Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa
Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.
Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.
Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?
”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE
Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.
Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.
Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?
Kommentit (2040)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on ihan oikeassa. Naisella pitäisi modernissa maailmassa olla itsemääräämisoikeus kehoonsa. Potilaan itsemääräämisoikeus on kirjattu myös lakiin, mutta synnytyksissä se ei toteudu. Naisen tulisi saada valita synnytystapansa. Ei ole mitään loogista perustetta evätä tätä oikeutta.
Potilaalla on nykyiselläänkin mahdollisuus valita esim. erilaisissa syöpähoidoissa eri vaihtoehtojen välillä. Miksi synnytyksessä ei ole? Jos lääkäri suosittelee syöpään sädehoitoja mutta potilas toivoo leikkausta niin kyllä hän sen leikkauksen saa. Eikä sitä tehdä pelkosyöpäleikkauksena. Samalla tapaa tässäkin lääkäri suosittaa hoitoa joka hän kokee ammattitaitonsa perusteella parhaaksi, mutta potilas päättää kuitenkin hoidon.
Joskus potilas valitsee väärin ja kärsii seuraukset, sama se olisi sektioissakin. Jos faktat saatuaan, haluaa sektion niin se pitää potilaan itsemääräämisoikeuden nojalla saada. Ja pitäisi ehdottomasti saada ilman mitään "pelko"-diagnooseja. Eikä sovi tietysti unohtaa sitäkään että lääkärikin on vain ihminen. Ei hän ole erehtyväinen. Joskus lääkäri suosittelee hoitopolkua joka on väärä, ja potilas kuolee. Ei lääkärin suositus ole mikään absoluuttinen totuus vaan sekin perustuu aina jonkin subjektiiviseen mielipiteeseen, jonka pohjalla on toki paljon faktatietoa. Potilas kuitenkin tuntee itse itsensä paremmin kuin lääkäri.
Se, että nainen ei saa vuonna 2019 modernissa sivistysvaltiossa valita synnytystapaansa, on häpeä.
Tämä on se pointti. En ymmärrä, miksi se teitä alatiesynnyttäjiä niin raivostuttaa ja suututtaa, että joku valitsee sen sektion. Meillä on kyllä myös ne samat tilastot, tiedot ja muut - jokin kuitenkin saa osan äideistä valitsemaan sektion. Miksi se niin suututtaa? Mikä siinä on niin hirveää puoltaa sen kanssasiskon oikeutta tehdä oma valinta, vaikka se olisi teidän mielestänne väärä valinta? Eikö teille ole periaatteesta jo tärkeää, että naisilla olisi itsemäärämisoikeus?
En ymmärrä. En ikinä ole ollut kiinnostut, miksi joku halua synnyttää alateitse. Minua kiinnostaa vain oma valintani, jonka tein yhdessä mieheni kanssa. Ei tulisi mieleenkään alkaa täällä riehumaan ja jakamaan niitä tilastoja - ihan kuin niissä olisi jotain uutta ja ihmeellistä. Ei ole. En edes ymmärrä, miksi ketään kiinnostaa syyni valita sektio. Mitä se mihinkään vaikuttaa?
Mikä siinä on oikeasti niin kamalan vaikeaa ymmärtää ja hyväksyä, että joku haluaa jotain eri tavalla kuin itse?
Veroraha-asiaa tästä ei saa, sitä käytetään kyllä täysin tekosyynä. Tai sitten teidän mielestänne naisen elämän suurin ja vaarallisin tapahtuma - synnytys ja raskaus - eivät ole verorahojen kulukohteena äärimmäisen tärkeä prioriteetti. Itselleni ei tule mieleen kovin montaa kohdetta, joka olisi tärkeämpi kuin pienen vastasyntyneen lapsen äidin hyvinvointi. Valinnassa on kyse puhtaasti psyykkisestä hyvinvoinnista. Mitä jos alatiesynnytyksen haluavat pakotettaisiin sektioon? Vähän empatiaa ja kykyä asettua toisen asemaan tarvitaan, vaikka se olisi kuinka vastenmielinen ajatus monelle täällä. Pahimpina nämä, kenen mielestä meidän sektioäitien ei olisi kuulunut saada lasta ollenkaan.
Älä yleistä. Täällä on muutama alatie-fanaatikko kirjoittelemassa.
Itse olen synnyttänyt 3x alateitse ja mielestäni äidin tulisi saada valita synnytystapa. Lisäksi kaikilla tavoilla synnyttäneille pitäisi kuulua laadukas jälkihuolto, johon kuuluu tarkastukset fyssarillan gynellä jne. useamman kerran. Ja kuntoutus! Itse olen normaalipainoinen, mutta kärsinyt inkontinenssista synnytysten jälkeen. Fyssari on todennyt, että lihakset ovat ok kunnossa. Ehkä joku hermotus on mennyt rikki? Tätä ei ole tutkittu ja minun on käsketty välttää liikuntaa, jossa pissat tulee housuun :( Yksityiselle ei ole vara mennä, eikä mikään taho tee asialle mitään, jos lisää lapsia on toiveena. Itselläni ei enää ole, joten nyt olisi aika sille jälkihuollolle - esikoinen on 10-vuotias!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tässä tieto jonka tiedän ja josta en tee linkkiä, etsi itse, googlaa. 🤪
Linkkien vaatiminen on trollaamista, sealioning nimistä trollaamista. Siihen ei pidä ikinä suostua.
Te alatiepöljät olette nyt spämmäneet, floodanneet, tunkeneet pelkkää kopiota ketjun täyteen, ja trollanneet linkkivaatimuksilla.
Suurin osa keskustelijoista on kadonnut, koska te ette tee muuta kuin trollaatte, olette ihan täysiä idiootteja, ettekä sovi nettiin keskustelemaan kuin korkeintaan jonnekin 4chaniin.
Ahaa, keskustelu mielestäsi pitäisi siis olla vaan hymistelyä ja pään silitystä että kyllä, kyllä saat sen sektion vaikka et sitä lääketieteellisesti tarvitsekaan.
Sisällytän tähän lääketieteelliseen myös pääkoppa aiheiset syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24898436/?i=2&from=/28629393/rela…
Sektion saaminen myös ilman fyysistä lääketieteellistä syytä on tarpeen. Silloin on kyse muu lääketieteellinen syy ja sitä ei pitäisi kieltää.
Sektiota ei taida kukaan täällä ketjussa halunnut kieltää, mutta halunneet vinkata että menkää juttelemaan ammattilaisten kanssa.
Ei englannissakaan saa sektiota ilman että menee juttelemaan lääkärin kanssa. Ja myös saa ahdistukseen ja pelkoon keskusteluapua.
https://www.nhs.uk/conditions/caesarean-section/Joltain alapeukku tällekin. Siis haluaa että voi vaan marssia veitsen alle ilman että joutuu asiasta keskustelemaan kenenkään kanssa?
Ei nyt ehkä keskustelusta johdu alapeukku. Oletko koskaan käynyt pelkopolilla? Jos siellä ilmaiset haluavasi sektion, niin saat eteesi lappusen jossa luetellaan alatien ainoaksi huonoksi puoleksi "synnytysaikaa ei voi valita (joskin käynnistys on joissain tapauksissa mahdollinen)" ja vastaavasti sektion hyvissä puolissa lukee vain että synnytysajan voi valita. Tasapuolista riskien kertomista? 🤔 Lisäksi asiassa risoo se, ettei sektion toteutuneita komplikaatioita ilmoiteta sektiotyypeittäin; olen synnyttämässä suunnitellulla sektiolla, joten en ole kiinnostunut hätäsektion riskinumeroista.
Ihanko tosissas väität että koko paperilla ei muuta ollut. Kaksi lausetta vain?
Oli muutakin, nimittäin alatien suurenneltuja etuja ja muutama a4 sektion riskejä. Totuudenmukaista? Lisäksi vastasyntyneiden osalta riskeistä ei puhuttu mitään. Juuri ne meitä sektiosynnyttäjiä kiinnostaisivat molempien synnytystapojen osalta.
Mistä sinä tiedät että alatien suurenneltuja etuja? Päätit vaan, vai?
Mm. Alatiessä vauvan saa heti rinnalle, kiintymyssuhde on syvempi, äiti kävelee heti itse suihkuun yms. Juu näin voi tapahtua, mutta pomminvarmoja faktoja ne eivät ole vaan asenteellista mielipidevaikuttamista.
Ei raskaudessa ja synnytyksessä mikään ole pomminvarmaa kuten ei sektiossakaan. Imetyksen käynnistymiseen rinnalle samaisella on suuri vaikutus. Sen näkee tilastoistakin. Henkisesti on todella rankaa kun näkee vauvan vain vilaukselta (kokemusta on). Suurin osa alateitse synnyttäneistä saa lapsen rinnalle.
Myös suurin osa sektiolla synnyttäneistä (varsinkin suunnitellulla) saa vauvan rinnalleen, miksi siis tämä kohta on mainittu vain alatien kohdalla? Ymmärrätkö mitä ajan takaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli virheellisestä oletuksedta. Tässä korjaus:
......
Läpä, läpä.
Ihan vain tiedoksi, että käy itse laittamassa pubmediin hakuun AJANKOHTAISET tutkimukset asiasta, eikä jotain suomen 50v vanhaa propagandaa.
Seuraan itse jatkuvasti mikrobeihin liittyvää tutkimusta ja asia on juuri noin niin kuin tässäkin ketjussa on kerrottu, suomessakaan ei edes käytetä sitä mikrobitartuntaa sektion yhteydessä, koska siitä ei ole oikeaa näyttöä ja osa niistä mikrobeista on vaarallisia.
Olet täysin väärässä ja sun copypastetus ei muuta asiaa.
Synnyttäjillä 20% on streptokokki B emättimessä, ja se on vastasyntyneelle hengenvaarallinen bakteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektion saaminen myös ilman fyysistä lääketieteellistä syytä on tarpeen. Silloin on kyse muu lääketieteellinen syy ja sitä ei pitäisi kieltää.
Sektiota ei taida kukaan täällä ketjussa halunnut kieltää, mutta halunneet vinkata että menkää juttelemaan ammattilaisten kanssa.
Ei englannissakaan saa sektiota ilman että menee juttelemaan lääkärin kanssa. Ja myös saa ahdistukseen ja pelkoon keskusteluapua.
https://www.nhs.uk/conditions/caesarean-section/Joltain alapeukku tällekin. Siis haluaa että voi vaan marssia veitsen alle ilman että joutuu asiasta keskustelemaan kenenkään kanssa?
Ei nyt ehkä keskustelusta johdu alapeukku. Oletko koskaan käynyt pelkopolilla? Jos siellä ilmaiset haluavasi sektion, niin saat eteesi lappusen jossa luetellaan alatien ainoaksi huonoksi puoleksi "synnytysaikaa ei voi valita (joskin käynnistys on joissain tapauksissa mahdollinen)" ja vastaavasti sektion hyvissä puolissa lukee vain että synnytysajan voi valita. Tasapuolista riskien kertomista? 🤔 Lisäksi asiassa risoo se, ettei sektion toteutuneita komplikaatioita ilmoiteta sektiotyypeittäin; olen synnyttämässä suunnitellulla sektiolla, joten en ole kiinnostunut hätäsektion riskinumeroista.
Oli muutakin, nimittäin alatien suurenneltuja etuja ja muutama a4 sektion riskejä. Totuudenmukaista? Lisäksi vastasyntyneiden osalta riskeistä ei puhuttu mitään. Juuri ne meitä sektiosynnyttäjiä kiinnostaisivat molempien synnytystapojen osalta.
Mm. Alatiessä vauvan saa heti rinnalle, kiintymyssuhde on syvempi, äiti kävelee heti itse suihkuun yms. Juu näin voi tapahtua, mutta pomminvarmoja faktoja ne eivät ole vaan asenteellista mielipidevaikuttamista.
Ei raskaudessa ja synnytyksessä mikään ole pomminvarmaa kuten ei sektiossakaan. Imetyksen käynnistymiseen rinnalle samaisella on suuri vaikutus. Sen näkee tilastoistakin. Henkisesti on todella rankaa kun näkee vauvan vain vilaukselta (kokemusta on). Suurin osa alateitse synnyttäneistä saa lapsen rinnalle.
Myös suurin osa sektiolla synnyttäneistä (varsinkin suunnitellulla) saa vauvan rinnalleen, miksi siis tämä kohta on mainittu vain alatien kohdalla? Ymmärrätkö mitä ajan takaa?
Tästä sektioäitejä rinnallesaamisesta en ole tilastoa löytänyt, mutta itse en ole saanut kertaakaan. Toivottavasti tilanne nyt eri, mutta äidin parsimisessa sun muussa menee kyllä aikaa ja ei siinä oikein voi imettääkään silloin. Minulla 3 sektiota takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
......
Läpä, läpä.
Ihan vain tiedoksi, että käy itse laittamassa pubmediin hakuun AJANKOHTAISET tutkimukset asiasta, eikä jotain suomen 50v vanhaa propagandaa.
Seuraan itse jatkuvasti mikrobeihin liittyvää tutkimusta ja asia on juuri noin niin kuin tässäkin ketjussa on kerrottu, suomessakaan ei edes käytetä sitä mikrobitartuntaa sektion yhteydessä, koska siitä ei ole oikeaa näyttöä ja osa niistä mikrobeista on vaarallisia.
Synnyttäjillä 20% on streptokokki B emättimessä, ja se on vastasyntyneelle hengenvaarallinen bakteeri.
Tämän takia se testataan jo raskausaikana ja tehdään sektio jos se löytyy. Senkö takia kaikille pitäisi sektio tehdä? Löytyy kuitenkin ihan yksinkertaisella näytteellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
......
Läpä, läpä.
Älä nyt tälläisellä ala pelottamaan, kun se testataan neuvolassa etukäteen! Tämmöinen asioiden puolittainen kertominen on todella ikävää.
Lienee turhaa alkaa tälläisella palstalla asiasta tappelemaan. Sektiossa on riskinsä, kuten myös alatiesynnytyksessä. Kummassakin on myös etunsa. Jos sitä mietitään, mikä on luonnollisin tapa synnyttää, niin tietenkin alatiesynnytys. Siksi kätilöt puhuvat sen puolesta ja sektiota vastaan. Aina se ei kuitenkaan onnistu. Silloin sektio on hyvä vaihtoehto. Mutta jotenkin nyt tuntuu siltä, että täällä sektion puolesta vouhkaavat henkilöt ovat niitä, jotka eivät ole sektiota kokeneet, eivät myöskään alatiesynnytystä. Mutta sektion kokeneet eivät ole asiasta aivan samaa mieltä. Niin että, mikä on totuus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä sektioäitejä rinnallesaamisesta en ole tilastoa löytänyt, mutta itse en ole saanut kertaakaan. Toivottavasti tilanne nyt eri, mutta äidin parsimisessa sun muussa menee kyllä aikaa ja ei siinä oikein voi imettääkään silloin. Minulla 3 sektiota takana.
Koska sun sektiot on tehty? Käytännöt on nyt menneet koko ajan perheystävällisempään muotoon. Ompelun ajankin voi jo imettää, jos vauva osoittaa mielenkiintoa ja äiti niin haluaa 😊 Me siinä hetkessä vain ihailtiin ja siliteltiin vauvaa. Se oli itselle niin tunteikas hetki, että jätettiin imetys heräämöön. Siellä pääsi puoli-istuvaan asentoon niin imetys oli varmasti helpompaa kuin leikkauksen aikana täysmakuulla. Jos kiinnostaa, niin facebookin sektioryhmässä on paljon ajantasaisia sektiosynnytyskertomuksia (sekä hyviä että huonoja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
......
Läpä, läpä.
Tämän takia se testataan jo raskausaikana ja tehdään sektio jos se löytyy. Senkö takia kaikille pitäisi sektio tehdä? Löytyy kuitenkin ihan yksinkertaisella näytteellä.
Ei todellakaan tehdä sektiota streptokokki b:n vuoksi. Yksi annos penisilliiniä suoneen äidille riittää.
Niinpä. Mutta tämä testataan kaikilta odottajilta nykyään, ja jos se löytyy, niin annetaan antibiootti tippa synnytyksen yhteydessä. Ei tehdä automaattisesti sektiota, niinkuin joku ylempänä kertoi. Itselläni tämä todettiin, sain antibiootin, vauva voi synnytyksen jälkeen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
......
Läpä, läpä.
Ei todellakaan tehdä sektiota streptokokki b:n vuoksi. Yksi annos penisilliiniä suoneen äidille riittää.
No se tekee tuosta pelottelusta vieläkin ikävämpää.
Eikö tämän vääntämisen sektio vs alatie voisi jo päättää. Toiselle sektio voi olla parempi vaihtoehto toiselle alatie. Tärkeintä kai kuitenkin on, että lapsi syntyy tähän maailmaan terveenä ja rakastettuna. Äidistä se, miten lapsensa synnyttää, ei tee sen parempaa tai huonompaa äitiä. Mielipiteitä on monia ja saa ollakin. Olkaamme toisillemme armolliset. Amen.
Tämä on aivan hilpeää. Mammat katsovat itsensä oikeutetuiksi saamaan sektion riskiarvion suoritettuaan.
Alatiesynnytyksen riskejä ovat mammojen mukaan mm. MS-tauti, CP-vamma, seksuaalielämän päättyminen, avioero sekä streptokokki B.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aivan hilpeää. Mammat katsovat itsensä oikeutetuiksi saamaan sektion riskiarvion suoritettuaan.
Alatiesynnytyksen riskejä ovat mammojen mukaan mm. MS-tauti, CP-vamma, seksuaalielämän päättyminen, avioero sekä streptokokki B.
Unohdit vielä sen että kaikki räjähtää AINA alapäästään.
Vierailija kirjoitti:
Joku impotenssi juttukin oli jossain vaiheessa eli sitä ei sovi unohtaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
......
Läpä, läpä.
Niinpä! Itse tällä hetkellä raskaana ja mulla streptokokki b. Sektion ansiosta vauva ei saa sitä mukaansa synnytyskanavasta ja vältymme muuten pakollisilta antibiooteilta.
Joku viisaampi voi täsmentää, mutta ainakin toivoisin että antibioottiprofylaksia annetaan aina, kun avataan monta kerrosta vatsaa.
Mikäli sektioidulle äidille ei anneta antibiootteja, voidaan todellakin sanomatta synnyttäjiä kohdellaan kuin karjaa. Nimittäin sektioäidin tulehdusriski on moninkertainen verrattuna vauvaan, jonka äidillä on streptokokki b.
Kaipa se äiti ne antibiootit saa, mutta tuossa sektiossa niitä ei automaattina anneta myös sille vauvalle, kuten ilmeisesti tässä tapauksessa tehtäisiin jos alateitse synnyttäisi?
Ei vauva saa erikseen antibioottitiputusta, jos äidillä on streptokokki b. Nimim. ”Kokemusta on.”
Vauvalta otettaan n kpl verikokeita, joista streptokokki tutkitaan.
Minulla on ollut tuo streptokokki B ja jouduin pari yötä ja päivää valvomaan sen takia ja valvomaan vauvan hengitystä (ja olemaan elvytysvalmiudessa). Lepääpä siinä sitten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
......
Läpä, läpä.
Niinpä! Itse tällä hetkellä raskaana ja mulla streptokokki b. Sektion ansiosta vauva ei saa sitä mukaansa synnytyskanavasta ja vältymme muuten pakollisilta antibiooteilta.
Joku viisaampi voi täsmentää, mutta ainakin toivoisin että antibioottiprofylaksia annetaan aina, kun avataan monta kerrosta vatsaa.
Mikäli sektioidulle äidille ei anneta antibiootteja, voidaan todellakin sanomatta synnyttäjiä kohdellaan kuin karjaa. Nimittäin sektioäidin tulehdusriski on moninkertainen verrattuna vauvaan, jonka äidillä on streptokokki b.
Kaipa se äiti ne antibiootit saa, mutta tuossa sektiossa niitä ei automaattina anneta myös sille vauvalle, kuten ilmeisesti tässä tapauksessa tehtäisiin jos alateitse synnyttäisi?
Ei vauva saa erikseen antibioottitiputusta, jos äidillä on streptokokki b. Nimim. ”Kokemusta on.”
Vauvalta otettaan n kpl verikokeita, joista streptokokki tutkitaan.
Minulla on ollut tuo streptokokki B ja jouduin pari yötä ja päivää valvomaan sen takia ja valvomaan vauvan hengitystä (ja olemaan elvytysvalmiudessa). Lepääpä siinä sitten...
Kylläpä oli kamalaa. Kai annoit vauvan pois? Eihän tuollaista jaksa. Ja sitten panemaan ja trampalle hyppimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit vielä sen että kaikki räjähtää AINA alapäästään.
Mutta onneksi isukit hoitaa bebeä 50/50 niin voi sairastaa rauhassa ja vaihdella inkontinessisuojia. Uimassa. Kun koko ajan kusta tulee kuin rännistä.
No se pyyntö olikin tyyliin linkki ois kiva, vähän kuin kuva ois kiva. Tykkään linkeistä, ikinä ei tiedä mitä sieltä löytää. Vähän niinkuin life is like a box of chocolates.🥰