Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 80-luvulla duunari-isä pystyi yksi elättämään perheen, maksamaan auton ja omakotitalon?

Markka-ajan hyvinvointi
09.10.2019 |

Markka-aikana (80-luvulla) oli ihan normaalia, että perheen äiti oli lasten kanssa kotona ja vain isä kävi töissä.

Silti duunarikin pystyi silloin yksin elättämään perheensä, maksamaan omakotitalon ja auton. Työttömyyttä ei silloin juuri tunnettu.

Nyt euroaikana monissa perheissä molemmat vanhemmat käyvät töissä, asutaan betoniyksiössä ilman autoa ja iltaisin seistään leipäjonossa. Verotus ja maksut nousevat vuosi vuodelta. Silti yhteiskunnan rahat on loppu ja ihmisetkin jo velkaantuvat.

Kommentit (1114)

Vierailija
541/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi sitten nykyään duunarin palkalla esim 2000e/kk netto ei kykene ostamaan asuntoa,autoa,tekemään lapsia ja ostamaan kesämökkiä?"

Ei pysty kalliilta alueilta kuten ei silloin aikanaankaan. Mutta kyllä sinä pystyt ihan taatusti ostamaan asunnon tai talonkin joltain pikkupaikkakunnalta. Eivät ne siellä paljon maksa kuten eivät silloinkaan.

Ei vaikkapa Helsingissä duunarit mitään omakotitaloja ole koskaan ostaneet.

Vierailija
542/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toisaalta meillä oli koulussa max. 18 oppilaan luokat, joka päivä sekä koululääkäri että terveydenhoitaja paikalla."

Taisi olla paljon koulukohtaista vaihtelua. Itse aloitin peruskoulun 1978 eli suurin osa kouluajasta 80-luvulla ja ihan yleinen oppilasmäärä oli meillä 32 oppilasta luokalla. Tämä ainakin ala-asteen 3. luokalta alkaen. 

Ilmeisesti vähän myöhemmin luokkakoot hieman pienenivät mutta itse menin tuolla koolla läpi koulun lukion loppuun saakka.

Ihan sama täällä! Muistan, että se 32 on maksimi jossain säädöksessä. Ja luokalla oli ala-asteella tasan se 32 oppilasta 80-luvulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapseton ja sinkkumies. Olen duunari ja palkkaa saan nettona sen 2200e/kk. Jos leikitään ajatusleikkiä että minulla olisi vaikka 3 lasta ja vaimo niin en tiedä kykenisinkö elättämään heitä. 

Asuminen vie sen 1000e/kk ja auto sen 500e/kk. 700e/kk jäis sit rahaa millä koko porukka eläisi ja makseli laskuja.

M34

Vierailija
544/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Miksi sitten nykyään duunarin palkalla esim 2000e/kk netto ei kykene ostamaan asuntoa,autoa,tekemään lapsia ja ostamaan kesämökkiä?""

Koska nykyään duunit ja duunaritkin ovat isolta osalta kaupungeissa joissa hintataso on korkea. Silloin ennen duunarityöt olivat paljolti pienemmillä paikkakunnilla joiden hintatasokin oli paljon matalampi.

Itse olen kotoisin pääkaupunkiseudulta ja meillä kaksi korkeakoulutettua pystyi 80-luvulla ostamaan juuri ja juuri sen rivarin kun olin itse yläasteiässä.

Vierailija
545/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ajan lapset eivät vaatineet sitä mitä tämän päivän. Ikävä kyllä homma on karannut lapasesta. Kalliit usein uusittavat, kun kaverikin sai, kännyt, tietokoneet, pelikoneet, muodin mukainen pukeutuminen ja kaikenlainen muu hömppä on sellaisissa kustannuksissa, jotta tiukkaa tekee edes kahden työssäkäyvän kaikki vaatimukset toteuttaa. Joululahjat, synttärilahjat ja vaikka mitkä muut lahjat  voi hyvänen aika mitkä kulut. Sitte ollaan nyrpeitä kun isovanhemmat pystyivät 20 e laittaa lahjaksi pienistä tuloistaan

Ennen vaatteet kierrätettiin perheen lasten kesken ja vaihdeltiin jopa naapurien kanssa. Parsittiin ja ommeltiin rikkoutuneet ja olivat taas käyttökelpoisia. Nykypäivänä jos paidan nappi irtoaa lentää paita roskiin. Kierrättäjät ja kirppiskävijät ovat fiksuja, säästävät luontoa ja rahaa.

Omat lapsuuden esim. joulut, itsetehtyjä lahjoja ja pyjamaa, yöpaitaa, villatakkia jne, siis kaikkea mikä oli tarpeellista. Oli ihana saada lahjoja ja niistä sai nauttia kunnes kasvoi ulos vaatteesta.

Nykymuksut ovat kyllä konstit keksineet vanhempiensa manipulointiin ja saavat tahtonsa läpi (ei sentään ihan kaikki) ikävillä jipoillaan ja uhkaamisillaan. Sitten nää vapaan kasvatuksen vallattomat viikarit aloittaa kaikenlaisen rikollisuuden joka nyt jo kasvanut Suomessa ihan järjettömällä tasolle. Tarpeeksi nuorena kun pahaa tekevät ei edes rangaista, lasu käy vähän juttelemassa ja päätä paijasmassa kun on niin kurja lapsuus sulla. Turvattomuus kasvaa, pelko liikkua kasvaa, jengit lisääntyy ja sen myötä vaan kaikki pahenee. Ei hyvältä näytä Suomen tulevaisuus.

Vierailija
546/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"eikä silloin autoilua ja asumista verotettu niin paljoa."

Itse asiassa esim. autoilua verotettiin enemmän. Oston yhteydessä perittävä autovero on laskenut moneen otteeseen sen jälkeen ja varsinkin vähäpäästöisten autojen vero on hyvin pieni sen aikaiseen verrattuna.

Kyllä. Lisäksi bensiinin reaalihinta nykyrahaksi muutettuna oli 80-luvun lopussa noin 1.6-1.8e/l. Ei siis mitään radikaalia muutosta.

Ja autot kuluttivat enemmän! Jos siis vertaa samankokoisia autoja.

Vierailija
547/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ollut normaalia 80-luvulla tai aiemminkaan Suomessa. Täällä naiset ovat aina osallistuneet maatilan töihin tai olleet työelämässä. Ei ole ollut mitään kotirouvakulttuuria.

60 luvulla oli. paljonkin. monilla duunarnaisilla,ompelimot jne oli niin pikku palkat kun miettivät lastehoitokuluja,oli plus miinus nolla. mutta moni nainen kävi ns. kesätöissä,esim. leipomoissa kun iskä oli lasten kabssa tai aikaa kuljettaa mummolaan hoitoon. lapset  oli maallakin niin äiti meni kesätöihin. naisilla vähän ajokortteja, kotona ja oli hoitolapsia,sillä sai lisäansioita. ei ollut edes jokataloudessa puhelintakaan, naapurissa soittivat ,puhelinlopissa, naapuriin soitettiin jos tärkeää asiaa jostain tuli. joka vikonlopuksi josta jää viikollekin, pullat ja kuiva-kahvikakut. usein tuli tili iseiltä kirkekuoressa, siitä maksamaan maitokaupan nimellä olevaan kauppaan kuukausimenot,jotka oli ostettu papervihkoon tilille.

Vierailija
548/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi sitten nykyään duunarin palkalla esim 2000e/kk netto ei kykene ostamaan asuntoa,autoa,tekemään lapsia ja ostamaan kesämökkiä?"

Ei pysty kalliilta alueilta kuten ei silloin aikanaankaan. Mutta kyllä sinä pystyt ihan taatusti ostamaan asunnon tai talonkin joltain pikkupaikkakunnalta. Eivät ne siellä paljon maksa kuten eivät silloinkaan.

Ei työtä ole missään Lohjalla tai Kainuussa.

Pikku paikkakunnalta tosiaan talon pystyy ostamaan mutta ei siellä ole töitä.

Vierailija
549/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"eikä silloin autoilua ja asumista verotettu niin paljoa."

Itse asiassa esim. autoilua verotettiin enemmän. Oston yhteydessä perittävä autovero on laskenut moneen otteeseen sen jälkeen ja varsinkin vähäpäästöisten autojen vero on hyvin pieni sen aikaiseen verrattuna.

Kyllä. Lisäksi bensiinin reaalihinta nykyrahaksi muutettuna oli 80-luvun lopussa noin 1.6-1.8e/l. Ei siis mitään radikaalia muutosta.

Ja autot kuluttivat enemmän! Jos siis vertaa samankokoisia autoja.

Kyllä ja siksi silloin bensa vei isomman osuuden talouden menoista kuin nyt vaikka bensa oli hieman halvempaa.

Vierailija
550/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumiskustannukset oli alhaisemmat.

Ja ruuan hinta oli paljon matalampi.

Palkasta 2-3 -kertainen osuus meni ruokaan. Nykyään kaiken maailman digiin ja takkiin.

Vierailija
551/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lapseton ja sinkkumies. Olen duunari ja palkkaa saan nettona sen 2200e/kk. Jos leikitään ajatusleikkiä että minulla olisi vaikka 3 lasta ja vaimo niin en tiedä kykenisinkö elättämään heitä. 

Asuminen vie sen 1000e/kk ja auto sen 500e/kk. 700e/kk jäis sit rahaa millä koko porukka eläisi ja makseli laskuja.

M34

Mikä ihmeen hinku teillä on kuvitella, että yksin elättäisitte perheen? Sinunkaan mielikuvitusvaimo ei olisi täysin tuloton missään vaiheessa vaan hän saisi palkkaa, vanhempainrahaa, ehkä kotihoidon tukea tai työttömyyskorvausta. Sinä et olisi perheen elättäjä.

Vierailija
552/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä tavalla pystyttiin elättämään, kun kulut olivat pieniä. Minullakin oli esim. tyyliin max. 3 kenkäparia: talvikengät, kesäkengät, lenkkarit. Farkkuja oli max. 2 paria (useimmiten ne yhdet, jotka käytettiin ihan loppuun ja sitten vasta ostettiin uudet), talvitakkeja 1. Eli esim. vaatteita oli todella vähän. Ulkomailla tai lomamatkoilla ei käyty koskaan. 

Mummolaan kun ajettiin, niin oli omat eväät mukana ja pysähdyttiin sitten taukopaikoilla niitä syömään. Koskaan ei käyty ulkona syömässä, eikä hampurilaispaikoissa.

Ja meidän perhettä ei luokiteltu köyhäksi, vaan ihan normaaliksi perheeksi, joka pärjää (eikä tietenkään mitään tukia tullut mistään). Meillä vanhemmat pystyivät maksamaan esim. lukion kirjat, jotka olivat aika iso kuluerä tuolloin. Muutaman ystävän perheessä se teki tosi tiukkaa.

Tuohon aikaan siis elettiin paljon vaatimattomammin kuin

Kyllä 80-luvullakin oli työttömyyttä.  Kun sain vakituisen viran silloin, sanaan virkaan oli lähes sata hakemusta.  

Yksi pelastus oli se työllistämismalli joka silloin otettiin käyttöön ja se toimi erinomaisesti.  Eli valtio, kunnat ja isommat työnantajat palkkasivat ns. työllistettyjä aina 6 kk kerrallaan.  Se oli työnantajalle edullista, koska valtio maksoi osan palkasta.  Silloin lähestulkoon kaikki halukkaat pääsi töihin.  Olivat puoli vuotta töissä ja sitten puoli vuotta kotona, ja taas puoleksi vuodeksi töihin.  Muistaakseni siinä oli edellytyksenä sitten tuo puolen vuoden työttömyysjakso, niin sitten oli oikeus taas saada se työjakso. Eli olivat tavallaan velvoitetyöllistettyjä.  Sillä tavalla moni sai ns. jalkansa oven väliin, saivat myöhemmin vakituisen työn.

Muistan kun meidän työpaikalla johtaja soitti työvoimatoimistoon ja kysyi työntekijää puoleksi vuodeksi, niin siellä ei ollut ketään tarjolle.  Kaikki oli jo töissä.

Tietysti kaikki ei tätäkään kautta lopullisesti työllistyneet, mutta etuna heille oli saatu työkokemus.  Se jos mikä auttaa työelämässä eteenpäin, ei ole pelkkä tyhjä CV.

En tiedä miksi tuo systeemi sittemmin lopetettiin, tuliko liian kalliiksi kumminkin.  Mutta se oli todella monille ponnahduslauta työelämään.  Minusta sitä voisi käyttää tänäkin päivänä, mutta ilmeisesti nykyinen toimeentulotuki ja asumistuki tulee valtiolle halvemmaksi.  

Vierailija
553/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä. Oli omistusasunto, ei muuta omaisuutta. Äidin piti myös käydä töissä.

Vierailija
554/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työtä ole missään Lohjalla tai Kainuussa.

Pikku paikkakunnalta tosiaan talon pystyy ostamaan mutta ei siellä ole töitä.

Kyllä eli se todellinen muutos on se että työ on kadonnut halvoilta paikkakunnilta, ei se että tulotaso olisi sinällään jotenkin romahtanut.

Vierailija
555/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M34

usein kotonaolevalle vaimolle anettiin ns.kuukausiraha siis ns palkkaa,meikit, omat vaatteet,kampaamo, yms. se henkilökohtaisra rahaa kun hoitaa kodin itse kokonaan, sama olkoon lapsia vai ei jos oli kotirouvana. muut menot erikseen

Vierailija
556/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liki täystyöllisyys, valuuttaa ei saanut viedä vapaasti ulkomaille vaan rahat piti pyörittää kotimaassa, ihmisillä oli vielä vastuuta itsestään ja kotona lorviminen tarveille ihmisille oli häpeällistä.

Yksinkertaista ja helppoa

Vierailija
557/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella duunarilla nettopalkka on 1500-1700€. Naisilla ainakin.

Vierailija
558/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävät ostivat Outokummusta 4h+k putkiremontoidun rivarin hintaan 35.000€. Työpaikat paikkakunnalla. 

Vierailija
559/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voin kertoa, että sain aivan 1980-luvun loppuvuosina täysi-ikäisenä kouluttamattona kesätyöläisenä tehdastyöstä palkkaa 8600 mk/kk lisineen ennen veroja. "

Oli kyllä tosi hyvä palkka siihenkin aikaan. Itse olin samaan aikaan 18-vuotiaana kaupassa kesätöissä ja palkka oli luokkaa reilu 4000mk/kk. Sama palkkataso oli myös varastohommissa.

Mutta varmaan teollisuudessa on ollut hyväpalkkaisempia kesäduuneja. Mutta ei tuo mainitsemasi kyllä mikään yleinen kesätöiden palkkataso ollut.

Ei varmasti ollut mikään tyypillinen kesätyöpalkka. Olin samassa paikassa edellisenä kesänä koneenhoitajan apulaisena ja opin työn. Tuona kesänä olin sitten koneenhoitaja muutaman hengen ryhmässä, joka teki tuurausvuoroja (pekkasvapaita, kesälomia jne). Ryhmässä oli muistaakseni koneenhoitaja ja 3 tai 4 pakkaajaa. Pakkaajan palkka oli varmasti huonompi. Se oli 1980-lukua, joten pakkaajat olivat naisia ja koneenhoitajat miehiä lähes kaikilla tuotantolinjoilla.

Tein siis vuorotyötä ja palkka oli ns. urakkapalkka eli jos työvuoron tulos oli riittävän hyvä, peruspalkan päälle saatiin aika hyvä tuotannon määrästä riippuva urakkalisä. Urakkalisän takia tuotantoa ei pysäytetty edes taukojen ajaksi, vaan jokainen piti tauon yksin ja koneenhoitaja ja pakkaajat paikkasivat tauolla olevaa. Tuotantolinja pyöri kolmessa vuorossa ja tuote vietiin enimmäkseen Neuvostoliittoon. Pari kertaa kesän aikana tehtiin paremmista raaka-aineista vastaavaa tuotetta kotimaan markkinoille.

Vierailija
560/1114 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvulla luokan oikeassa reunassa 25 yhtä vuosiluokkaa ja toisessa reunassa 25 toista vuosiluokkaa. Ei tullu aika pitkäksi, kun pystyi opettelemaan ylemmän luokan asiat samalla. Seuraavana vuonna meni hulinaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä