Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidiksi 46-vuotiaana. Mitä mietteitä herättää teissä?

Vierailija
05.10.2019 |

Rehellisiä kommentteja kiitos.

Kommentit (285)

Vierailija
61/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen ajatus: Luojan kiitos, tuo en ole minä

Vierailija
62/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen ajatus: Luojan kiitos, tuo en ole minä

No toiselle ihmiselle sopii toinen asia, toiselle taas ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin odottamaan lastani 38-vuotiaana ja tunsin olevani vanha. Samaan aikaan mua hoitanut gynegologi oli raskaana 45-vuotiaana.  Eli ei mitenkään outo juttu.

Vierailija
64/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, jos vielä siinä iässä onnistuu! Huolestuttavaa kromosomihäiriöriskien ja muiden riskien takia. Olen myös itse vanhan äidin lapsi, ja mietin aina että kunpa nelikymppiset äidit ymmärtäisivät että vanheneminen saattaa tuoda yllätyksiä terveydentilaan. Pidä itsestäsi huolta.

Vierailija
65/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rehellistä mielipidettä kysytään, niin vastaan että mielestäni lapsen etua ei tässä kovasti ajatella.

Kun lapsi on täysi-ikäinen, äiti on jo reilusti yli kuudenkymmenen. Lähipiirissäni on paljon parikymppisiä ihmisiä ja he ovat monessa mielessä ihan lapsia vasta, totuttelevat elämään itsenäisesti ja etsivät identiteettiään. Jos heillä olisi vielä ikääntyvät vanhemmat mietittävänä, niin luulisin, että se olisi monelta liikaa vaadittu. Monilla nuorilla on jo nyt ahdistusta ja riittämättömyyden tunnetta. Ja varhaisaikuisuuden tulisi olla huoletonta aikaa.

Kuten joku jo sanoi, jos isä on reilusti nuorempi, niin se tietysti muuttaa jonkun verran tilannetta.

Itse olen btw 38-vuotias lapseton nainen ja tulin jo pari vuotta sitten tulokseen, että minun ei ole enää järkevää yrittää saada lasta. Luultavasti kroppani sen vielä kestäisi ihan ok, mutta riskit ovat silti aina vaan suuremmat. Eikä kukaan tähän maailmaan syntyvä lapsi "ansaitse" yli-ikäistä äitiä/isää.

Jo syntyneen lapsen adoptointi sen sijaan voisi olla parempi vaihtoehto. He kun ovat jo olemassa ja tarvitsevat rakastavaa vanhempaa.

Vierailija
66/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin olen vahingoniloinen, kun ex-mieheni sisko sai tuossa iässä lapsen. Oli aina arvostellut tyttäreni kasvatusta ja tapoja. Nyt sai pennun, joka kuulemani mukaan on oikea riiviö ja jopa ex-anoppini mukaan minun huonosti kasvatettu tyttäreni on pikku enkeli verrattuna toiseen lapsenlapseensa. Riemukkaita tulevia teinivuosia sinne vaan malliäidille toivotellen 💩

Vierailija
67/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän kyllä, jos ei ihmeenä, niin todella hyvänä tuurina, että useamman vuoden yli 40-vuotias ylipäätään tulee luomusti raskaaksi. Eli se saattaisi olla ensi ajatukseni, onnistuukohan se luomusti. Vaikka sehän ei minulle kuulu.

Itse olen 44-vuotias mies ja lapset 15- ja 17-vuotiaat. Kaupassa eilen huomasin edelläni itseäni arviolta 5 vuotta vanhemman mies asiakkaan ja takanani about poikani ikäisen asiakkaan. Molemmat ostivat vauvan vaippoja. Suuni kääntyi väkisin hymyyn...

Vierailija
68/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti, liian vanha, ei järkeä, lapsi kärsii mummoikäisestä äidistä, riskit raskaudessa. Itse en viitsisi tai jaksaisi hoitaa, vauvat kivoja mutta ne kasvaa, murkkuikäisten kanssa omat haasteet yms.

Itse olen saman ikäinen ja en ikinä tekisi lasta tässä iässä. Omia 3 jotka teinejä jo.

Vierailija
69/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä lapsi tuo paljon iloa elämään.   Onhan niitä monia, jotka ovat saaneet lapsen yli 40 vuotiaana.  Uskon 40 kymppisen äidin olevan paljon parempi, kuin monen nuoremman.

Vierailija
70/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän kyllä, jos ei ihmeenä, niin todella hyvänä tuurina, että useamman vuoden yli 40-vuotias ylipäätään tulee luomusti raskaaksi. Eli se saattaisi olla ensi ajatukseni, onnistuukohan se luomusti. Vaikka sehän ei minulle kuulu.

Itse olen 44-vuotias mies ja lapset 15- ja 17-vuotiaat. Kaupassa eilen huomasin edelläni itseäni arviolta 5 vuotta vanhemman mies asiakkaan ja takanani about poikani ikäisen asiakkaan. Molemmat ostivat vauvan vaippoja. Suuni kääntyi väkisin hymyyn...

Yleensähän yli 4kymppiselle ei tehdä lapsettomuushoitoja ellei itse niitä kustanna. Jokainen 40+ tietämäni äidiksi tullut on nimenomaan luomusti tullut raskaaksi, niitä on aika monta.

Vierailija
71/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin itse mummoksi 48-vuotiaana, ja olen hoitanut paljon lapsenlastani yksin. Ottanut myös yökylään ja viikonlopuiksi tarvittaessa, siis kun vanhemmat ovat olleet työmatkoilla. Valvominen on oikeasti todella raskasta tässä iässä. En ymmärrä, kuinka tämän ikäiset jaksavat pikkuvauvojen kanssa 24/7, varsinkaan yksinhuoltajina. Olen oikeasti helpottunut, kun saan palauttaa lapsen vanhemmilleen, vaikka tykkäänkin kovasti touhuilla lapsen kanssa. 

(Ja olen fyysisesti hyvässä kunnossa ja urheilen ja harrastan kehonhuoltoa, jos joku epäilee näitä jaksamiseni syyksi.)

Vierailija
72/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeiässä kun lapsi täyttää 18v :D

Voi sitten hoitaa lapsenlapsiaan kun ei ole enää työelämässä

Tämä on huvittavaa. +40v äidiksi tulleet usein sanovat, että eläkkeellä on helppo hoitaa lapsenlapsia. Kenellekään ei tule mieleen, että jos omankin lapsen mielestä paras ikä saada lapsia on 46v, on mummo siinä vaiheessa jo 92. Joo, voi sitä aikaa toki olla silloinkin...

Eieieihän se noin mene... Jos on suunnitellut niin hyvin, että saa lapsensa nelikymppisenä, kun asuntolainat on maksettu ja lasta on voitu roudata citymaasturilla lätkätreeneihin ja balettiin, pitää sen lapsen laittaa ne lastenlapset alulle silloin, kun isoäiti voi jäädä osa-aika eläkkeelle.

Vierailija
73/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttäreni ja hänen miehensä saivat lapsen kun he olivat 23. 6 kuukauden päästä rattijuoppo törmäsi heidän autoonsa ja tyttäreni sekä hänen miehensä kuolivat. Heidän silloin 6kk ikäinen lapsensa oli toisella mummolla silloin hoidossa, tyttäreni oli siis lääkärissä ja miehensä kuskina.

Minä ja mieheni otimme 6kk vauvan hoitoomme. Olimme 46 ja 48-vuotiaita. Hyvin jaksoimme ja lapsenlapsesta kasvoi ihana nuori nainen.

Kukaan ei voi ennustaa elämää. Mieheni äiti esimerkiksi on edelleen hengissä, 102-vuotias. Kun taas tyttäreni vietiin 23-vuotiaana.

Vierailija
74/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensähän yli 4kymppiselle ei tehdä lapsettomuushoitoja ellei itse niitä kustanna. Jokainen 40+ tietämäni äidiksi tullut on nimenomaan luomusti tullut raskaaksi, niitä on aika monta.

Kela korvaa lapsettomuushoidot 42-vuotiaaksi asti.

Vierailija
75/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla tuon ikäisellä on jo lapsenlapsia, joten monet voi luulla mummoksi.

Vierailija
76/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeiässä kun lapsi täyttää 18v :D

Voi sitten hoitaa lapsenlapsiaan kun ei ole enää työelämässä

Tämä on huvittavaa. +40v äidiksi tulleet usein sanovat, että eläkkeellä on helppo hoitaa lapsenlapsia. Kenellekään ei tule mieleen, että jos omankin lapsen mielestä paras ikä saada lapsia on 46v, on mummo siinä vaiheessa jo 92. Joo, voi sitä aikaa toki olla silloinkin...

Eieieihän se noin mene... Jos on suunnitellut niin hyvin, että saa lapsensa nelikymppisenä, kun asuntolainat on maksettu ja lasta on voitu roudata citymaasturilla lätkätreeneihin ja balettiin, pitää sen lapsen laittaa ne lastenlapset alulle silloin, kun isoäiti voi jäädä osa-aika eläkkeelle.

Suunnitelmat eivät ikävä kyllä aina toteudu.

Vierailija
77/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinä pakko kommentoida, että alle 20-vuotiaille tulee eniten vammaisia/poikkeavia lapsia. Enemmän kuin yli 40-vuotiaille. Googlatkaa, jos ette usko.

Vierailija
78/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Männäviikolla täällä oli keskustelu, jossa 48-vuotias mies oli tulossa isäksi ja mammat tuomitsivat, kuinka suuret riskit ovat "pappaisän" lapsen autismille yms. kehityshäiriöille (tässä tapauksessa äiti ilmeisesti oli kuitenkin "normaalissa" lastentekoiässä). Kuinka voi ollakin, että 48-vuotias isä on "no way", mutta 46-vuotias äiti "go for it"?

Itse olen tehnyt kolmenelosena lapsen nelivitosen miehen kanssa, mutta oman ja myös miehen iän vuoksi jätettiin lapsiluku yhteen. Ja naisilla se lisääntymisen aikaikkuna valitettavasti vain tulee vastaan aiemmin kuin miehillä.

Vierailija
79/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa täällä käsittämättömän negatiivisia ajatuksia äidiksi tulosta yli 40 v naisella.   Tiedän kaksi tälläistä tapausta ja molemmissa lapsi on tuonut suurta iloa vanhemmilleen.  Lisäksi lasten kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.  Vanhemmat äidit ovat usein parempia kuin nuoret lähes lapsia itsekkin.

Vierailija
80/285 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti mietityttäisi lähinnä oma kunto kestää raskaus jos ylipäätään tulisi vielä raskaaksi. Raskaus tuossa iässä olisi kyllä rankkaa. Mutta noin muuten lastenhoidon ym. jaksaisi varmasti ja elämä on taloudellisesti ja tukiverkoiltaan kunnossa. Itse olen 44 ja mietin milloin saa luovuttaa ja olla edes pohtimatta lapsia. Elämä on mukavaa ilman mutta takaraivossa yhä miete, pitäisikö sittenkin mennä valtavirran mukana.

Olen ns ”uraäiti” (joita täällä paljon parjataan) ja olen sina urheillut paljon ja syönyt terveellisesti. Olen saanut kolme lasta yli 40v iässä eli 40, 42, 44. Mikään raskaus ei ollut rankka enkä vieläkään ole huonokuntoinen puuskuttava mummeli. Nuorimman vauvavuosi lopuillaan ja mulla on taas maratonjarjlittelu käynnistymässä.

Ap, älä kuuntele ilkeilijöitä, palstalla pn paljon kouluttamatonta porukkaa jolle on normaalia tehdä lapsi peruskoulun jälkeen. Sen sijaan pitkälle koulutettujen maailmassa 40+ on normaali lapsentekoikä.

Riskien vouhottajat vetoavat ikivanhaan tilastoon joka on ajalta kivi oli kirves. Silloin ei ollut kromosomitest, nykyään saa helposti selville onko terveet kromosomit. Kaikkia sairauksia en väitä tämän poissulkevan mutta ne trisomiat saa tällä lailla selville kyllä.

Samoin tuo ”olet eläkkeellä kun lapsi on täysi-ikäinen on puppaa. Mun eläkeikä 68v (tarkkaan 67v 8kk) eli kun nuorimmainen on täysi-ikäinen olen itse 62v ja vielä kuusi vuotta eläkkeeseen matkaa. Sukumme naiset elävät n. 86-92 v ikäiseksi joten ehdin vielä helposti hoitamaan lapsenlapsetkin. Tässäkään ikä ei ole ratkaiseva tekijä, oma nuori äitini ei ole viitsinyt hoitaa tai tavata lapsenlapsiaan ollenkaan....

Eri yhteiskuntaluokissa ikä merkka eri asioita ja wt luokassa joku 45v on ikä jossa on lupa alkaa huinokuntoiseksi vanhukseksi. Minun maailmassani - teknologia-alalla - monet huoppuasiantuntijat ovat töissä vielä 65+ iässä joten ei todellkaan ole varaa alka alle viisikymppisenä henkisesti mummoutumaan.

No, eri sosiaaliluokkien maailmat ei oikein kohtaa. Apn on hyvä huomioida tämä vastauksia lukiessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme