikaa. Joskus on vaikeaa ymmärtää tätä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että olet opettaja. Käsittämättömän tyhmä mielipide. suorastaan pöljä. Käytät sanaa "vihata". Tosiasia on se että vaikka ei pitäisi jostain, niin se ei oikeuta sortamaan. Ihmistä kohtaan tulee olla asiallinen aina. Kiusaaminen ei johdu siitä, että kiusatusta ei pidetä. Se johtuu kiusaajien luonteesta, pohjaluonteesta. Heillä on korostunut vietti kohdistaa henkistä väkivaltaa sopivaan uhriin. Aloittajina aina 1-muutama, ja siitä voi seurata ryhmäilmiö. Kyse on vietistä. Sukua saalistusvietille. Opettaja joka ei siihen puutu on täyspöljä.
En ole opettaja enkä siis myös tuon aiemman viestin kirjoittaja. Mutta olen tuon opettajan kanssa samaa mieltä siitä, että on todella vaikeaa koulun puolesta löytää keinoja kun joku on jo jossain tarhassa tai ekasta koulupäivästä alkaen ollut syrjinnän kohde.
Mitä opettaja voi tehdä, jos hän juuri esim. pakottaa johonkin ryhmään tuon syrjityn? Toiset ryhmäläiset huokailevat ja pyörittelevät silmiään. Mitä siinä voi tehdä? Voi komentaa lopettamaan silmien pyörittelyn ym. Mutta mitä se auttaa kiusattua? Eivät he silti hyväksy syrjittyä kaverikseen. Ei opettaja voi pakottaa jotakuta olemaan jonkun kaveri. Mitä tuossa pitäisi tehdä? Ehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Onko se muka täysin mahdotonta ottaa käytäntö, jossa ryhmät kasataan aina randomisti numerojärjestyksessä?? Kyllä sitä vastaan aluksi olis rutinaa, mutta kun systemaattisesti kaikki ryhmät kasataan näin, kyllä tottuu. Näin ei muodostu tilannetta, jossa joku jää aina viimeiseksi. Eikö opettajan auktoriteetti riitä? Lisätueksi voisi määritellä jotain ekstapisteitä parhaalle ryhmälle seuraavaan kokeeseen. Keinoja on, mutta onko halua? Kautta aikojen on viimeiseksi jonkun toisen oppilaan toimesta valitut kärsineet ja opettajat kyllä tietävät tämän. Mitään halua ei näytä kuitenkaan olevan tehdä asialle jotain. Miksi???
Parempi olisi palata mahdollisimman koepainotteiseen koulutyöhön. Aikuisopintoihin voi yrittää soveltaa modernimpia opetusmetodeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole opettaja enkä siis myös tuon aiemman viestin kirjoittaja. Mutta olen tuon opettajan kanssa samaa mieltä siitä, että on todella vaikeaa koulun puolesta löytää keinoja kun joku on jo jossain tarhassa tai ekasta koulupäivästä alkaen ollut syrjinnän kohde.
Mitä opettaja voi tehdä, jos hän juuri esim. pakottaa johonkin ryhmään tuon syrjityn? Toiset ryhmäläiset huokailevat ja pyörittelevät silmiään. Mitä siinä voi tehdä? Voi komentaa lopettamaan silmien pyörittelyn ym. Mutta mitä se auttaa kiusattua? Eivät he silti hyväksy syrjittyä kaverikseen. Ei opettaja voi pakottaa jotakuta olemaan jonkun kaveri. Mitä tuossa pitäisi tehdä? Ehdotuksia?
Voi ainakin alentaa ko. silmänpyörittäjien käytösnumerot ja laittaa heidän vanhemmillen viestiä miten käyttäytyvät. Mutta opet ei koskaan tee edes tuota. Antavat käytöksestä ysin noille. Raukkamaista toimintaa opeilta.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuossakin koulussa vain naisopettajia? Jos on niin eivät pysty puuttumaan kiusaamiseen. Eivät uskalla.
Tyttärelläni oli kokenut miesopettaja. Eipä paljon auttanut, opettaja ei muka ikinä nähnyt, kuinka tytärtäni vuosikausia kiusattiin. Taitavat vaan olla niin mukavuudenhaluisia ja oppilaiden "kavereita", etteivät puutu kiusaamiseen. Tytär käy edelleen pitkälle yli 20 vuotiaana terapiassa, ei pysty luottamaan ihmisiä eikä esim. uskalla itkeä muiden nähden. Lääkityksen takia töissä käynti hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuon syrjityn". Jätähän se "tuo" sana pois. Hän on ihminen ja oikeutettu asialliseen kohteluun. Keinoja on helppo löytää. Opettaja voi sanoa heti, kun jotain "silmien pyörittelyä", että Täällä käyttäydytään asiallisesti kaikkia kohtaan ja jokaisella oppilaalla on oikeus ryhmätyöhön. Opettajan pitää sanoa heti, luulis osaavan sanoa. Kenenkään ei tarvitse olla kenenkään kaveri. Vaikkei halua olla kaveri niin pitää silti olla asiallinen. Sen ei luulisi olevan vaikeaa. Jos se on vaikeaa ni luonteessa on vikaa. Se on kumma ettei ihmisille osata olla asiallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuon syrjityn". Jätähän se "tuo" sana pois. Hän on ihminen ja oikeutettu asialliseen kohteluun. Keinoja on helppo löytää. Opettaja voi sanoa heti, kun jotain "silmien pyörittelyä", että Täällä käyttäydytään asiallisesti kaikkia kohtaan ja jokaisella oppilaalla on oikeus ryhmätyöhön. Opettajan pitää sanoa heti, luulis osaavan sanoa. Kenenkään ei tarvitse olla kenenkään kaveri. Vaikkei halua olla kaveri niin pitää silti olla asiallinen. Sen ei luulisi olevan vaikeaa. Jos se on vaikeaa ni luonteessa on vikaa. Se on kumma ettei ihmisille osata olla asiallisia.
Miksi kuvittelet, ettei opettaja sano? Miksi kuvittelet, ettei pyörittely ala uudestaan heti, kun opettaja on kääntänyt selkänsä?
Jos kerran asiallinen käyttäytyminen on niin helppoa, miksi työpaikkakiusaaminen on Suomessa huippuyleistä? Miksi tällä palstalla ja tässäkin ketjussa on epäasiallista kommentointia ja suoranaista kiusaamista?
Vierailija kirjoitti:
"on ikävää, kun kiusaamisella on vakavia seurauksia"
Sanoisin että se on aika paljon enemmän kuin "ikävää". Kiusaaminen ei vaikuta ainoastaan kiusatun elämään, mutta myös pahimmillaan koko perheeseen. Siinä on monella vanhemmallakin mennyt elämä mullin mallin, kun saa olla huolesta suunniltaan ja yrittää taistella lapsensa puolesta.
Turha tarttua yksittäiseen sanaan. Varmastikin toimittajan idea laittaa tuollainen vähättelevämpi sana, jotta kansanedustajasta välittyisi epäempaattinen kuva. Tätä tapahtuu uutisissa koko ajan.
Todella valitettava tapaus kaiken kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet, ettei opettaja sano? Miksi kuvittelet, ettei pyörittely ala uudestaan heti, kun opettaja on kääntänyt selkänsä?
Jos kerran asiallinen käyttäytyminen on niin helppoa, miksi työpaikkakiusaaminen on Suomessa huippuyleistä? Miksi tällä palstalla ja tässäkin ketjussa on epäasiallista kommentointia ja suoranaista kiusaamista?
Juuri näin! Tämä opettajan viestin haukkuja on selkeästi itse kiusaaja. Haukkuu ensin tuon opettajan täysin asiallisen, ongelmaa opettajan näkökulmasta avaavan viestin todella rumasti. Sitten syyttää toista kommentoijaa sanavalinnasta, jossa ei ole mitään vikaa.
Ihmettelen, mitä tekee ketjussa muka-kiusattujen-puolustaja, joka itse kiusaa täysin
asiallisia kommentoijia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuossakin koulussa vain naisopettajia? Jos on niin eivät pysty puuttumaan kiusaamiseen. Eivät uskalla.
Tyttärelläni oli kokenut miesopettaja. Eipä paljon auttanut, opettaja ei muka ikinä nähnyt, kuinka tytärtäni vuosikausia kiusattiin. Taitavat vaan olla niin mukavuudenhaluisia ja oppilaiden "kavereita", etteivät puutu kiusaamiseen. Tytär käy edelleen pitkälle yli 20 vuotiaana terapiassa, ei pysty luottamaan ihmisiä eikä esim. uskalla itkeä muiden nähden. Lääkityksen takia töissä käynti hankalaa.
Minua on "kohdellut huonosti" kaksi eri miesopettajaa. Ilmeni erilaisissa tilanteissa joissa tavallaan puhuivat ja kommentoivat jotain minuun liittyvää juttua niin, että saivat minut naurunalaiseksi luokan oppilaiden nähden. Jotenkin siis minusta saatiin sellainen asia esiin mistä voivat huomauttaa ja sillä tavalla muiden oli ihan sallittua nauraa minulle. Yksi asia oli esimerkiksi jonkun vieraskielisen sanan lausuminen ja jos sen mokasin niin sain sellaisen palautteen, että luokka nauroi. Yksi miesopettaja vielä antoi "vahingossa" jotain tehtäviäni tai kokeitani jollekin muulle oppilaalle ja kun kysyin missä se paperi on niin ihmettelivät mihin on voinut kadota ja sitten onkin joku toinen oppilas tuonut sen, kun oli löytynyt hänen papereidensa välistä. Kerran pari tämä menee vahinkona, mutta toistuvasti ja vaan minulle sattuneena on voi aina olla sattumaa.
Kysymykseen siitä, mitä opettaja voi tehdä: Opettaja voi opettaa vuorovaikutustaitoja! Eihän kiusaaminen usein siihen lopukaan, että kerran kielletään. Opettaja voi myös lähteä viemään kiusaajaa kohti toimintaterapiaa tai kuraattorin keskusteluita.
Sitä vaan ihmettelen, miksi vanhemmat eivät itse selvitä asioita perheiden kesken. Kun omaa lastani kiusattiin, menin kiusaajan kotiovelle puhumaan suoraan vanhemmille. Jos kiusaajan vanhemmat eivät ole päihteiden käyttäjiä, niin oletettavasti uskaltaa puha suoraan heille. Jos he ovat k-päitä niin sitten lasua tekeille. Vanhemmat eivät välttämättä edes tiedä, että heidän lapsensa on kiusaaja.