Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

-70 -80 lukujen ruoka-aineharhaluulot, kuka muistaa?

Vierailija
08.10.2019 |

Nämä oli huikeita! Parit helmet on elävänä mielessä:

- paprikan siemeniä ei voi syödä, ne on tulisia (eikä Suomessa edes vielä käytetty chiliä!)
- kala kuuluu maustaa valkopippurilla, liha mustapippurilla
- valkopippuri on miedompaa kuin mustapippuri, joka taas on niin vahvaa että sitä ei saa purra
- kalan kanssa valkoviiniä, lihan kanssa punaviiniä, rose käy molemmille (tiedettiin vain Mateus)

Mitä teillä luultiin?

Kommentit (1384)

Vierailija
741/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole syönyt ranskanleipää 1970-luvun jälkeen. Myydäänkö sitä edes kaupassa enää?

Myydään.

Vierailija
742/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lasten kesken levinnyt 70-luvulla käsitys, että banaanissa on banaanimatoja, joten niitä ei voi syödä. Kyselin kaverilta kylässä, että missä ne banaanimadot ovat ja hän näytti niitä kuoresta irtoavia säikeitä, kun kuorii, että siinähän niitä on. Sanoin, että ei nuo mitään matoja ole, kuin kuoren suikaleita, niin seuraavaksi hän väitti, että banaanin siemenet ovat niitä banaanimatoja.

Vaikka järki ja vanhemmat sanoivat, että ei niissä mitään matoja ole, silti pelkäsin pitkään banaanimatoja.

Nykyään myydään lähestulkoon pelkästään siemenettömiä banaaneja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole syönyt ranskanleipää 1970-luvun jälkeen. Myydäänkö sitä edes kaupassa enää?

Myydään.

Ja menee kaupaksi kuin kuumille kiville, sillä se leivänkäntty maksaa alle euron.

Vierailija
744/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää, että minulle tuli suurena järkytyksenä se, että jotkut ovat tosiaan saaneet lapsena usein "ruoaksi" pelkkää perunaa ja ruskeaa kastiketta. Enkä ole edes mistään erityisen hyvin toimeentulevasta perheestä, tosin olen syntynyt vuonna 1980, ehkä 70-luvulla monilla olivat asiat huonommin.

Mun ruoka oli usein se peruna ja tölkistä lihapullakastike. Isä nääs yh.

Sulla oli siinä niitä lihapulliakin. Ei oo kyse siitä ettei ollut salaattia, leipää ja jälkiruokaa, vaan siitä että oli kirjaimellisesti vain perunaa ja kastiketta. Kastikkeessa ei ollut lihaa, ei kalaa, ei kanaa. Päivän lämmin ruoka oli perunaa ja kastiketta.

1979 olen duunariperheeseen syntynyt. Usein meilläkin oli ruokana perunoita ja kastiketta, mutta yleensä se oli hirvenlihakastiketta kun isä metsästi. Hirveä siellä, hirveä täällä, siihen pisteeseen asti että koulussa itketti kun kaverit kertoivat uunimakkarasta, porsaankyljyksistä ja vaikkapa vaan mannapuurosta mehukeitolla. Niitäkin onneksi koulussa sai, mutta kotona odotti taas hirvi keittona, kastikkeena, pihveinä...

Nyt kun se hirvee hirvi on kotoa pois muuttamisen vuoksi ollut harvemmin ruokalistalla jo kohta 30 vuotta, sitä osaa taas arvostaa.

En halua vieläkään syödä hirveä, koska sitä tuntui olevan lapsuudessani niin usein ruokana. Myös muuta riistaa kuten lintuja oli usein, niin en pidä noistakaan. Joillekin se on ihmetyksen aihe kun en halua syödä noita aineksia ja olen jo nelikymppinen mies.

Vierailija
745/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saanut syödä valmiiksi viipaloitua leipää. Siinä on kuulemma niin paljon säilöntäaineita.

Harmi vaan, että elintarvikkeiden valmistusaineet täytyy listata paketissa, eikä valmiiksi viipaloidun leivän pussissa ollut yhtään ainetta, mitä ei saman leivän viipaloimattomassa versiossakaan ollut.

Vierailija
746/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Margariini tehtiin muka kissan rasvasta.

Paitsi että näin oikeasti tapahtui. Tosin kyseessä oli 60-luku. https://fi.wikipedia.org/wiki/Margariiniskandaali

Tuossa linkissä lukee että tehtiin eläintenraadoista, ei että tehtiin kissoista. Sanoo kai sen nyt järkikin ettei sellainen ole kannattavaa että pyydystää kissoja johonkin sulatukseen. Eiköhän järkevämpää ole käyttää lehmiä ja sikoja, joita muutenkin on saatavilla.

Luepas uudelleen. Todellakin OLI KISSOJA mukana. Toki muita raatoja myös, mutta ällöä yhtä kaikki.

Toimii ilmeisesti kieltoreaktio joillain niin vahvana, ettei haluta uskoa tällaisiin skandaaleihin. Itse sen verran jo elänyt ja kaikenlaista eri työpaikoilla nähnyt, että oma naivius karissut.

Ok, oli siellä sellaistakin tosiaan väitetysti mukana nyt kun tarkemmin luin. Itse en tuohon kuitenkaan usko, sen verran vaikeaa olisi kerätä kissoja tai muita pieniä eläimiä, eikä niissä ole rasvaa minkään vertaa. Ei tuollaisessa huijauksessa olisi mitään järkeä. Helpompaa olisi saada esimerkiksi kalaa. Miksi kukaan tekisi tuollaista mahdollisimman tehottomasti? Mitään sen kummempaa minulla ei tuota uutista vastaan ole, en ole tuolloin vielä syntynytkään, siinä ei vaan ole mitään järkeä.

Olet oikeassa, ei ollut kissoja eikä muutakaan. Se tiedetään, miten juttu lähti liikkeelle. Kai sen sanoo järkikin, että kissasta saa hyvin vähän rasvaa ja kuka olisi ne kissat pyydystänyt. Skandaalin aikoihin Suomessa oli historiallisen suuri voivuori eli huhun alkuperää ei ole vaikea arvata.

Vierailija
747/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että näin oikeasti tapahtui. Tosin kyseessä oli 60-luku. https://fi.wikipedia.org/wiki/Margariiniskandaali

Tuossa linkissä lukee että tehtiin eläintenraadoista, ei että tehtiin kissoista. Sanoo kai sen nyt järkikin ettei sellainen ole kannattavaa että pyydystää kissoja johonkin sulatukseen. Eiköhän järkevämpää ole käyttää lehmiä ja sikoja, joita muutenkin on saatavilla.

Luepas uudelleen. Todellakin OLI KISSOJA mukana. Toki muita raatoja myös, mutta ällöä yhtä kaikki.

Toimii ilmeisesti kieltoreaktio joillain niin vahvana, ettei haluta uskoa tällaisiin skandaaleihin. Itse sen verran jo elänyt ja kaikenlaista eri työpaikoilla nähnyt, että oma naivius karissut.

Ok, oli siellä sellaistakin tosiaan väitetysti mukana nyt kun tarkemmin luin. Itse en tuohon kuitenkaan usko, sen verran vaikeaa olisi kerätä kissoja tai muita pieniä eläimiä, eikä niissä ole rasvaa minkään vertaa. Ei tuollaisessa huijauksessa olisi mitään järkeä. Helpompaa olisi saada esimerkiksi kalaa. Miksi kukaan tekisi tuollaista mahdollisimman tehottomasti? Mitään sen kummempaa minulla ei tuota uutista vastaan ole, en ole tuolloin vielä syntynytkään, siinä ei vaan ole mitään järkeä.

Ei niin.

Myöhemminkin on ollut vastaavia ruokahuijauksia. Muitakin kuin hevosenlihaskandaali, myös pilaantuneista juustoista tehtiin 'uusia" ja jostain Belgiasta löytyi varasto täynnä mätää ruokaa-kalaakin?-, joita oltaisiin muokattu uusiksi ja myyty eteenpäin.

Rasvajupakka lienee mennyt samaan tapaan.

Eikös se kissamargariinijuttu ollutkin vointuottajien viritelmä, kun margariinista uhkasi tulla liian suosittua kotitalouksissa.

Vierailija
748/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

567 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipää piti syödä muistaakseni kuusi viipaletta päivässä jonkin suosituksen mukaan ja aamulla puuroa. Peruna oli terveellistä. Kyllä oli hiilarit kohdillaan.

Mutta eipä silloin juuri ylipainoisia näkynytkään nykyaikaan verrattuna.

Maalaisjärkee käytettiin, kulutettiin myös eikä elämä asunut kekketeidrn ruokuen ja ns ulkosyömisten keskellä

Nakkikioskeja oli joka paikassa.

Mutta niillä käyminen oli juhlatapahtuma, ehkä pari kertaa vuodessa.

Kummasti ne pysyivät toiminnassa kymmeniä vuosia ja samalla omistajalla. Ei onnistuisi noin pienellä kävijämäärällä.

Niitä käyttivät nuoret, taksikuskit, baareista tulijat, vaimottomat poikamiehet ja ihan vaan kanta-asiakkaat.

Itse olin lapsi tuolloin ja nakkikioskilla käytiin yleensä kerran pari vuodessa, kun äiti oli jollakin matkalla ja ruokavastuu oli isällä. Isä tosin kertoi, että 1950-60- luvulla poikamiehenä oli poikamiehen sunnuntairuoka ranskalaiset perunat ja puolikas broileri grillikioskilta.

Vierailija
749/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei saanut syödä valmiiksi viipaloitua leipää. Siinä on kuulemma niin paljon säilöntäaineita.

Harmi vaan, että elintarvikkeiden valmistusaineet täytyy listata paketissa, eikä valmiiksi viipaloidun leivän pussissa ollut yhtään ainetta, mitä ei saman leivän viipaloimattomassa versiossakaan ollut.

Niistä vaan ei kerrottu, salaliitto.

Vierailija
750/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla vihreä Orbit-purkka aiheutti muka syöpää. Nimenomaan se vihreä, ei sininen.

Ei tämä margariinijuttu ihan perätön ole, mutta vanhempaa perua.

”Ennen pantiin mirrit multaan, nyt ne joutuu Suvikultaan.” Suomessa toimi tehdas, jossa käytettiin eläintenraatoja margariinin valmistukseen. Ei tosin tietenkään enää 80-luvulla.

Tuosta jupakasta on netissä runsaasti faktaa. Lukekaa ja päätelkää, oliko jutussa perää -vai halusivatko esim. pienten rasvafirmojen työntekijät päästä kohusta osallisiksi?

Muistan kuulleeni juttuja kissamargariinista koko ikäni. 70-luvun lapsi kun olen, niin varsinkin lapsena kuulin niitä juttuja usein.

En koskaan oikein ymmärtänyt mikä osa kissasta siihen margariiniin käytetään.

Kissahan on yleensä varsin hoikka ja vähärasvainen eläin. Jotenkin tuntuu, että ihan hirveän iso työ on saada isostakaan määrästä kissoja edes yhtä rasiallista margariiniia. Ei se kovin tuottavaa puuhaa ole voinut olla. Tuotantokustannukset ovat varmasti paljon pienemmät jos käytetään ihan oikeita ainesosia.

Ihan kummallinen koko kissanrasvajuttu.

Tää on ruodittu jo aikaisemmin ketjussa. Googlaa Paasivaara jos haluat tarkemman selostuksen. Perusteissaan eläinten raadoista (kyllä, kissojenkin+tuotantoeläinten, roadkillien yms) keitettiin rasvaa muoviteollisuuden tarpeisiin. Suvikulta-margariiniakin valmistanut firma huomasi että tuo matoisista ja mädistä raadoista keitelty liemi oli halvempaa rasiantäytettä kuin rasian kyljessä mainitut kookos, rypsi+muut kasviperäiset öljyt. Jäivät kiinni. Tapahtui 60-luvulla.

Googlaa sinäkin, niin näet että juttu oli paisuteltua huuhaata.

Taustalla oli kirjailija-toimittaja Ilmari Kianto ja joukko ihmisiä, jotka halusivat olla osa suurta skuuppia.

Nimi taisi olla Ilmari Turja ja lehti Kotiposti, joka meni sitten nurin.

Vierailija
751/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myydään.

Ja menee kaupaksi kuin kuumille kiville, sillä se leivänkäntty maksaa alle euron.

Juu ja mulla kaapissa ranskista nytkin. Hyvää ja halpaa leipää, varsinkin paahdettuna, voilla ja marmeladilla, nam.

Vierailija
752/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä liian nuori vastaamaan, mutta 2 kk ikäisille suositeltiin pääravinnoksi kiinteitä ja imetystä sekä sylissä pitämistä jätettiin pikku hiljaa vähemmälle. Olen syntynyt -90 ja tämän asian olen lukenut aikalaisesta vauvanhoito-oppaasta sekä omasta vauvakirjastani. Olen nyt raskaana ja itse aion täysimettää vuoden ihan minimikiinteillä ja jatkaa imetystä niin kauan kuin lapseni sitä haluaa. Syli on aina avoin. Oma muistikuva lapsuudestani on kylmä kuten monilla muillakin kolmikymppisillä. 

Lisäksi lehmänmaitoa ylistettiin kalsiumin ja proteiinin ainoana lähteenä ja punainen liha oli ainoa ruoka-aine mistä sai rautaa. 

90-luvun alussa täysimetyssuositus oli 4 kuukautta, vähintään kuitenkin 3 kuukautta, ja lapsentahtinen imetys oli suotavaa eikä sylissä pitämistä rajoitettu ollenkaan. Jo 80-luvun puolivälissä puhui veljeni vaimo pitkästä täysimetyksestä ja antoi minulle siitä kirjallisuutta. Itse täysimetin v. 88 syntynyttä esikoista 4 kuukautta ja hänen jälkeensä syntyneitä lapsiani puoli vuotta. Ihmettelenkin, miten vanhaa vauvanhoito-opasta olet lukenut.

Vierailija
753/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

567 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipää piti syödä muistaakseni kuusi viipaletta päivässä jonkin suosituksen mukaan ja aamulla puuroa. Peruna oli terveellistä. Kyllä oli hiilarit kohdillaan.

Maalaisjärkee käytettiin, kulutettiin myös eikä elämä asunut kekketeidrn ruokuen ja ns ulkosyömisten keskellä

Nakkikioskeja oli joka paikassa.

Mutta niillä käyminen oli juhlatapahtuma, ehkä pari kertaa vuodessa.

Kummasti ne pysyivät toiminnassa kymmeniä vuosia ja samalla omistajalla. Ei onnistuisi noin pienellä kävijämäärällä.

Niitä käyttivät nuoret, taksikuskit, baareista tulijat, vaimottomat poikamiehet ja ihan vaan kanta-asiakkaat.

Itse olin lapsi tuolloin ja nakkikioskilla käytiin yleensä kerran pari vuodessa, kun äiti oli jollakin matkalla ja ruokavastuu oli isällä. Isä tosin kertoi, että 1950-60- luvulla poikamiehenä oli poikamiehen sunnuntairuoka ranskalaiset perunat ja puolikas broileri grillikioskilta.

Niin meilläkin, mutta eihän ne olleetkaan lapsiperheiden ruokailupaikkoja. "Epäterveellistä ", niin kuin jatkuva perunan ja ruskean soosin syöminen ei olisi ollut.

Vierailija
754/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä liian nuori vastaamaan, mutta 2 kk ikäisille suositeltiin pääravinnoksi kiinteitä ja imetystä sekä sylissä pitämistä jätettiin pikku hiljaa vähemmälle. Olen syntynyt -90 ja tämän asian olen lukenut aikalaisesta vauvanhoito-oppaasta sekä omasta vauvakirjastani. Olen nyt raskaana ja itse aion täysimettää vuoden ihan minimikiinteillä ja jatkaa imetystä niin kauan kuin lapseni sitä haluaa. Syli on aina avoin. Oma muistikuva lapsuudestani on kylmä kuten monilla muillakin kolmikymppisillä. 

Lisäksi lehmänmaitoa ylistettiin kalsiumin ja proteiinin ainoana lähteenä ja punainen liha oli ainoa ruoka-aine mistä sai rautaa. 

90-luvun alussa täysimetyssuositus oli 4 kuukautta, vähintään kuitenkin 3 kuukautta, ja lapsentahtinen imetys oli suotavaa eikä sylissä pitämistä rajoitettu ollenkaan. Jo 80-luvun puolivälissä puhui veljeni vaimo pitkästä täysimetyksestä ja antoi minulle siitä kirjallisuutta. Itse täysimetin v. 88 syntynyttä esikoista 4 kuukautta ja hänen jälkeensä syntyneitä lapsiani puoli vuotta. Ihmettelenkin, miten vanhaa vauvanhoito-opasta olet lukenut.

Sitä minäkin, muistan että lapsia nimeomaan kehotettiin ottamaan syliin ja unohtamaan vanhat ja kalseat opit.

Toki 89-90- oli sukupolvi vähän vanhempia synnyttäjiä, jotka tuntuivat toistavan oman syntymänsä aikaisia oppeja ja keskittyvän vauvantarvikkeisiin. Myös neuvolat opettivat, ettei vauva saa "käyttää tissiä tuttina. "

T. 1991 synnyttänyt.

Vierailija
755/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla vihreä Orbit-purkka aiheutti muka syöpää. Nimenomaan se vihreä, ei sininen.

”Ennen pantiin mirrit multaan, nyt ne joutuu Suvikultaan.” Suomessa toimi tehdas, jossa käytettiin eläintenraatoja margariinin valmistukseen. Ei tosin tietenkään enää 80-luvulla.

Tuosta jupakasta on netissä runsaasti faktaa. Lukekaa ja päätelkää, oliko jutussa perää -vai halusivatko esim. pienten rasvafirmojen työntekijät päästä kohusta osallisiksi?

Muistan kuulleeni juttuja kissamargariinista koko ikäni. 70-luvun lapsi kun olen, niin varsinkin lapsena kuulin niitä juttuja usein.

Kissahan on yleensä varsin hoikka ja vähärasvainen eläin. Jotenkin tuntuu, että ihan hirveän iso työ on saada isostakaan määrästä kissoja edes yhtä rasiallista margariiniia. Ei se kovin tuottavaa puuhaa ole voinut olla. Tuotantokustannukset ovat varmasti paljon pienemmät jos käytetään ihan oikeita ainesosia.

Tää on ruodittu jo aikaisemmin ketjussa. Googlaa Paasivaara jos haluat tarkemman selostuksen. Perusteissaan eläinten raadoista (kyllä, kissojenkin+tuotantoeläinten, roadkillien yms) keitettiin rasvaa muoviteollisuuden tarpeisiin. Suvikulta-margariiniakin valmistanut firma huomasi että tuo matoisista ja mädistä raadoista keitelty liemi oli halvempaa rasiantäytettä kuin rasian kyljessä mainitut kookos, rypsi+muut kasviperäiset öljyt. Jäivät kiinni. Tapahtui 60-luvulla.

Taustalla oli kirjailija-toimittaja Ilmari Kianto ja joukko ihmisiä, jotka halusivat olla osa suurta skuuppia.

Turja ja Kianto olivat sama henkilö.

Vierailija
756/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helikobakteeria ja laktoosi-intoleranssia luultiin psykiatriseksi sairaudeksi, luulotaudiksi ja huomionhakuisuudeksi, törmäsin vielä vuosituhannen vaihteessa tähän tuon laktoosin osalta.

Stressi aiheutti mahahaavan ja pipottomuus aivokalvontulehduksia.

Aivotkin jäätyivät, jos mopolla paljainpäin ajeli.

Ja hiukset kosteina.

Vierailija
757/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät olleet

Vierailija
758/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen raskasta fyysistä työtä ja kyllä kaksi lämmintä ateriaa päivässä riittää hyvin. Juon lisäksi kupin tai pari kaakaota sekä syön jälkiruoaksi vaniljavanukkaan kun tekee mieli.

Vierailija
759/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät olleet

Kappas, eivät olleetkaan.

Vierailija
760/1384 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kasvikset ovat pelkkää vettä". Se täytyi aina mainita kasarilla. Jos syötiin mansikoita, "pelkkää vettä", jne.

Toisaalta raasteita syötiin päivittäin ja kaikkialla. Lantturaasteen ja porkkanaraasteen maku on ikuisesti makumuistissani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä