Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 80-luvulla duunari-isä pystyi yksi elättämään perheen, maksamaan auton ja omakotitalon?

Markka-ajan hyvinvointi
09.10.2019 |

Markka-aikana (80-luvulla) oli ihan normaalia, että perheen äiti oli lasten kanssa kotona ja vain isä kävi töissä.

Silti duunarikin pystyi silloin yksin elättämään perheensä, maksamaan omakotitalon ja auton. Työttömyyttä ei silloin juuri tunnettu.

Nyt euroaikana monissa perheissä molemmat vanhemmat käyvät töissä, asutaan betoniyksiössä ilman autoa ja iltaisin seistään leipäjonossa. Verotus ja maksut nousevat vuosi vuodelta. Silti yhteiskunnan rahat on loppu ja ihmisetkin jo velkaantuvat.

Kommentit (1114)

Vierailija
21/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maaseudulla ja meillä päin (itäisessä Hämeessä) melkein kaikki naiset olivat kotirouvia elleivät sitten olleet maatalon emäntiä. Vain muutamat naiset kävivät töissä. Ja työttömyyttä ei tunnettu. Tai jos joku oli työtön niin syy oli oma; yleensä viina. Työikäiset sairaat/työrajoitteiset siirrettiin automaattisesti sairaseläkkeelle eikä heitä roikotettu työttömyyskortistossa. Kaikille riitti töitä ja jokaiseen paikkaan oli tulijoita. Eikä mitään työtä halveksittu kuten nykyisin. Minun isäni oli kunnan virkamiehiä ja äitini oli kotirouva eli olimme keskiluokkaa tuon ajan kategoriassa. Meitä sisaruksia oli neljä, asuimme omakotitalossa, ei ollut omia huoneita jokaiselle, eikä perheemme tehnyt ulkomaan lomamatkoja (eivät naapuritkaan) eikä juostu viimeisimmän tekniikan perässä. Nälkää ei nähty, mutta säästeliäästi elettiin - se oli sen ajan henkeä.

Mua vanhemmat työkaverit on kertoneet 80-luvusta, että silloin pääsi töihin, kun vaan käveli tehtaan ovesta sisään ja kertoi, että mitä osaa ja että tarttee töitä.

Vierailija
22/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva oli enää 80-luvulla titteliltään kotirouva. 60-luvulla näitä vielä oli. 70-luvullahan jo ajateltiin että molemmat vanhemmat käy töissä ja myös syövät ulkona, eikä asuntoihin rakennettu edes kunnon keittiötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ostovoima oli suomessa vielä hyvä joten siksi silloin äidit pystyivät hoitamaan lapsia kotona.

Nykyään on todella haastavaa äidin hoitaa lapsia kotona kun suomessa on ostovoima yksi euroopan alhaisimmista.

Vierailija
24/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhempani olivat ansiotöissä jo 1960-luvulla. Kaveripiirissä ei tainnut kellään olla kotiäitiä edes 1970-luvulla saati 1980-luvulla.

Vierailija
25/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se raja ainakaan eurossa mene. 90-luvulla oli superlama ja moni menetti ne talonsa ja asuntonsa, jotka olivat ostaneet 80-luvulla. Eurohan tuli käyttöön vasta 2002.

Vierailija
26/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

silloin ei lennetty ulkomaille ja  autot oivat Ladoja. Puhumattakaan elektoniikan  kuluista tai  uusista lenkkareista kuukausittain..

Höpöhöpö. Me käytiin Ruotsissa ja meillä oli Mersuja ym. Elektroniikkaa oli telkkarit, tietsikat, levysoittimet, mankat, korvalappusterot, pienet käsissä pidettävät elektroniset pelit (miksen muista nimeä???), elektroniset taskulaskimet ja rannekellot, ja muut härpäkkeet. Eikä oltu edes rikkaita.

Vierailija
27/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla ostovoima oli suomessa vielä hyvä joten siksi silloin äidit pystyivät hoitamaan lapsia kotona.

Nykyään on todella haastavaa äidin hoitaa lapsia kotona kun suomessa on ostovoima yksi euroopan alhaisimmista.

80-luvulla äidit kävi töissä.

Vierailija
28/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun maaseudulla ja meillä päin (itäisessä Hämeessä) melkein kaikki naiset olivat kotirouvia elleivät sitten olleet maatalon emäntiä. Vain muutamat naiset kävivät töissä. Ja työttömyyttä ei tunnettu. Tai jos joku oli työtön niin syy oli oma; yleensä viina. Työikäiset sairaat/työrajoitteiset siirrettiin automaattisesti sairaseläkkeelle eikä heitä roikotettu työttömyyskortistossa. Kaikille riitti töitä ja jokaiseen paikkaan oli tulijoita. Eikä mitään työtä halveksittu kuten nykyisin. Minun isäni oli kunnan virkamiehiä ja äitini oli kotirouva eli olimme keskiluokkaa tuon ajan kategoriassa. Meitä sisaruksia oli neljä, asuimme omakotitalossa, ei ollut omia huoneita jokaiselle, eikä perheemme tehnyt ulkomaan lomamatkoja (eivät naapuritkaan) eikä juostu viimeisimmän tekniikan perässä. Nälkää ei nähty, mutta säästeliäästi elettiin - se oli sen ajan henkeä.

Mua vanhemmat työkaverit on kertoneet 80-luvusta, että silloin pääsi töihin, kun vaan käveli tehtaan ovesta sisään ja kertoi, että mitä osaa ja että tarttee töitä.

Pääsee nytkin. Se tosin edellyttää, että menee kysymään töitä ja että osaa jotakin.

Vierailija
29/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se raja ainakaan eurossa mene. 90-luvulla oli superlama ja moni menetti ne talonsa ja asuntonsa, jotka olivat ostaneet 80-luvulla. Eurohan tuli käyttöön vasta 2002.

Suomea alettiin valmistelemaan EU:hun jo 80-luvun lopussa/90-luvun alussa. Tämähän on jo myönnetty!!!

Vierailija
30/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ollut kulttuurinrikastajia imemässä pottia tyhjäksi sitä mukaa kuin sitä kantaveronmaksajat yrittää kasvattaa.

Vierailija
31/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat vanhempani olivat ansiotöissä jo 1960-luvulla. Kaveripiirissä ei tainnut kellään olla kotiäitiä edes 1970-luvulla saati 1980-luvulla.

Olen syntynyt 1971, enkä muista että kellään olisi juurikaan ollut "kotiäitiä". Kaveripiirin vanhemmissa oli muutama viljelijä- tai yrittäjä, joka eivät käyneet kodin ulkopuolella töissä. Jos perheessä oli lapsia enemmän kuin kolme, niin sellaisissa äidit saattoivat olla kotona, mutta itse tunsin tällaisista perheistä vain pari kaveria.

Vierailija
32/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ollut kulttuurinrikastajia imemässä pottia tyhjäksi sitä mukaa kuin sitä kantaveronmaksajat yrittää kasvattaa.

Joutilaita on ollut aina ihan omasta takaa riittävästi.

Vierailija
33/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsee nytkin. Se tosin edellyttää, että menee kysymään töitä ja että osaa jotakin.

Et todellakaan kävele mihinkään tänä päivänä sisään tosta noin vaan!

Sun pitää kirjoittaa hakemukset ja ceeveet, ja värkätä pätevän oloiset linkedinit ja instat. Sitten käyt sadassa haastattelussa, ja saattaa olla, että et pääse mihinkään, koska osaamisesi oli vain toiseksi parasta valtakunnassa. Vaikka sulla on 3 yliopistotutkintoa ja 20 vuoden työosaaminen ja oot 30 vee. Ja näytät missiltä ja mallilta.

Vierailija
34/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomea alettiin valmistelemaan EU:hun jo 80-luvun lopussa/90-luvun alussa. Tämähän on jo myönnetty!!!

Kyllä se on niin päin, että kun oli kunnolla ryssitty omat talousasiat, niin haluttiin euroon ja fiksumpien kontrolliin.

Vierailija
35/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheverotuksesta luovuttiin jo 70-luvulla, kansakuntamme lippulaiva päivähoitojärjestelmä perustettiin jo 70- luvulla, naisia alettiin jo muutekin mittamaan samoilla mittareilla kuin miehiä jo 70-luvulla ja radikaalimmat ottivat eron jo 70-luvulla ollakseen irrallisia miehistä, joten suurinosa molemmista vanhemmista sukupuolesta riippumatta kävi töissä 80-luvulla.

Vaikka sanonta ennen oli kaikki paremmin pitää voimakkaasti pintansa todellisuudessa viesti ei pidä monessakaan asiassa paikkaansa, edes tässä.

Vierailija
36/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla äidit kävi töissä.

Ei kaikki käynneet töissä.

Ja nyt tarkoitin sitä aikaa kun lapsi on pieni.

Tiedän monia perheitä 80-luvulta missä äiti pystyi hoitamaan lapsia siten että perhe pystyi elämään yhden työssäkäyvän palkalla.

Vierailija
37/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1971, enkä muista että kellään olisi juurikaan ollut "kotiäitiä". Kaveripiirin vanhemmissa oli muutama viljelijä- tai yrittäjä, joka eivät käyneet kodin ulkopuolella töissä. Jos perheessä oli lapsia enemmän kuin kolme, niin sellaisissa äidit saattoivat olla kotona, mutta itse tunsin tällaisista perheistä vain pari kaveria.

Samaa ikäluokkaa. Mulla oli kotiäiti. Iskä oli reissutöissä myyntiedustajana.

Vierailija
38/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan kävele mihinkään tänä päivänä sisään tosta noin vaan!

Sun pitää kirjoittaa hakemukset ja ceeveet, ja värkätä pätevän oloiset linkedinit ja instat. Sitten käyt sadassa haastattelussa, ja saattaa olla, että et pääse mihinkään, koska osaamisesi oli vain toiseksi parasta valtakunnassa. Vaikka sulla on 3 yliopistotutkintoa ja 20 vuoden työosaaminen ja oot 30 vee. Ja näytät missiltä ja mallilta.

Nykyäänhän monet yritykset eivtä edes itse palkkaa työvoimaansa, vaan se on ulkoistettu vuokratyöfirmoille. Vuokratyöfirma taas ei ole yhtään kiinnostunut hankkimaan kennellekkään töitä, ellei siitä ole tehty  toimeksiantoa.

Vierailija
39/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ikäluokkaa. Mulla oli kotiäiti. Iskä oli reissutöissä myyntiedustajana.

Ja oli mahdollista perheverotuksen vuoksi.

Vierailija
40/1114 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Globalisaaatio sekä veroparatiisit, joihin (ennen valtiolle menneet ) verovarat valuvat. Maa hanmuutto, jonka kulut kasvavat sekä vanhusten ja tuilla elävien kasvava määrä.