Miksi abortteje aina perustellaan niillä kaikista marginaalisimmilla syillä?
Aina aborttikeskustelussa tuodaan esiin, että totta kai rais kauksen uhrilla tai alaikäisellä pitää olla oikeus aborttiin. Tai jos on rajoittunut kyky huolehtia lapsesta, niin pitää saada tehdä abortti. Tai kenties jonkin lääketieteellisen syyn takia. Aivan, näissä tapauksissa pitääkin saada tehdä abortti. Mutta nämä tapaukset ovat aivan marginaalissa kun tarkastellaan kaikkia tehtyjä abotteja. Vuonna 2014 abortteja tehtiin seuraavista syistä:
- Alle 17-vuotias, 194 kpl
- Yli 40 -vuotias, 275 kpl
- Jo 4 aikaisempaa lasta, 220 kpl
- Sikiövaurio, 355 kpl
- Lääketieteellinen syy, 69 kpl
- Rajoitettu kyky huol. lapsista, 7 kpl
- Eettinen (rais kaus, in sesti, tms.), 8 kpl
ja sitten
- sosiaalinen, 9 011 kpl
"Sosiaaliset syyt ovat ylivoimaisesti yleisimmin käytetty raskaudenkeskeytyksen peruste, joka mainittiin 92,1 prosentissa keskeytyksistä". Aika kylmäävät tilastot kieltämättä
http://www.julkari.fi/handle/10024/127103
https://fi.wikipedia.org/wiki/Abortti_Suomessa
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Ajattelepa ap siltä kannalta, että asuisimme maassa, jossa abortti sosiaalisin syin olisi kielletty. Joka vuosi syntyisi yli 9000 lasta, jota hänen äitinsä ei olisi halunnut.
Ei syntyisi. Nämä vain kirjattaisiin jollain muulla syyllä. Viimeistään äidin terveyden kun alkaisi uhkailla itsemurhalla. Sillä saa usein niissäkin maissa missä ei muuten saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä tätä. Onko aloittajalla joku ajatus siitä, että sosiaaliset syyt tarkoittavat jotain tiettyä kuviota? Vai mikä se ajatus nyt tässä on?
Olen joskus lukenut, että monesti samalle naiselle tehdään useampia abortteja. Voi olla, että tämä tieto on niin vanha, ettei pidä enää paikkaansa, mutta jos nyt ihminen ei osaa huolehtia ehkäisystä, niin kuulostaako hän sitten sellaiselta, joka on erityisen sovelias huolehtimaan lapsesta? Jos nyt ajattelette, miten paljon Suomessakin syntyy lapsia ihmisille, joiden ei todellakaan lapsia pitäisi saada, niin eikö ole hyvä, että edes osa näistä tekee abortin? Vai eikö ole?
Ei ole koskaan hyvä, että toisen ihmisen elämä lopetetaan väkisin.
Käytän ehkäisynä kierukkaa. Olen siis moninkertainen murhaaja sinun mukaasi, koska kierukka estää jo hedelmöittynyttä alkioita kiinnittymästä kohdun seinämään.
Hohohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskikset haluaa väkisin vauvoja niille ihmisille jotka niitä vähiten haluaa ja kykenee hoitamaan? Miksi ette ajattele sikiön oikeutta syntyä äidille joka haluaa ja pystyy hoitamaan lapsensa fyysisesti ja psyykkisesti terveeksi aikuiseksi? Tiedän itsestäni että jos olisin tehnyt lapsen vahingossa ennen kuin olin siihen valmis, olisin siirtänyt sukupolvessa siirtyneet haitalliset ajattelumallit taas eteenpäin uuteen sukupolveen. On oikeasti kaikkien etu, että naisesta tulee äiti vasta kun hän tietää olevansa siihen kykenevä.
jos ei halua lapsia tulee pitää haarat kiinni.
"Mitä se kenenkään napaa kaivaa, mistä syistä raskaudenkeskeytys halutaan?"
No sanotaanko näin, että kun katsoo noita tilastoja, niin mielestäni on huojentavaa huomata, että Suomessa ei tehdä lähes 10 000 aborttia vuodessa rais kausten takia, vaan syynä on hieman "lievempi" sosiaaliset syyt. Nämä tilastot kuitenkin kertovat jotain yhteiskunnasta jossa elämme. Jos lääketieteellisten syiden takia tehtäisiin tuhansia abortteja, niin joku voisi kiinnostua siitä, että mitä nämä lääketieteelliset syyt ovat. Onko esim. kenties päässyt tapahtumaan joku laajempi kemikaaleille altistuminen, onko ruokavaliossa jotain vikaa jne.
En ymmärrä miksi nämä aborttien syyt eivät saisi olla julkista tietoa
Vierailija kirjoitti:
Abortinvastustajien kiinnostus lapsen hyvinvointia kohtaan tuntuu loppuvan siihen, kun lapsi on syntynyt.
Yleissivistys on myös usein heikko.
Suomessakin usein uutisoidaan mitä tapahtuu maissa joissa abortti on laitoin tai vaikea saada. Tietoa löytyy helposti ja luulisi aihealueen kiinnostavan mutta silti eivät tiedä mitään. Tännekin joku jo ehti kirjoittaa jostain alkion leikkaamisesta eli ei tiedä edes miten abortti suoritettaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskikset haluaa väkisin vauvoja niille ihmisille jotka niitä vähiten haluaa ja kykenee hoitamaan? Miksi ette ajattele sikiön oikeutta syntyä äidille joka haluaa ja pystyy hoitamaan lapsensa fyysisesti ja psyykkisesti terveeksi aikuiseksi? Tiedän itsestäni että jos olisin tehnyt lapsen vahingossa ennen kuin olin siihen valmis, olisin siirtänyt sukupolvessa siirtyneet haitalliset ajattelumallit taas eteenpäin uuteen sukupolveen. On oikeasti kaikkien etu, että naisesta tulee äiti vasta kun hän tietää olevansa siihen kykenevä.
Aika paska ohje niille jotka ovat aborttia tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullekin voisi tehdä hyvää vähän irrotella ja harrastaa villiä, nautinnollista seksiä. Voisi pipo ja muiden tekemiset kiristää vähän vähemmän.
Minua häiritsee tuo yli 40 v suuri määrä. Tuossa vaiheessa pitäisi osata jo ehkäisytavat.
Surullista välinpitämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee tuo yli 40 v suuri määrä. Tuossa vaiheessa pitäisi osata jo ehkäisytavat.
Moni varmaan jo luulee, että raskautumisen todennäköisyys on niin olematon yli nelikymppisenä, ettei ehkäisy enää ole niin ajankohtainen. Tätähän hoetaan jatkuvasti: "Lastenteon valomerkki tulee naisilla 35-vuotiaana! Viime hetket tehdä lapsi! Pian on myöhäistä!" Oikeasti 40+-vuotias voi olla vielä hyvinkin hedelmällinen, mutta tätä ei kerrota ikinä missään.
Vierailija kirjoitti:
Liittyy myös siihen, että yli 40-vuotiailla on muuta väestöä enemmän raskauksia, jossa lapsi on vammainen. Niitä sitten seulotaan ja keskeytellään. Hyvä vain.
Vierailija kirjoitti:
Seurausta jatkuvasta mediatoitotuksesta siitä miten yli 35-vuotias nainen on käytännössä maho ja 40-vuotiaana ei missään nimessä pidä kuvitella voivansa vielä tulla raskaaksi. Tärkeää kuulemma viestittää naisille, kun eivät ole katoavasta hedelmällisyydestään riittävän tietoisia.
Ja noistakin aborteista olisi päälle 10% päätynyt keskenmenoon, mutta abortti ehdittiin suorittaa ennen sitä. Eli ei niitä lapsia olisi syntynyt sitä kymmentä tuhatta lisää, vaikka olisi aborttikielto.
Niinpä. Perusteluksi pitäisi riittää, että ei halua lasta.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla olen ratkaissut aborttikysymyksen siten, että olen lapsilukuni täytyttyä käyttänyt huolellisesti ehkäisyä. En tunne yhtään ketään, jolla ehkäisy olisi oikeasti pettänyt, enkä sellaiseksi laske mitään ”no ehkä unohdin ottaa pillerin tai kaksi tai kolme.” Miksei aborttien jakamisen sijaan keskitytä aidosti ehkäisyvalistukseen?
Eipä se ehkäisyn toimiminen todellisessa maailmassa aina ole pelkästään huolellisuudesta tai valistuksesta kiinni. Muista se, kun siinä nyt itseäsi ylennät (kai muistat, mitä raamattu kertoo sellaisen seuraukseksi?).
Sinullekin voi iskeä se vatsatauti, jossa oksennat kaikki ehkäisypillerit mitä yritit ottaa. Tai kun maha on tarpeeksi sekaisin, otetut pillerit eivät imeydy. Sitäpä et sitten huomaa ennen kuin on liian myöhäistä.
Myös muut lääkitykset voivat heikentää pillereiden tehoa. Muistatko aina lukea joka ikisen sinulle määrätyn lääkkeen pakkausselosteen sanasta sanaan?
Aika itseriittoista myös luottaa siihen, että jumala pitää huolen, ettei kondomi koskaan mene rikki tai raiskaaja osu vastaan.
Ja BTW, jos se hedelmöitynyt munasolu on niin totaalisen pyhä, niin miksi jumalasi antaa keskenmenojen tapahtua? Vai ovatko toiset solut pyhempiä kuin toiset?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi abortti pitäisi antaa kaikille ilman selityksiä (tai juuri noita oikeasti painavia syitä). Olen abortinvastainen uskovainen, tosin puhun tästä asiasta vain kysyttäessä ja tällaisissa keskusteluissa. Minulla on ikää 38 vuotta ja olen yhden lapsen äiti. Omalla kohdalla olen ratkaissut aborttikysymyksen siten, että olen lapsilukuni täytyttyä käyttänyt huolellisesti ehkäisyä.
En tunne yhtään ketään, jolla ehkäisy olisi oikeasti pettänyt, enkä sellaiseksi laske mitään ”no ehkä unohdin ottaa pillerin tai kaksi tai kolme.”
Miksei aborttien jakamisen sijaan keskitytä aidosti ehkäisyvalistukseen?
Vaikka sinä et tiedä, se ei tarkoita, etteikö niitä olisi.
Huolehdimme huolellisesti ehkäisystä. Niin vain tulin raskaaksi, vaikka esteitä sille piti olla vaikka kuinka: ikä 36v, BMI 36, kaksi sektiota, mies sairastanut kivespussitulehduksen. Raskaaksi tulon aikaan edellinen oli 1v 2kk ja vanhinkin alle 3v. Emme olisi siihen tilanteeseen halunneet vauvaa. Älä huoli: en tehnyt aborttia. Tyttö täyttää alkuvuodesta 20v.
Sen jälkeen meillä oli käytössä ainoa 100% varma ehkäisy: selibaatti. Emme enää harrastaneet seksiä. Nyt mies on jo haudassa.
Itselläni on lähipiirissä muutama ihminen, jotka ovat tehneet abortin. Yksi näistä oli vain 15 vuotias. Yhdellä oli kierukka pettänyt. Yhdellä oli vakipano huijannut ja ottanut kortsun kesken kaiken pois, mitä ei humalassa ollut huomannut ja mies myönsi asian vasta positiivisen raskaustestin jälkeen. Vain yksi kertonut, että oli tyhmä ja eivät käyttäneet ehkäisyä, eivät tahtoneet lasta. Toki muut voineet valehdella ja kaunistella, mutta en jotenki heidän järkyttyneisyyksistään sitä usko. Tuollaiset aikuisten ehkäisy pettänyt ja tehty abortti menevät kai tuohon sosiaaliset syyt kategoriaan.
Itsellä vähän kaksipiippuiset ajattelut abortista. Abortti ei ole ehkäisy vaan mielestäni se viimeinen ratkaisu tilanteessa. Jos ei lapsia halua nii ensisijaisesti huolehtia ehkäisy kuntoon. Kuitenkin jos ehkäisy jostain syystä pettää, niin en tavallaan ymmärrä myöskään sitä miksi joutua kärsimään asiasta. En pidä lapsia kärsimyksenä, mutta sitä se voi olla ihmiselle joka tietää ettei koskaan halua lapsia (tästä sivuaihe, mutta mielestäni Suomessa strelisaation ikäraja turhan korkea.) Myöskään en nää muutenkaan syytä ns. Pakottaa ketään äidiksi, vaikka ihan omaa tyhmyyttään olisi siihen itsensä ajanut. Aborttien kieltäminen, myös voi ajaa naiset pahimmillaan epätoivoisin tekoihin ja näihin kotiabortteihin.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi abortinvastustajille sosiaaliset syyt on niin kauhean suuri mörkö
Tästäkin tulee olo että apsta on väärin abortoida tilanteessa jossa ei ole taloudellisesti tai perhetilanteen takia saada lasta mutta sitten vanhemmat joilla on yhteinen halu ja resursseja saada lapsia saavatkin sen sitten abortoida jos se on viallinen.
Tosi kylmäävää.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ollaan siinä iässä siinä käsityksessä, ettei tule enää raskaaksi. Sen vuoksi jätetään ehkäisemättä ja lopputulos on positiivinen raskaustesti.
Abortinvastustajien olisi syytä katsoa tämä video loppuun (ei sisällä mitään härskiä eikä raakaa):
Ja höpöhöpö käytetä. Sinä se taidat oikea satusetä/täti olla.
Jos joku tekee runsaasti toistuvia abortteja, on kyseessä mitä todennäköisimmin joku pahasti älyllisesti jälkeenjäänyt, jota miehet käyttävät hyväkseen. Sellaisten kannattaakin tehdä ennemmin abortti tai vaikka sata kuin synnyttää lasta huostaanotettavaksi.