Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitien pakottaminen alatiesynnytykseen Suomessa

Järkisektion saanut
03.10.2019 |

Viime päivien otsikoissa on kauhisteltu syntyvyyden kiihtyvää laskua. Yksi syy monista kymmenistä on se, että naisilta evätään potilaan itsemääräämisoikeus, heidän tullessaan raskaaksi. Kuulostaa ihmisoikeusrikkomukselta, mutta se on Suomessa vallitseva tämänhetkinen hoitosuositus.

Toivottavasti joskus tulevaisuudessa kummastellaan tätä aikaa, kun naiset eivät saaneet päättää omasta kehostaan eli valita synnytystapaansa. Suomessa ollaan tultu jälkijunassa synnytyskulttuurissa aina (kuten mm. YLE:n artikkelista https://yle.fi/uutiset/3-10976854 käy ilmi) ja edelleen 2019 laahataan muita länsimaita kaukana jäljessä.

Nykypäivän Suomessa äitien otsaan (kuten minun) lyödään edelleen diagnoosi: synnytyspelko, jotta äidit saavat valinnanvapauden omasta synnytystavastaan. Jos kerran 1990-luvulla valinnanvapaus ollaan naamioitu ahtaaksi lantioksi ja 2000-luvulla synnytyspeloksi, olisiko 2020-luku viimein se aika, kun valinnanvapautta ei naamioida enää miksikään diagnoosiksi, vaan kutsutaan synnytystavan valinnaksi?

”– Vielä 90-luvulla monesti synnytyspelkodiagnoosi piilotettiin jonkun toisen diagnoosin taakse. Saatettiin tehdä sektio synnytyspelon vuoksi, mutta diagnoosissa lukikin suhteellisesti ahdas lantio. Esimerkiksi vuonna 1996 Suomessa tehtiin ahtaan lantion vuoksi yli 700 keisarinleikkausta. Synnytyspelko oli virallisena syynä vain sadassa suunnitellussa sektiossa. Vuonna 2010 ahtaan lantion diagnoosilla tehtiin enää noin 300 keisarinleikkausta. Synnytyspelon vuoksi tuolloin hoidettiin jo yli 4 000 äitiä. Heistä suurin osa synnytti kuitenkin alateitse.” -YLE

Mitä pelkkiä diagnooseja on tuijottelu, kummasti lantiot naisilla levenivät 14 vuodessa. Joko alkaa tilanne valjeta? Vuosittain nämä tuhannet äidit joutuvat käymään läpi synnytyspelkopolin: paikka mihin äiti siis Suomessa pakotetaan, mikäli ei halua synnyttää alateitse. Pelkopolin idea ja sisältö on suostutella äiti alatiesynnytykseen, keinolla millä hyvänsä. Pelkopoleilla äitejä uhkaillaan, pelotellaan, haukutaan, vähätellään ja heille valehdellaan alatiesynnytys täysin riskittömäksi. Vaikka Suomen laissa kielletään tällainen potilaan kohtelu ja valehtelu, se rehottaa päivittäin Suomen pelkopoleilla. Kukaan ei puutu asiaan.

Valitettavan monella äidillä, joka haluaisi päättää synnytystavastaan, ei ole samaa määrää 5 vuoden aikana kerättyä faktatietoa laukoa vastaan pelkopolilla syötetylle alatiepropagandalle ja periksiantamatonta luonnetta, jotta selviytyisi pelkopolin mankelista. Monet joutuvat Suomessa siis alatiesynnytykseen passiivisesti pakotettuna, eli toisin sanoen pelkopoli ei myönnä sektiota, vaikka sitä oltaisi vastaanotolla itkien ja huutaen aneltu.

Miten nykypäivän Suomessa tapahtuu tällaista?

Kommentit (2040)

Vierailija
81/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on, he keille on tehty sektio tottakai puolustelee sitä ja ne ketkä on synnyttäneet luonnollisesti, puolustavat omaa kantaansa.

Sektio muun kuin äidin tai lapsen terveyden takia ei ole perusteltua.

Minulla 3 sektiota. Ei oma valinta. Kohtu meni sektiossa niin huonoon kuntoon, että todettiin sekundaarinen lapsettomuus. Täysin mystisesti tulin kuitenkin spontaanisti raskaaksi. Onneksi, mutta haluaisin muistuttaa näitä sektioita ihannoivia, että vaikka ei leikkauspöydälle kuolisivat niin lapsettomuuden vaara lisääntyy sektioissa huomattavasti.

Kiitos siskot. Kerron sekundäärisestä lapsettomuudestani ja saan 5 alapeukkua. Kiitos tuesta.

Sait alapeukkuja, koska kaikki tietää, että sektiot johtaa lapsimäärän rajaamiseen.

En siis itse alapeukuttanut, mutta ihmettelin viestäsi, koska kaikki tietää tuon, ja toit sen esille jonain ns. negatiivisena asiana sektioista, vaikka se on itsestäänselvää.

En usko, että kovin moni tietää. En ainakaan itse tiennyt. En alapeukuttanut, mutta luulen, että alapeukut tulivat ihmisiltä, jotka ajattelevat viestin olevan vain jotakin keksittyä pelottelua.

eri

Minä olen tuo 3 sektion lapsettomuudesta kärsinyt äiti ja minulle ei yksikään lääkäri ole puhunut mitään lapsimäärän rajaamisesta. Kun kysyin lapsimäärästä niin yksi lekuri kertoi, tehneensä yhdelle äidille kuudennen sektion. Eli minun tapauksessani lapsia sai tulla jos on tullakseen, mutta vaikeaa oli, koska sektioissa kohtu mennyt huonoon kuntoon ja aiheutti lapsettomuutta. Tällä palstalla kun ei saa kertoa mitään negatiivista sektiosta vaikka kuvittelisin olevani aikamoinen kokemusasiantuntija. Synnyttämättömätkin todennäköisesti tietävät paremmin kuin minä.

Itse olen kyllä luullut, että on ihan yleistä tietoa, että sektio = arpikudosta kohdussa, eli esim. alatiesynnytys sektion jälkeen ei ole täysin turvallinen, koska kohtu voi revetä ja monissa maissa sitä ei anneta tehdä ollenkaan sektion jälkeen.

Useampi sektio ei myöskään ole turvallista, eli muualla se lapsimäärä jää korkeintaan siihen neljään, jos valitaan sektiot.

Eli se rajaa automaattisesti lapsimäärää, ainakin muualla tuo on yleistä tietoa.

Vierailija
82/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole mitään näyttöä siitä, että synnytyskidutuksen läpikäyminen olisi emotionaalisesti äitiä ja lasta lähentävä toimenpide ja välttämätön. Jos nainen haluaa sektion ja suunnitella synnytyksensä niin siihen tulisi suostua.

Jos kokee synnytyksen synnytyskidutuksena niin kannattaa kyllä pysyä lapsettomana. Ei aina voi ottaa kirsikoita kakusta. Lapsen saamiseen nyt vaan kuuluu osana se synnytys. Niin ikävää kuin se onkin.

Tämä on aivan uskomaton keskustelu! Odotan jos sitä alapeukkujen määrää, minkä kommenttini tulee saamaan 😂😂😂

Mitä ihmeen kirsikoita kakusta? Lapseni syntyi sektiolla (lääket. syystä), luuletko, että se pitkine toipumisineen oli joku kylpyläloma? Siinähän minuun kohdistui esim. suurempi kuolemanvaara kuin alatiesynnytyksessä olisi kohdistunut. Ja ei, lapsen saamiseen ei tosiaan aina kuulu se alatiesynnytys, jos se todella oli sinulle jokin uutinen.

Mitä ihmettä sä raivoat? Tiedän todellakin, koska minulla on 2 kiireellistä sektiota. Yritin synnyttää, mutta ei onnistunut ja 20 ja 15 tunnin jälkeen leikattiin. Missä olen olen jotenkin sanonut, ettei lääketieteellisistä syistä sektiota saisi tehdä? Puhuin niistä, jotka voisivat synnyttää alateitse, mutta eivät halua! Itse menin tosi huonoon kuntoon sektiossa enkä voi ymmärtää että joku haluaa sen vapaaehtoisesti.

Rauha, hyvä ihminen. Ja opettele lukemaan.

Jos sinulla on vaikeita sektioita takana, niin miksi sitten kuvittelet sektion olevan jotenkin helppo vaihtoehto, "ei voi ottaa kirsikoita kakusta"? Ja miksi luulet, että "alatiesynnytys vain kuuluu lapsen saamiseen", kun itselläsikin on poikkeava kokemus? Todella erikoinen purkaus sinulta.

Mitä sinä et nyt ymmärrä. Olisin maksanut mitä tahansa, että olisin voinut synnyttää alateitse. Sektio on kamala kokemus. En ymmärrä, että joku haluaa sen vapaaehtoisesti. Ymmärrätkö nyt? Osastolla alateitse synnyttäneet lähtivät kotiin ja kävelivät synnytyspäivänä, kun minä makasin letkuissa sängyssä.

Käytin sanontaa kirsikat kakusta esimerkkinä naisista, joiden mielestä jo ilman kokemusta synnytys on niin kamala, että he haluavat saada lapsen ilman sitä. Sektio ei ole sen helpompi tie, mutta tätähän he eivät tiedä. Siksi en ymmärrä tätä sektio propagandaa. Sektio ei ole oikotie onneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole mitään näyttöä siitä, että synnytyskidutuksen läpikäyminen olisi emotionaalisesti äitiä ja lasta lähentävä toimenpide ja välttämätön. Jos nainen haluaa sektion ja suunnitella synnytyksensä niin siihen tulisi suostua.

Toki, jos maksaa itse. Ei ole valtion tehtävä kustantaa tällaista mukavuudenhalua.

Vierailija
84/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksi, miksi joku haluaa kohtuunsa arpia, jollei se ole välttämätöntä.

Joku toinen voi haluta ettei sen klitoris repeä kahtia, tai ettei sen vagina repeä peräaukkoon.

Valintoja.

Monet haluaa esim. normaalin pidätyskyvynkin.

Vierailija
85/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, jos maksaa itse. Ei ole valtion tehtävä kustantaa tällaista mukavuudenhalua.

Joo, mutta valtio kustantaa ihan mielellään esim. sukupuolenvaihdosleikkauksia, lihavuusleikkauksia jne.

Vierailija
86/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kokee synnytyksen synnytyskidutuksena niin kannattaa kyllä pysyä lapsettomana. Ei aina voi ottaa kirsikoita kakusta. Lapsen saamiseen nyt vaan kuuluu osana se synnytys. Niin ikävää kuin se onkin.

Tämä on aivan uskomaton keskustelu! Odotan jos sitä alapeukkujen määrää, minkä kommenttini tulee saamaan 😂😂😂

Mitä ihmeen kirsikoita kakusta? Lapseni syntyi sektiolla (lääket. syystä), luuletko, että se pitkine toipumisineen oli joku kylpyläloma? Siinähän minuun kohdistui esim. suurempi kuolemanvaara kuin alatiesynnytyksessä olisi kohdistunut. Ja ei, lapsen saamiseen ei tosiaan aina kuulu se alatiesynnytys, jos se todella oli sinulle jokin uutinen.

Mitä ihmettä sä raivoat? Tiedän todellakin, koska minulla on 2 kiireellistä sektiota. Yritin synnyttää, mutta ei onnistunut ja 20 ja 15 tunnin jälkeen leikattiin. Missä olen olen jotenkin sanonut, ettei lääketieteellisistä syistä sektiota saisi tehdä? Puhuin niistä, jotka voisivat synnyttää alateitse, mutta eivät halua! Itse menin tosi huonoon kuntoon sektiossa enkä voi ymmärtää että joku haluaa sen vapaaehtoisesti.

Sinun kohdallasi suunniteltu sektio olisi erittäin todennäköisesti ollut turvallisempi vaihtoehto kuin tuo epäonnistunut alatiesynnytysyritys + hätäsektio.

Vierailija
87/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pyörryin tuolla osatolla verenhukan takia, kävelin seiniä pitkin horjuen ja olin uupumuksesta sekaisin. Itse piti vaihtaa lakanat ja hoitaa pyykit ja ruuat - mikä on edelleen ok jos äiti suht hyvävointinen. Mutta joskus pieni auttaminen saattaisi olla paikallaan kuitenkin.

Tottakai pitää auttaa!

Ihan hulluja nämä jutut.

Ajatelkaa, että muualla äideistä huolehditaan monen kuukauden ajan synnytyksen jälkeen, niille tehdään ruoatkin yms.

Niin, ns ystävällisissä kulttuureissa.

Mulle synnytyksen jälkeen anoppi tiuskaisi että omat kersasi saat hoitaa itse. Oma äiti ilmoitti että kukin hoitaa omansa. Kummatkaan isovanhemmat ei tulleet edes ristiäisiin.

Tällaista on suomessa äidin saama tuki ja hoiva.

Vanhin lapsi nyt 10v ja ei olla saatu koskaan mitään hetkenkään apua sukulaisilta :)

Kiinassa on se perinne että kun äiti synnyttää, tulee anoppi KUUKAUDEKSI hoitamaan huushollin ja miniä lepää eikä tee kotitöitä. Miettikääs tän siirtämistä suomeen! XD

Vierailija
88/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on, he keille on tehty sektio tottakai puolustelee sitä ja ne ketkä on synnyttäneet luonnollisesti, puolustavat omaa kantaansa.

Minulla 3 sektiota. Ei oma valinta. Kohtu meni sektiossa niin huonoon kuntoon, että todettiin sekundaarinen lapsettomuus. Täysin mystisesti tulin kuitenkin spontaanisti raskaaksi. Onneksi, mutta haluaisin muistuttaa näitä sektioita ihannoivia, että vaikka ei leikkauspöydälle kuolisivat niin lapsettomuuden vaara lisääntyy sektioissa huomattavasti.

Kiitos siskot. Kerron sekundäärisestä lapsettomuudestani ja saan 5 alapeukkua. Kiitos tuesta.

Sait alapeukkuja, koska kaikki tietää, että sektiot johtaa lapsimäärän rajaamiseen.

En siis itse alapeukuttanut, mutta ihmettelin viestäsi, koska kaikki tietää tuon, ja toit sen esille jonain ns. negatiivisena asiana sektioista, vaikka se on itsestäänselvää.

En usko, että kovin moni tietää. En ainakaan itse tiennyt. En alapeukuttanut, mutta luulen, että alapeukut tulivat ihmisiltä, jotka ajattelevat viestin olevan vain jotakin keksittyä pelottelua.

eri

Minä olen tuo 3 sektion lapsettomuudesta kärsinyt äiti ja minulle ei yksikään lääkäri ole puhunut mitään lapsimäärän rajaamisesta. Kun kysyin lapsimäärästä niin yksi lekuri kertoi, tehneensä yhdelle äidille kuudennen sektion. Eli minun tapauksessani lapsia sai tulla jos on tullakseen, mutta vaikeaa oli, koska sektioissa kohtu mennyt huonoon kuntoon ja aiheutti lapsettomuutta. Tällä palstalla kun ei saa kertoa mitään negatiivista sektiosta vaikka kuvittelisin olevani aikamoinen kokemusasiantuntija. Synnyttämättömätkin todennäköisesti tietävät paremmin kuin minä.

Itse olen kyllä luullut, että on ihan yleistä tietoa, että sektio = arpikudosta kohdussa, eli esim. alatiesynnytys sektion jälkeen ei ole täysin turvallinen, koska kohtu voi revetä ja monissa maissa sitä ei anneta tehdä ollenkaan sektion jälkeen.

Useampi sektio ei myöskään ole turvallista, eli muualla se lapsimäärä jää korkeintaan siihen neljään, jos valitaan sektiot.

Eli se rajaa automaattisesti lapsimäärää, ainakin muualla tuo on yleistä tietoa.

2 sektion jälkeen aina suunniteltu sektio aina eli ei edes yritetä synnyttää. Se on ainoa ero. Laitatko lähteen tuosta lapsimäärän rajaamisesta ”mikä muualla on yleistä tietoa”. Kukaan ei ole mulle kertonut ja 4. Sektio tulossa!!!! Ei yksikään lääkäri sanonut mitään ja niitä on tullut nähtyä.

Vierailija
89/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten kukaan voi kommentoida ”elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin pimpula ja seksi”. Ei erityisen älykästä kommentointia. Tottakai elämäsäs on tärkeämpiä asioita kuin seksi - kuten oma lapsi - mutta on se seksi silti erittäin tärkeää. Ei ole mitään syytä, miksi naisen pitäisi joutua valitsemaan vain siksi, ettei pääsisi liian helpolla tässä elämässä.

Seksi on äärimmäisen tärkeä osa monelle nuorelle naiselle, ennenkaikkea parisuhteen osalta. Harva parisuhde voi hyvin, jos toinen ei seksistä voi enää nauttia. En tiedä millainen hirviömäinen mielikuva näillä naisilla on miehistäkin, mutta ei ainakaan oma mieheni osaa nauttia seksistä, joka sattuu minuun. Naisen kiihottaminen ja nautinto on oleellista seksistä suurimmalle osalle miehistä. Parisuhde on vielä tärkeämpi, kun perheeseen tulee pieni lapsi ja seksielämä on osa sitä. Vaikka kuinka väitätte, että naisen tulee olla vain tyytyväinen menetettyyn seksiin (jos sai terveen lapsen) ja mies on itsekäs sika halutessaan seksiä oman puolison kanssa, oikea elämä ei toimi niin.

Vierailija
90/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku toinen voi haluta ettei sen klitoris repeä kahtia, tai ettei sen vagina repeä peräaukkoon.

Valintoja.

Mutta kun se arpi siellä kohdussa on riski seuraavalle raskaudelle. Siis myös sille seuraavalle lapselle.

Vierailija
91/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintoja.

Enpä ole vielä kenenkään kuullut pääsevän valitsemaan, meneekö synnytys pieleen vai ei.

Mutta jos tietäisin, että pahalla tavalla pieleen menee, valitsisin kumminkin alatien, koska jäisin todennäköisemmin henkiin.

Vierailija
92/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektio estää myös lempeän käynnistyksen prostaglandiinilla. Mulla sektion jälkeen 2 käynnistettyä ja en saanut cytotecia koska sektioarpi on este sille. Sitten piti homma hoitaa kivulla eli kalvonpuhkasulla ja hirvittävil keinotekoisilla oksitosiini-supistuksilla. Elämäni kivuliaimmat 15 tuntia!

Käynnistyksissä käytetyn Cytotecin vaaroista: lääke on tarkoitettu vatsahaavoihin, lääkevalmistaja Pfizer itse varoittaa sen riskeistä sikiölle, raskaanaoleville ja imettäjille ja se on kielletty hyvästä syystä monissa maissa synnytyksen käynnistyksessä. Valmiste on edullinen, joten vaaroista huolimatta sitä käytetään Suomen synnytyssairaaloissa käynnistyksissä https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=109&i=PFIZER_CYTOTEC

Vierailija
93/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintoja.

Mutta kun se arpi siellä kohdussa on riski seuraavalle raskaudelle. Siis myös sille seuraavalle lapselle.

Tällekin tulee kohta kymmenen alapeukkua. Ei saa miettiä lapsen henkeä eikä terveyttä, koska saa miettiä vain pimpin kuntoa.

Vierailija
94/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Joskus luin että sektiolla synnyttänyt voisi tehdä vain 2 lasta mutta ilmeisesti nykyisin vanhentunutta tietoa. Jokatapauksessa mulla on ollut kyllä aina tiedossa että sektio voi estää hankkimasta lisää lapsia. Joko arpeutumisen tai jonkun muun syyn takia. Eli ihan itsestäänselvä asia. Varmaan monella muullakin tiedossa tämä.

Vierailija
95/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu sektio ja kiirellinen sektio on kaksi täysin eri asiaa.

Tuolla tavalla suomessa on sotkettu tilastoja kautta aikojen, se on tahallista, eli, että noita ei erotella tilastoissa.

Yrittäkää olla sekoittamatta noita kiirellisiä sektiokokemuksia suunniteltuun.

Alkuperäisessä viestissäni ei ollut sotkettukaan, mutta kun tuo yksi mamma tuli huutamaan minulle lääketieteellisestä sektiostaan niin oli pakko kertoa, että itsellänikin on kiireellisiä sektioita. Ensimmäinen kommenttini oli alatiesynnytyksen puolesta. Hänen kiireellinen sektio kommentti ei edes kuulunut koko asiaan, mutta pakko oli puolustautua😂

Vierailija
96/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio estää myös lempeän käynnistyksen prostaglandiinilla. Mulla sektion jälkeen 2 käynnistettyä ja en saanut cytotecia koska sektioarpi on este sille. Sitten piti homma hoitaa kivulla eli kalvonpuhkasulla ja hirvittävil keinotekoisilla oksitosiini-supistuksilla. Elämäni kivuliaimmat 15 tuntia!

Käynnistyksissä käytetyn Cytotecin vaaroista: lääke on tarkoitettu vatsahaavoihin, lääkevalmistaja Pfizer itse varoittaa sen riskeistä sikiölle, raskaanaoleville ja imettäjille ja se on kielletty hyvästä syystä monissa maissa synnytyksen käynnistyksessä. Valmiste on edullinen, joten vaaroista huolimatta sitä käytetään Suomen synnytyssairaaloissa käynnistyksissä https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=109&i=PFIZER_CYTOTEC

Cytotec on kuitenkin synnyttäjän kannalta yleensä pehmeämpi ja miellyttävämpi käynnistystapa kuin synteettinen oksitosiini, joka on siihen tarkoitukseen kehitetty.

Vierailija
97/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten kukaan voi kommentoida ”elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin pimpula ja seksi”. Ei erityisen älykästä kommentointia. Tottakai elämäsäs on tärkeämpiä asioita kuin seksi - kuten oma lapsi - mutta on se seksi silti erittäin tärkeää. Ei ole mitään syytä, miksi naisen pitäisi joutua valitsemaan vain siksi, ettei pääsisi liian helpolla tässä elämässä.

Seksi on äärimmäisen tärkeä osa monelle nuorelle naiselle, ennenkaikkea parisuhteen osalta. Harva parisuhde voi hyvin, jos toinen ei seksistä voi enää nauttia. En tiedä millainen hirviömäinen mielikuva näillä naisilla on miehistäkin, mutta ei ainakaan oma mieheni osaa nauttia seksistä, joka sattuu minuun. Naisen kiihottaminen ja nautinto on oleellista seksistä suurimmalle osalle miehistä. Parisuhde on vielä tärkeämpi, kun perheeseen tulee pieni lapsi ja seksielämä on osa sitä. Vaikka kuinka väitätte, että naisen tulee olla vain tyytyväinen menetettyyn seksiin (jos sai terveen lapsen) ja mies on itsekäs sika halutessaan seksiä oman puolison kanssa, oikea elämä ei toimi niin.

Mielensäpahoittajat taas vauhdissa. En tarkoita tätä sillä kommentilla että seksi ei ole tärkeintä. Tarkoitan sillä sitä että nuoret naiset tekee päätökset elässään VÄÄRÄLLÄ PRIORITEETTIJÄRJESTYKSELLÄ. Kaikki päätökset tehdään etunenässä seksi seksi seksi ja pimpan ulkonäkö. Kaikki asiat päätetään sen suodattimen läpi, jopa se synnytystapa eli viis lapsen parhaasta kunhan seksi!

Oon niin kyllästynyt tähän. Oma lapsi on tuhat kertaa tärkeämpi kuin seksi. Lapsia saaneena ei tulisi mieleen yhtään mitään päätöstä elämässä suodattaa sen läpi että mites tässä nyt toimii jotta se seksi on etusijalla.

Elämäss on todella valtavan paljon muita tärkeämpiä asioita kuin seksi. Vituttaa että media ja yhteiskunta on tuputtamit nuorille naisille sen aivovamman että kaikki pitää elämässä suunnitella sen mukaan ettei vaan seksi kärsi. Naiset itse ei edes huomaa miten ovelasti tuo ehdollistaminen tapahtuu.

Mutta joo, tuskin ymmärsitte mitään. Pitäkää vaan se seksinne etusijalla kaikessa.

Vierailija
98/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielensäpahoittajat taas vauhdissa. En tarkoita tätä sillä kommentilla että seksi ei ole tärkeintä. Tarkoitan sillä sitä että nuoret naiset tekee päätökset elässään VÄÄRÄLLÄ PRIORITEETTIJÄRJESTYKSELLÄ. Kaikki päätökset tehdään etunenässä seksi seksi seksi ja pimpan ulkonäkö. Kaikki asiat päätetään sen suodattimen läpi, jopa se synnytystapa eli viis lapsen parhaasta kunhan seksi!

Mutta joo, tuskin ymmärsitte mitään. Pitäkää vaan se seksinne etusijalla kaikessa.

Sä et itse ymmärrä mistään mitään.

Sulla ei ole MITÄÄN oikeutta määritellä muiden tärkeysjärjestystä missään asiassa, ikinä.

Vierailija
99/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Joskus luin että sektiolla synnyttänyt voisi tehdä vain 2 lasta mutta ilmeisesti nykyisin vanhentunutta tietoa. Jokatapauksessa mulla on ollut kyllä aina tiedossa että sektio voi estää hankkimasta lisää lapsia. Joko arpeutumisen tai jonkun muun syyn takia. Eli ihan itsestäänselvä asia. Varmaan monella muullakin tiedossa tämä.

Ilmeisesti 1970 -luvulla on puhuttu noin. Minulla kuukauden päästä 4.sektio lääketieteellisistä syistä ja en todellakaan ole ainoa. Tässä näkee kuinka paljon näihin mammapalstan tietoihin voi luottaa.

Vierailija
100/2040 |
03.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on vaikeita sektioita takana, niin miksi sitten kuvittelet sektion olevan jotenkin helppo vaihtoehto, "ei voi ottaa kirsikoita kakusta"? Ja miksi luulet, että "alatiesynnytys vain kuuluu lapsen saamiseen", kun itselläsikin on poikkeava kokemus? Todella erikoinen purkaus sinulta.

Mitä sinä et nyt ymmärrä. Olisin maksanut mitä tahansa, että olisin voinut synnyttää alateitse. Sektio on kamala kokemus. En ymmärrä, että joku haluaa sen vapaaehtoisesti. Ymmärrätkö nyt? Osastolla alateitse synnyttäneet lähtivät kotiin ja kävelivät synnytyspäivänä, kun minä makasin letkuissa sängyssä.

Käytin sanontaa kirsikat kakusta esimerkkinä naisista, joiden mielestä jo ilman kokemusta synnytys on niin kamala, että he haluavat saada lapsen ilman sitä. Sektio ei ole sen helpompi tie, mutta tätähän he eivät tiedä. Siksi en ymmärrä tätä sektio propagandaa. Sektio ei ole oikotie onneen.

Kyllä sektion riskit ja leikkauksen suuruus ovat ihan yleistä tietoa sektiota toivoville, aivan turhaan vähättelet heitä tuollaisilla katkerilla "kirsikat kakusta" -hölötyksillä. Ja sinun jos jonkun tulisi ymmärtää, että joku voi haluta suunnitellun sektion, koska alatiesynnytys voi mennä hyvin huonosti esim. päätyen hätäsektioon, kuten sinun kohdallasi kävi kahdesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi