Meillä on kolme lasta ikähaarukalla 14-18v. Minä olen 39v, mies 43v. Hankkisitko enää iltatähteä?
Pitkään puhuttiin neljästä lapsesta, mutta neljäs jäi, kun menin töihin kolmen lapsen pitkän kotiäitiysputken jälkeen.
Onko nyt jo myöhäistä?
Kommentit (151)
En lähtisi ottamaan riskiä siitä että kun teillä on jo ikää niin saatte jonkun erityislapsen. Siinä menee sitten omakin mielenterveys sekä suhteet vanhempiin lapsiin pilalle. Jos teillä on jo kolme aivan mainiota lasta, niin miksi lähtisitte pelaamaan venäläistä rulettia?
Etenkin tuolle vielä jokusen vuoden kotona asuvalle 14-vuotiaalle olisi tosi kurjaa käytännössä menettää vanhemmat tuossa iässä. Itse olin 10 kun "sain" pikkuveljen, jolla ei edes ole diagnoosia mutta on silti sen verran vaikea, että äidiltä on alkanut riittää jotain aikaa ja kiinnostusta minua kohtaan vasta nyt kun veli on alkaa olla aikuinen. Kotoa muutin heti kun tulin täysi-ikäiseksi, kun en jaksanut kuunnella veljen jatkuvaa elämöintiä ja riidan haastamista. Sitä en tiedä, milloin hän mahtaa olla valmis lentämään pesästä, ei varmaan ihan lähiaikoina kun elämänhallinta on mitä on.
Jokainen lapsi on paitsi lahja ja mahdollisuus, myös riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on paljon 40-v äitejä. Kaikki tuntemani ovat onnellisia valinnastaan. Tsemppiä ja onnea, että vielä tärppää. Lapsettomuus on raskaampaa kuin lapsen saanti.
Lapsettomuus, kun on jo pukannut kolme lasta maailmaan?
39 vuotias on ikivanha lisääntymismielessä. Ei todellakaan itsestäänselvyys että onnistuu. Lapsi voi olla myös sairas.
Moni hankkii tuonikäisenä ensimmäisen lapsensa.
Meidän kuopus syntyi, kun isommat olivat 9 ja 14 v. Minä ja mieheni olimme yli 40-vuotiaita. Kuopus on nyt eskarilainen, ja ainakin toistaiseksi hyvin läheinen isompien kanssa. Minä olen todellakin nauttinut täysillä kuopuksesta, ja jaksanut myös vauvavaiheen ja huonosti nukutut yöt paljon paremmin kuin aikaisempien lasten kanssa. Tältä pohjalta siis suosittelen.
Sen sijaan raskasta oli, että meille kuopus ei todellakaan tullut nopeasti, kun laitettiin "tilaukseen" - pari vuotta meni ja muutaman keskenmenon kärsin. Oli henkisesti raskasta ja meinattiin laittaa peli poikki, mutta onneksi sitten jaksettiin yrittää ja saatiin lopulta tuo maailman ihanin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HELLANLETTAS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse iltatähti enkä suosittele kyllä kenellekään. Tiedän muitakin perheen iltatähtiä ja kaikilla sama kokemus, ulkopuolelle jääminen muusta sisarussarjasta. Minäkin olen jo siis ihan aikuinen, kohta kolmekymppinen ja sisarukseni ovat jo hieman yli nelikymppisiä. Olen täysin ulkopuolinen. Kolme siskoani viettävät siskojen yhteistä aikaa säännöllisesti, minua ei kutsuta mukaan. Matkustavat kerran vuodessa yhteiselle pitkälle viikonlopulle jonnekin Eurooppaan eikä minua ole koskaan kutsuttu mukaan. Muuttivat aikanaan kotoa kun olin pieni joten en varsinaisesti kasvanut yhdessä heidän kanssaan joten eivät ehkä hoksaa miten paljon satuttaa kun yhtä siskoa ei koskaan kutsuta mihinkään. Ymmärsin kun olin alaikäinen enkä voinut lähteä ravintolaan tai ulkomaille mutta olen jo kohta 30-vuotias eivätkä vieläkään pyydä mukaan.
Ne on sulle KATEELLISIA..äidin pikku höpönassu
Ootko jo saanu ennakkoperintöä..ja muutenkin joka joulu uuden puhelimen?
Minulla 14v nuorempi pikkuveli ja ollaan todella läheisiä.
Onnittelut veljen syntymän johdosta!
Hoidatko vauvaa kun äitinne on "kaupungilla"
Ollaan molemmat aikuisia.😆
En todellakaan. Ikävää olisi sille lapsellekin, kun kaikki sisarukset paljon vanhempia. Tiedän kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kyllä kyllä! Minusta vauva- ja pikkulapsiaika on parasta ihmisen elämässä♥️♥️♥️
Ällöttää tälläiset ihmiset. Ihan kuin se lapsi olisi joidenkin narsististen tarpeiden tyydytystä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin siitä iltatähdestä tulee koko perheen lemmikki.
Ei tule. Sisarustensa mielestä se on yleensä määräinen kiviriippa, jonka takia kaikkien elintaso tippuu ja ikinä ei voida tehdä mitään kivaa.
Lisäksi teinit häpeäis silmät päästään.
Höpsis mitään häpeävät. Meille tuli iltatähti kolmen tenitytön lisäksi. Kaikki esittelivät vauvaa ylpeinä kavereilleen ja tulevat vaunulenkillekin mukaan 😊 Kuopus on todellakin kaikkien lemmikki, hänellä on tavallaan kolme varaäitiä. Itse nautin vauvasta ihan eri tavalla kuin silloin kun oli kolme pientä kotona. Ja taloudellinenkin tilanne ihan eri, työpaikka odottamassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kyllä kyllä! Minusta vauva- ja pikkulapsiaika on parasta ihmisen elämässä♥️♥️♥️
Ällöttää tälläiset ihmiset. Ihan kuin se lapsi olisi joidenkin narsististen tarpeiden tyydytystä varten.
Lapsen kuuluu olla taakka, joka aiheuttaa kauhean rumban, niin että vanhemmat ovat lopen uupuneita viimeistään 40 vuotiaina. Kaikki vain odottavat milloin ne lapset kasvavat ja niistä pääsee eroon. Lapsista ei saa mitään iloa ja energiaa vaan ne uuvuttavat. Jne, jne
Miksen minä koe noin vaan olen saanut valtavasti iloa ja onnea niistä koliikkivauvoistakin. Nautin lapsistani valtavasti, vaikka olen myös työelämässä. Vanhin 18 ja nuorin 3-v ja itsellä ikää 43. Tämä palsta on sairas ja palstalaisten mieli myrkkyä. Jos ap:lla on sydän täynnä rakkautta, niin anna palaa!
Onko tää taas sellanen lyhyen matematiikan yo-kysymys?
Tee vaan. Pääsee joku muu halukas töihin.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan hankkisi.
Veit sanat suustani. En todellakaan hankkisi. Olen tyytyväinen, kun olen omani saanut jo teini-ikäisiksi. Ihan hullua olisi aloittaa yövalvomiset ja vaipparalli taas alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule. Sisarustensa mielestä se on yleensä määräinen kiviriippa, jonka takia kaikkien elintaso tippuu ja ikinä ei voida tehdä mitään kivaa.
Höpsis mitään häpeävät. Meille tuli iltatähti kolmen tenitytön lisäksi. Kaikki esittelivät vauvaa ylpeinä kavereilleen ja tulevat vaunulenkillekin mukaan 😊 Kuopus on todellakin kaikkien lemmikki, hänellä on tavallaan kolme varaäitiä. Itse nautin vauvasta ihan eri tavalla kuin silloin kun oli kolme pientä kotona. Ja taloudellinenkin tilanne ihan eri, työpaikka odottamassa jne.
Kiva kun teinit ei saa olla teinejä vaan pitää olla pikkusisarensa varaäitejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun teinit ei saa olla teinejä vaan pitää olla pikkusisarensa varaäitejä.
Kyllä, ne on pakotettu varaäideiksi 😂 Ihan hyvin osasit tulkita.
He erittäin mielellään seurustelevat pikkusisaruksensa kanssa, usein tulee kiistaakin siitä kuka saa ottaa hänet. Toki heistä on iso apukin kun minun pitää saada jotain tehtyä, mutta pakottaa ei ole ikinä tarvinnut.
Iltatähti täällä hei. Tahtoisin vain kysyä: teillä tulee sitten olemaan saman katon alla teini ja vaihdevuosia poteva nainen. Kuulostaako houkuttelevalta?
Se on myös tavallaan helvetin itsekästä. Olet myös kotihoidon tarpeessa sen lapsesi pahimpien ruuhkavuosien aikaan. Olettaen että elämä menee sen 'normaalin käsikirjoituksen' mukaan.
Itse nyt kolmekymppinen ja voin sanoa ettei ole yhtään kiva huomata ensimmäisiä vanhuudenhöperyyden merkkejä äidissä, kun kavereiden äidit voi joskus vielä ihan oikeasti tukea.
Vierailija kirjoitti:
Iltatähti täällä hei. Tahtoisin vain kysyä: teillä tulee sitten olemaan saman katon alla teini ja vaihdevuosia poteva nainen. Kuulostaako houkuttelevalta?
Se on myös tavallaan helvetin itsekästä. Olet myös kotihoidon tarpeessa sen lapsesi pahimpien ruuhkavuosien aikaan. Olettaen että elämä menee sen 'normaalin käsikirjoituksen' mukaan.
Itse nyt kolmekymppinen ja voin sanoa ettei ole yhtään kiva huomata ensimmäisiä vanhuudenhöperyyden merkkejä äidissä, kun kavereiden äidit voi joskus vielä ihan oikeasti tukea.
Minä olen ainoa lapsi, äitini sai minut 32-vuotiaana. Nyt hän on ollut jo viisi vuotta dementiakodissa, joten tiedän hyvin. Toisaalta iltatähdellä on myös ne isommat sisaruksensa, joihin tukeutua sitten kun minä höperryn, kenties suht nuorenakin, kiitos geenieni. Ainakin iltatähden kohdalla on todennäköisempää että omat vanhemmat ovat jo eläkkeellä kun lapset ovat pieniä - nuoret isovanhemmat ovat yleensä vielä työelämässä eivätkä ehdi arjessa auttaa.
T. Iltatähden äiti
Vierailija kirjoitti:
Toinen iltatähti täällä hei! Ikävää, että vanhempasi ovat noin huonossa kunnossa jo seitsenkymppisinä. Olen itse nelikymppinen ja 80-v vanhempani edelleen matkustelevat kanssani ja ovat auttaneet lasteni kanssa tosi paljon, koska olivat jo eläkkeellä kun lapseni sain. En osaa itse nimetä mitään negatiivista vanhemmistani tai omasta lapsuudestani siksi, että olen nelikymppisten iltätähti. Kaikillahan kuitenkin tulee niitä vastoinkäymisiä, jos ei kotoa niin muualta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne isovanhemmat tämän palstan mukaan muutenkaan auta. Ne jotka yrittävät auttaa, sekaantuvat liikaa ja heihin pitää katkaista välit. Nuoret isovanhemmat haluavat nauttia omasta ajasta ilman kitinää ja itkua. Lapsenlapset ovat riesa, joita pitää vältellä kaikin tavoin raskaan työviikon jälkeen.
Ja tosiaan kaikki yli 65-v ovat raihnaisia vanhuksia palvelukodissa tai kotihoidon piirissä😂🤣
Tuliko roikkotissit ja pissivaivat?