-70 -80 lukujen ruoka-aineharhaluulot, kuka muistaa?
Nämä oli huikeita! Parit helmet on elävänä mielessä:
- paprikan siemeniä ei voi syödä, ne on tulisia (eikä Suomessa edes vielä käytetty chiliä!)
- kala kuuluu maustaa valkopippurilla, liha mustapippurilla
- valkopippuri on miedompaa kuin mustapippuri, joka taas on niin vahvaa että sitä ei saa purra
- kalan kanssa valkoviiniä, lihan kanssa punaviiniä, rose käy molemmille (tiedettiin vain Mateus)
Mitä teillä luultiin?
Kommentit (1384)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän ihmetys että hyönteisiä on alettu valmistaa vasta nyt ja käyttää niitä ravinnonlähteenä. Niissähän on protskua.
Joo mutta me ihmiset emme syö ruokiamme "protskujen" takia. Varmasti kaikki ravintoaineet saisi ihan pillereinä.
Joillakin on tuo terveysuskonto, ja he syövät ruokiaan protskujen ym. takia. "Mistä sä muuten otat hiilarit?"
Me muut sitten syödään jotta nälkä pysyy loitolla ja koska ruoka on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Margariini tehtiin muka kissan rasvasta.
1990-luvulla vihreä Orbit-purkka aiheutti muka syöpää. Nimenomaan se vihreä, ei sininen.Margariini todella tehtiin kissanraadoista ainakin vielä 60-luvulla. Raision tehtaat ja Paasivaara tuomittiin syyllisiksi väärinkäytöksiin. Älkää unohtako tätä:
ja tästä tulee valtaosalle tuttu aku ankan työpaikka Kattivaaran margariinitehdas.
Vierailija kirjoitti:
No mikähän harhaluulo se että kalalle käy valkoviini ja lihalle punaviini.
Lähinnä se, ettei se ole noin yksioikoista.
On kaloja tai kalaruokia, joille sopii jokin (yleensä kevyehkö) punaviini. Mille tahansa liharuoalle ei sovi mikä vain punaviini, ja joskus voi jokin valkoviini olla parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän ihmetys että hyönteisiä on alettu valmistaa vasta nyt ja käyttää niitä ravinnonlähteenä. Niissähän on protskua.
Joo mutta me ihmiset emme syö ruokiamme "protskujen" takia. Varmasti kaikki ravintoaineet saisi ihan pillereinä.
Joillakin on tuo terveysuskonto, ja he syövät ruokiaan protskujen ym. takia. "Mistä sä muuten otat hiilarit?"
Me muut sitten syödään jotta nälkä pysyy loitolla ja koska ruoka on hyvää.
Ei nämä "protskujen" syöjät ravinnosta ymmärrä yhtään enempää kuin sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Menee 90-luvulle. Silloin olin teini ja oli hetken aikaa sinistä Spiderman-limsaa. Se kuitenkin katosi kun sanottiin että limua sisältänyt väriaine olisi ollut vaarallista.
Tuosta en ole mennyt täysin takuuseen.
Muistan kanssa tämän limun, itse olin kai vähän liian vanha siitä nauttiakseni, mutta pikkuveli tykkäsi kovasti. Oli makuna vadelma.
Nykyään kovasti huudellaan, kuinka kaikki on muka vaarallista ja mitään ei saa syödä, mutta kyllä menneinä vuosikymmeninäkin osattiin. Aina oli joku uusi elintarvike, jota piti välttää, tai muuten suunnillen kuolee siihen paikkaan. Toisin kuin nykyään, nämä kammot eivät myöskään kohdistuneet mitenkään tiettyyn ainesosaan, vaan yleensä tiettyyn tuotteeseen/tuotemerkkkin joka "aiheuttaa syöpää" Ja yleensä juuri nimenomaan syöpää :D Tuossa joku jo aiemmin sanoikin, kuinka 80-luvulla nimenomaan vihreä Orbit-purkka muka oli vaarallista. Parin vuoden välein tuli aina joku uusi kauhistus.
Olihan 90-luvulla vielä käytössä atsovärejä, joista jotkut saivat oireita, mutta en tiedä oliko juuri tuossa Spiderman-limussa niitä. Tuo kauhistelun syynä oli varmaankin sen "luonnoton" sininen väri. Jenkeissä moni vadelman makuinen tuote on sinistä. sillä punainen on jo varattu, eli mansikan makuisille tuotteille. Tähän ei olla ehkä Suomessa totuttu, eikä tajuta sitä, että se punainen, oranssi, keltainen tms. "luonnollisen" näköinen limun väri voi olla ihan yhtä keinotekoista. Vähän sama logiikka, kuin monet luulevat hiusten menevän huonoon kuntoon, kun ne värjää kirkkaalla värillä :D Ei se vihreäksi värjätty tukka mene sen huonompaan kuntoon, kun ruskeaksi värjätty tukka. Keinotekoisia kummatkin.
Vierailija kirjoitti:
Näistä nykyajan aivotuksista tuli mieleen että syökö nää raivokkaimmat vegaanit jotka ei koske esim. hunajaan sitten mitään kasveja kun kasvit pölyttyvät kuitenkin mehiläisten ja muiden itikoiden avulla?
Syö toki. Eipä taida heille olla ongelmaa syödä kasveja, ellei tule niitä ötököitä siinä mukana.
Ne pörriäiset ei myöskään itse tiedä pölyttävänsä yhtään mitään, nehän vaan tekee sen samalla vahingossa, kuin keräävät mettä. Ei se nyt niin mene, että jos jokin elävä olento syö kasvista jotain, niin sitä sama kasvia ei voi enää syödä. :D
Hunajahan on mehiläisen toukilleen oksentamaa mettä, jossa on mukana sen ruuansulatustuotteita, joten sen takia se ei vegaaneille sovi.
Vierailija kirjoitti:
c-vitamiinipiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
c-vitamiinipiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen keho ei osaa hyödyntää esim. appelsiinin tai muiden ulkolaisten hedelmien C-vitamiinia. Pitää syödä kotimaisia marjoja ja hedelmiä että saa vitamiinit.
Älkää nyt jaksako. Toisaalta jos hedelmien puutos saa aikaan tuollaista väsynyttä trollaamista niin ehkä se on hyvä syy syödä mahdollisimman paljon hedelmiä.
Niin no, otsikossa kysyttiin harhaluuloja. Kipasehan syömään vaikka pari mandariinia niin saat vähän tolkkua tuohon ja lukutaidon takaisin.
70-80-luvun harhaluuloja, ei tämän päivän. Appelsiinit esim. tuli suomeen jo kauan ennen 70-lukua joten tuskin ne niin outoja silloin enää oli.
Niinhän ne tuli, mutta silti esimerkiksi koulussa kerrottiin tätä ihan faktana, eikä äitikään halunnut ostaa ulkolaisia hedelmiä kotiin tämän takia.
En kyllä tuollaista kuullutkaan. Pikemminkin muistan kun aamiaisella piti ruveta juomaan tuoremehuja kun se oli niin terveellistä.
Joo, meillä äiti toi lasillisen mehua meille lapsille jopa ihan vuoteeseen, jotta aamulla jaksettaisiin herätä. Ei sitä tosin pitkään tainnut jatkua. Yhden kerran minulla oli sitten käsi puutunut nukkuessani, ja pudotin lasin, ja siitäkös äitini pahastui. Tämä oli joskus 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä nykyajan aivotuksista tuli mieleen että syökö nää raivokkaimmat vegaanit jotka ei koske esim. hunajaan sitten mitään kasveja kun kasvit pölyttyvät kuitenkin mehiläisten ja muiden itikoiden avulla?
Syö toki. Eipä taida heille olla ongelmaa syödä kasveja, ellei tule niitä ötököitä siinä mukana.
Ne pörriäiset ei myöskään itse tiedä pölyttävänsä yhtään mitään, nehän vaan tekee sen samalla vahingossa, kuin keräävät mettä. Ei se nyt niin mene, että jos jokin elävä olento syö kasvista jotain, niin sitä sama kasvia ei voi enää syödä. :D
Hunajahan on mehiläisen toukilleen oksentamaa mettä, jossa on mukana sen ruuansulatustuotteita, joten sen takia se ei vegaaneille sovi.
Ymmärtääkseni idea oli ettei elukoita hyödynnetä mitenkään eli siis ei myöskään mukana kulkevaa siitepölyä. Mutta ehkä nälkä sitten saa antamaan periksi periaatteista. Eipä se ole tärkeää eli jatkakaa jostain muusta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pörriäiset tietävät, mitä tekevät. Älä "viisauksissasi" halveksi muita maapallolla eläviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko muillakin automatkoilla eväänä kurkkuleipiä? Tai vielä hankalampaa, kananmunaleipiä? Ei toivoakaan ettei ne tippuis pitkin poikin. Ja sitä mehukattia niissä muovisissa ortexin taskumateissa, joissa se rengas siinä ylälaidassa ripana. Joillakin onnellisilla lapsilla oli kerhossakkin trippimehuja, tetroja, itellä aina sitä kirottua laimeaa mehukattia. Katoin joskus niin edelleen myynnissä ortexilla noita. Ne vuoti aina.
Ja se lämmin mehu maistui aina muovilta. Joillakin näin maitoakin noissa pulloissa. Yök.
Mulla oli kans tollanen. Muilla oli kivoja perusvärejä esim. monella pojalla oli sininen ja tytöillä punanen, mut mulla oli joku todella ihmeellinen sairaalanvihreä! Sama pullo kiersi sisarusparvessa aina nuoremmalle. Ei varmaan enää vaalita vanhoja muoviesineitä samalla tarmolla.
Haa, löysin kuin löysinkin vanhan kotitalouskirjani, vuodelta 1973:
Järkevästä laihduttamisesta: Vältä sokeria, rasvaa ja valkoista leipää. Huolehdi suojaravintoaineiden saannista; syö runsaasti vihanneksia, hedelmiä ja marjoja, laihaa lihaa, kalaa ja mahdollisimman vähärasvaisia maitovalmisteita. (Eli maitorasvaa pelättiin jo tuolloin.)
Aamuaterian pitäisi sisältää noin 1/4 päivän ravinnontarpeesta. Koululaisten aamupäivän väsymys, huono työteho ja päänsärky johtuvat usein heikosta aamuruokailusta ennen kouluun lähtöä. Yksipuolisen hiilihydraattipitoinen ravinto (sokeri, leipä) nostaa nopeasti veren sokeripitoisuuden, mutta lasku tapahtuu myös nopeasti. (Suositellaan syömään aamulla myös proteiinia, ja yleensäkin monipuolisesti.)
Tyydyttämättömien rasvojen on todettu alentavan veren kolesterolimäärää.
YK:n suosituksen mukaan päivittäisen ravinnon tulisi sisältää noin 60 g proteiineja, josta määrästä puolet pitäisi olla eläinkunnanvalkuaista.
Joka ateriassa piti olla jotain proteiinia ja se piti ainakin aina syödä
Pakko myöntää, että minulle tuli suurena järkytyksenä se, että jotkut ovat tosiaan saaneet lapsena usein "ruoaksi" pelkkää perunaa ja ruskeaa kastiketta. Enkä ole edes mistään erityisen hyvin toimeentulevasta perheestä, tosin olen syntynyt vuonna 1980, ehkä 70-luvulla monilla olivat asiat huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää, että minulle tuli suurena järkytyksenä se, että jotkut ovat tosiaan saaneet lapsena usein "ruoaksi" pelkkää perunaa ja ruskeaa kastiketta. Enkä ole edes mistään erityisen hyvin toimeentulevasta perheestä, tosin olen syntynyt vuonna 1980, ehkä 70-luvulla monilla olivat asiat huonommin.
Mun ruoka oli usein se peruna ja tölkistä lihapullakastike. Isä nääs yh.
Porkkana parantaa näköä. Samoin voi. Hiilareita tulee syödä runsaasti, koska ne ovat tarpeellinen polttoaine. Maksaruokia syödään viikottain myös koulussa. Naiset on koko ajan laihiksella ja silloin ne syö greippiä (jotkut laittaa kasan sokeria päälle). Kaikkien kuuluu viimeistään aikuistuttuaan juoda kahvia. Etnoruokana on tarjolla vain kiinalaista. Pizzan päälle laitetaan kuivaa oreganoa (kuinka monta kertaa olet nähnyt muissa maissa tehtävän näin?) Saunailtaan ja mökkeilyyn kuuluu olennaisena osana lenkkimakkara. Leipätiskillä palvellaan ja valikoimaan kuuluu ranskanleipä ja saksansämpylä. Lapset saavat vanilja-Eskimoita ja joskus spessuna mansikka-Eskimoita. Lihaa syödään karmeina sitkeinä mutta myös läskisinä klimppeinä keitoissa ja kastikkeissa - yökkäily on pahankurista pelleilyä.
Perunat, ruskeakastike nakeilla ja lauantaimakkara vaalean leivän päällä on must have lähes koko ajan.
Tämän lisäksi kahvipöydässä pullan ja lisäpulla ja sen lisäpullan tuputtaminen joko verukkeilla "olet niin laiha niin ota lisää" tai jos ei ole hoikka niin "kyllä vielä mahtuu, otit vasta kaksi".
Tässä kokemukseni omien sukulaisten syömätavoista näin 90-luvulla syntyneenä.
Ja sitähän ei ymmärretä, miten esimerkiksi kasvisruokavaliolla voi pärjätä hengissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ruoka oli usein se peruna ja tölkistä lihapullakastike. Isä nääs yh.
Sulla oli siinä niitä lihapulliakin. Ei oo kyse siitä ettei ollut salaattia, leipää ja jälkiruokaa, vaan siitä että oli kirjaimellisesti vain perunaa ja kastiketta. Kastikkeessa ei ollut lihaa, ei kalaa, ei kanaa. Päivän lämmin ruoka oli perunaa ja kastiketta.
1979 olen duunariperheeseen syntynyt. Usein meilläkin oli ruokana perunoita ja kastiketta, mutta yleensä se oli hirvenlihakastiketta kun isä metsästi. Hirveä siellä, hirveä täällä, siihen pisteeseen asti että koulussa itketti kun kaverit kertoivat uunimakkarasta, porsaankyljyksistä ja vaikkapa vaan mannapuurosta mehukeitolla. Niitäkin onneksi koulussa sai, mutta kotona odotti taas hirvi keittona, kastikkeena, pihveinä...
Nyt kun se hirvee hirvi on kotoa pois muuttamisen vuoksi ollut harvemmin ruokalistalla jo kohta 30 vuotta, sitä osaa taas arvostaa.
Meillä isä ehdotti kerran kasarilla että tehdään sellainen pitsa jossa on vain pohja ja 2 kg jauhelihaa. Oikea äijäpläjäys!
Helsingin setä kertoi että on hienoa juoda rose- viiniä. Ostettiin Carmen Rose ja Pusta Rose viinejä.
Onhan grillejä edelleenkin vaikka millä mitalla. Ainakin täällä Helsingissä niitä on kantakaupungin alueella ihan samoissa paikoissa kun 30 vuotta sitten, mutta juurikin näitä yögrillejä eli snägäreitä. Onhan nuo ketjupaikat vieneet aika hyvin niiltä asiakkaita, mutta ei ne mihinkään ole hävinneet.