Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulut ( rehtori ja opettajat) vastuuseen koulukiusaamisesta!

Vierailija
05.10.2019 |

Siis oikeasti, koulun tulee turvata lapsille ja nuorille turvallinen ympäristö. Jos siellä tapahtuu henkistä ja fyysistä kiusaamista, pahoinpitelyjä ym. Tulisi koulun henkilöstä asettaa siitä syytteeseen. Olen vuosia ihmetellyt, miksi kouluja ei laiteta vastuuseen. Montako nuoren itsemurhaa ja koulutappoa me tarvitaan, että ymmärretään miten vakavaa koulukiusaaminen ja lapsen yksin jääminen on? Arvostus opetushenkilöstöä kohtaan alkaa olla täysi nolla!!!!!

Kommentit (154)

Vierailija
81/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululla ei ole nykyisin mitään oikeasti tehokkaita keinoja puuttua kiusaamiseen. Pitää vaan puhua, puhua ja puhua. Jos puhe ei tehoa, asialle ei voi mitään. Mietin vaan aloittajan ehdotusta ja jotenkin näen silmissäni kiusaajaporukan, joka oikein innostuu kiusaamaan, koska siitä aiheutuu harmia opettajalle ja rehtorille, ja nauravan räkäisen naurun päälle.

Oppilas voidaan erottaa määräajaksi, mutta nössökoulut uskaltavat vain harvoin tehdä sen.

Määräaikainen erottaminen on mahdollista koululautakunnan siunauksella mutta sillekin ajalle pitää järjestää opiskeltavaa mukaan koululta.

Niin, eli tässäkin voi, voi ylimääräinen työ on pahempi kuin koulukiusaaminen.

Tämä olisi hyvä tapa toteuttaa kodin ja koulun yhteistyötä. Vanhemmilla olisi vuorot ohjata ja valvoa näitä ylimääräisiä opintoja.

Vierailija
82/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajiksi kasvetaan kodeissa, joissa opitaan ajattelumalli, että kaikki on jonkun toisen syytä, yleensä lähimmän viranomaistahon tai instituution. Vastuuseen omasta käytöksestä ei kasvateta.

Jos me kaikki pidämme huolen, että meidän lapsemme eivät kiusaa, ketään ei kiusata. Kukaan muu ei voi sitä tehdä. Päivähoito ja koulu voivat jonkin verran tukea tai paikata kotien kasvatustyötä, mutta eivät voi sitä muuttaa tai ylittää.

"Jos me kaikki midämme huolen, että meidän lapsemme eivät kiusaa, ketään ei kiusata" Tämä on hyvä kommentti. 

"Päivähoito ja koulu voivat jonkin verran tukea tai paikata kotien kasvatustyötä, mutta eivät voi sitä muuttaa tai ylittää." Lasu tarkoittaa kodin kasvatustyön ylittämistä. Jos kuuluisa suomalaine yliopistotasoinen opettajankoulutus, päivähoito ja koulu  ja neuvola (=neuvonta) oikeasti tukisi "kotien kasvatustyötä", niin lasuun eli "kodin kasvatustyön ylittämiseen" olisi vähemmän aihetta. Matalan kynnyksen neuvontaa ja neuvolaa. Suomi ylpeilee alhaisella imeväiskuolleisuudella neuvolatoiminnan vuoksi samalla kun häpeää tilastoja väkivaltaisesta koulukuokuolleisuudesta.

Tarkoitin tuolla esimerkiksi sitä, että jos lapsi on kotonaan oppinut itsekeskeisen mallin eikä tunne empatiaa, ei koulu voi häntä empaattiseksi muuttaa. Voidaan ohjata, puuttua ja antaa esimerkkejä, mutta ei voida ylittää sitä, minkä koti on saanut aikaan.

Lastensuojeluilmoitus on puuttumiskeino, väline. Se, mitä sillä saadaan lopulta aikaan, on yksilöllistä. Yrittää kannattaa aina. Niitäkään ei tarvita, jos sieltä kotoa lähtee kouluun empaattinen lapsi.

Empatiaa voidaan opettaa.

Myös ryhmässä toimimista voidaan opettaa.

Suomessa näitä taitoja pitäisi opettaa päiväkodista lähtien ja ainakin peruskoulun loppuun asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jämäkät opettajat ovat kaikonneet peruskouluista. Jäljellä on lähinnä arkajalkaopettajia, jotka pelkäävät itse joutuvansa kiusatuksi, jos puuttuvat oppilaan kiusaamiseen tai vaativat joillekin oppilaille sanktioita. Kuriakaan ei enää uskalleta pitää luokissa, vaan alennutaan oppilaiden mielistelyyn.

T. Opettaja

Älä jaksa. On meidänkin koulussa tuollaisia opettajia, mutta eivät tosiaankaan kaikki. Itselläni ei ole mitään työrauhaongelmia tunneillani. Jos sinä olet mielistelijä, se ei tarkoita, että kaikki ovat.

aineenope

Vierailija
84/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on asia, johon vetoamalla saadaan tehokkaasti sidottua koulun kädet. Nytkin minulla on oppilas, jonka runsaat poissaolot selitetään koulukiusaamisella. Olen yrittänyt selvittää asiaa monella tavalla, mutta siitä ei ole saatu mitään näyttöä, eikä kukaan ole sitä havainnut. Miten voin syyttää kiusaamusesta luokan muita oppilaita, kun ainoa paikka, missä kiusaaminen näkyy, on huoltajien toimesta palaverissa? Itselläni on lisäksi tieto, että ko. lapsi pelaa yöt ja nukkuu päivät, mutta palaverissa poissaolot on kiusaamisen syytä.

Mitäs siihen sitten sanot. Opettaja joka kyseenalaistaa kiusaamisen, naulataan saman tien. Pakko se on siis uskoa ja jatkaa selvittelyä, vaikka kiusaamista ei todellisuudessa edes tapahtuisi.

Vierailija
85/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajiksi kasvetaan kodeissa, joissa opitaan ajattelumalli, että kaikki on jonkun toisen syytä, yleensä lähimmän viranomaistahon tai instituution. Vastuuseen omasta käytöksestä ei kasvateta.

Jos me kaikki pidämme huolen, että meidän lapsemme eivät kiusaa, ketään ei kiusata. Kukaan muu ei voi sitä tehdä. Päivähoito ja koulu voivat jonkin verran tukea tai paikata kotien kasvatustyötä, mutta eivät voi sitä muuttaa tai ylittää.

"Jos me kaikki midämme huolen, että meidän lapsemme eivät kiusaa, ketään ei kiusata" Tämä on hyvä kommentti. 

"Päivähoito ja koulu voivat jonkin verran tukea tai paikata kotien kasvatustyötä, mutta eivät voi sitä muuttaa tai ylittää." Lasu tarkoittaa kodin kasvatustyön ylittämistä. Jos kuuluisa suomalaine yliopistotasoinen opettajankoulutus, päivähoito ja koulu  ja neuvola (=neuvonta) oikeasti tukisi "kotien kasvatustyötä", niin lasuun eli "kodin kasvatustyön ylittämiseen" olisi vähemmän aihetta. Matalan kynnyksen neuvontaa ja neuvolaa. Suomi ylpeilee alhaisella imeväiskuolleisuudella neuvolatoiminnan vuoksi samalla kun häpeää tilastoja väkivaltaisesta koulukuokuolleisuudesta.

Tarkoitin tuolla esimerkiksi sitä, että jos lapsi on kotonaan oppinut itsekeskeisen mallin eikä tunne empatiaa, ei koulu voi häntä empaattiseksi muuttaa. Voidaan ohjata, puuttua ja antaa esimerkkejä, mutta ei voida ylittää sitä, minkä koti on saanut aikaan.

Lastensuojeluilmoitus on puuttumiskeino, väline. Se, mitä sillä saadaan lopulta aikaan, on yksilöllistä. Yrittää kannattaa aina. Niitäkään ei tarvita, jos sieltä kotoa lähtee kouluun empaattinen lapsi.

Empatiaa voidaan opettaa.

Myös ryhmässä toimimista voidaan opettaa.

Suomessa näitä taitoja pitäisi opettaa päiväkodista lähtien ja ainakin peruskoulun loppuun asti.

Voidaan ja opetetaankin, mutta se ei riitä, jos lapsi kasvaa kotonaan epäempaattiseksi. Oletko nyt tahallasi ymmärtämättä?

Vierailija
86/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään oikeita keinoja puuttumiseen ei enää ole jos kiusaajan vanhemmat eivät ota asiaa todesta. Niissä tapauksissa joissa koti puuttuu omalta osaltaan asiaan ja estävät kiusaamisen koulun ulkopuolella, saadaan hyviä tuloksia aikaan. Kuitenkin reilusti yli puolessa näistä tapauksista kiusaajan vanhemmat eivät usko että oma lapsi kiusaa ja syyttävät opettajia lapsensa kiusaamisesta kun tällaista väittävät. 

Ja oikeasti ap, kuinka monta opettajaa tässä maassa olisi enää jäljellä jos kaikista laillisista keinoista huolimatta (ja niitä ei paljoa ole) kiusaamista ei saada loppumaan, niin olet oikeudessa vaikka kaikkesi olet tehnyt. Sama olisi sitten kerralla laittaa kaikki koulut kiinni kun ei niihin kukaan enää suostu opettajaksi. Nykysysteemilläkin alkaa olla jo todella monia alanvaihtajia.

Vierailija
87/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Kiusaamisen kyseenalaistaminen on tabu. Sitä ei saa koskaan edes sanoa, että joskus kiusaamisesta syytetään silloinkin, kun sitä todellisuudessa ei tapahdu.

Vierailija
88/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää suunnattomasti esim. Jokelan koulusurman yhteydessä syyn etsiminen koulukiusaamisesta. Tuossakin oli todellisuudessa kyse niin sairaasta nuoresta, että kukaan ei omaa lastaan siihen seuraan toivoisi. Sitten kun pelottava, väkivaltaa ihannoiva, julma ja sadistinen tyyppi "jää ilman kavereita", muut syyllistyy kiusaamiseen. Kuka teistä olisi vaatinut lastaan tällaisen kaveriksi...?

Vierailija
89/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki jämäkät opettajat ovat kaikonneet peruskouluista. Jäljellä on lähinnä arkajalkaopettajia, jotka pelkäävät itse joutuvansa kiusatuksi, jos puuttuvat oppilaan kiusaamiseen tai vaativat joillekin oppilaille sanktioita. Kuriakaan ei enää uskalleta pitää luokissa, vaan alennutaan oppilaiden mielistelyyn.

T. Opettaja

Älä jaksa. On meidänkin koulussa tuollaisia opettajia, mutta eivät tosiaankaan kaikki. Itselläni ei ole mitään työrauhaongelmia tunneillani. Jos sinä olet mielistelijä, se ei tarkoita, että kaikki ovat.

aineenope

Sanoinko jossain vaiheessa, että olen itse mielistelijä? Ongelma on se, että moni opettajista ei halua millään tavalla puuttua kiusaamiseen tai uskalla pitää kuria. Näiden opettajien tunnit mahdollistavat tilanteet koulukiusaamiseen.

Vierailija
90/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää rikosilmoitus. Koulu koettaa väittää vastaan mutta jos oppilas ei uskalla mennä kouluun ja on usein pahoinpidelty mustelmille on asialle todella tehtävä jotain.

Minä olen se rikosilmoituksia tehnyt vanhempi. Poliiseilla on usein hyvinkin paljon tietoa näiden kiusaajien harjoittamasta terrorista muuallakin kuin koulussa. Sen vuoksi he todellakin haluavat saada asioita eteenpäin koska muuten mikään ei muutu.

Koulussa kiusaajan vanhempien kanssa ei välttämättä dialogi onnistu jos vanhemmalla ei ole realistista käsitystä itsestään, jälkeläisestään tai Suomen laeista. Ymmärrän kyllä, ettei opettaja tai rehtori halua räyhävanhemman pommittamaksi tai räyhävanhemman lapsen koko ajan mukana pidetyn mattoveitsen uhriksi. Lapsetkin saavat mattoveitsiä ihan kotonaan ja ne ovat aina mukana jos niitä ei ole erikseen koulussa kielletty.

Suomen lain mukaan julkisilla paikoilla ei saa pitää yli 7 senttimetrin pituista teräasetta mukana. Niihin lasketaan myös mattoveitset, sakset ja pitkät metalliset kynsiviilat. Mattoveitsellä voi turmella nopeasti toisen omaisuutta ja uhkailla kiusattavaa.

Kouluille pitäisi kyllä antaa oikeus pitää yllätysteräaseratsioita. Säästyttäisiin monelta harmilta.

Vierailija
91/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25-vuotias nainen, ja sain vasta vähän aikaa sitten tietää, että kiusaajista voi tehdä lasun tai rikosilmoituksen. Ei meillä sellaisista asioista puhuttu aikanaan. Mutta eihän kiusaajat ole kuin kiusaajia, eivät "rikollisia". Eihän kiusaaminen ole väkivaltaa, siksi sitä sanotaan kiusaamiseksi (huomatkaa sarkasmi). Ei meillä opettajat ottaneet ihmeemmin yhteyttä kiusaajiin tai kiusaajien vanhempiin. Ala-asteella tykkäsin esiintyä, joten opettajien mielestä hain vain huomiota väittämällä kolmea poikaa kiusaajiksi (väittivät kirkkain silmin opettajille, etteivät ole kiusanneet, joten mitä tapahtuu kun kolme poikaa sanoo toista kuin yksi "huomionhakuinen" tyttö... Opettajat uskovat poikia). 

Mitä tapahtuu, kun yläasteella rehtorin opettajavaimo sanoo tytölle, että tyttö ei ole sivistynyt ihminen, kun ei osaa kemiaa? Ei mitään, koska opettaja on rehtorin vaimo. Opettaja saa myös sanoa tytön fiksummalle ainoalle ystävälle, että kannattaisi valita kaveripiiri paremmin, ettei koulumenestys kärsi. Olin muuten keskivertoa parempi oppilas, mutta kemia tai fysiikka olivat ainoat aineet, joissa en pärjännyt.

Pojat saavat yläasteella myös töniä tyttöä liikkuvan bussin alle, kun valvova opettaja ei ehdi koskaan ajoissa valvomaan koulukyydityksiä. Pojat saavat myös potkaista käytävällä kengän tytön päähän, ja pojalle opettaja karjaisee, että katso miten riisut kenkäsi. Ei anteeksipyyntöä, sehän oli vahinko. Pojat saavat potkaista tyttöä luokassa päähän, ja opettaja karjaisee, että antaa olla viimeinen kerta. Ei aitoa anteeksipyyntöä pojilta. Opettaja ei kysy, miten voin, eikä ohjaa, että asiasta voisi tehdä rikosilmoituksen.

Erääseen luokkaan ei saa tuoda reppuja, vaan ne jätetään naulakkoon. Naulakot ovat lukkojen takana, joten sinne ei kuka tahansa pääse. Tytöltä varastetaan rahaa. Asia menee rehtorille asti, mutta mitään ei voida tehdä.

Itse luettelin opettajille kaikki kiusaajani, mutta mitään ei tehty. Minulta ei kysytty, miten voin, kukaan ei tiennyt että olin yrittänyt it'emurhaa tai suunnitellut iskua kouluun. Kukaan ei ohjannut minua psykologin puheille, koskaan en edes kuullut, että sellaista olisi meidän koulussa ollut tarjolla.

Vanhempani yrittivät auttaa parhaansa mukaan, mutta tiesin miten paljon se heihinkin vaikutti... En halunnut vaivata heitä, meillä kaikilla on vaikeutemme elämässä. Minun täytyi vain selvitä. Hengissä edelleen, mutta arvet ovat syvät. 

Jos kiusaamista ei voida poistaa, kiusatulle pitäisi tarjota ammattiapua. Kukaan ei kerro sitäkään, että on kunnianloukkaus, jos seiniin ja pöytiin kirjoitetaan, että "X on h'ora". Se on "vain kiusaamista".

Vierailija
92/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

aineenope

Sanoinko jossain vaiheessa, että olen itse mielistelijä? Ongelma on se, että moni opettajista ei halua millään tavalla puuttua kiusaamiseen tai uskalla pitää kuria. Näiden opettajien tunnit mahdollistavat tilanteet koulukiusaamiseen.

Sanoit näin :”Kaikki jämäkät opettajat ovat kaikonneet peruskouluista.” Kaikki. Oletan, että lasket itsesi opettajaksi.

Vierailija
93/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää rikosilmoitus. Koulu koettaa väittää vastaan mutta jos oppilas ei uskalla mennä kouluun ja on usein pahoinpidelty mustelmille on asialle todella tehtävä jotain.

Minä olen se rikosilmoituksia tehnyt vanhempi. Poliiseilla on usein hyvinkin paljon tietoa näiden kiusaajien harjoittamasta terrorista muuallakin kuin koulussa. Sen vuoksi he todellakin haluavat saada asioita eteenpäin koska muuten mikään ei muutu.

Koulussa kiusaajan vanhempien kanssa ei välttämättä dialogi onnistu jos vanhemmalla ei ole realistista käsitystä itsestään, jälkeläisestään tai Suomen laeista. Ymmärrän kyllä, ettei opettaja tai rehtori halua räyhävanhemman pommittamaksi tai räyhävanhemman lapsen koko ajan mukana pidetyn mattoveitsen uhriksi. Lapsetkin saavat mattoveitsiä ihan kotonaan ja ne ovat aina mukana jos niitä ei ole erikseen koulussa kielletty.

Suomen lain mukaan julkisilla paikoilla ei saa pitää yli 7 senttimetrin pituista teräasetta mukana. Niihin lasketaan myös mattoveitset, sakset ja pitkät metalliset kynsiviilat. Mattoveitsellä voi turmella nopeasti toisen omaisuutta ja uhkailla kiusattavaa.

Kouluille pitäisi kyllä antaa oikeus pitää yllätysteräaseratsioita. Säästyttäisiin monelta harmilta.

Opettajalla/rehtorilla on oikeus tutkia oppilaan tavarat, jos on epäilys, että oppilaalla on koulussa ase/päihteitä/muuta laitonta. Itse olen tänä vuonna tehnyt tuon kaksi kertaa.

Toisella kerralla oppilaalla oli mukana puukko ja toisella kerralla huumaavia lääkkeitä.

Kummallakin kerralla olin etukäteen yhteydessä huoltajaan ja toinen heistä tuli mukaan tavaroiden ratsaamiseen. Uhkaavassa tilanteessa olen kerran pyytänyt poliisin tekemään tuon ratsian, mutta siihen on siis oikeus koululla.

Reksi

Vierailija
94/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

aineenope

Sanoit näin :”Kaikki jämäkät opettajat ovat kaikonneet peruskouluista.” Kaikki. Oletan, että lasket itsesi opettajaksi.

Lapsellista yksittäiseen lauseeseen takertumista. Tiedät varsin hyvin, että kyse oli osittain liioittelusta. Toisaalta seuraako väitteestä ”Kaikki jämäkät opettajat ovat kaikonneet peruskouluista.”, että jäljelle jääneet opettajat ovat mielistelijöitä?

Vierailija
95/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos se kiusaaja joutus vastuuseen, oisko ihan mahdoton ajatus?

Vierailija
96/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululla ei ole nykyisin mitään oikeasti tehokkaita keinoja puuttua kiusaamiseen. Pitää vaan puhua, puhua ja puhua. Jos puhe ei tehoa, asialle ei voi mitään. Mietin vaan aloittajan ehdotusta ja jotenkin näen silmissäni kiusaajaporukan, joka oikein innostuu kiusaamaan, koska siitä aiheutuu harmia opettajalle ja rehtorille, ja nauravan räkäisen naurun päälle.

Oppilas voidaan erottaa määräajaksi, mutta nössökoulut uskaltavat vain harvoin tehdä sen.

Määräaikainen erottaminen on mahdollista koululautakunnan siunauksella mutta sillekin ajalle pitää järjestää opiskeltavaa mukaan koululta.

Niin, on paljon helpompaa vaan odottaa, että kiusattu siirtyy kotikouluun. Hänelle ei tarvitse edes mitään tehtäviä tai opiskeltavaa järjestää. Tarvitsee vaan ottaa koulukirjat pois ja vittuilla vähän vanhemmille.

Näin meni meillä, kun lapsi joutui kiusaamisen kohteeksi kiva-koulussa.

Rehtori piti meille vanhemmille tiukan puhuttelun, joss mm selitti, että liikuntaa ja musiikkia on sitten tosi vaikea kotikoulussa suorittaa. Kertoi myös, että kirjat pitää palauttaa koululle ja laatia itse opetussuunnitelma. Vittuili ihan sydämensä kyllyydestä.

Tämä tapahtui kun oltiin lakiin vedoten pidetty lapsi pois koulusta. Ilmoitin kyllä joka päivä, että lapsi tulee kouluun sitten kun se on hänelle turvallista. Rehtoria ja opettajaa ei kiinnostanut sentin vertaa.

Pakko oli saada lapsi pois siitä koulusta. Ei kuitenkaan päädytty kotikouluun, vaan vaihdettiin koulua.

Uudessa koulussa ei ole ollut ongelmia.

Vähän epäilen, että ensimmäisessä koulussa on jotain ongelmaa, josta ei puhuta vanhemmille. Siinä koulussa vaihtuu rehtori melkein joka vuosi. Sitkein on ollut siellä 3 vuotta, mutta useimmat vaihtavat koulua yhden vuoden jälkeen. Ja jäävät yleensä pysyvästi siihen kouluun, johon ovat siirtyneet.

En ole kuullut että paikkakunnalla olisi muissa kouluissa rehtori vaihtuisi noin usein.

Opettajat siellä eivät vaihdu, vaan pysyvät vuodesta toiseen samoina.

Vierailija
97/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 25-vuotias nainen, ja sain vasta vähän aikaa sitten tietää, että kiusaajista voi tehdä lasun tai rikosilmoituksen. Ei meillä sellaisista asioista puhuttu aikanaan. Mutta eihän kiusaajat ole kuin kiusaajia, eivät "rikollisia". Eihän kiusaaminen ole väkivaltaa, siksi sitä sanotaan kiusaamiseksi (huomatkaa sarkasmi). Ei meillä opettajat ottaneet ihmeemmin yhteyttä kiusaajiin tai kiusaajien vanhempiin. Ala-asteella tykkäsin esiintyä, joten opettajien mielestä hain vain huomiota väittämällä kolmea poikaa kiusaajiksi (väittivät kirkkain silmin opettajille, etteivät ole kiusanneet, joten mitä tapahtuu kun kolme poikaa sanoo toista kuin yksi "huomionhakuinen" tyttö... Opettajat uskovat poikia). 

Mitä tapahtuu, kun yläasteella rehtorin opettajavaimo sanoo tytölle, että tyttö ei ole sivistynyt ihminen, kun ei osaa kemiaa? Ei mitään, koska opettaja on rehtorin vaimo. Opettaja saa myös sanoa tytön fiksummalle ainoalle ystävälle, että kannattaisi valita kaveripiiri paremmin, ettei koulumenestys kärsi. Olin muuten keskivertoa parempi oppilas, mutta kemia tai fysiikka olivat ainoat aineet, joissa en pärjännyt.

Pojat saavat yläasteella myös töniä tyttöä liikkuvan bussin alle, kun valvova opettaja ei ehdi koskaan ajoissa valvomaan koulukyydityksiä. Pojat saavat myös potkaista käytävällä kengän tytön päähän, ja pojalle opettaja karjaisee, että katso miten riisut kenkäsi. Ei anteeksipyyntöä, sehän oli vahinko. Pojat saavat potkaista tyttöä luokassa päähän, ja opettaja karjaisee, että antaa olla viimeinen kerta. Ei aitoa anteeksipyyntöä pojilta. Opettaja ei kysy, miten voin, eikä ohjaa, että asiasta voisi tehdä rikosilmoituksen.

Erääseen luokkaan ei saa tuoda reppuja, vaan ne jätetään naulakkoon. Naulakot ovat lukkojen takana, joten sinne ei kuka tahansa pääse. Tytöltä varastetaan rahaa. Asia menee rehtorille asti, mutta mitään ei voida tehdä.

Itse luettelin opettajille kaikki kiusaajani, mutta mitään ei tehty. Minulta ei kysytty, miten voin, kukaan ei tiennyt että olin yrittänyt it'emurhaa tai suunnitellut iskua kouluun. Kukaan ei ohjannut minua psykologin puheille, koskaan en edes kuullut, että sellaista olisi meidän koulussa ollut tarjolla.

Vanhempani yrittivät auttaa parhaansa mukaan, mutta tiesin miten paljon se heihinkin vaikutti... En halunnut vaivata heitä, meillä kaikilla on vaikeutemme elämässä. Minun täytyi vain selvitä. Hengissä edelleen, mutta arvet ovat syvät. 

Jos kiusaamista ei voida poistaa, kiusatulle pitäisi tarjota ammattiapua. Kukaan ei kerro sitäkään, että on kunnianloukkaus, jos seiniin ja pöytiin kirjoitetaan, että "X on h'ora". Se on "vain kiusaamista".

Surullista! Mitä sinun vanhempasi sitten tekivät? Jos minun lapseni sanoisi, että kiusataan, tekisin kaikkeni selvittääkseni asiaa. Sekä koulussa että vapaa-ajalla. Ottaisin yhteyttä kiusaajien kotiin. Kävisin koulussa seuraamassa opetusta. Ja kyllä, puhuttelisin kiusaajia naamatusten. Jollei auta, tekisin niitä viranomaisilmoituksia; lasua ja rikosilmoitusta.

Tiedän, että kiusattu itse häpeää sitä uhriuttaan, eikä kehtaa kertoa kotiväelle. Mutta pakkohan se on, jos asialle haluaa jotakin tehdä.

Vierailija
98/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aineenopettaja isossa koulussa ja olen törmännyt kiusaamistapauksiin todella usein tässä nykyisessä työpaikassani. Tilanne on paha, kiusaamiseen on todella vaikea puuttua tehokkaasti, ei meillä opettajilla ole siihen paljoakaan keinoja tai mahdollisuuksia. Lisäksi suurinta osaa kiusaamistapauksista on hyvin vaikea selvittää. Minun tietooni tulleista tapauksista n.99% on sellaisia, jotka ovat saaneet alkunsa riidasta, johon molemmat osapuolet ovat syyllistyneet. Koita siinä sitten selvittää, kun molemmat ovat osallistuneet toisensa kiusaamiseen, eivät myönnä mitään  ja eivätkä aio asiaa lopettaa aikuisen puuttumisesta ja palavereista huolimatta. Vaikka koulussa asiaan voitaisikin puuttua juuri sillä hetkellä, homma jatkuu sitten vapaa-ajalla joko somessa tai kasvotusten. Seuraavana päivänä nämä tulevat sitten kouluun jatkamaan uutta, vapaa-ajalla aloitettua riitelyä. Vanhemmat valittavat, ettei koulu tee asialle mitään, mutta samaan aikaan eivät suostu uskomaan muuta kuin oman lapsensa puolta asiasta. 

Ihan toinen juttu on sitten ne tapaukset, jossa kiusaaminen on todella yksipuolista, eli yksi oppilas kiusaa sellaista oppilasta, joka ei voi toiselle mitään. Sellaisia tulee meidän opettajien tietoon todella harvoin. Kiusaajat ovat ovelia ja/tai uhri ei halua asiasta puhua. Urani aikana olen todistanut vain kaksi kertaa tapausta, jossa selvä kiusaaminen tapahtui silmieni alla. Viimeisin oli nyt perjantaina. Kun puutuin asiaan, kiusaaja raivosi "ei kuule vittuakaan kiinnosta, ihan sama!"-tyylisesti. Saa nyt nähdä, miten tilanne tästä etenee kun puutumme asiaan useamman aikuisen voimin. Yleensä tällaisiin tapauksiin on silti helpompi vaikuttaa, kun ne tapahtuvat opettajan nähden. Siltikään, jos oppilasta ei ihan oikeasti kiinnosta mitkään seuraukset, on opettajan vaikea tehdä asialle mitään. 

Vierailija
99/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta näkee, kuinka monet, luultavasti opettajat, vähättelevät ongelmia.

Vierailija
100/154 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, on paljon helpompaa vaan odottaa, että kiusattu siirtyy kotikouluun. Hänelle ei tarvitse edes mitään tehtäviä tai opiskeltavaa järjestää. Tarvitsee vaan ottaa koulukirjat pois ja vittuilla vähän vanhemmille.

Näin meni meillä, kun lapsi joutui kiusaamisen kohteeksi kiva-koulussa.

Rehtori piti meille vanhemmille tiukan puhuttelun, joss mm selitti, että liikuntaa ja musiikkia on sitten tosi vaikea kotikoulussa suorittaa. Kertoi myös, että kirjat pitää palauttaa koululle ja laatia itse opetussuunnitelma. Vittuili ihan sydämensä kyllyydestä.

Tämä tapahtui kun oltiin lakiin vedoten pidetty lapsi pois koulusta. Ilmoitin kyllä joka päivä, että lapsi tulee kouluun sitten kun se on hänelle turvallista. Rehtoria ja opettajaa ei kiinnostanut sentin vertaa.

Pakko oli saada lapsi pois siitä koulusta. Ei kuitenkaan päädytty kotikouluun, vaan vaihdettiin koulua.

Uudessa koulussa ei ole ollut ongelmia.

Vähän epäilen, että ensimmäisessä koulussa on jotain ongelmaa, josta ei puhuta vanhemmille. Siinä koulussa vaihtuu rehtori melkein joka vuosi. Sitkein on ollut siellä 3 vuotta, mutta useimmat vaihtavat koulua yhden vuoden jälkeen. Ja jäävät yleensä pysyvästi siihen kouluun, johon ovat siirtyneet.

En ole kuullut että paikkakunnalla olisi muissa kouluissa rehtori vaihtuisi noin usein.

Opettajat siellä eivät vaihdu, vaan pysyvät vuodesta toiseen samoina.

Voi olla vika oppilasaineksessa. Tai sitten vaativia vanhempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi