Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa
Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.
Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.
Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?
”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE
Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.
Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.
Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?
Kommentit (2040)
Vierailija kirjoitti:
54 no tiedän kun olen synnyttänyt ;)) Ihan normaali pää lapsilla on, naiset on vaan heikkoja ja hysteerisiä kanoja. JA hyvä klun sellaiset ei lisäänny, tämä maa ei tarvitse yhtään lisää henkisesti heikkoja ja sairaita äitejä kun niiden jälkipolvia nykyään paapotaan kun eivät yhtä luonnollista asiaa edes hyväksy omassa kehossa. Naisen keho ON luotu synnytkseen keho tuottaa omaa kipulääkettä ja hormonitoiminta toimii niin että paikat antaa myöten, mutta nykykanat kun ei osaa edes toimia kehonsa puolesta niin ei sellainen ole edes nainen.
toivottavasti sinulla ei oikeasti ole lapsia joille jatkat tuota naisvihaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, he keille on tehty sektio tottakai puolustelee sitä ja ne ketkä on synnyttäneet luonnollisesti, puolustavat omaa kantaansa.
Sektio muun kuin äidin tai lapsen terveyden takia ei ole perusteltua.
Minulla 3 sektiota. Ei oma valinta. Kohtu meni sektiossa niin huonoon kuntoon, että todettiin sekundaarinen lapsettomuus. Täysin mystisesti tulin kuitenkin spontaanisti raskaaksi. Onneksi, mutta haluaisin muistuttaa näitä sektioita ihannoivia, että vaikka ei leikkauspöydälle kuolisivat niin lapsettomuuden vaara lisääntyy sektioissa huomattavasti.
Kiitos siskot. Kerron sekundäärisestä lapsettomuudestani ja saan 5 alapeukkua. Kiitos tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, he keille on tehty sektio tottakai puolustelee sitä ja ne ketkä on synnyttäneet luonnollisesti, puolustavat omaa kantaansa.
Minulla 3 sektiota. Ei oma valinta. Kohtu meni sektiossa niin huonoon kuntoon, että todettiin sekundaarinen lapsettomuus. Täysin mystisesti tulin kuitenkin spontaanisti raskaaksi. Onneksi, mutta haluaisin muistuttaa näitä sektioita ihannoivia, että vaikka ei leikkauspöydälle kuolisivat niin lapsettomuuden vaara lisääntyy sektioissa huomattavasti.
Kiitos siskot. Kerron sekundäärisestä lapsettomuudestani ja saan 5 alapeukkua. Kiitos tuesta.
Sait alapeukkuja, koska kaikki tietää, että sektiot johtaa lapsimäärän rajaamiseen.
En siis itse alapeukuttanut, mutta ihmettelin viestäsi, koska kaikki tietää tuon, ja toit sen esille jonain ns. negatiivisena asiana sektioista, vaikka se on itsestäänselvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti ole mitään näyttöä siitä, että synnytyskidutuksen läpikäyminen olisi emotionaalisesti äitiä ja lasta lähentävä toimenpide ja välttämätön. Jos nainen haluaa sektion ja suunnitella synnytyksensä niin siihen tulisi suostua.
Jos kokee synnytyksen synnytyskidutuksena niin kannattaa kyllä pysyä lapsettomana. Ei aina voi ottaa kirsikoita kakusta. Lapsen saamiseen nyt vaan kuuluu osana se synnytys. Niin ikävää kuin se onkin.
Tämä on aivan uskomaton keskustelu! Odotan jos sitä alapeukkujen määrää, minkä kommenttini tulee saamaan 😂😂😂
Mitä ihmeen kirsikoita kakusta? Lapseni syntyi sektiolla (lääket. syystä), luuletko, että se pitkine toipumisineen oli joku kylpyläloma? Siinähän minuun kohdistui esim. suurempi kuolemanvaara kuin alatiesynnytyksessä olisi kohdistunut. Ja ei, lapsen saamiseen ei tosiaan aina kuulu se alatiesynnytys, jos se todella oli sinulle jokin uutinen.
Mitä ihmettä sä raivoat? Tiedän todellakin, koska minulla on 2 kiireellistä sektiota. Yritin synnyttää, mutta ei onnistunut ja 20 ja 15 tunnin jälkeen leikattiin. Missä olen olen jotenkin sanonut, ettei lääketieteellisistä syistä sektiota saisi tehdä? Puhuin niistä, jotka voisivat synnyttää alateitse, mutta eivät halua! Itse menin tosi huonoon kuntoon sektiossa enkä voi ymmärtää että joku haluaa sen vapaaehtoisesti.
Rauha, hyvä ihminen. Ja opettele lukemaan.
Suunniteltu sektio ja kiirellinen sektio on kaksi täysin eri asiaa.
Tuolla tavalla suomessa on sotkettu tilastoja kautta aikojen, se on tahallista, eli, että noita ei erotella tilastoissa.
Ohis, mutta millä perusteella olet näin vakuuttunut, että tahallista tilastojen sotkemista?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Outoa että ihmiskunta on selvinnyt ilman sektioita tuhansia vuosia.
Keisarileikkauksen pointti nyt ei varmastikaan ole pelastaa ihmiskuntaa, vaan yksilöitä. Kyllähän ihmiskunta selviäisi varsin hyvin esimerkiksi ilman sinua ja sinuun kohdistuvaa terveydenhuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sait alapeukkuja, koska kaikki tietää, että sektiot johtaa lapsimäärän rajaamiseen.
En siis itse alapeukuttanut, mutta ihmettelin viestäsi, koska kaikki tietää tuon, ja toit sen esille jonain ns. negatiivisena asiana sektioista, vaikka se on itsestäänselvää.
Mitä sä oikein horiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti ole mitään näyttöä siitä, että synnytyskidutuksen läpikäyminen olisi emotionaalisesti äitiä ja lasta lähentävä toimenpide ja välttämätön. Jos nainen haluaa sektion ja suunnitella synnytyksensä niin siihen tulisi suostua.
Jos kokee synnytyksen synnytyskidutuksena niin kannattaa kyllä pysyä lapsettomana. Ei aina voi ottaa kirsikoita kakusta. Lapsen saamiseen nyt vaan kuuluu osana se synnytys. Niin ikävää kuin se onkin.
Tämä on aivan uskomaton keskustelu! Odotan jos sitä alapeukkujen määrää, minkä kommenttini tulee saamaan 😂😂😂
Mitä ihmeen kirsikoita kakusta? Lapseni syntyi sektiolla (lääket. syystä), luuletko, että se pitkine toipumisineen oli joku kylpyläloma? Siinähän minuun kohdistui esim. suurempi kuolemanvaara kuin alatiesynnytyksessä olisi kohdistunut. Ja ei, lapsen saamiseen ei tosiaan aina kuulu se alatiesynnytys, jos se todella oli sinulle jokin uutinen.
Mitä ihmettä sä raivoat? Tiedän todellakin, koska minulla on 2 kiireellistä sektiota. Yritin synnyttää, mutta ei onnistunut ja 20 ja 15 tunnin jälkeen leikattiin. Missä olen olen jotenkin sanonut, ettei lääketieteellisistä syistä sektiota saisi tehdä? Puhuin niistä, jotka voisivat synnyttää alateitse, mutta eivät halua! Itse menin tosi huonoon kuntoon sektiossa enkä voi ymmärtää että joku haluaa sen vapaaehtoisesti.
Suunniteltu sektio ja kiirellinen sektio on kaksi täysin eri asiaa.
Tuolla tavalla suomessa on sotkettu tilastoja kautta aikojen, se on tahallista, eli, että noita ei erotella tilastoissa.
Yrittäkää olla sekoittamatta noita kiirellisiä sektiokokemuksia suunniteltuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytys nyt vaan on riski teki sen miten tahansa. Silti äideillä pitäisi olla itsemääräämisoikeus synnytystapaan.
Äidin mielipide menee siis ohi lääkärin tieteellisen faktan.
Aika hyvin nää "lääkärin tieteelliset faktat" on menny nappiin kun on lapsia vammautunut ja hätäsektioihin päädytty kun ei mahdukkaan.
Sektiosta toipuminen oli kyllä nopeaa. Seuraava päivänä kävin suihkussa ja sitä seuraavana nostelin vauvaa ja toimin jo normaalisti. Kipuja ei ollut, pärjäsin perus kipulääkkeillä. Viikko sektiosta koin oloni melko normaaliksi, seksiä harrastimme ja hoidin vauvan. Toki otin rauhallisesti enkä nostellut vauvaa painavampia juttuja ja kävelin rauhassa. Kaikin puolin kivuton, helppo ja miellyttävä kokemus. Suunniteltu sektio on huomattavasti hätäsektiota turvallisempi ja toipuminen yleensä erittäin nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kovin moni tietää. En ainakaan itse tiennyt. En alapeukuttanut, mutta luulen, että alapeukut tulivat ihmisiltä, jotka ajattelevat viestin olevan vain jotakin keksittyä pelottelua.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lapsimäärän rajaaminen? Ei se sellaista aiheuta vaan sekundääristä lapsettomuutta eli että ei saa lapsia vaikka haluaisi.
Eli toisen lapsettomuuskärsimykselle on siis ok alapeukuttaa. Yritin vain varoittaa, että useampia lapsia haluavien on syytä muistaa, että sektio voi aiheuttaa lapsettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on vaikeita sektioita takana, niin miksi sitten kuvittelet sektion olevan jotenkin helppo vaihtoehto, "ei voi ottaa kirsikoita kakusta"? Ja miksi luulet, että "alatiesynnytys vain kuuluu lapsen saamiseen", kun itselläsikin on poikkeava kokemus? Todella erikoinen purkaus sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että täällä on lukuisia naisia, joiden mielestä verorahoja ei missään nimessä tule tuhlata naisiin. Synnytys ja raskaus ovat kuitenkin naisen elämän suurimpia ja vaarallisimpia asioita enkä näe kovin montaa tärkeämpää kohdetta niille verovaroille kuin äitien kokonaisvaltainen hyvinvointi.
Itse synnytin toisessa EU maassa suunnitellulla sektiolla. Vaikka tämä maa on hyvin kaukana kehityksestä Suomeen nähden, jopa täällä on itsestäänselvää, että saa valita. Ja mitä verorahoihin tulee niin täällä ei ole edes sosiaaliturvaa, mutta raskauteen ja synnytykseen panostetaan täysin. Olin sairaassa 4 yötä täysin ilmaiseksi (ei mitään poliklinikka tai toimistomakasuja). Lakanat vaihdettiin, ruoka tultiin nenän eteen ja hoitajat auttoivat jatkuvasti vauvanhoidossa, tosin isäkin sai olla paikalla koko ajan vaikka jokaisessa huoneessa oli aina kaksi äitiä. Kukaan ei tullut valittamaan, että äidit ”kuvittelevat olevan hotellissa” (niinkui suomalaiset naiset toisiaan pilkkaavat tälläkin palstalla), koska äidin tarvetta levätä ja tottua vauvaan pidettiin niin tärkeänä.
Pidän valtavana ongelmana sitä, miten pieni prioriteetti äidit ja äitien hyvinvointi on yhteiskunnalle ja miksi niin monet naiset sitä pitävät normaalina - jopa suotavana, ettei kukaan vaan vahingossakaan pääse liian helpolla. Melko negatiivinen ympäristö saada lapsi.
Tuosta valinnaisesta sektiosta. Sain paljon tietoa riskeistä ja esimerkiksi tietoa muiden maiden tilastoista. Suomessa on matala sektioprosentti ja välittömiä ongelmia synnytyksissä melko vähän. Pitkäaikaisia vaivoja ja vammoja naisilla on kuitenkin paljon enemmän kuin monessa muussa maassa, missä tehdään enemmän sektioita. Tämä johtuu siitä, että myös isommat riskilapset laitetaan tulemaan alakautta ja kun se lapsi on ulkona, harvaa enää kiinnostaa korjata äidin vaurioita tai ylipäätään äidin hyvinvointi. Siihen päälle vielä muiden äitien pilkka ja pinnalliseksi sekä heikoksi haukkuminen ei kyllä auta ketään.
Loistava kirjoitus! Olen itse miettinyt paljon samaa - miten vahva rakenteissa piilossa oleva naisviha meillä onkaan. Jopa niin piilotettu ja ovela että naiset itse alkavat levittää ja jatkaa samaa vihaa vahtimalla toisiaan. Ja vastimalla suoritutumisen eetosta kaikilta, kaikkien pitää siis selvitä itse, kellekään ei saa antaa apua, kukaan ei saa päästä helpolla.
Tämä rakenne on kuin hengitysilma eli ehdollistettu jo lapsena, koulussa, kodissa ja sitä ei oikeastaan edes huomaa itsekään ellei tietoisesti ajattele.
Itse synnytin joku aika sitten, olin valvonut 3vrk siinä vaiheessa kivun/komplikaatioiden/käynnistyksen takia, ja huutavan vauvan kanssa valvoin vielä 2 vrk lisää. Osastolla hoitaja ei ottanut vauvaa edes tunniksi että olisin monen yön valvomisen jälkeen tunnin nukkunut. Sanoi että politiikka on se ettei auteta koska äidin pitää pärjätä itse.
Ymmärrän tämän sinällään mutta synnytyksestä voi olla poikki, uupunit, kip, vaurioitunut, vammautnut. Silti pitää jaksaa sama kuin terveiden ja hyväkuntoisten.
Tässä jotenkin kiteytyy hyvin se että HEIKKO EI SAA OLLA!
Minäkin pyörryin tuolla osatolla verenhukan takia, kävelin seiniä pitkin horjuen ja olin uupumuksesta sekaisin. Itse piti vaihtaa lakanat ja hoitaa pyykit ja ruuat - mikä on edelleen ok jos äiti suht hyvävointinen. Mutta joskus pieni auttaminen saattaisi olla paikallaan kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kovin moni tietää. En ainakaan itse tiennyt. En alapeukuttanut, mutta luulen, että alapeukut tulivat ihmisiltä, jotka ajattelevat viestin olevan vain jotakin keksittyä pelottelua.
eri
Minä olen tuo 3 sektion lapsettomuudesta kärsinyt äiti ja minulle ei yksikään lääkäri ole puhunut mitään lapsimäärän rajaamisesta. Kun kysyin lapsimäärästä niin yksi lekuri kertoi, tehneensä yhdelle äidille kuudennen sektion. Eli minun tapauksessani lapsia sai tulla jos on tullakseen, mutta vaikeaa oli, koska sektioissa kohtu mennyt huonoon kuntoon ja aiheutti lapsettomuutta. Tällä palstalla kun ei saa kertoa mitään negatiivista sektiosta vaikka kuvittelisin olevani aikamoinen kokemusasiantuntija. Synnyttämättömätkin todennäköisesti tietävät paremmin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lapsimäärän rajaaminen? Ei se sellaista aiheuta vaan sekundääristä lapsettomuutta eli että ei saa lapsia vaikka haluaisi.
Eli toisen lapsettomuuskärsimykselle on siis ok alapeukuttaa. Yritin vain varoittaa, että useampia lapsia haluavien on syytä muistaa, että sektio voi aiheuttaa lapsettomuutta.
Sektio estää myös lempeän käynnistyksen prostaglandiinilla. Mulla sektion jälkeen 2 käynnistettyä ja en saanut cytotecia koska sektioarpi on este sille. Sitten piti homma hoitaa kivulla eli kalvonpuhkasulla ja hirvittävil keinotekoisilla oksitosiini-supistuksilla. Elämäni kivuliaimmat 15 tuntia!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pyörryin tuolla osatolla verenhukan takia, kävelin seiniä pitkin horjuen ja olin uupumuksesta sekaisin. Itse piti vaihtaa lakanat ja hoitaa pyykit ja ruuat - mikä on edelleen ok jos äiti suht hyvävointinen. Mutta joskus pieni auttaminen saattaisi olla paikallaan kuitenkin.
Tottakai pitää auttaa!
Ihan hulluja nämä jutut.
Ajatelkaa, että muualla äideistä huolehditaan monen kuukauden ajan synnytyksen jälkeen, niille tehdään ruoatkin yms.
En keksi, miksi joku haluaa kohtuunsa arpia, jollei se ole välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Sektiosta toipuminen oli kyllä nopeaa. Seuraava päivänä kävin suihkussa ja sitä seuraavana nostelin vauvaa ja toimin jo normaalisti. Kipuja ei ollut, pärjäsin perus kipulääkkeillä. Viikko sektiosta koin oloni melko normaaliksi, seksiä harrastimme ja hoidin vauvan. Toki otin rauhallisesti enkä nostellut vauvaa painavampia juttuja ja kävelin rauhassa. Kaikin puolin kivuton, helppo ja miellyttävä kokemus. Suunniteltu sektio on huomattavasti hätäsektiota turvallisempi ja toipuminen yleensä erittäin nopeaa.
Mulla suunniteltu sektio. Aivan hirveät kivut. Mikää lääke ei aittanut ja pääsin sängystä autettuna vasta 3vrk sektiosta. Siitä eteenpäin 3-4vk kipuhelvetti ja 4kk meni ennenkun tuli mitään lihaskoontoa/korsettia ja mulla oli treeniKIELTO lääkäriltä 5 kk ajan. Aivan hirveä kokemus. Se ei kaikilla ole niinkuin sinulla!
Tiedän, että täällä on lukuisia naisia, joiden mielestä verorahoja ei missään nimessä tule tuhlata naisiin. Synnytys ja raskaus ovat kuitenkin naisen elämän suurimpia ja vaarallisimpia asioita enkä näe kovin montaa tärkeämpää kohdetta niille verovaroille kuin äitien kokonaisvaltainen hyvinvointi.
Itse synnytin toisessa EU maassa suunnitellulla sektiolla. Vaikka tämä maa on hyvin kaukana kehityksestä Suomeen nähden, jopa täällä on itsestäänselvää, että saa valita. Ja mitä verorahoihin tulee niin täällä ei ole edes sosiaaliturvaa, mutta raskauteen ja synnytykseen panostetaan täysin. Olin sairaassa 4 yötä täysin ilmaiseksi (ei mitään poliklinikka tai toimistomakasuja). Lakanat vaihdettiin, ruoka tultiin nenän eteen ja hoitajat auttoivat jatkuvasti vauvanhoidossa, tosin isäkin sai olla paikalla koko ajan vaikka jokaisessa huoneessa oli aina kaksi äitiä. Kukaan ei tullut valittamaan, että äidit ”kuvittelevat olevan hotellissa” (niinkui suomalaiset naiset toisiaan pilkkaavat tälläkin palstalla), koska äidin tarvetta levätä ja tottua vauvaan pidettiin niin tärkeänä.
Pidän valtavana ongelmana sitä, miten pieni prioriteetti äidit ja äitien hyvinvointi on yhteiskunnalle ja miksi niin monet naiset sitä pitävät normaalina - jopa suotavana, ettei kukaan vaan vahingossakaan pääse liian helpolla. Melko negatiivinen ympäristö saada lapsi.
Tuosta valinnaisesta sektiosta. Sain paljon tietoa riskeistä ja esimerkiksi tietoa muiden maiden tilastoista. Suomessa on matala sektioprosentti ja välittömiä ongelmia synnytyksissä melko vähän. Pitkäaikaisia vaivoja ja vammoja naisilla on kuitenkin paljon enemmän kuin monessa muussa maassa, missä tehdään enemmän sektioita. Tämä johtuu siitä, että myös isommat riskilapset laitetaan tulemaan alakautta ja kun se lapsi on ulkona, harvaa enää kiinnostaa korjata äidin vaurioita tai ylipäätään äidin hyvinvointi. Siihen päälle vielä muiden äitien pilkka ja pinnalliseksi sekä heikoksi haukkuminen ei kyllä auta ketään.