Sijaissynnytysten laillistaminen on kaikkien etu
Sijaissynnytysten laillistaminen Suomessa on kaikkien etu. Lapsettomilla olisi mahdollisuus saada perhe, vauvoja syntyisi enemmän ja halukkaiden olisi mahdollisuus toimia sijaissynnyttäjinä.
Sijaissynnytykset ovat mahdollisia muutamissa maissa kuten Ukrainassa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa. Esimerkiksi Ukrainassa sijaissynnyttäjinä toimivien naisten tilannetta ei seuraa kukaan, ja voi olla että heitä kohdellaan huonosti eivätkä he saa asianmukaista hoitoa ja tukea raskauden aikana tai sen jälkeen. Jos sijaissynnytys olisi mahdollista Suomessa, niin täällä varmasti osattaisiin hoitaa sijaissynnyttäjiä hyvin ja tarjota heille hyvät oltavat ja tukea raskausaikana, synnytyksessä ja raskauden jälkeen.
Sijaissynnytysten tulee olla hyvin voimakkaasti säädeltyjä. Sijaissynnytys tulisi mahdollistaa vain heille, jotka eivät lasta muuten voi saada ja sijaissynnyttäjät pitäisi valita huolellisesti. Molemmat osapuolet pitää turvata sopimuksin.
Kommentit (211)
Minusta jo lapsenhankinta ihan yleisellä tasolla on eettisesti epäilyttävää. Katsokaa nyt tätä maailman menoa. Tänne hommataan pakolla lisää lapsia kärsimään. En arvosta omaa biologista mukulaa haluavia yhtään.
Jopa oma äitini sanoi minulle, että toivoo minun pysyvän lapsettomana. Maailma ja ilmasto tulee tuhoutumaan jo ennen kuin täytän 50, eli 20 vuoden päästä.
Täysin samaa mieltä. Olen terve nainen, enkä halua omia lapsia. Voisin hyvin synnyttää jollekin, joka kovasti haluaa. Suomessa on hyvä terveydenhuolto ja odottavista pidetään huolta. Kamalaa, että ihmiset ostavat ukrainalaisilta, joiden tilannetta ei voi varmasti tietää, osan kohdalla on kyse ihmiskaupasta.
Kuulostaa ehkä omahyväiseltä, mutta minulla on ”hyvät geenit” ja mielelläni auttaisin. Munasoluja aion myös lahjoittaa, tosin olen sitä mieltä että korvaus saisi olla vähän korkeampi, kun siitä tulee kipuja tai vaivaa luovuttajalle, tai hinta alempi Vastaanottajalle. Aika törkeitä voittoja nuo firmat näyttävät niillä tekevän. Tietääkö joku miten voi lahjoittaa julkiselle?
Neiti 27v kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Olen terve nainen, enkä halua omia lapsia. Voisin hyvin synnyttää jollekin, joka kovasti haluaa. Suomessa on hyvä terveydenhuolto ja odottavista pidetään huolta. Kamalaa, että ihmiset ostavat ukrainalaisilta, joiden tilannetta ei voi varmasti tietää, osan kohdalla on kyse ihmiskaupasta.
Kuulostaa ehkä omahyväiseltä, mutta minulla on ”hyvät geenit” ja mielelläni auttaisin. Munasoluja aion myös lahjoittaa, tosin olen sitä mieltä että korvaus saisi olla vähän korkeampi, kun siitä tulee kipuja tai vaivaa luovuttajalle, tai hinta alempi Vastaanottajalle. Aika törkeitä voittoja nuo firmat näyttävät niillä tekevän. Tietääkö joku miten voi lahjoittaa julkiselle?
Heheh. Mielestäsi munasolujen luoviuttamisesta aiheutuu kipua ja vaivaa luovuttajalle? Mitähän luulet raskaudesta aiheutuvan raskaana olevalle? Pahimmillaan voi lähteä henki, lievimmillään raskausarvet , 9kk oskentamista putkeen, suonikohjut, peräpukamat ja alapään repeäminen. Ja nämä on vielä lievää epämukavuutta. Hauska aina lukea asiasta mitään tietämättömien naiveja kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kaikkien etu?
Tiedäthän, minun etuni, koska saisin mahdollisuuden saada perheen.
Sinun etusi, koska Suomi saisi yhden veronmaksajan lisää ja täten palvelut pelaisivat.
Lapsen etu, koska hän tulisi todella rakastavaan perheeseen, joka on toivonut häntä kauan.
Maapallon etu joka on ylikansoittunut
Niiden orpojen etu joita ei adoptoida tämän vuoksi
Köyhien etu jotka synnyttävät rahan vuoksi
Ihmisten riistäminen sinun mielihalusi takia ei ole moraalisesti oikein. Hoidata pääsi kuntoon. Olet sairas.
Oletko oikeasti noin tyhmä? Tuo oli ironiaa :D :D
Vierailija kirjoitti:
Neiti 27v kirjoitti:
Kuulostaa ehkä omahyväiseltä, mutta minulla on ”hyvät geenit” ja mielelläni auttaisin. Munasoluja aion myös lahjoittaa, tosin olen sitä mieltä että korvaus saisi olla vähän korkeampi, kun siitä tulee kipuja tai vaivaa luovuttajalle, tai hinta alempi Vastaanottajalle. Aika törkeitä voittoja nuo firmat näyttävät niillä tekevän. Tietääkö joku miten voi lahjoittaa julkiselle?Heheh. Mielestäsi munasolujen luoviuttamisesta aiheutuu kipua ja vaivaa luovuttajalle? Mitähän luulet raskaudesta aiheutuvan raskaana olevalle? Pahimmillaan voi lähteä henki, lievimmillään raskausarvet , 9kk oskentamista putkeen, suonikohjut, peräpukamat ja alapään repeäminen. Ja nämä on vielä lievää epämukavuutta. Hauska aina lukea asiasta mitään tietämättömien naiveja kommentteja.
Minulla raskaudet heti alkuun saaneet aikaan oksentelua pitkin päivää ja liitoskipuja. Se ei ole mitään pientä epämukavuutta ja vaivaa työelämässä joten joku joutuisi heti raskauden alusta maksamaan minun elämiseni niin ettei elintasoni laskisi. Päivähoidossa olevalle lapselleni taksipalvelu jottei minun tarvitse aamuisin bussissa oksennella.
Jo pelkästään tämä saisi aikaan sen että hinta nousisi sellaiseksi että harvalla parilla Suomessa varaa.
Siihen päälle sairaalamaksut, sairaalasta en todellakaan lähde ennen kuin varmasti tutkittu ja hoidettu kaikki vaivani. Fyssarikäynnit ja pt jotta olen mahdollisimman nopeasti samassa kunnossa kuin ennen raskautta. Pt ei ole mikään pilipalipään aukoja vaan hän fyssarin tavoin on perehtynyt juuri synnyttäneisiin naisiin.
Vasta tämän jäljeen alamme puhua mahdollisista pysyvistä haitoista, niihin kuuluu myös kosmeettiset, sekä korvauksesta.
Sitten tietysti se että kuka tuollaista tekee ilmaiseksi eli synnyttävälle jäävä korvaus, se olisi todennäköisesti kymmeniä tuhansia vähintään.
Siihen on syy jos lapsia ei saa. Ei lapsia tehdä tai tehtailla. Ei ole ihmisen asia puuttua siihen.
Haluaisin toisen lapsen ja sijaissynnytys on käynyt mielessäni (takana lapsettomuutta ja uusi raskaus olisi riski). Eräässä artikkelissa oli niin ruusuinen kuva sijaissynnytyksestä, että ihme, että en ole tätä lasta jo tilannut. Prosessia on kuvailtu helpoksi ja mainostekstit koreilevat hienoja lauseita siitä, kuinka tulevat vanhemmat saisi ultraäänikuvat itselleen ja saisivat seurata raskauden etenemistä. Synnyttäjästä pidettäisi huolta ja hänelle maksettaisi asiallinen korvaus asiasta (eräässä artikkelissa mainittu 16000€, Ukraina). Kuluja sijaissynnytyksestä tulisi 30000€-100000€ maasta riippuen (Ukraina vai USA). Olisin summan valmis maksamaan.
Sijaissynnytys ulkomailla jättää kuitenkin auki paljon kysymyksiä: Mistä tiedän, että synnyttäjällä ei ole päihdeongelmaa? Mitä huolenpitoa tämä nainen saa Ukrainassa, jos synnytyksessä tapahtuu jokin vammautuminen? Entä minkälaisen korvauksen synnyttäjä saa, jos vaiva jatkuu läpi elämän? Entä jos lapsi vammautuu synnytyksessä? Minkälainen vastasyntyneiden tehohoito Ukrainassa on ja minkä hintainen (oletettavasti ei kuulu hintaan)? Mitä tapahtuu, jos äiti haluaa pitää lapsen? Takaako palveluntuottaja lapsen minulle (ja mafia käy vaikka hakemassa lapsen synnyttäjältä!)? !!!!!!!
Ymmärrän lapsettomien tuskan, olen kokenut sen itsekin ja harkinnut sijaissynnytyäjän käyttöä myös itse. Sijaissynnytys on kuitenkin raaka business, jossa vähäosaisempia käytetään armotta hyväksi. Ukrainassa synnyttäjällä täytyy olla kaksi lasta ennestään. Tyypillinen sijaissynnyttäjä on korkeakoulutettu yksinhuoltajaäiti, joka tarvitsee lisätienistejä. En haluaisi Suomeen alaa, joka saattaisi vähävaraisemmat naiset (esim. opiskelijat) riskeeraamaan terveytensä korvausta vastaan.
Raskaus on aina riski, enkä antaisi kenenkään läheiseni synnyttää minulle lasta. Synnytyksessä voi vammautua tai kuolla. Riskeihin tulisi perehtyä, eikä asettaa läheisiä (tai vieraita) vaaraan, vaikka he vapaaehtoiseseti tarjoutuisivatkin.
Kaikille lapsettomille toivotan voimia ja kaikkea hyvää. Itse ajattelen, että vanhemmiksi voi tulla muullakin tavalla kuin biologisen lapsen kautta, esimerkiksi adoptio, sijaisvanhemmuus yms.
Jos ei pysty omia biologisia lapsia saamaan ja itse kantamaan sen raskauden ja synnytyksen riskit, eikä adoptiolapsi kelpaa, niin sellainen ihminen tuskin olisi hyvä vanhempi yhdellekään lapselle.
Ja perusteluna se, että sijaissynnyttäjän käyttö on helpompaa kuin adoptointi... Adoptiokäytäntöjä voisi varmasti parantaa, mutta iso syy siihen miksi se on niin vaikeaa on se, että halutaan varmistaa lapsen etu. Jos sijaissynnytys on paljon helpompaa niin silloinhan siinä ei ole tehty samanlaisia tarkistuksia tulevista vanhemmista, saatika sitten siitä sijaissynnyttäjästä.
Toki miehet pääsevät lisääntymisessä helpommalla, mutta se ei oikeuta sitä että rikas nainen siirtää oman lisääntymisenä riskit köyhälle, jolla ei ole muuta vaihtoehtoa. Sijaissynnyttäjän käyttö on itsekästä heikommassa asemassa olevan hyväksikäyttöä. Pois lukien ehkä ne tapaukset joissa äiti haluaa toimia sijaissynnyttäjänä, koska on valmis ottamaan riskit, jopa kuolla, lapsensa onnen puolesta ja saadakseen itse lapsenlapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sijaissynnytysten tarvitsisi olla bisnestä. Se voisi toimia ihan samalla periaatteella kuin munasolujen luovutus, eli halukkaat ilmoittautuvat sijaissynnyttäjiksi eivätkä saa mitään korvausta. Miettikää nyt miten upea mahdollisuus tämä olisi lapsettomien kannalta ja myös heille hieno mahdollisuus, jotka ovat halunneet sijaissynnyttäjiksi.
Kuka ihme haluaa sijaissynnyttäjäksi ilman korvausta?
Esim. lohduttoman ystävänsä tai sisarensa lapsen synnyttävät naiset.
Kohduttoman siis, piti kirjoittaa.
Kohduttoman täytyy vaan hakea elämäänsä muuta sisältöä. Hänestä ei ikinä voi tulla oikeasti äitiä.
Entäs ne naiset jotka ovat syntyneet kohduttomina, mutta saaneet äitinsä kohdun siirteenä ja näin kantaneet ja synnyttäneet omia biologisia lapsia? https://www.perheyhteiskunta.fi/tag/kohdunsiirto/
https://www.lily.fi/blogit/matkalla-perheeksi/
Kohduttoman, sijaissynnyttäjää käyttäneen suomalaisnaisen blogi. Koko prosessi hintoineen avattu melko yksityiskohtaisesti.
Lapsen biologinen isä kirjataan oikein papereihin ja isän puoliso äidiksi. Jos e merkitä äidiksi saa isä lapsen ja myöhemmin vaimo hakee myös huoltajuutta. Sairaalassa saa rahalla merkityksi vaimon synnyttäjäksi hän kun saattaa biologisesti olla äiti. Jossain Ukrainassa tai Intiassa kaikki on mahdollista rahalla.