Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tarvitsen talvella enemmän unta kuin kesällä?

Vierailija
02.10.2019 |

Kesällä riittää 7 tuntia unta. Menen nukkumaan joskus klo 22-23 aikaan ja herään virkeänä itsestään klo 6-7 välillä, usein jo klo 5.

Talvella unta täytyy saada 10 tuntia tai olen ihan vetämättömissä. Klo 20 alkaa jo väsyttää armottomasti, nukkumaan on päästävä klo 21-22 välillä viimeistään ja unta riittäisi klo 8 jopa klo 9 asti aamulla, mutta useimpina aamuina pakko nousta klo 6.30.

Tuntuu, että talvikaudella on jatkuva univaje vaikka kuinka nukkuisi.

Mistä tämä johtuu?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella saa vähemmän valoa, se vaikuttaa tähän.

Vierailija
2/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valon määrä. Hanki kotiin joku todella kirkas lamppu (kirkasvalolamppu?), jota pidät päällä aamuisin, jotta heräät, ja iltaisin, jotta jaksat valvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin siis pirteämpi, jos voisin asua talvet jossain, missä on valoisampaa?

Tuntuu, että vuosi vuodelta talvi väsyttää enemmän. Yritän olla aktiivinen, liikkua ulkona, syödä terveellisesti. Silti väsyttää koko ajan ja tekee vaan mieli suklaata.

Mikä tähän auttaisi? Kokeilin joskus kirkasvalolamppua, mutta sen valo oli kamalaa. Ei se mitenkään vastannut auringonvaloa, sain siitä migreenin.

Vierailija
4/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kesästä SAA energiaa.

Vierailija
5/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen sen johtuvan suomalaisuudesta. Me suomalaiset olemme jo monien sukupolvien ajan nukkuneet ja nuokkuneet talvet, koska nälkä tuli muuten nopeammin ja talvella suomessa ei riistakaan riittänyt loputtomiin ja viljaa nyt ei koko talveksi aina saatu kunnolla. Tekeminen oli turhaa ajanhukkaa, jos se ei liittynyt metsästykseen tai talon lämpimänä pitämiseen. Nyt jatkuvalle levolle ja energiansäästölle ei enää ole tarvetta, mutta monen sukupolven tavat ovat jättäneet meihin jälkensä kaamosväsymyksenä.

Vierailija
6/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pohjoisen ihmisillä saisi olla kyky nukkua talvi-unet. Ei se oo normaalia elää lumen ja jään seassa.

Vierailija
7/7 |
02.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valon määrä vaikuttaa.

Ite oon just päinvastanen. Kesällä tarvin enemmän unta kuin talvella.