Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini patistaa lastentekoon, mutta karkaa itse Espanjaan joka vuosi puoleksi vuodeksi. Mistä revin tukiverkot?

Vierailija
02.10.2019 |

Olen 32v, naimisissa. Lapsi saisi tulla, mutta vielä ei ole kuulunut mitään. Eniten minua kuitenkin huolettaa tukiverkostojen puute. Ystäviä on juu, mutta ei heiltä voi noin vain pyytää apua. Haluaisin isovanhemmilta tukea, mutta äitini asuu Espanjassa lokakuun puolesta välistä huhtikuun puoleen väliin ja isäni asuu Suomessa 400km päässä.

En oikein ymmärrä, miksi äitini patistaa lastentekoon, mutta häipyy itse sitten aina puoleksi vuodeksi muualle. Millainen isovanhempi sellainen on? Aika etäiseksi jää. On siis eläkkeellä.

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli kotirouvana.

Meillä oli lastenhoitaja, siivooja ja kauppias vei pyykit pesulaan ja toi ruoat kotiin.

Terkan ja lääkärin sai puhelinsoitolla kotiin.

Kunnalta saattoi tilata kodinhoitajan.

Kouluhammaslääkäri tuli koululle. Samoin terkka ja lääkäri.

Lasten odotettiin hoitavan asiansa itse, koulut jne. Ei ollut vasuja eikä voimavarakyselyjä, ei leiri-iltoja, ei osallistamista.

Kaikki kunnalliset palvelut vieressä.

Että joo, kyllä olikin rankkaa ennen.

Vierailija
62/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole isovanhempien tai muidenkaan homma hoitaa teidän lasta. Harvakseltaan voi vähän jeesata.

Ei se tukiverkko tarkoitakaan säännöllistä lastenhoitoa, vaan juurikin hätätapauksissa auttamista.

Ehkä se ennen ollut niin itsestäänselvää, ettei sille ollut edes nimeä.

Niin ennenvanhaan tämän tukiverkon nimi oli perhe ja se toimi molempiin suuntiin. Sukupolvet asui kaikki saman katon alla ja vanhukset hoidettiin sitten kotona eikä heitä tuupattu laitoksiin. Oletteko itse valmiita hoitamaan myöhemmin vanhempianne samalla sitoumuksella kun odotatte heidän hoitavan nyt lapsiamme? Tavallaan ymmärrän miksi nykyisovanhemmat osallistuu vaan sen saman panostuksen edestä kuin olettavat sitten itse saavansa panostusta vanhalla iällään. Näkeehän sen mitä on luvassa jo siitä, miten ahkerasti tällä hetkellä panostetaan vanhusten hoitoon tai edes vanhainkodeissa vierailuun. Aika harvassa on ne jotka käy edes viikottain.

Kaikki ei asu samalla paikkakunnalla tai edes samassa maassa mitä omat vanhemmat. Viikoittaiset vierailut monen sadan kilometrin päähän oman perheen ja kokoaikatyön lisäksi on liikaa vaadittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen lapsen saa hoidettua ilman niitä tukiverkkojakin. On olemassa sitten maksullista apua.

Vierailija
64/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole isovanhempien tai muidenkaan homma hoitaa teidän lasta. Harvakseltaan voi vähän jeesata.

Ei se tukiverkko tarkoitakaan säännöllistä lastenhoitoa, vaan juurikin hätätapauksissa auttamista.

Ehkä se ennen ollut niin itsestäänselvää, ettei sille ollut edes nimeä.

Niin ennenvanhaan tämän tukiverkon nimi oli perhe ja se toimi molempiin suuntiin. Sukupolvet asui kaikki saman katon alla ja vanhukset hoidettiin sitten kotona eikä heitä tuupattu laitoksiin. Oletteko itse valmiita hoitamaan myöhemmin vanhempianne samalla sitoumuksella kun odotatte heidän hoitavan nyt lapsiamme? Tavallaan ymmärrän miksi nykyisovanhemmat osallistuu vaan sen saman panostuksen edestä kuin olettavat sitten itse saavansa panostusta vanhalla iällään. Näkeehän sen mitä on luvassa jo siitä, miten ahkerasti tällä hetkellä panostetaan vanhusten hoitoon tai edes vanhainkodeissa vierailuun. Aika harvassa on ne jotka käy edes viikottain.

Ennen vanhaan vanhainkoteihin kylläkin pantiin paljon aikaisemmin ja paljon hyväkuntoisempia kuin nykyään.

Ennen oli olemassa vanhainkoteja, joihin voitiin mennä asumaan vanhuudenpäiviksi.

Tiedän tämän koska olin nuorena työssä Treella, Koukkunieman vanhainkodissa :-)

Osa vanhuksista oli kaupungillaliikkumiskunnossa ja joskus viikonloppuna niitä tapasi lähiseudun ravintoloissa kuppia ottamassa.

Olisikohan ollut -80 lukua, eikä silloin ollut minkäänlaista pulaa hoitohenkilökunnasta ja lisänä vielä vapaahtoiset ulkoiluttajat, jotka hoitelivat huonompikuntoisia päivittäin raittiiseen ilmaan.

Kaikki on muuttunut muutamassa vuosikymmenessä huonompaan suuntaan, eikä enää oikein pysty käsittämään etteä suomessa ihan oikeasti joskus vanhusten on ollut mahdollista saada hyvää hoitoa kuolemaansa saakka.

Vierailija
65/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi.

Ehkä on vain sitten todettava, että ihmiskunta on degeneroitunut muutamassa vuosikymmenessä asteelle, etteivät ihmiset enää kykene huolehtimaan edes omista lapsistaan.

Onhan tuo ollut nähtävissä jo pitkään molempien sukupuolien kohdalla.

Tuskin tällä nykyisellä kokoonpanolla oltaisiin selvitty toisesta maail mansodasta, tuskin edes oltaisiin saatu ruokaa pöytään, kun äijät ei ehdi pelaamiseltaa pellolle, eivätkä naiset voi mennä navettaan ilman TURVAVEKKOJA, kun kuka ne lapset hoitaisi sillä aikaa.

Las ua pukkaa ja so ssun äm mät tulisivat sanomaan, etti lasta saa jättää yksin hetkeksikään ennenkuin se on täysi-ikäinen.

Jankuti jankuti. Ennen naiset meni navettaan ja lapset jätettiin yksin pirttiin, myös ne vauvat ja parivuotiaat. Hyvällä tuurilla samassa taloudessa asui puolisokea ja kuuro mummo, joka katsoi sen verran lasten perään etteivät nämä sytyttäneet koko taloa palamaan. Siihen aikaan sanottiin, että lasten keuhkot vahvistuvat huutamisella, joten pitkään vauvat saivat itkeä yksinään ilman huomiota.

Vierailija
66/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tukiverkko-keskustelu jauhaa täällä samoja teesejä kaikessa musta-valkoisuudessaan. Ikään kuin tukiverkkojen pohtiminen, kaipaaminen tai tukiverkottomuudesta kärsiminen olisi jotain heikkoutta. Miettikääpä kuinka lyhyt aika ihmisen historiaa on eletty näin; perheet pieninä omia eristäytyneinä yksiköinään. Ihminen on evoluutionsa varrella selvinnyt siksi, että se on laumaeläin. Tutkimusten mukaan ihmiselle on lajityypillistä, että jälkeläisiä kasvattaa koko lauma tai kaksi sukupolvea. Se on ollut henkiinjäämisen kannalta välttämätöntä ja tullut osaksi meidän psyykeämme.

Sitten tämän ajan yksilökeskeisyys... Vanhemmuus on suoritus ja tarkemmin katsottuna se näyttäisi äitien yksilösuoritukselta. Kaikkeen pitäisi pystyä varautumaan niin, ettei vain tarvi vaivata "tukiverkkoa". Kuinka monta sellaista perhettä tunnette, joissa ei tapahdu sairastumisia, kriisejä, avioeroja, kenelläkään lapsella ei ole erityistarpeita koko sitä aikana, kun ensimmäinen syntyy siihen hetkeen saakka, kun pienen on täysi-ikäinen. Kyllä täytyy olla helkkarin hyvä tuuri, jos mitään kuormittavaa ja yllättävää ei tapahdu moneen vuosikymmeneen!

Oletteko muuten huomanneet, että neuvolassa, päiväkodissa, koulussa kysytään aina tukiverkosta? Miksi siitä jauhettaisiin, jos kerran ihmiset ovat niin itsellisiä, yksin pärjääviä ja väsymättömiä? Siksi, että siellä tiedetään, että kun jotain sattuu perheelle (ja lopulta niin myös käy) ne selviävät, keillä se tukiverkko on. Yhteiskunnan apu on hyvin ohutta ja kontrollin makuista, kun jotain tuke tarvitaan perheisiin sote-palveluiden puolelta.

Joten asiallista pohdintaa, ap! Tukiverkon olemassa oleminen tai puuttuminen todellakin vaikuttaa tulevien lapsiesi tulevaisuuteen!

Vierailija
67/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti. Palkattu lastenhoitaja tarvittaessa. Helppoa. Ei kiitollisuudenvelkaa tms. Näin me tehtiin. Isovanhemmat olivat mukana muuten muttei hoitovastuuta.

Vierailija
68/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin tiedät realiteetit ennen lasta. Ehkä äitisi on valmis hoitamaan lastanne huhti-lokakuussa?

Yleensäkään ei kyllä kannata tehdä lapsia tukiverkostojen varaan.

Ei kannatakaan, mutta tukiverkoston puute voi olla syy jättää hankkimatta lapsia.

Vierailija
69/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pentuja äidille tehdä.

Vierailija
70/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on AP kuitenkin puoliso, ettet olisi yh?

Ongelma ei taida olla vauva vaan sinun äitivammasi. Olet riippuvainen mammantyttö, katkaise napanuora.

Näe äitisi realistisesti, vanhenevana ihmisenä, jolla on oikeus omaan elämäänsä.

Vaikka äidit asuisi naapurissa, he voivat silti vanheta ja muuttua itse avuntarvitsijoiksi.

Voit myös nähdä itsesi realistisesti, nuorena täysivaltaisena aikuisena, joka saa hoidettua oman perheensä asiat.

Vierailija
71/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oletat, että vanhempiesi täytyisi hoitaa lastasi? Muutolla ja toivomalla lastenlapsia tuskin on mitään tekemistä toistensa kanssa.

Tietenkin olisi varmasti mukavaa, kun olisi tukiverkosto, mutta tuollainen olettamus ensimmäisenä ei ole kovin kivaa.

Vierailija
72/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvitse iäkkäiden vanhempienkaan kuvitella että omat lapset tulevat heitä auttamaan, saati hoitamaan. Ei ole sitten heilläkään tukiverkkoja. Ei ennenkään 100-vuotiaaksi eletty ja hyvin pärjättiin kun osattiin kuolla 60-vuotiaana.

Vierailija
73/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
74/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tarvitse iäkkäiden vanhempienkaan kuvitella että omat lapset tulevat heitä auttamaan, saati hoitamaan. Ei ole sitten heilläkään tukiverkkoja. Ei ennenkään 100-vuotiaaksi eletty ja hyvin pärjättiin kun osattiin kuolla 60-vuotiaana.

Karma is a bitch :-)

Todennäköisesti lapsesi hylkäävät sinut vanhuutesi päivinä jonkin muun tekosyyn perusteella, kuin sinä joka käytät tekosyynä itsekkyydellesi, etteivät vanhempasi hoitaneet sinun lisäksesi vielä lapsiasikin.

Ehkä heitä vituttaa se, kuinka hyälkäsit omat vanhempasi, veit lapsiltasi isovanhemmat ja ajattelevat, noin itsekkäällä äidillä ei ole oikeutta tavata meitä.

Hänen työnsä on tehty, kepeät mullat ja laulu perään perkele.

Vierailija
75/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karma is a bitch :-)

Todennäköisesti lapsesi hylkäävät sinut vanhuutesi päivinä jonkin muun tekosyyn perusteella, kuin sinä joka käytät tekosyynä itsekkyydellesi, etteivät vanhempasi hoitaneet sinun lisäksesi vielä lapsiasikin.

Ehkä heitä vituttaa se, kuinka hyälkäsit omat vanhempasi, veit lapsiltasi isovanhemmat ja ajattelevat, noin itsekkäällä äidillä ei ole oikeutta tavata meitä.

Hänen työnsä on tehty, kepeät mullat ja laulu perään perkele.

No no, ei pidä toivoa pahaa toiselle. Olen saanut omat lapseni yli nelikymppisinä, joten en oleta heidän keskeyttävän työuraansa minun ja toisen vanhempansa hoitamisen takia. Lapseni eivät ole minulle tai puolisolleni mitään velkaa.

Minulla on hyvä äiti, joka tarvittaessa hoitaa lapsiani. En ole vienyt miltään keltään enkä keltään mitään. Itse taidat se narttukoira olla, ei karma? Aurinkoisia syyspäiviä ja hyviä ulkoilutuskelejä!

Vierailija
76/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tehdään aidosta halusta olla vanhempia, ei kenenkään painostuksesta. Ja pitää muistaa, että äitys on maailman yksinäisin rooli, jossa ensisijaisesti vastuu on itsellään, eikä muiden varaan pidä mitään laskea. Pitää vaan miettiä miten pärjää ilman tukiverkkoa, yksinhuoltajana, jne. Jos vastuu tuntuu liian isolta silloin lapsia ei tehdä.

Normi nainen tekee lapsen ajatuksella, että lapsella on isäkin. 

Ero tulee monille ja sen jälkeen suurin osa isistä on kiinnostunut näkemään lastaan vain 4 päivänä kuukaudessa. Paitsi jos tulee uusi rakkaus (ja uudet lapset) niin vieläkin harvemmin. Moni isukki myös katoaa, ei tule sovittuihin tapaamisiin tai peruu ne viime tingassa ym. Ja näin se tuppaa menemään ihan hyvilläkin miehillä. Kun ikää alkaa olla 40 niin aika monta eroa on nähty tässä kaupunkilaisten korkeakoulutettujen tuttavapiirissä ja illuusio siitä, että vain juopot ym hylkäisivät lapsensa on mennyt, ihan samalla toimivat eroon saakka perhekeskeistä elämää viettäneet DI:t, lääkärit ym.

Vierailija
77/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä ole syytäkään täällä olla kun sulla ei ole lapsia. Hommaa lapsia, niin äitiskin jää tänne enmmän.

Vierailija
78/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä tätä tukiverkostoasiaa muutenkaan. On eri asia, jos vaikka sairastuu vakavasti. Tällöin omat vanhemmat, siskot tms. yleensä tulevat hätiin. Olen tuntenut perheitä, joissa toiselta puolelta maailmaa on tultu hätiin vakavan sairastumisen kohdalla. Sen sijaan mitä ihmeen tukiverkkoja tarvitaan normaaliin lapsiperheeseen? Satunnaisen lapsenvahdin voi palkata suht edukkaasti ja mitä tulee lomailuihin, reissuihin jne  niin kyllähän lasten kanssa ne onnistuu ihan normaalisti. 

Kaikilla ei esim. ole kellokorttiduunia. Jos nyt olet vaikkapa gastrokirurgi niin et voi lähteä kesken normaalitapausta monimutkaisemmaksi osoittautuneen leikkauksen hakemaan kersaa tarhasta ja mihinkäs sen lapsen työnnät päivystyksiesi ajaksi. Taitaa lastensuojelupuoli älähtää jos parivuotias pentu on hoidossa 4 krt kuukaudessa jonkun 28h kerrallaan. Tai toki voi luopua ammatista, jota varten on opiskellut vähintään 12 vuotta.

Vierailija
79/111 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap hankkinut lapsen?

Vierailija
80/111 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä tätä tukiverkostoasiaa muutenkaan. On eri asia, jos vaikka sairastuu vakavasti. Tällöin omat vanhemmat, siskot tms. yleensä tulevat hätiin. Olen tuntenut perheitä, joissa toiselta puolelta maailmaa on tultu hätiin vakavan sairastumisen kohdalla. Sen sijaan mitä ihmeen tukiverkkoja tarvitaan normaaliin lapsiperheeseen? Satunnaisen lapsenvahdin voi palkata suht edukkaasti ja mitä tulee lomailuihin, reissuihin jne  niin kyllähän lasten kanssa ne onnistuu ihan normaalisti. 

Jos neuvolassa paljastuu, ettei tukiverkkoja ole, päätyy lastensuojelun silmätikuksi pian. :/

Jos on muuttanut toiselta puolen maata työpaikan vuoksi, sitähän vaaditaan , ettei ole työttömänä niin mistä niitä tukiverkkoja saa jos kaikki sukulaiset jäi 600 km päähän.Antaako ne sitten neuvolasta niitä jos niitä vaaditaan?