Koulut ( rehtori ja opettajat) vastuuseen koulukiusaamisesta!
Siis oikeasti, koulun tulee turvata lapsille ja nuorille turvallinen ympäristö. Jos siellä tapahtuu henkistä ja fyysistä kiusaamista, pahoinpitelyjä ym. Tulisi koulun henkilöstä asettaa siitä syytteeseen. Olen vuosia ihmetellyt, miksi kouluja ei laiteta vastuuseen. Montako nuoren itsemurhaa ja koulutappoa me tarvitaan, että ymmärretään miten vakavaa koulukiusaaminen ja lapsen yksin jääminen on? Arvostus opetushenkilöstöä kohtaan alkaa olla täysi nolla!!!!!
Kommentit (154)
Vanhemmat vastuuseen siitä, että heillä on vastenmielinen ja huonosti kasvatettu kiusaajalapsi.
Kiusaajia voi olla luokassa 30/30.
Kyllä opettaja voi tehdä asialle paljon jos haluaa. Meillä lapsi hakattu seinään ja poika pani vastaan heittämällä pienen lumipallon toisen päälle. Tästä koulu (opettaja) syytti ensin poikaamme eikä vienyt lääkäriin vaikka pojalla valtava mustelma päässä. mutta eipä tiennyt että kuvasin asian parkkipaikalla ja tein rikosilmoituksen. Asia on päivänselvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ottaisit itse vastuuta lapsesi käytöksestä? Tajuatko, kuinka vaikeaksi puuttuminen on tehty?
Tässähän just puhutaan siitä, että puuttuminen muuttuu helpommaksi. Täytyy muuttaa lakeja. käytäntöjä, normeja niin että koulut ovat rikosoikeudellisessa vastuussa. Korvausvastuussa. Lapsiin kohdistuva henkinen ja fyysinen väkivalta. Kouluissa.
Luokassa voi olla 29 häiriintynyttä juoppovanhempien kasvattavaa kiusaajaa ja yksi kunnollinen ja normaali lapsi, jota kiusataan. Vastuu on AINA vanhemmilla.
Ymmärrän, että puuttuminen on vaikeaa, kun tutkitut interventiotkin ovat todella tehottomia, mutta kyllä särähti korvaan ne Siilinjärven rehtorin kommentit "tavallinen, fiksu nuori" "en muista mitään kiusaamista" "en muista mitään poikkeavaa". Myös mun esikoisen koulussa rehtori on sanonut juhlapuheissa suoraan, että meidän koulussa ei ole kiusaamista (yeah right), ja päiväkodin johtaja sanoi suoraan että yhden lapsen harjoittama muiden potkiminen ja lyöminen on hyvä juttu, koska se osoittaa että hän tuntee olonsa turvalliseksi päiväkodissa. Tuntuu siltä että järjestelmässä on jotain mikä saa rehtorit ym. välittömästi kieltämään kaiken vastuun.
Miten joku edes kehtaa kieltää kiusaamisen vaikka tietää kuinka vakavasta asiasta on kyse. Meillä opettaja ei puutu lainkaan jos poikaa haukutaan läskiksi (ei edes ole kuin isokokoinen) ja osallistuu itse kiusaamiseen jakamalla ruokaohjeita minulla vaikka tietää minun olevan ravitsemusterapeutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan sitä ( ihme kun pitää selittää) kun lasta kiusataan koulussa vuosia, lapsi jätetään koulussa yksin vuodesta toiseen. Ja tähän ei OIKEASTI puututa, lasta ei auteta koulussa, lapsille ei opeteta oikeita asioita jne. Sitten käy niin, että tämä lapsi tappaa itsensä (tiedän tapauksia), tappaa ( Kaikki tiedätte) tai kärsii esim henkisistä ongelmista vuosia. Minusta vastuu tulisi olla koululla ja sen henkilökunnalla!!!!! Vanhemmat joissain tapauksissa yrittää auttaa, mutta kun vanhemmat eivät voi mennä sinne kouluun sinänsä auttamaan. Työpaikoillakin työnantajan tulee varmistaa työturvallinen työympäristö ja työnantaja joutuu syytteeseen jos ei ole puuttunut kiusaamiseen. Älkää nyt oikeasti olkaa niin tyhmiä ettette tajua että kyseessä on sama asia.
Kiusaaminen on väkivaltaa, siis rikoslain alainen rikos. Kiusatun vamhempien pitää tehdä rikosilmoitus, jos väkivaltaan ei koulussa puututa! Miksi tämä ei mene perille vieläkään! Jos kunta laiminlyö koulujensa turvallisuuden, myös kunta voidaan vetää oikeuteen.
Minä toimitin lapsen väkivallan kohteeksi joutumisesta dokumentoituja lääkärintodistuksia kouluun, poliisille ja koulutoimenjohtajalle.
Monesti asiaa hyssyteltiin koska kiusaajilla olisi ollut seuraavaksi kontakti lastensuojelun kanssa ja koulut eivät välttämättä halua suututtaa vanhempia sillä, että heidän lapsensa tai nuorensa joutuisi koulukiusaamisen vuoksi lastensuojelun juttusille. Ihan rehtori pyysi, etten tekisi lapseni puolesta tutkintapyyntöä.
Ne kerrat, jolloin poliisi tutki asiaa poliisit sanoivat että on hyvä kun muissakin asioissa ongelmallisesti käyttäytyvästä lapsesta tai nuoresta tehdään ilmoitus ja asian voi siirtää lastensuojelun ratkaistavaksi. Nämä kiusaajat kun kiusaavat myös harrastuksissa muidenkin koulujen oppilaita. Jopa poliisin lapsi voi joutua kiusatuksi sinällään hyvässä ja terveellisessä harrastuksessa.
Kerran jätin tekemättä tutkintapyynnön koska opettaja vetosi, että ilmoitus olisi viimeinen pisara siihen että lapsi joutuu lastensuojelun asiakkaaksi koska hänellä on muitakin ongelmia. Hänen tapauksessaan olisi lastensuojelu jopa pelastaa nykyään tärviöllä olevan syrjäytyneen nuoren.
En ymmärrä hyssyttelyn logiikkaa koska eihän se ole lapsenkaan etu elää kodissa, jossa lapsikin saa juoda vapaasti alkoholia vanhempien varastosta sekä polttaa tupakkaa ja vanhemmat vielä ostivat tupakat. Ei ole normaalia 12-vuotiaan elämää!
Tehkää rikosilmoitus. Koulu koettaa väittää vastaan mutta jos oppilas ei uskalla mennä kouluun ja on usein pahoinpidelty mustelmille on asialle todella tehtävä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat vastustavat ja haraavat vastaan. Näistä ei voi tietysti julkisesti puhua, vaan homma tapahtuu kulisseissa (tätä ap ei tietty usko).
Minullakin luokassa vaikeasti psyykkisesti oireileva lapsi, mutta kun vanhemmat ovat päättäneet, että lapsi on terve, silloin emme voi tehdä mitään. Ja lasut on toki tehty. Perhe sinänsä ihan kunnollinen, lapsella vaan viiraa.
Sanopa siis, mitä minun tai rehtorin pitäisi tehdä?
Nythän teillä on tilaisuus tulla (vaikka anonyymisti) puhumaan julkisesti mitä kulissien takana tapahtuu. Miksi asioiden selvittäminen on näin vaikeaa/ tehty näin vaikeaksi? Kaikilla asianosaisilla, niin vanhemmilla, opettajilla, rehtoreilla, oppilailla, kiusaajilla, kiusatuilla ja sivustaseuraajilla on varmasti ehdotuksia siihen miten kiusaamiseen puututaan ja kitketään pois.
Suomalainen keskustelu ei voi olla tämmöistä, että "näin asiat vain on. Ugh, minä olen puhunut. Piste."
Nyt se keskustelu vasta alkaa.
Läskiäiti kirjoitti:
Kyllä opettaja voi tehdä asialle paljon jos haluaa. Meillä lapsi hakattu seinään ja poika pani vastaan heittämällä pienen lumipallon toisen päälle. Tästä koulu (opettaja) syytti ensin poikaamme eikä vienyt lääkäriin vaikka pojalla valtava mustelma päässä. mutta eipä tiennyt että kuvasin asian parkkipaikalla ja tein rikosilmoituksen. Asia on päivänselvä.
Tsemppiä ❤️ Meillä samanlainen tapaus. Kiusaaminen loppui lastensuojeluilmoituksen vasta.
Kiusaajiksi kasvetaan kodeissa, joissa opitaan ajattelumalli, että kaikki on jonkun toisen syytä, yleensä lähimmän viranomaistahon tai instituution. Vastuuseen omasta käytöksestä ei kasvateta.
Jos me kaikki pidämme huolen, että meidän lapsemme eivät kiusaa, ketään ei kiusata. Kukaan muu ei voi sitä tehdä. Päivähoito ja koulu voivat jonkin verran tukea tai paikata kotien kasvatustyötä, mutta eivät voi sitä muuttaa tai ylittää.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää rikosilmoitus. Koulu koettaa väittää vastaan mutta jos oppilas ei uskalla mennä kouluun ja on usein pahoinpidelty mustelmille on asialle todella tehtävä jotain.
Minä olen se rikosilmoituksia tehnyt vanhempi. Poliiseilla on usein hyvinkin paljon tietoa näiden kiusaajien harjoittamasta terrorista muuallakin kuin koulussa. Sen vuoksi he todellakin haluavat saada asioita eteenpäin koska muuten mikään ei muutu.
Koulussa kiusaajan vanhempien kanssa ei välttämättä dialogi onnistu jos vanhemmalla ei ole realistista käsitystä itsestään, jälkeläisestään tai Suomen laeista. Ymmärrän kyllä, ettei opettaja tai rehtori halua räyhävanhemman pommittamaksi tai räyhävanhemman lapsen koko ajan mukana pidetyn mattoveitsen uhriksi. Lapsetkin saavat mattoveitsiä ihan kotonaan ja ne ovat aina mukana jos niitä ei ole erikseen koulussa kielletty.
Suomen lain mukaan julkisilla paikoilla ei saa pitää yli 7 senttimetrin pituista teräasetta mukana. Niihin lasketaan myös mattoveitset, sakset ja pitkät metalliset kynsiviilat. Mattoveitsellä voi turmella nopeasti toisen omaisuutta ja uhkailla kiusattavaa.
Joo, tottakai se on opettajan vastuulla?! Ei TOSIAAN ole!!! Vastuu on VANHEMMILLA! Näiden herranterttujen vanhemmille voisi lätkäistä sakon jälkikasvunsa kasvattamatta jättämisestä!
Itse ole sairaanhoitaja ja kyllästynyt omaisten ulinaan siitä että hoitajilla on niin vähän aikaa kotona olevalle vanhukselle , ei ne vanhukset ikävöi sitä hoitajaa, vaan omaisiaan!
Miksi kaikki vastuu pitäisi sysätä yhteiskunnalle, opettajille, hoitajille ,viranomaisille?
OTTAKAA vastuu OMASTA elämästänne ja tekemisistänne ja opettakaa sama jälkikasvullenne!
Vierailija kirjoitti:
Läskiäiti kirjoitti:
Tsemppiä ❤️ Meillä samanlainen tapaus. Kiusaaminen loppui lastensuojeluilmoituksen vasta.
Puolisoni varoitti yhteispalaverissa, että kiusatun pinna voi jonain päivänä palaa ja kiusaaja saa vuorostaan tuntea sen nahoissaan. Meni kaksi viikkoa ja kiusaaja sai vuorostaan köniinsä ja sitten istuttiin taas palaverissa.
Sinällään merkillistä, että nimenomaan vasta kun kiusattu käyttäytyy väkivaltaisesti niin kiusaaminen ja väkivalta loppuvat.
Kaikista helpointa olisi se, että KAIKISTA lapsista kasvatettaisiin alusta pitäen kaikenlaiseen kiusaamiseen kielteisesti suhtautuvia ihmisiä ja heille opetettaisiin, että maailmassa on monenlaisia ihmisiä eikä sen vuoksi pidä kiusata ketään.
Kultainensääntö kirjoitti:
Miten joku edes kehtaa kieltää kiusaamisen vaikka tietää kuinka vakavasta asiasta on kyse. Meillä opettaja ei puutu lainkaan jos poikaa haukutaan läskiksi (ei edes ole kuin isokokoinen) ja osallistuu itse kiusaamiseen jakamalla ruokaohjeita minulla vaikka tietää minun olevan ravitsemusterapeutti.
Hyvin harva vanhempi huomaa lapsensa olevan ylipainoinen.
Tutun 1 v 10 kk ikäinen lapsi painoi kauhistuttavat 20 kiloa ja oli vanhempiensa mukaan pitkä, kuten isäkin.
Pitkä oli, mutta hyvin vuorattu lapsiparka, joka söi järkyttäviä annoksia.
Ellei asia olisi vakava niin tämä olisi oikeasti aika koomista. Oppilas lyö toista oppilasta koulun käytävässä. Selvittelen asiaa ja löydän varsin selvät todisteet siitä mitä on tapahtunut mm. oppilaita jotka puhuvat yhdenmukaisesti tapahtuneesta. Laitan viestiä kotiin ja mitä sitten tapahtuu on, että saan vastauksen, jonka mukaan lyöjä ei ole lyönyt, koska kertoi kotona että ei ole lyönyt ja lisäksi lyöty oppilas valehtelee muutenkin aina ja hänestä pitäisi päästä eroon... Mitäs tässä nyt sitten seuraavaksi. Kun annan jälki-istuntoa tai pidän kasvatuskeskustelun toimin siis väärin ja jos en puutu asiaan toimin myös väärin. Kotoa on turha odottaa mitään tukea tai vastuuta. Jos sanon, että näin itse mitä tapahtui niin vastaus on että minä valehtelen tai että en ymmärrä kyseistä oppilasta ja vihaan häntä tai että syy oli siinä että lyöjää on kiusattu aiemmin enkä ole puuttunut asiaan silloin, joten miksi nyt hoidan asiaa näin....
t. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat vastustavat ja haraavat vastaan. Näistä ei voi tietysti julkisesti puhua, vaan homma tapahtuu kulisseissa (tätä ap ei tietty usko).
Minullakin luokassa vaikeasti psyykkisesti oireileva lapsi, mutta kun vanhemmat ovat päättäneet, että lapsi on terve, silloin emme voi tehdä mitään. Ja lasut on toki tehty. Perhe sinänsä ihan kunnollinen, lapsella vaan viiraa.
Sanopa siis, mitä minun tai rehtorin pitäisi tehdä?
Nythän teillä on tilaisuus tulla (vaikka anonyymisti) puhumaan julkisesti mitä kulissien takana tapahtuu. Miksi asioiden selvittäminen on näin vaikeaa/ tehty näin vaikeaksi? Kaikilla asianosaisilla, niin vanhemmilla, opettajilla, rehtoreilla, oppilailla, kiusaajilla, kiusatuilla ja sivustaseuraajilla on varmasti ehdotuksia siihen miten kiusaamiseen puututaan ja kitketään pois.
Suomalainen keskustelu ei voi olla tämmöistä, että "näin asiat vain on. Ugh, minä olen puhunut. Piste."
Nyt se keskustelu vasta alkaa.
Nyt koko Suomella on viimeinen hetki ryhtyä kitkemään kiusaamista ettei tapahdu tuollaisia päässä pimahtamisia, joita on nyt nähty jo kolmesti aikuisten ihmisten toimesta.
Lastaan kiusaajaksi kasvattavan vanhemman tulisi älytä se, että omakin lapsi voi joutua pimahtaneen kiusatun iskun kohteeksi kun niitä kiusattuja on Suomessa niin paljon. Ei siis kannata ihan oman jälkeläisen turvallisuuttakin ajatellen opettaa häntä kiusaajaksi koska pimahtanut lah taa summanmutikassa niitä, jotka sattuvat tielle sattumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kultainensääntö kirjoitti:
Hyvin harva vanhempi huomaa lapsensa olevan ylipainoinen.
Tutun 1 v 10 kk ikäinen lapsi painoi kauhistuttavat 20 kiloa ja oli vanhempiensa mukaan pitkä, kuten isäkin.
Pitkä oli, mutta hyvin vuorattu lapsiparka, joka söi järkyttäviä annoksia.
Okei. Eli kiusaaminen on ok jos on läski?
Ei tarvitse kovin isoa kasvatuspsokolgian oppimäärää älytäkseen sen että kiusaaminen loppuu vaan jos uskaltaa siihen puuttua. Jos opettaja ei puutu. Puutu itse. Opettajakin saa samalla sanktion kun kunta kuulee asiasta.
Ei koulu voi kieltää kiusaamista. Ei kukaan suostu ryhtymään opettajaksi jos ei saa kiusata oppilaita. Vaikka palkkaa nostettaisiin ihan älyttömästi niin silti ei suostu. Ei raha korvaa alistamisen tuottamaa nautintoa. Opettaminen on kutsumusammatti, sitä ei tehdä rahan vuoksi vaan kiusaamisen tuottaman onnen vuoksi.
Tässähän just puhutaan siitä, että puuttuminen muuttuu helpommaksi. Täytyy muuttaa lakeja. käytäntöjä, normeja niin että koulut ovat rikosoikeudellisessa vastuussa. Korvausvastuussa. Lapsiin kohdistuva henkinen ja fyysinen väkivalta. Kouluissa.