Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi abortteje aina perustellaan niillä kaikista marginaalisimmilla syillä?

Vierailija
06.10.2019 |

Aina aborttikeskustelussa tuodaan esiin, että totta kai rais kauksen uhrilla tai alaikäisellä pitää olla oikeus aborttiin. Tai jos on rajoittunut kyky huolehtia lapsesta, niin pitää saada tehdä abortti. Tai kenties jonkin lääketieteellisen syyn takia. Aivan, näissä tapauksissa pitääkin saada tehdä abortti. Mutta nämä tapaukset ovat aivan marginaalissa kun tarkastellaan kaikkia tehtyjä abotteja. Vuonna 2014 abortteja tehtiin seuraavista syistä:

- Alle 17-vuotias, 194 kpl
- Yli 40 -vuotias, 275 kpl
- Jo 4 aikaisempaa lasta, 220 kpl
- Sikiövaurio, 355 kpl
- Lääketieteellinen syy, 69 kpl
- Rajoitettu kyky huol. lapsista, 7 kpl
- Eettinen (rais kaus, in sesti, tms.), 8 kpl

ja sitten

- sosiaalinen, 9 011 kpl

"Sosiaaliset syyt ovat ylivoimaisesti yleisimmin käytetty raskaudenkeskeytyksen peruste, joka mainittiin 92,1 prosentissa keskeytyksistä". Aika kylmäävät tilastot kieltämättä

http://www.julkari.fi/handle/10024/127103
https://fi.wikipedia.org/wiki/Abortti_Suomessa

Kommentit (267)

Vierailija
121/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geneerinen Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdalla olen ratkaissut aborttikysymyksen siten, että olen lapsilukuni täytyttyä käyttänyt huolellisesti ehkäisyä. En tunne yhtään ketään, jolla ehkäisy olisi oikeasti pettänyt, enkä sellaiseksi laske mitään ”no ehkä unohdin ottaa pillerin tai kaksi tai kolme.” Miksei aborttien jakamisen sijaan keskitytä aidosti ehkäisyvalistukseen?

Eipä se ehkäisyn toimiminen todellisessa maailmassa aina ole pelkästään huolellisuudesta tai valistuksesta kiinni. Muista se, kun siinä nyt itseäsi ylennät (kai muistat, mitä raamattu kertoo sellaisen seuraukseksi?).

Sinullekin voi iskeä se vatsatauti, jossa oksennat kaikki ehkäisypillerit mitä yritit ottaa. Tai kun maha on tarpeeksi sekaisin, otetut pillerit eivät imeydy. Sitäpä et sitten huomaa ennen kuin on liian myöhäistä.

Myös muut lääkitykset voivat heikentää pillereiden tehoa. Muistatko aina lukea joka ikisen sinulle määrätyn lääkkeen pakkausselosteen sanasta sanaan?

Aika itseriittoista myös luottaa siihen, että jumala pitää huolen, ettei kondomi koskaan mene rikki tai raiskaaja osu vastaan.

Ja BTW, jos se hedelmöitynyt munasolu on niin totaalisen pyhä, niin miksi jumalasi antaa keskenmenojen tapahtua? Vai ovatko toiset solut pyhempiä kuin toiset?

E-pillereistä olenkin ihmetellyt miksi ei edes tutkita sopiiko valmiste käyttäjälle. Kaikki ei sovi kaikille mutta ei kukaan sitä mieti kun pillerit naiselle annetaan käteen. Tälläkin voisi abortteja vähentää.

Vierailija
122/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisia syitä esim. se ettei parisuhteessa, opiskelee eikä työpaikkaa ja taloudellista vakautta. Siihen voi sisältyä myös mielenterveysongelmat kuten masennus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi abortti pitäisi antaa kaikille ilman selityksiä (tai juuri noita oikeasti painavia syitä). Olen abortinvastainen uskovainen, tosin puhun tästä asiasta vain kysyttäessä ja tällaisissa keskusteluissa. Minulla on ikää 38 vuotta ja olen yhden lapsen äiti. Omalla kohdalla olen ratkaissut aborttikysymyksen siten, että olen lapsilukuni täytyttyä käyttänyt huolellisesti ehkäisyä.

En tunne yhtään ketään, jolla ehkäisy olisi oikeasti pettänyt, enkä sellaiseksi laske mitään ”no ehkä unohdin ottaa pillerin tai kaksi tai kolme.”

Miksei aborttien jakamisen sijaan keskitytä aidosti ehkäisyvalistukseen?

Vaikka sinä et tiedä, se ei tarkoita, etteikö niitä olisi.

Huolehdimme huolellisesti ehkäisystä. Niin vain tulin raskaaksi, vaikka esteitä sille piti olla vaikka kuinka: ikä 36v, BMI 36, kaksi sektiota, mies sairastanut kivespussitulehduksen. Raskaaksi tulon aikaan edellinen oli 1v 2kk ja vanhinkin alle 3v. Emme olisi siihen tilanteeseen halunneet vauvaa. Älä huoli: en tehnyt aborttia. Tyttö täyttää alkuvuodesta 20v. 

Sen jälkeen meillä oli käytössä ainoa 100% varma ehkäisy: selibaatti. Emme enää harrastaneet seksiä. Nyt mies on jo haudassa.

Miksi luulet että muita kiinnostaa sinun valinnat ja seksielämä? Todella haluaisin abortinvastustajilta vastausken miksi heitä kiinnistaa muiden seksi.

Vierailija
124/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisia syitä esim. se ettei parisuhteessa, opiskelee eikä työpaikkaa ja taloudellista vakautta. Siihen voi sisältyä myös mielenterveysongelmat kuten masennus

Ja lisänä tukiverkoston puute

Vierailija
125/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ymmärrä tätä. Onko aloittajalla joku ajatus siitä, että sosiaaliset syyt tarkoittavat jotain tiettyä kuviota? Vai mikä se ajatus nyt tässä on?

Olen joskus lukenut, että monesti samalle naiselle tehdään useampia abortteja. Voi olla, että tämä tieto on niin vanha, ettei pidä enää paikkaansa, mutta jos nyt ihminen ei osaa huolehtia ehkäisystä, niin kuulostaako hän sitten sellaiselta, joka on erityisen sovelias huolehtimaan lapsesta? Jos nyt ajattelette, miten paljon Suomessakin syntyy lapsia ihmisille, joiden ei todellakaan lapsia pitäisi saada, niin eikö ole hyvä, että edes osa näistä tekee abortin? Vai eikö ole?

Ei ole koskaan hyvä, että toisen ihmisen elämä lopetetaan väkisin.

Käytän ehkäisynä kierukkaa. Olen siis moninkertainen murhaaja sinun mukaasi, koska kierukka estää jo hedelmöittynyttä alkioita kiinnittymästä kohdun seinämään.

Hohohhoijaa.

Kuparikierukan vaikutus perustuu siihen, että hedelmöitys estyy. Toissijaisena, jos em jostain syystä pettää, on vielä tuo munasolun kiinnittymisen esto. On siis mahdollista ja jopa todennäköistä, että kierukkaa käyttäessäsi yksikään munasolusi ei ole hedelmöittynyt. Muutenkin minun mielestäni on suuri ero siinä jääkö munasolu kiinnittymättä kuin se, että hyvää vauhtia kehittynyt alkio revitään pois. Jälkimmäinen on jo elävä olento.

Vierailija
126/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ratkaisun abortteihin: miehet vain lakkaavat harrastamasta seksiä naisten kanssa. Miksei miehillä ole edes sen vertaa selkärankaa?

Vierailija
127/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt miksi abortinvastustajille sosiaaliset syyt on niin kauhean suuri mörkö

Tästäkin tulee olo että apsta on väärin abortoida tilanteessa jossa ei ole taloudellisesti tai perhetilanteen takia saada lasta mutta sitten vanhemmat joilla on yhteinen halu ja resursseja saada lapsia saavatkin sen sitten abortoida jos se on viallinen.

Tosi kylmäävää.

Taitaa taas olla syynä tietämättömyys, eivät tiedä mitä sosiaaliset syyt ovat.

Vierailija
128/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAnhanaikaiset setämiehet paasaa. Kuulkaa jo, naisella on OLTAVA oikeus lopettaa oman lapsensa elämä. Tulkaa jo tälle vuosituhannelle! 

Vierailija
129/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee tuo yli 40 v suuri määrä. Tuossa vaiheessa pitäisi osata jo ehkäisytavat.

Surullista välinpitämättömyyttä.

Seurausta jatkuvasta mediatoitotuksesta siitä miten yli 35-vuotias nainen on käytännössä maho ja 40-vuotiaana ei missään nimessä pidä kuvitella voivansa vielä tulla raskaaksi. Tärkeää kuulemma viestittää naisille, kun eivät ole katoavasta hedelmällisyydestään riittävän tietoisia.

Ohis, mutta ai että minua naurattaa näiden asiantuntijoiden sepostukset siitä, että "naiset eivät ymmärrä, etteivät he ole hedelmällisiä ikuisesti. He saavat mallin Janet Jacksoneilta, jotka saavat luovutusmunasoluilla lapsia vielä viisikymppisinä ja kuvittelevat, että heilläkin on aikaa".

Lääkärismiehet kuplassaan selvästi pitävät naisia idiootteina. Jokaiselle tulee jo ala-asteella selväksi, että naiset saavat menopaussin  viimeistään viidenkympin tienoilla ja hedelmällisessä iässä nainen ei muuta kuulekaan kuin "kello käy, tik tok". 

Vierailija
130/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä se kenenkään napaa kaivaa, mistä syistä raskaudenkeskeytys halutaan?"

No sanotaanko näin, että kun katsoo noita tilastoja, niin mielestäni on huojentavaa huomata, että Suomessa ei tehdä lähes 10 000 aborttia vuodessa rais kausten takia, vaan syynä on hieman "lievempi" sosiaaliset syyt. Nämä tilastot kuitenkin kertovat jotain yhteiskunnasta jossa elämme. Jos lääketieteellisten syiden takia tehtäisiin tuhansia abortteja, niin joku voisi kiinnostua siitä, että mitä nämä lääketieteelliset syyt ovat. Onko esim. kenties päässyt tapahtumaan joku laajempi kemikaaleille altistuminen, onko ruokavaliossa jotain vikaa jne.

En ymmärrä miksi nämä aborttien syyt eivät saisi olla julkista tietoa

Suomessa EI OLE vapaata aborttia, joten todellisia syitä ei tilastoida. Aika yleinen syy aborttiin taitaa olla yksinkertaisesti "en halua lasta". Se ei kuitenkaan riitä syyksi abortttiin Suomessa, joten abortinhakija joutuu keksimään lääkärille valeen, esim. huonosta parisuhteesta tai muuta vastaavaa.

Vierailija
131/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ymmärrä tätä. Onko aloittajalla joku ajatus siitä, että sosiaaliset syyt tarkoittavat jotain tiettyä kuviota? Vai mikä se ajatus nyt tässä on?

Olen joskus lukenut, että monesti samalle naiselle tehdään useampia abortteja. Voi olla, että tämä tieto on niin vanha, ettei pidä enää paikkaansa, mutta jos nyt ihminen ei osaa huolehtia ehkäisystä, niin kuulostaako hän sitten sellaiselta, joka on erityisen sovelias huolehtimaan lapsesta? Jos nyt ajattelette, miten paljon Suomessakin syntyy lapsia ihmisille, joiden ei todellakaan lapsia pitäisi saada, niin eikö ole hyvä, että edes osa näistä tekee abortin? Vai eikö ole?

Käytän ehkäisynä kierukkaa. Olen siis moninkertainen murhaaja sinun mukaasi, koska kierukka estää jo hedelmöittynyttä alkioita kiinnittymästä kohdun seinämään.

Hohohhoijaa.

Kuparikierukan vaikutus perustuu siihen, että hedelmöitys estyy. Toissijaisena, jos em jostain syystä pettää, on vielä tuo munasolun kiinnittymisen esto. On siis mahdollista ja jopa todennäköistä, että kierukkaa käyttäessäsi yksikään munasolusi ei ole hedelmöittynyt. Muutenkin minun mielestäni on suuri ero siinä jääkö munasolu kiinnittymättä kuin se, että hyvää vauhtia kehittynyt alkio revitään pois. Jälkimmäinen on jo elävä olento.

Huoh. Ei sitä revitä pois. Vaikutus on hyvin samanlainen kuin osassa ehkäisyä jolloin munasolumöykky lähtee lääkeaineen vaikutuksesta ulos.

Vierailija
132/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VAnhanaikaiset setämiehet paasaa. Kuulkaa jo, naisella on OLTAVA oikeus lopettaa oman lapsensa elämä. Tulkaa jo tälle vuosituhannelle! 

Vanhanaikaisten setämiesten mielestä naisille ei kuulu oikeus päättää omasta elämästään ja kehostaan.

Vierailija
133/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhanaikainen setämies, mutta olen kanssasi samaa mieltä. Olen myös sitä mieltä, että kuvittelin aina tämän aborttimahdollisuuden olevan edistysaskel eikä vanhaan tarvitse enää palata.

Vierailija
134/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhanaikainen setämies, mutta olen kanssasi samaa mieltä. Olen myös sitä mieltä, että kuvittelin aina tämän aborttimahdollisuuden olevan edistysaskel eikä vanhaan tarvitse enää palata.

LIsäys vielä: saan kuulla (pääasiassa muilta kuin suomalaisilta) nuorilta netissä yleensä olevani nihilisti näillä mielipiteillä.

Vierailija
135/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohohhoijaa.

Huoh. Ei sitä revitä pois. Vaikutus on hyvin samanlainen kuin osassa ehkäisyä jolloin munasolumöykky lähtee lääkeaineen vaikutuksesta ulos.

Ei ole mahdollista, koska abortin ollessa kyseessä ei ole mitään munasolumössöä vaan alkio, jolla jo sydän sykkii. Mikään ehkäisy ei myöskään vaikuta noin.

Vierailija
136/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohohhoijaa.

Ei ole sellaista ehkäisyä, joka poistaisi jo kiinnittyneen hedelmöittyneen munasolun.

Vierailija
137/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohohhoijaa.

Ei ole mahdollista, koska abortin ollessa kyseessä ei ole mitään munasolumössöä vaan alkio, jolla jo sydän sykkii. Mikään ehkäisy ei myöskään vaikuta noin.

No nyyh. Se minisydänkin on vain soluja. Ötököilläkin on sydämet. Ei se muuta mitään. 

Vierailija
138/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paroni Mynhhausen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti ei saa olla ehkäisymenetelmä. Niin paljon abortteja tehdään, että ei niissä sosiaalisissa syissä läheskään kaikissa ole syynä ehkäisyn pettäminen. Vastuullisuutta ihmiset.

Ei naiselta voi vaatia vastuullisuutta. Naiselta puuttuvat järki ja vastuu.

Jos naiset eivät huolehtisi ehkäisystä, olisi lähes jokainen nainen jatkuvasti suunnettelemattomasti raskaana :D Miehet ne on niitä, joilla ei ole mitään järkeä ja vastuuta ehkäisyasioissa, mutta kauheasti kyllä itketään, jos pitäisi esim. käyttää kondomia, nainen tekee/ei tee aborttia, naiselta saa/ei saa seksiä jne. :D

Vierailija
139/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hoitamassa raskaudenkeskeytykseen tulevia potilaita sekä aikanaan osastolla että nykyään polikliinisesti. Anonyymisti ei varmasti ole väärin sanoa, että kategoriassa ”sosiaaliset syyt” on myös tosi paljon eri tyyppisiä päihteiden käyttäjiä. Se tuntuu unohtuvan keskusteluissa.

Kaikkia potilaita kohtelen hyvin ja arvostaen. Keskeytys ei ole naiselle helppo ratkaisu.

Vierailija
140/267 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat nykyisin niin jumalattoman heikkoja. Niin kovin, kovin heikkoja. Oikeasti oksettaa se ihmisten heikkous. Hengen heikkous. Ruumiin heikkous. Mielen heikkous. Heikkoa, heikkoa, heikkoa.

Siitä on nykypolvi tehty. Heikkoudesta.

Nykyisin? Aborttien määrä on nykyään pienempi kuin mitä se oli abortin vapautuessa 1970-luvulla. Silloin tehtiin ennätysmäärä abortteja, samalle tasolle ei nykynuoret koskaan pääse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi