Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anteeksi kauheasti, mutta en millään ymmärrä saamelaisten erioikeuksia

Vierailija
02.10.2019 |

Vaikuttaa hyvin ra sist isel ta toiminnalta. On saamelaiskäräjät ja "Saamenmaa". Kun omissa uutisissaan näytetään säätiedot, "Saamenmaa" ulottuu puoleenväliin Ruotsia ja Suomea ja Norjaa. Mikä hiton Saamenmaa!! Huhhuh.
Eihän saamelaisista edes useimmat enää edes ole saamelaisia, näkee ihan piirteistä. Ihme touhua. Miksei muillekin heimoille jaeta etuoikeuksia tehdä mitä huvittaa, esim karjalaisille tai pohjalaisille?

Kommentit (332)

Vierailija
181/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhäisillan Oddasat on kyllä parasta viihdettä ikinä. Siellä nämä saamelaiset uutisoi toisistaan ihan järjettömiä juttuja. Kattokaapa joskus muutamana iltana peräkkäin. Siellä on joskus oikein jatkokertomuksia jostain poronpuremasta. Ja entäs nämä vaalein valitut mammat saamelaisasuissaan...omg

Niin sinua ei kiinnosta heidän kulttuurinsa ja elämäntapansa. Yhtä koomiselta monesta saamelaisesta tuntuu kaupunkilaisten kiire kouhkaaminen ja itsensä tärkeäksi tekeminen.

Todennäköisesti Grönlannin uutisten hyljeasiat eivät myöskään sinua kiinnosta, mutta täytyykö toisen kulttuurille sitten naureskella... eli kaikki mikä ei ole sinun kulttuuriasi ovat ”järjettömiä juttuja” ja niille saa naureskella.

Olen minäkin melko kyllästynyt näihin hirvenmetsästys kertomuksiin täällä kotisudullani mutta en naureskele metsämiehille -ja naisille.

Kerro enemmän omasta elämäntavastasi ja pukeutumisestaan, jospa voisimme ihan porukalla naureskella sinullekin.

Ei mulla ole omia uutisia valtakunnan, verovaroin ylläpidetyn Ylen kanavalla.

Jos olisi, niin voisin kertoakin, vaikka mitä jännää.

Minua kiinnostaa monien eri kulttuurien elintavat, mutta minua myös v...ttaa se, että koko ajan ollaan vaatimassa jotain erityisoikeuksia edellisten perään. Koettakaa nyt jumalvita joskus tyyytä siihen, mitä olette jo saaneet. Tai aloittakaa sota, että saatte sen ihan ikioman saamelaisvaltionne.

Mitä erityisoikeuksia nyt ollaan vaatimassa? Tarkennatko? Koko ketjun aikana on vain vastustettu jotain erityisoikeuksia ja olen jo 3 kertaa kysynyt mitä ne on ja kukaan ei vastaa!

Tästä oli joku aika sitten tapaus jossa oikeudessa katsottiin että saamelaiset saavat kotivesistöillään (huom. Tenolla!) kalastaa ilman kalastuslupaa koska perinteinen elinkeino. En hyväksy missään nimessä, ellen minä Suomenselän uudisraivaajasukua oleva saa samalla oikeudella alkaa ampumaan hirviä välittämättä luvista (pitkä historia täälläpäin ja todellakin kaadettu nälkään) ja keittämään pontikkaa. -eri

Totta kai joenrannalla asuvalla tulee olla väljemmät oikeudet kuin ihmisellä joka tulee kerran kaksi vuodessa ryyppäämään ja kalastamaan Lappiin. Itsekin asustelen maalla ja järvenrannalla ja minusta on ihan oikeutettua, että metsästysseurat koostuvat paikallisista ja liha jää tänne alueelle syötäväksi.

Eli luvista ja laeista viis, hienoa! Pannaanpa pannu tiputtamaan ja sarvipää saunan taakse juhannuksena.

Vierailija
182/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän monen suomalaisen elinehto vielä tänäkin päivänä voisi olla tuo hirvenkaato, mutta me olemme päivittäneet kulttuuriamme nykyaikaan sopivammaksi ja luopuneet monista tavoista jotka eivät ole enää nykypäivää. Mikä estää sitten saamelaisia nykyaikaistumasta?

Se, että he haluavat kynsin ja hampain pitää kiinni tappiota tekevistä perinteistään ei ole syy vaatia valtiolta tukia ja erityisoikeuksia. Heidän ei ole mikään pakko yrittää sinnitellä porojen kasvatuksessa tai kalastuksessa, jos ne eivät enää nykyään ole kannattavia elinkeinoja. Pärjääminen vaatii sopeutumista ja tällä hetkellä saamelaiset ovat vain suomalaisten armosta vielä pystyneet jatkamaan elinkeinoaan.

Esimerkiksi suomalaiseen kulttuuriin voisi hyvin luokitella maaseutuelämisen, viljelyn ja metsästämisen, mutta monen on täytynyt luopua mieluisista elämäntavoistaan ja muuttaa kaupunkeihin. Siellä he ovat kouluttautuneet esim sähköasentajiksi, hitsaajiksi, tehdastyöläisiksi tai koneinsinööreiksi. He saattavat haaveilla vapaasta elämästä metsästäen, retkeillen tai kalastaen, mutta joutuvat tyytymään siihen mikä on kannattavaa ja järkevää. Milloin saamelaiset aikuistuvat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhäisillan Oddasat on kyllä parasta viihdettä ikinä. Siellä nämä saamelaiset uutisoi toisistaan ihan järjettömiä juttuja. Kattokaapa joskus muutamana iltana peräkkäin. Siellä on joskus oikein jatkokertomuksia jostain poronpuremasta. Ja entäs nämä vaalein valitut mammat saamelaisasuissaan...omg

Niin sinua ei kiinnosta heidän kulttuurinsa ja elämäntapansa. Yhtä koomiselta monesta saamelaisesta tuntuu kaupunkilaisten kiire kouhkaaminen ja itsensä tärkeäksi tekeminen.

Todennäköisesti Grönlannin uutisten hyljeasiat eivät myöskään sinua kiinnosta, mutta täytyykö toisen kulttuurille sitten naureskella... eli kaikki mikä ei ole sinun kulttuuriasi ovat ”järjettömiä juttuja” ja niille saa naureskella.

Olen minäkin melko kyllästynyt näihin hirvenmetsästys kertomuksiin täällä kotisudullani mutta en naureskele metsämiehille -ja naisille.

Kerro enemmän omasta elämäntavastasi ja pukeutumisestaan, jospa voisimme ihan porukalla naureskella sinullekin.

Minua kiinnostaa monien eri kulttuurien elintavat, mutta minua myös v...ttaa se, että koko ajan ollaan vaatimassa jotain erityisoikeuksia edellisten perään. Koettakaa nyt jumalvita joskus tyyytä siihen, mitä olette jo saaneet. Tai aloittakaa sota, että saatte sen ihan ikioman saamelaisvaltionne.

Mitä erityisoikeuksia nyt ollaan vaatimassa? Tarkennatko? Koko ketjun aikana on vain vastustettu jotain erityisoikeuksia ja olen jo 3 kertaa kysynyt mitä ne on ja kukaan ei vastaa!

Tästä oli joku aika sitten tapaus jossa oikeudessa katsottiin että saamelaiset saavat kotivesistöillään (huom. Tenolla!) kalastaa ilman kalastuslupaa koska perinteinen elinkeino. En hyväksy missään nimessä, ellen minä Suomenselän uudisraivaajasukua oleva saa samalla oikeudella alkaa ampumaan hirviä välittämättä luvista (pitkä historia täälläpäin ja todellakin kaadettu nälkään) ja keittämään pontikkaa. -eri

Eli hirvenkaato on sinun kulttuurissa vielä tänäpäivänä elinehto ja ilmeisesti elinkeino myös. Kulttuurisi ja kansasi toimeentulo on riippuvainen tästä hirvenkaadosta.

Aika harvinaista, en ole moisesta Suomessa kuullut, koska peltoviljely on historiassa ollut täällä etelämpänä ollut pääelinkeino historiassa.

Kyllä, kesähirvi on ollut vielä 70-luvulla yleisin liha alueen ruokapöydissä. Sitä ei viljamaan asukkaat osaa kuvitellakaan miten köyhästi täällä korvessa on eletty. Väestötiheys on toki ollut pieni ja riistaeläinkanta suhteessa suuri.

Ei se mitenkään köyhää ole jos on kokonainen hirvi syötävänä. Siitähän tulee monta sataa kiloa lihaa ja sisäelimiä. Parempaa ruokaa se on kuin vilja.

Vierailija
184/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli hirvenkaato on sinun kulttuurissa vielä tänäpäivänä elinehto ja ilmeisesti elinkeino myös. Kulttuurisi ja kansasi toimeentulo on riippuvainen tästä hirvenkaadosta.

Aika harvinaista, en ole moisesta Suomessa kuullut, koska peltoviljely on historiassa ollut täällä etelämpänä ollut pääelinkeino historiassa.

Kyllä, kesähirvi on ollut vielä 70-luvulla yleisin liha alueen ruokapöydissä. Sitä ei viljamaan asukkaat osaa kuvitellakaan miten köyhästi täällä korvessa on eletty. Väestötiheys on toki ollut pieni ja riistaeläinkanta suhteessa suuri.

Osaan kuvitella ja tiedän, koska asun korvessa 28 km kirkonkylässä ja lähimmästä kaupasta. Mutta sitä en osaa kuvitella, että tuosta kesähirvestä olisi toimeentulosi, elantosi jne kiinni. Täällä korvessa ainakin kesällä elettiin kalalla, jos ei ollut talvesta lihaa jäänyt. Kesähirvi otettiin senkin takia, kun ei ollut pakastimia eli ei voinut talven yli hirveästi säilöä. Kai sulla nyt sentään pakastin on, kun poromiehetkin on jo saaneet semmoisen hommattua.

Vierailija
185/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai joenrannalla asuvalla tulee olla väljemmät oikeudet kuin ihmisellä joka tulee kerran kaksi vuodessa ryyppäämään ja kalastamaan Lappiin. Itsekin asustelen maalla ja järvenrannalla ja minusta on ihan oikeutettua, että metsästysseurat koostuvat paikallisista ja liha jää tänne alueelle syötäväksi.

samalla logiikalla jos jossain sijaitsee hyvin tuottava tehdas tai yritys,niin rahat jää siihen paikkaan ainoastaan.

Vierailija
186/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika omituiseksi ja surulliseksikin tämä ketju mennyt :(

Vierailija
187/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oletko tietoinen siitä, miten Suomen valtio on kohdellut saamelaisia aiemmin?

Miten sen näkee piirteistä, ettei ole saamelainen?

Oletko itse syyllinen isovanhempiesi tekoihin?

Vierailija
188/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamenmaa on Saamenmaa ja on ollut jo aikojen alusta halusi aloittaja tai ei. Siellä on asunut ihmisiä kauan ennen Suomen nykyisiä rajoja ja saamelainen väestö on ikivanhaa. Mietipä itse sitä. Se, että jonkun valtion rajat ovat sellaiset mm. aikojen kuluessa tapahtuneiden sotien seurauksena ei tarkoita sitä että siellä eläisi vain yhden kansan jäseniä.  Sinä et ole yhtään sen parempi koska olet suomenkielinen suomalainen.

Anteeksi, mutta mä en vaan jaksa näitä juntteja ja p**suja. Onneksi ei tarvitse enää kuunnella kansojen syvien rivien "ajatuksia" kun miehen sukulaiset ovat taaksejäänyttä elämää. Ihanaa.

Vierailija
189/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän monen suomalaisen elinehto vielä tänäkin päivänä voisi olla tuo hirvenkaato, mutta me olemme päivittäneet kulttuuriamme nykyaikaan sopivammaksi ja luopuneet monista tavoista jotka eivät ole enää nykypäivää. Mikä estää sitten saamelaisia nykyaikaistumasta?

Se, että he haluavat kynsin ja hampain pitää kiinni tappiota tekevistä perinteistään ei ole syy vaatia valtiolta tukia ja erityisoikeuksia. Heidän ei ole mikään pakko yrittää sinnitellä porojen kasvatuksessa tai kalastuksessa, jos ne eivät enää nykyään ole kannattavia elinkeinoja. Pärjääminen vaatii sopeutumista ja tällä hetkellä saamelaiset ovat vain suomalaisten armosta vielä pystyneet jatkamaan elinkeinoaan.

Esimerkiksi suomalaiseen kulttuuriin voisi hyvin luokitella maaseutuelämisen, viljelyn ja metsästämisen, mutta monen on täytynyt luopua mieluisista elämäntavoistaan ja muuttaa kaupunkeihin. Siellä he ovat kouluttautuneet esim sähköasentajiksi, hitsaajiksi, tehdastyöläisiksi tai koneinsinööreiksi. He saattavat haaveilla vapaasta elämästä metsästäen, retkeillen tai kalastaen, mutta joutuvat tyytymään siihen mikä on kannattavaa ja järkevää. Milloin saamelaiset aikuistuvat?

Kyllä saamelaiset ovat nykyaikaistuneetkin. Kodassako luulet heidän elävän? Paljon on saamelaisia etelän kaupungeissakin.

Jos he haluavat elää elinkeinolla, johon on tuhatvuotisen perinteet niin pitääkö sitä elämäntapaa valtion yrittää tappaa. Olisivat varmaan hoitaneet porojansa aivan hissukseen, jos maaomistusoikeudet olisivat olet selviä jo 100 vuotta sitten. Petovahingot maksetaan siksi, että valtio rajoitti ja kielsi petojen metsästystä ja porovahingot sen vuoksi, että rakennettiin asukkailta lupaa kysymättä teitä porojen ikiaikaisiin reiteille. Tottahan ne sieltä hyppii autojen eteen.

Nämä kovasti katkeruutta herättävät tuet ovat kompensaatioita siitä, että valtio on tehnyt vaikka mitä ilman lupaa ikiaikaisesti saamelaisille kuluneilla mailla. Puhumattakaan jokien valjastamisen ja tekojärvet jne. Lapin väkeä on kyllä etelän taholta kuritettu ihan riittävästi.

Nyt täällä porukka haluaa pohjoisesta joko ison viihdekeskuksen tai museon. Käydään ryöstämässä luonto (kosket ja metsät) ja kielletään vanhat elinkeinot. Aivan kuin Afrikassa aikanaan kun valkoiset ryöväsivät timantit. Kaivoksilla ollaan nyt jo yritetty ja onnistuttu raiskaamaan vaikka kuinka paljon Lapin luontoa ja sen rinnalla on kuulkaa poron jäkälän syönti pientä.

Ja en asu enkä ole kotoisin Lapista vaan Pohjanmaalta.

Vierailija
190/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamenmaa on Saamenmaa ja on ollut jo aikojen alusta halusi aloittaja tai ei. Siellä on asunut ihmisiä kauan ennen Suomen nykyisiä rajoja ja saamelainen väestö on ikivanhaa. Mietipä itse sitä. Se, että jonkun valtion rajat ovat sellaiset mm. aikojen kuluessa tapahtuneiden sotien seurauksena ei tarkoita sitä että siellä eläisi vain yhden kansan jäseniä.  Sinä et ole yhtään sen parempi koska olet suomenkielinen suomalainen.

Anteeksi, mutta mä en vaan jaksa näitä juntteja ja p**suja. Onneksi ei tarvitse enää kuunnella kansojen syvien rivien "ajatuksia" kun miehen sukulaiset ovat taaksejäänyttä elämää. Ihanaa.

Kun perustelut loppuvat, sanotaan per..u.

Tasa-arvo on nykyinen arvo. Jos siihen ruvetaan lisäämään etuoikeuksia tai jättämään toisia ulkopuolelle, on se vain sana.

Vain teot ratkaisevat kaikkien suomalaisten kohdalla.

Vierailija
191/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan meillä etuoikeutettuina saamelaisten lisäksi ahvenanmaalaiset.

Vierailija
192/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä oikein kumpuaa tämä kateus pienen kansan ja sen perinteisen elinkeinon tukemisesta? Onko se ihan todella jotenkin sinulta pois?

Vierailija
193/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt mitä ne on ne saamelaisten kovasti kadehdittu etuoikeudet. Se että saa puhua äidinkieltään ja että lapset saavat opetusta sillä kielellä. Oikeus ylläpitää omaa kulttuuria ja elämäntapaa. Samat oikeudet mitä meillä ihan kaikilla on.

Se että paikallinen saa Tenojoesta kalastaa pienemmällä byrokratialla kuin helsinkiläinen on vähintäänkin kohtuullista.

Vierailija
194/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

samalla logiikalla jos jossain sijaitsee hyvin tuottava tehdas tai yritys,niin rahat jää siihen paikkaan ainoastaan.

No niinhän se yhteisövero jääkin.

Vierailija
195/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro enemmän omasta elämäntavastasi ja pukeutumisestaan, jospa voisimme iha1n porukalla naureskella sinullekin.

Eli luvista ja laeista viis, hienoa! Pannaanpa pannu tiputtamaan ja sarvipää saunan taakse juhannuksena.

Miten niin luvista ja laeista viis? Jos laki on niin, että paikalliset joen rannalla asuvat saavat kalastaa ilman samoja lupia kuin Helsingin kalliossa asuva. Paikallisella oma yksi lupa ja turistilla omanlainen lupansa kalastaa. On meinaa pikkasen ympäristöä kuormittavaa muutenkin ajaa sinne Tenolle hakemaan se kala. Lukutaito haloo.

Vierailija
196/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän etuoikeuksia mahdat tarkoittaa? Sitä, että omissa uutisissa voi tarkastella maata muunkin kuin valtiollisen jaon mukaan? On tosiaan hurja etuoikeus.

Erioikeus ja etuoikeus eivät tarkoita samaa. Saamelaisten erioikeudet eivät ole sellaisia, millä olisi mitään merkitystä meille muille suomalaisille, joten niitä on ap:n turha kahdehtia. 

kyllä minua ainakin haittaa että näillä varttisaamelaisilla on porotalouden perusteella oikeus tuhota Suomen luonto ja päälle kupata ininöillään "petokorvauksia". Ja se ei todellakaan rajoitu vain Lappiin.

Mahdatteko tietää, että ne porotkin on kotoisin ihan muualta kuin pohjoismaista, eivät edes kuulu tänne lajiltaan.

Mitähän höpäjät? Poro (Rangifer tarandus tarandus) on puolikesytetty metsäpeura (Rangifer tarandus), sen pohjoismaalaisempaa ei olekaan.

Kun Suomi oli Ruotsin vallan alla, niille suomalaisille jotka muuttivat Lappiin ja alkoivat viljellä maata (tuottaa) annettiin verovapauksia. Nämä maat vietiin saamelaisilta. Valtiot (Suomi, Ruotsi ja Norja) sulkivat ikiaikaiset jutaamisreitit. Lopulta saamelaiset pakotettiin paliskuntajärjestelmän alle, joka lohkoi saamenmaan kuten siirtomaaisännät lohkoivat Afrikan. Reitit katkottiin, talvilaitumien ja kesälaitumien välillä siirtyminen loppui ja saamelaisten oma johtamisjärjestelmä katosi.

Näin alkuun.

Sitä höpäjän, että tuo porolaji mitä varttisaamelaiset täällä nykyään "viljelee", ei ole se alkuperäinen peura jonka Lapissa kuuluisi elää, se on jo aikaa sitten sukupuuttoon kuollut. Tämä nykynen vieraslaji tuotiin tänne kaukaa muualta. 

Otahan asioista selvää. Vaikka enpä sinua syytä, eihän näistä missään puhuta. Hyshys kun saamelaiset.

Pistähän nyt jotakin linkkiä jo tuohon, että poro olisi tuotu muualta. (mistä ja kuinka monta sataa vuotta sitten?) Itse en sellaista tietoa löydä mistään.

Vierailija
197/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oddasat viestini poistettu. Ylen alueuutiset ja Yle sabmi viestit myös. Jännää.

Vierailija
198/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt mitä ne on ne saamelaisten kovasti kadehdittu etuoikeudet. Se että saa puhua äidinkieltään ja että lapset saavat opetusta sillä kielellä. Oikeus ylläpitää omaa kulttuuria ja elämäntapaa. Samat oikeudet mitä meillä ihan kaikilla on.

Se että paikallinen saa Tenojoesta kalastaa pienemmällä byrokratialla kuin helsinkiläinen on vähintäänkin kohtuullista.

Kalastuslupa on lain mukaan maksettava ja se menee kannan hoitoon, istutuksiin jne. Et kai vain luullut että Tenon lohikanta on ihan luonnonvarainen? Loppuisi kalastus sekä  turisteilta että paikallisilta ilman sitä, tai ainakin saaliit.

Vierailija
199/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUETELKAA NYT OIKEASTI NIITÄ ETUOIKEUKSIA.

Tähän mennessä tullut yksi.

Paikallinen saa kalastaa Tenojoella ilman lupaa. En löytänyt lähdettä tälle.

Mitä muita?

Vierailija
200/332 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutisista päätellen heillä on oikeus loukkaantua aina, milloin jollaki valokuvassa väärä hattu tai hirvi juoksee lapin eteläpuolelle.