Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini patistaa lastentekoon, mutta karkaa itse Espanjaan joka vuosi puoleksi vuodeksi. Mistä revin tukiverkot?

Vierailija
02.10.2019 |

Olen 32v, naimisissa. Lapsi saisi tulla, mutta vielä ei ole kuulunut mitään. Eniten minua kuitenkin huolettaa tukiverkostojen puute. Ystäviä on juu, mutta ei heiltä voi noin vain pyytää apua. Haluaisin isovanhemmilta tukea, mutta äitini asuu Espanjassa lokakuun puolesta välistä huhtikuun puoleen väliin ja isäni asuu Suomessa 400km päässä.

En oikein ymmärrä, miksi äitini patistaa lastentekoon, mutta häipyy itse sitten aina puoleksi vuodeksi muualle. Millainen isovanhempi sellainen on? Aika etäiseksi jää. On siis eläkkeellä.

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole tukiverkkoja edes puoleksi vuodeksi. 

Kyllä nyt aika turhasta valitat ja kärpäsestä teet härkästä. 

Keskity niihin hyviin ja olemassa oleviin asioihin ja eiköhän niillä pärjää ihan hyvin. 

Vierailija
42/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hlvetin tukiverkot?

Vanhemasi ja heidän vanhempansa ja siitä ihmiskunnan alkuhämäriin ovat kaikki kasvattaneet lapsensa ihan omin nokkinensa.

Onko ihmiskunta tosiaan niin taantunut muutamassa vuosikymmenessä, että nyt ei lapsia pystytä kasvattamaan aikuisiksi ilman tukiverkkoja?

On olemassa lapsilisät, kotihoidontuet, en edes tiedä mistä kaikkialta sitä ilmaista rahaa jaetaan, neuvoloita, päiväkoteja, kouluja, ilmaista, ilmaista ja vielä kerran ilmaista.

Mitään näistä ei ole ollut olemassa kuin muutamia vuosikymmeniä ja nyt kuin salamana kirkkaalta taivaalta, äidit tarvitsevat erikoistukiverkkoja, omia vanhempiaan hoitelemaan lapsiaan, että pääsevät viettämään parisuhdeaikaa (ryyppäämään ja nussimaan).

On aikoihin eletty.

No nyt olet kyllä aivan väärässä. Vielä 50 vuotta sitten koko suku saattoi asua samassa talossa tai ainakin jommankumman vanhemmat asuivat ihan viereisessä torpassa. Ikinä ei ole vanhemmat olleet niin yksin kuin nyt.

Kuinka nuoret äidit silloin pystyivät vielä lapsiensa ohessa hoitelemaan iäkkäitä omia ja miehen vanhempia siellä yhteistalouksissa, kun nykyään eivät kykene hoitamaan omaa jälkikasvuaan ilman TUKIVERKKOJA?

Silloin ei käyneet äidit töissä....

Olettaisin että entisessä agraariyhteiskunnassa naiset kyllä tekivät omat työnsä, karjanhoidon, kodinhoidon, heinätyöt ja muut työt, hoiteli mahdollisesti samassa taloudessa asuvia omia tai puolisonsa vanhempia ja hoiteli omat lapsensa sen lisäksi.

Nyt äidit voivat jäädä kotiin hoitamaan vauvoja, lykätä päivähoitoon työn ajaksi ja sen jälkeen alkaakin jo ilmainen koulu jota lapset käyvät siitä eteenpäin, unohtamatta ilmaista ruokaa jonka hoito/koulupaikoissa saa.

On kummallista, että mitä helpommaksi ja vaivattommaksi lastehoito ja koko elämä on tullut, sitä enemmän äidit vaativat lisää vapaa-aikaa, tukiverkostoja ym. ym. ym.

Mitä ihmettä muutamassa vuosikymmenessä on tapahtunut, etteivät äidit pysty hoitamaan omia lapsiaan ilman TUKIVERKKOJA.

Koska ennen esim sen sairaan lapsen kykeni hoitamaan sen kotona tapahtuvan työn ohessa.

Ja ihan leikki-ikäisen sai jättää yksin tai vastuuseen pienemmistä. Itsekin hoisin vauvaa viisivuotiaana. Nykyään MLL suosittaa että vasta 13-vuotias saisi olla yksin päivisin esim koulujen loma-aikoina.

Entisentapaisella vanhemmuudella lapset lähtee huostaan nykyään.

Mutta mulla pointtina oli se, kuinka ennen äidit selvisivät työtaakasta joka oli nykypäivään verrattuna varmastikin kymmenkertainen.

Siellä agraariyhteiskunnassa ei ollut valmisruokia, vaan ne potut ja vilja piti sinne peltoon laitella, sadot korjata. Ei ollut pyykkinoneita, vaan avannossa pestiin pyykit tai saunanpadassa.

Ei kertakäyttövaippoja. Lehmät lypsettiin käsin ja jaskat lapioitiin navetasta mäelle käsipelillä.

Kaiken sen valtavan työmäärän ohessa kasvatettiin oma jälkikasvu aikuisiksi ja hoidettiin myös sairastuneet lapset.

Nykyään voi työstä jäädä pois täydellä palkalla hoitamaan sairastuneita lapsiaan, fyffeä riittää osatamaan kertakäyttövaippoja ja valmisruokia.

ELämä on ehkä jo liian helppoa ja on aikaa vingahdella ettei voi tehdä lapsia kun ei ole TUKIVERKKOJA.

Ennen lapsista huolehdittiin ehkä noin 1/1000 siitä mitä nykyään.

Työ ja paine oli helpompaa.

Jos tuo on totta, niin kuinka ne vähänhuolehditut lapset pystyivät rakentamaan pohjoismaisen hyvinvointivaltion? Eikö se kaikki välinpitämättömyys tehnyt niistä kriminaaleja, masentuneita allergikkoja, joiden elämäntehtävänä olisi ollut vain roskaruoan syöminen ja ikuiset laihdutuskuurit ja kykenemättömyys huolehtia omista lapsistaan ilman TUKIVERKKOJA.

Ei,  ja sitten alkaa miettimään mikä tässä yhteiskunnassa on viime vuosikymmeninä mennyt pieleen, kun nykypäivän äidit eivät enää kykene hoitamaan omia lapsiaan, ehkä yhteiskunnan antamien sääntöjen, paragrafien, lakien ja asetusten mukaisella tavalla, ilman TUKiVERKKOJA :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidat itse lapsesi tietenkin. Ei ole isovanhempien vastuulla hoitaa lastensa lapsia.

Eikä lasten ja lastenlasten tarvitse hoitaa tuollaista itsekästä mummelia, kun ikää tulee niin, ettei yksin pärjää. ;)

Vierailija
44/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku kertoa mitä on ne tilanteet kun tukiverkkoja tarvitaan? Siis siinä määrin, että ihmiset epäröi saattaa lasta alulle jos tämä maaginen tukiverkko puuttuu. 

Meillä on vain yksi lapsi eikä missään vaiheessa ollut tilannetta, että molemmat vanhemmat olisivat joutuneet samaan aikaan sairaalaan. Jos nyt näin kävisi että vanhemmat joutuvat molemmat sairaalaan ja lapsi tarvitsee hoitoa, niin eikö ole olemassa joku sosiaalipäivystys joka ottaa piltin huomaansa?

Meillä oli tilanne, että lapsen ollessa vielä kotihoidossa mursin jalkani. Siinä sitä oltiin pari kuukautta kävelemättä. Mies oli töissä, mutta toki hoiti sekä minut, lapsen että kodin ollessaan vapaalla. Kunnalta sai kerran viikossa 3 tuntia apua. Homma ratkottiin sillä, että mummo muutti meille hoitamaan. 

Vierailija
45/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ehkä äitisi haluaa hoitaa lastasi omilla ehdoillaan, ei sinun. Jos olet noin epävarma ja oletat äitisi hoitavan lastasi paljon, et tietenkään lasta tee.

Siskoni asuu 600km päässä meistä muista, neljä lasta ja yksin hoitaa. Välillä auttaa lähellä asuva täti, mutta ei kovin montaa kertaa vuodessa, eikä pitkiä aikoja. Nuorin lapsista vuoden ikäinen.

Lapset käyvät meillä vain syyslomalla ja kesälomalla.

Vierailija
46/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemasi ja heidän vanhempansa ja siitä ihmiskunnan alkuhämäriin ovat kaikki kasvattaneet lapsensa ihan omin nokkinensa.

Onko ihmiskunta tosiaan niin taantunut muutamassa vuosikymmenessä, että nyt ei lapsia pystytä kasvattamaan aikuisiksi ilman tukiverkkoja?

On olemassa lapsilisät, kotihoidontuet, en edes tiedä mistä kaikkialta sitä ilmaista rahaa jaetaan, neuvoloita, päiväkoteja, kouluja, ilmaista, ilmaista ja vielä kerran ilmaista.

Mitään näistä ei ole ollut olemassa kuin muutamia vuosikymmeniä ja nyt kuin salamana kirkkaalta taivaalta, äidit tarvitsevat erikoistukiverkkoja, omia vanhempiaan hoitelemaan lapsiaan, että pääsevät viettämään parisuhdeaikaa (ryyppäämään ja nussimaan).

On aikoihin eletty.

No nyt olet kyllä aivan väärässä. Vielä 50 vuotta sitten koko suku saattoi asua samassa talossa tai ainakin jommankumman vanhemmat asuivat ihan viereisessä torpassa. Ikinä ei ole vanhemmat olleet niin yksin kuin nyt.

Kuinka nuoret äidit silloin pystyivät vielä lapsiensa ohessa hoitelemaan iäkkäitä omia ja miehen vanhempia siellä yhteistalouksissa, kun nykyään eivät kykene hoitamaan omaa jälkikasvuaan ilman TUKIVERKKOJA?

Silloin ei käyneet äidit töissä....

Olettaisin että entisessä agraariyhteiskunnassa naiset kyllä tekivät omat työnsä, karjanhoidon, kodinhoidon, heinätyöt ja muut työt, hoiteli mahdollisesti samassa taloudessa asuvia omia tai puolisonsa vanhempia ja hoiteli omat lapsensa sen lisäksi.

Nyt äidit voivat jäädä kotiin hoitamaan vauvoja, lykätä päivähoitoon työn ajaksi ja sen jälkeen alkaakin jo ilmainen koulu jota lapset käyvät siitä eteenpäin, unohtamatta ilmaista ruokaa jonka hoito/koulupaikoissa saa.

On kummallista, että mitä helpommaksi ja vaivattommaksi lastehoito ja koko elämä on tullut, sitä enemmän äidit vaativat lisää vapaa-aikaa, tukiverkostoja ym. ym. ym.

Mitä ihmettä muutamassa vuosikymmenessä on tapahtunut, etteivät äidit pysty hoitamaan omia lapsiaan ilman TUKIVERKKOJA.

Koska ennen esim sen sairaan lapsen kykeni hoitamaan sen kotona tapahtuvan työn ohessa.

Ja ihan leikki-ikäisen sai jättää yksin tai vastuuseen pienemmistä. Itsekin hoisin vauvaa viisivuotiaana. Nykyään MLL suosittaa että vasta 13-vuotias saisi olla yksin päivisin esim koulujen loma-aikoina.

Entisentapaisella vanhemmuudella lapset lähtee huostaan nykyään.

Mutta mulla pointtina oli se, kuinka ennen äidit selvisivät työtaakasta joka oli nykypäivään verrattuna varmastikin kymmenkertainen.

Siellä agraariyhteiskunnassa ei ollut valmisruokia, vaan ne potut ja vilja piti sinne peltoon laitella, sadot korjata. Ei ollut pyykkinoneita, vaan avannossa pestiin pyykit tai saunanpadassa.

Ei kertakäyttövaippoja. Lehmät lypsettiin käsin ja jaskat lapioitiin navetasta mäelle käsipelillä.

Kaiken sen valtavan työmäärän ohessa kasvatettiin oma jälkikasvu aikuisiksi ja hoidettiin myös sairastuneet lapset.

Nykyään voi työstä jäädä pois täydellä palkalla hoitamaan sairastuneita lapsiaan, fyffeä riittää osatamaan kertakäyttövaippoja ja valmisruokia.

ELämä on ehkä jo liian helppoa ja on aikaa vingahdella ettei voi tehdä lapsia kun ei ole TUKIVERKKOJA.

Ennen lapsista huolehdittiin ehkä noin 1/1000 siitä mitä nykyään.

Työ ja paine oli helpompaa.

Jos tuo on totta, niin kuinka ne vähänhuolehditut lapset pystyivät rakentamaan pohjoismaisen hyvinvointivaltion? Eikö se kaikki välinpitämättömyys tehnyt niistä kriminaaleja, masentuneita allergikkoja, joiden elämäntehtävänä olisi ollut vain roskaruoan syöminen ja ikuiset laihdutuskuurit ja kykenemättömyys huolehtia omista lapsistaan ilman TUKIVERKKOJA.

Ei,  ja sitten alkaa miettimään mikä tässä yhteiskunnassa on viime vuosikymmeninä mennyt pieleen, kun nykypäivän äidit eivät enää kykene hoitamaan omia lapsiaan, ehkä yhteiskunnan antamien sääntöjen, paragrafien, lakien ja asetusten mukaisella tavalla, ilman TUKiVERKKOJA :-)

No hehän ovat luoneet tämän yhteiskunnan säännöt ja valvonnan. Ja ovat yksityiselämässä kylmiä ja itsekeskeisiä.

Ja itsehän he ovat vain hyötyneet, nyt muut eivät saisi saada mitään.

Vierailija
47/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidat itse lapsesi tietenkin. Ei ole isovanhempien vastuulla hoitaa lastensa lapsia.

Eikä lasten ja lastenlasten tarvitse hoitaa tuollaista itsekästä mummelia, kun ikää tulee niin, ettei yksin pärjää. ;)

Hmm.. Tämä on aika outo kortti, joka vedetään aina esiin. Vanhempani ovat kyllä minut kasvattaneet aikanaan, joten minä kyllä voin heitä hyvinkin auttaa kun aika koittaa. Mutta lapseni hoidan itse. Auttavat, kun tarvitsen, mutta ensisijaisesti en käytä heitä apuna. Heillä on oma elämänsä ja omat ovat kasvattaneet jo pois. Sitä paitsi kyllä esim. Omat isovanhempani ovat itse itsensä hoitoon saaneet. Maksavat ihan ulkopuoliselle avulle.

Vierailija
48/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, vitut siitä että omat vanhempasi olivat 18 vuotta vastuussa sinun elämästäsi.

Vaihtelivat pas kavaippojasi, istuttivat potalla, huolehtivat koulunkäynnistäsi, rahoittivat opintojasi.

Kuuntelivat teiniangstejasi ja haistav ittu, ei kiinnosta kommenttejasi vuosikausia.

Elleivät sinun vanhempasi suostu hoitamaan vielä sinunkin lapsiasi ja ala vanhana, omat lapsensa kasvattaneina samaan rumbaan uudelleen, sinä kostat sen kaiken saamasi hyvyyden heittämällä vanhempasi oman onnensa nojaan kun he vuorostaan tarvitsisivat edes hieman apua.

Aikamoinen kus ipää, suoraansanoen.

Vierailija
49/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulkaas, minä muutin ulkomaille mieheni työn perässä, kun lapsemme oli vielä vauva. Ei ollut tukiverkkoja eikä edes ystäviä. Sama toistui jokaisen lapsemme kohdalla, vaihdoimme vain maata. Itse lapseni saatoin maailmaan, itse heidät hoidin. Kuinka avuttomia nykymammat oikein ovat?

Perheemme hitsautui vahvasti yhteen eikä avioliittomme ole missään vaiheessa ollut vaakalaudalla.

Vierailija
50/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näin niin ei ole isovanhempienkaan asia patistella lasten tekoon. Pitäköön vaan tunkkinsa ja kuolkoon yksin sinne fuc.kin epsanjaansa.

Vierailija
51/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, vitut siitä että omat vanhempasi olivat 18 vuotta vastuussa sinun elämästäsi.

Vaihtelivat pas kavaippojasi, istuttivat potalla, huolehtivat koulunkäynnistäsi, rahoittivat opintojasi.

Kuuntelivat teiniangstejasi ja haistav ittu, ei kiinnosta kommenttejasi vuosikausia.

Elleivät sinun vanhempasi suostu hoitamaan vielä sinunkin lapsiasi ja ala vanhana, omat lapsensa kasvattaneina samaan rumbaan uudelleen, sinä kostat sen kaiken saamasi hyvyyden heittämällä vanhempasi oman onnensa nojaan kun he vuorostaan tarvitsisivat edes hieman apua.

Aikamoinen kus ipää, suoraansanoen.

Mitä sinä siellä vaahtoat. Ei ne vanhemmat itse pelkästään ole omia lapsiaan hoitaneet. Vaan käyttäneet apuinaan omia vanhempiaan. Miksi hitossa seuraava sukupolvi ei saisi tehdä samaa? Itsekäs on juuri nuo vanhemmat jotka kyllä itse on käyttäneet apua, mutta eivät tahdo sitä antaa omille lapsilleen.

Vierailija
52/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tehdään omien resurssien mukaan. Ei saa laskea isovanhempia tukijoukkoihin. ( voivat myös sairastua , tai olla vielä muuten kiireisiä).

Vierailija
53/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin patistetaan, mutta perintöä ei haluta jättää ja toivotaan epäonnistumista työuralla. En tee lapsia ollenkaan.

Vierailija
54/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näin niin ei ole isovanhempienkaan asia patistella lasten tekoon. Pitäköön vaan tunkkinsa ja kuolkoon yksin sinne fuc.kin epsanjaansa.

Nih, ellen minä saa mitä minä haluan, niin saavat kärsiä seurauksista.

KIusallanikaan en tee lasta vaikka mieli tekisikin.

Saavatpahan sitten kärsiä kylmäkiskoisuutensa seurauksista ilman lastenlapsia.

Mutta minä en välitä heidän haluistaan, vaan teen niinkuin itse haluan, eikun niinkuin ne haluavat, äh.

Teenkö minä sen kersan vai en?

Vierailija
55/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aikoihin eletty.

Olen syntynyt 60-luvun lopulla. Minä, veljeni ja moni koulukaverini pääsi/joutui mummolaan koko kesälomaksi eikä sitä kukaan pitänyt kummallisena. Omassa mummolassa asui myös eno perheineen, joten siinä se kesä meni tiskatessa, kitkiessä ja vahtiessa pieniä serkkujani - näin siis minun kohdalla jo 6-vuotiaana. Siihen aikaan ei töistä saanut olla pois lapsen sairauden vuoksi, mutta eipä nytkään siitä syystä poissaoloja katsota töissä hyvällä. Lapsen joutuessa leikkaukseen poissaolosta voi tulla perin viikon mittainen, joten siinä niitä tukiverkkoja tarvitaan.

Ennen lapset jätettiin oman onnensa nojaan ja jos nykyään joku tekee kuten 70-luvulla tehtiin, niin siitä seuraa lastensuojeluilmoitus. Sinäkin voisit kerrata, miten ennen lapsia kuoli tapaturmissa ja verrata sitä nykytilastoihin. Ennen se vanhempien parisuhdeaika tarkoitti sitä, että lapset jätettiin yksin kotiin. Kuinka moni jättää nykyisin 6- ja 7-vuotiaat lapset kahdeksi päiväksi ja yhdeksi yöksi kotiin ilman mitään valvontaa?

Vierailija
56/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole isovanhempien tai muidenkaan homma hoitaa teidän lasta. Harvakseltaan voi vähän jeesata.

Ei se tukiverkko tarkoitakaan säännöllistä lastenhoitoa, vaan juurikin hätätapauksissa auttamista.

Ehkä se ennen ollut niin itsestäänselvää, ettei sille ollut edes nimeä.

Niin ennenvanhaan tämän tukiverkon nimi oli perhe ja se toimi molempiin suuntiin. Sukupolvet asui kaikki saman katon alla ja vanhukset hoidettiin sitten kotona eikä heitä tuupattu laitoksiin. Oletteko itse valmiita hoitamaan myöhemmin vanhempianne samalla sitoumuksella kun odotatte heidän hoitavan nyt lapsiamme? Tavallaan ymmärrän miksi nykyisovanhemmat osallistuu vaan sen saman panostuksen edestä kuin olettavat sitten itse saavansa panostusta vanhalla iällään. Näkeehän sen mitä on luvassa jo siitä, miten ahkerasti tällä hetkellä panostetaan vanhusten hoitoon tai edes vanhainkodeissa vierailuun. Aika harvassa on ne jotka käy edes viikottain.

Vierailija
57/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole isovanhempien tai muidenkaan homma hoitaa teidän lasta. Harvakseltaan voi vähän jeesata.

Ei se tukiverkko tarkoitakaan säännöllistä lastenhoitoa, vaan juurikin hätätapauksissa auttamista.

Niin ennenvanhaan tämän tukiverkon nimi oli perhe ja se toimi molempiin suuntiin. Sukupolvet asui kaikki saman katon alla ja vanhukset hoidettiin sitten kotona eikä heitä tuupattu laitoksiin. Oletteko itse valmiita hoitamaan myöhemmin vanhempianne samalla sitoumuksella kun odotatte heidän hoitavan nyt lapsiamme? Tavallaan ymmärrän miksi nykyisovanhemmat osallistuu vaan sen saman panostuksen edestä kuin olettavat sitten itse saavansa panostusta vanhalla iällään. Näkeehän sen mitä on luvassa jo siitä, miten ahkerasti tällä hetkellä panostetaan vanhusten hoitoon tai edes vanhainkodeissa vierailuun. Aika harvassa on ne jotka käy edes viikottain.

Älä puhu potaskaa. Hätätilanteissa auttaminen tarkoittaa perheessä sitä, että silloin autetaan. Jos vaikka käy tapaturmaa, vakavaa sairautta, joku kuolee, silloin tullaan avuksi. Näitä tapauksia ei ole päivittäin kuten lastenhoito tai vanhustenhoito, joihin kumpaankin on yhteiskunta tarjonnut ratkaisut. Olet aika kujalla, jos liität isovanhemman avun hätätapauksessa vaativan sitä, että samalle isovanhemmalle pidetään vuosikymmenet hoivaa kotioloissa ilman mahdollisuutta esim. hankkia omaa toimeentuloa. 

Vierailija
58/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi.

Ehkä on vain sitten todettava, että ihmiskunta on degeneroitunut muutamassa vuosikymmenessä asteelle, etteivät ihmiset enää kykene huolehtimaan edes omista lapsistaan.

Onhan tuo ollut nähtävissä jo pitkään molempien sukupuolien kohdalla.

Tuskin tällä nykyisellä kokoonpanolla oltaisiin selvitty toisesta maail mansodasta, tuskin edes oltaisiin saatu ruokaa pöytään, kun äijät ei ehdi pelaamiseltaa pellolle, eivätkä naiset voi mennä navettaan ilman TURVAVEKKOJA, kun kuka ne lapset hoitaisi sillä aikaa.

Las ua pukkaa ja so ssun äm mät tulisivat sanomaan, etti lasta saa jättää yksin hetkeksikään ennenkuin se on täysi-ikäinen.

Vierailija
59/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummo oli kotirouvana eli hoiti lapset ja talouden, ompeli vaatteet etc. Tarkemmin kun kyselin, niin selvisi että yksi naapuri kävi auttamassa pyykinpesussa, lapset olivat päivittäin puistotädillä jne. 2 vanhinta lasta asui pari vuotta mummolassaan toisella puolella Suomea, kun äiti kävi töissä. Eli kyllä silloin oli apua tarjolla.

Toinen mummo kävi töissä. Heillä oli kotiapulainen. Usein kesäisin vielä joku sukulaistyttö lastenvahtina. Kun jotakin suurempaa oli tekeillä joku mummon lapsettomista siskoista (oli useampi) tuli auttamaan.

Vierailija
60/111 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan vanhainkoteihin kylläkin pantiin paljon aikaisemmin ja paljon hyväkuntoisempia kuin nykyään.