Koulut ( rehtori ja opettajat) vastuuseen koulukiusaamisesta!
Siis oikeasti, koulun tulee turvata lapsille ja nuorille turvallinen ympäristö. Jos siellä tapahtuu henkistä ja fyysistä kiusaamista, pahoinpitelyjä ym. Tulisi koulun henkilöstä asettaa siitä syytteeseen. Olen vuosia ihmetellyt, miksi kouluja ei laiteta vastuuseen. Montako nuoren itsemurhaa ja koulutappoa me tarvitaan, että ymmärretään miten vakavaa koulukiusaaminen ja lapsen yksin jääminen on? Arvostus opetushenkilöstöä kohtaan alkaa olla täysi nolla!!!!!
Kommentit (154)
Ja tosiaan: me opettajat emme pysty yksin kitkemään kiusaamista kouluista mikäli vanhemmat eivät siihen halua pätkääkään osallistua.
Koulun ja kodin välinen yhteistyö on peruspilari ylipäätään lapsen koulunkäynnissä.
On vaikeaa lähteä selvittämään mitään asioita, mikäli niistä ei haluta puhua.
Opettajien ja ylipäätään aikuisten kunnioittaminen on kadonnut, koska niin moni vanhempi ei uskalla kasvattaa. Ja jos aikuista kohtaan ei löydy kunnioitusta, on lapsen vielä vaikeampaa kunnioittaa vertaistaan, toista lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuisten netissä harrastama kiusaaminen eroaa lasten kiusaamisesta? Ei mitenkään. Samat ihmiset, jotka kiusaavat nimettöminä netissä päivästä toiseen vaativat kovaa kuria koukuihin ja rangaistuksia. Mitä hyötyä lasten kurittamisesta on, jos muussa yhteiskunnassa vaahdotaan vihapuhetta netti täynnä ja sitä ei saisi suitsia yhtään eikä siitä saisi rangaista?! Itselle sallitaan se, mitä ei lapsille. Tekopyhää touhua.
Kai nyt koulukiusaamista saa yrittää ehkäistä vaikka vihapuhetta ei ole onnistu kitkemään. Ei kai nuo ole nollasummapeliä, molemmat täytyy saada loppumaan.
Ja nettikiusaamisella ja koulukiusaamisella on se ero, että someem ei ole kenenkään pakko mennä, koululaisen taas on pakko mennä sinne kouluun JOKA PÄIVÄ.
Lapset ovat netissä aamusta iltaan. Kännykkä on koulussakin. Sitä ei saa ottaa päivän ajaksi pois. Ajanvietteenä on älyvapaiden nettimeemien ja videoiden katselu. Yhteiskunnallinen keskustelukulttuuri on vihamielistä, katkeraa ja viholliskuviin nojaavaa. Koulu yrittää joka päivä kasvattaa ja opettaa toisenlaisia arvoja. Lapset eivät kuitenkaan ole erillinen saareke, johon mikään ympärillä oleva ei vaikuttaisi!
Rikosoikeudellisen vastuun alaikärajaa tulisi laskea parilla vuodella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikaisemminkin ehdottanut vartiointiliikkeiden apua koulujen kurinpalautukseen, mutta viestit on poistettu?
Riuska mies välituntivalvojaksi!Joko vartija tai sitten koulupoliisi kiertämään säännöllisesti kouluja. Kyllä kusipääkiusaajat vähän rauhoittuu, kun näkee pamppua tai asetta koulussa.
Työttömiä voitaisiin kouluttaa valvojiksi ja leikittäjiksi välitunneille.
Minä ainakin lähtisin mielelläni semmoiseen työhön.
Koululla ei ole nykyisin mitään oikeasti tehokkaita keinoja puuttua kiusaamiseen. Pitää vaan puhua, puhua ja puhua. Jos puhe ei tehoa, asialle ei voi mitään. Mietin vaan aloittajan ehdotusta ja jotenkin näen silmissäni kiusaajaporukan, joka oikein innostuu kiusaamaan, koska siitä aiheutuu harmia opettajalle ja rehtorille, ja nauravan räkäisen naurun päälle.
Vierailija kirjoitti:
Koululla ei ole nykyisin mitään oikeasti tehokkaita keinoja puuttua kiusaamiseen. Pitää vaan puhua, puhua ja puhua. Jos puhe ei tehoa, asialle ei voi mitään. Mietin vaan aloittajan ehdotusta ja jotenkin näen silmissäni kiusaajaporukan, joka oikein innostuu kiusaamaan, koska siitä aiheutuu harmia opettajalle ja rehtorille, ja nauravan räkäisen naurun päälle.
Oppilas voidaan erottaa määräajaksi, mutta nössökoulut uskaltavat vain harvoin tehdä sen.
Tätä henkistä ja fyysistä väkivaltaa on eritasoista ja monimuotoisena. On muistettava, että aina tietty prosenttiosuus ihmisistä on psykopaatteja, joille normaali empatia on mahdotonta. Sitten on lievempänä persoonallisuushäiriöitä ja monenlaisia muita tapauksia. Ongelmana on oppilashuoltolainsäädäntö ja kuntien haluttomuus ennaltaehkäistä ongelmia resursoimalla esim.nuorisotyöntekijöihin ja psykiatriseen apuun kouluissa. Päinvastoin kun lasten määrä edelleen pienenee syntyvyyden pienetessä, kunnilla on vielä vähemmän halukkuutta panostaa lapsiin. Miksi? Alle 18-vuotias ei äänestä eikä äänestä moni siitä vanhempikaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilas voidaan erottaa määräajaksi, mutta nössökoulut uskaltavat vain harvoin tehdä sen.
Määräaikainen erottaminen on mahdollista koululautakunnan siunauksella mutta sillekin ajalle pitää järjestää opiskeltavaa mukaan koululta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaikainen erottaminen on mahdollista koululautakunnan siunauksella mutta sillekin ajalle pitää järjestää opiskeltavaa mukaan koululta.
Niin, eli tässäkin voi, voi ylimääräinen työ on pahempi kuin koulukiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se erotettu tietenkään tekisi mitään koulutehtäviä mutta opettajille tulee lisää vaivaa tuottaa tehtävät tälle esim. kolmeksi viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikaisemminkin ehdottanut vartiointiliikkeiden apua koulujen kurinpalautukseen, mutta viestit on poistettu?
Riuska mies välituntivalvojaksi!Joko vartija tai sitten koulupoliisi kiertämään säännöllisesti kouluja. Kyllä kusipääkiusaajat vähän rauhoittuu, kun näkee pamppua tai asetta koulussa.
Minä ainakin lähtisin mielelläni semmoiseen työhön.
Työttömällä ei ole virkavastuuta lapsista eli pystymetsästä sinne ei ketään oteta. Opettajien osaltakin on erittäin tarkat pykälät, miten varovasti lapsen fyysiseen koskemattomuuteen saa kajota. Oppilaitahan ei tunnu mitkään pykälät koskevan, kun mätkivät toisiaan miten tahtovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko kuvittelet, että niitä kiusaajia kiinnostaa? Päinvastoin niiden mielestä voi olla vaan hauskaa, kun ei tarvitse mennä kouluun. Kun määräaika on ohi, kiusaaminen jatkuu taas. Ja vielä, jos kiusaamisesta saa sen ilon, että opettajat ja rehtori saavat jonkun rangaistuksen. Kuka enää sen jälkeen haluaa opettajaksi?
Olen aikoinaan käynyt oppikoulun, joka oli vielä maksullinen. Vanhempien piti siis omasta pussistaan maksaa lukukausimaksut, kouluruokailu sekä koulukirjat ja muu oppimateriaali. Kun oppilas törttöili ja erotettiin määräajaksi koulusta, mitään korvaavaa opetusta ei ollut. Usein kävikin niin, että lapsi sai ainakin joistain aineesta nelosen ja jos ei kesällä selvinnyt nk ehdoista, jäi luokalleen. Ja tämä tarkoitti, että vanhemmat maksoivat yhden ylimääräisen vuoden lukukausimaksut lapsensa perseilyjen vuoksi. Arvaapa vaan, taputtivatko vanhemmat lastaan päähän? No ehkä joo, mutta aika kovakouraisesti.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä! Mietinkin, että jos omaa lastani kiusasi tällainen wt-jengi eikä puhe näiden kotiporukoiden kanssa (tai koulun toimet) auttaisi, niin sitten ottaisin oikeuden omiin käsiini. Kyttäisin kiusaajia koulun portilla ja uhkailisin näiltä p_skat housuun. Jopa hakkaisin ja maksaisin sakot siitä ilosta.
Tavallaan ymmärrän näitä koulusu-rmaajia. Surullista, mutta jossakin se kärsimyksen malja tulee yli. Ikävää, että kosto koskettaa viattomia sivullisiakin.
Juttelin aikuisena kiusaajani kanssa. Hän kertoi, että häntä oli lapsena hyväksikäytetty, oli kiistaisa ero vanhemmilla, toisen vanhemman alkoholismi ja masennus, isoveli oli aggressiivinen häntä kohtaan ym hirveää kotona. Koulussa purki pahaa oloaan ja olisi tarvinnut apua. Oli pahoillaan ja kertoi, että meni vuosia toipua lapsuudesta.
Näen tuon kiusaamisen nyt aivan eri tavalla ja hävettää moni asia mitä silloin sanoin kiusaajastani muille, kun koin siihen uhrina oikeutta. Olin tavallaan siinä tilanteessa myös itse kiusaaja. En suoraan, mutta muut alkoivat syrjiä kiusaajaani jne.
Vierailija kirjoitti:
Kultainensääntö kirjoitti:
Miten joku edes kehtaa kieltää kiusaamisen vaikka tietää kuinka vakavasta asiasta on kyse. Meillä opettaja ei puutu lainkaan jos poikaa haukutaan läskiksi (ei edes ole kuin isokokoinen) ja osallistuu itse kiusaamiseen jakamalla ruokaohjeita minulla vaikka tietää minun olevan ravitsemusterapeutti.
Hyvin harva vanhempi huomaa lapsensa olevan ylipainoinen.
Tutun 1 v 10 kk ikäinen lapsi painoi kauhistuttavat 20 kiloa ja oli vanhempiensa mukaan pitkä, kuten isäkin.
Pitkä oli, mutta hyvin vuorattu lapsiparka, joka söi järkyttäviä annoksia.
Tuon ikäiset eivät ole ylipainoisia.
Omista lapsistani yksi oli vauvana ja taaperona todella pullea. En stressanut painosta enkä syömisistä. Pulleus katos kasvun myötä.
Nyt 14-vuotiaana hän on 186 cm 55 kg.
Vähän on turhan hoikka, mutta en stressaa tästäkään tilanteesta. Tärkeintä on, että lapsi saa terveellistä ruokaa sen verran kuin jaksaa kohtuudella syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajiksi kasvetaan kodeissa, joissa opitaan ajattelumalli, että kaikki on jonkun toisen syytä, yleensä lähimmän viranomaistahon tai instituution. Vastuuseen omasta käytöksestä ei kasvateta.
Jos me kaikki pidämme huolen, että meidän lapsemme eivät kiusaa, ketään ei kiusata. Kukaan muu ei voi sitä tehdä. Päivähoito ja koulu voivat jonkin verran tukea tai paikata kotien kasvatustyötä, mutta eivät voi sitä muuttaa tai ylittää.
"Jos me kaikki midämme huolen, että meidän lapsemme eivät kiusaa, ketään ei kiusata" Tämä on hyvä kommentti.
"Päivähoito ja koulu voivat jonkin verran tukea tai paikata kotien kasvatustyötä, mutta eivät voi sitä muuttaa tai ylittää." Lasu tarkoittaa kodin kasvatustyön ylittämistä. Jos kuuluisa suomalaine yliopistotasoinen opettajankoulutus, päivähoito ja koulu ja neuvola (=neuvonta) oikeasti tukisi "kotien kasvatustyötä", niin lasuun eli "kodin kasvatustyön ylittämiseen" olisi vähemmän aihetta. Matalan kynnyksen neuvontaa ja neuvolaa. Suomi ylpeilee alhaisella imeväiskuolleisuudella neuvolatoiminnan vuoksi samalla kun häpeää tilastoja väkivaltaisesta koulukuokuolleisuudesta.
Tarkoitin tuolla esimerkiksi sitä, että jos lapsi on kotonaan oppinut itsekeskeisen mallin eikä tunne empatiaa, ei koulu voi häntä empaattiseksi muuttaa. Voidaan ohjata, puuttua ja antaa esimerkkejä, mutta ei voida ylittää sitä, minkä koti on saanut aikaan.
Lastensuojeluilmoitus on puuttumiskeino, väline. Se, mitä sillä saadaan lopulta aikaan, on yksilöllistä. Yrittää kannattaa aina. Niitäkään ei tarvita, jos sieltä kotoa lähtee kouluun empaattinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt opettajana haluaisin sanoa, että monet puuttuvat kiusaamiseen hanakastikin ja yrittävät viedä asioita eteenpäin, jotta kiusaaminen saataisiin loppumaan. Tämä selvitystyö usein tyssää siihen, kun otetaan yhteyttä kiusaajan kotiin. Hyvin usein siellä päässä tapahtuneet kielletään ja aletaan sättiä. Oma lapsi nähdään puhtoisena, eikä aikuisen ihmisen sanaa uskota. Ihmiset rakkaat, koittakaa tajuta, että me opettajat alamme olla puun ja kuoren välissä näissä asioissa. Haluamme auttaa, haluamme tehdä työmme mahdollisimman hyvin, mutta tämä koulumaailman kurja nykytilanne ajaa siihen tilanteeseen, että emme pysty pian vaikuttamaan enää mihinkään.
Tottakai alallamme on ihmisiä jotka voisivat hoitaa työnsä paremmin, ihan niin kuin muillakin aloilla. Mutta uskokaa: suurin osa haluaa vain ja ainoastaan juuri teidän lastenne parasta.
Oletko sinä opettajan ohjannut kiusattuja? Mitä kiusattujen kannattaisi tehdä? Ovatko he saaneet ammattiapua traumoihinsa? Onko koulussa kuraattoria tai psykologia? Oletko antanut ohjeen tehdä lasu tai rikosilmoitus kiusaajista? Koska minä en saanut koululta mitään apua! Minun piti yksin selvitä hengissä, ja vaivoin elän. Tai no, olen hengissä, mutten elä. Olen nuori nainen, minulla on vakituinen työpaikka ja olen menossa naimisiin, mutta minun on vaikea olla onnellinen, koska olen niin traumatisoitunut enkä vieläkään ole päässyt katkeruudesta yli, vaikka terapiassakin olen käynyt. Vihaan kaikenlaisia kiusaajia sekä opettajia, jotka eivät auttaneet minua. Sanoivat vain, että yrittävät saada kiusaamisen loppumaan, mutta koskaan en saanut minkäänlaista ratkaisua. Rehtorin opettajavaimokin kiusasi minua yläasteella. Minua kiusattiin päiväkodista siihen asti, että peruskoulun jälkeen muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan.
Kiusaaja ei ole läheskään aina mistään wt-perheestä vaan hyvinkin hyvin toimeentulevasta perheestä. On siis turha luokitella kiusaajaa ainakaan tämän seikan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin lähtisin mielelläni semmoiseen työhön.Työttömällä ei ole virkavastuuta lapsista eli pystymetsästä sinne ei ketään oteta. Opettajien osaltakin on erittäin tarkat pykälät, miten varovasti lapsen fyysiseen koskemattomuuteen saa kajota. Oppilaitahan ei tunnu mitkään pykälät koskevan, kun mätkivät toisiaan miten tahtovat.
Luitko edes kommentoimaasi kommenttia?
Jos työttömät koulutetaan tehtävään, eivät he ole pystymetsästä revittyjä.
Kaikkiin muihinkin ammatteihin koulutetaan ihmisiä. Ei kukaan ole syntyessään valmis opettaja tai lääkäri tai poliisi.
Kaikki jämäkät opettajat ovat kaikonneet peruskouluista. Jäljellä on lähinnä arkajalkaopettajia, jotka pelkäävät itse joutuvansa kiusatuksi, jos puuttuvat oppilaan kiusaamiseen tai vaativat joillekin oppilaille sanktioita. Kuriakaan ei enää uskalleta pitää luokissa, vaan alennutaan oppilaiden mielistelyyn.
T. Opettaja