Miksi suomalaisilla on kamala kiire rynniä ensimmäisenä lentokoneeseen?
Heti kun portit aukeaa niin voi luoja sitä sähläystä ja tungosta 😁
Kommentit (240)
Finnair silver kortilla laungeen ja jonon ohi:)
Ei stressii..ei tönimistä
Ei tosiaankaan ole pelkästään suomalainen ilmiö. Lennän usein KLM:llä reittiä, jossa matkustaa monen maan kansalaisia. Samanlaista ryysäämistä se on siinäkin koneessa. Minulla on KLM Ivory kortti, siinä on "etuna", että pääsee koneeseen ensimmäisten joukossa. Henkilökohtainen mieltymykseni on se, että en halua ensimmäisten joukossa koneeseen. Eli tuollainen iso lentoyhtiökin sitten olettaa, että asiakas haluaa kykkiä koneessa maksimaalisen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Se kirjoitetaan lounge.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun lentoemo voisi kertoa, miksi koneeseen raahataan jumalattomasti käsimatkatavaroita, kun se ei kerran ole sallittu?
Joo, lasketaan 200 ihmisen nyssäkät jokaiselta erikseen, niin kone lähtee kaksi tuntia myöhässä.
Se on matkustajien ihan oma henkilökohtainen helvetti , mihin tavaranne tungette.
ketjun stuertti
Eikös se matkustamohenkilökunnan työ ole niin vaativaa siksi, että olette vastuussa lennon turvallisuudesta matkustamossa? Eikö joidenkin matkustajien huomattavan ylimitoitetut matkatavarat ole turvallisuusriski, kun niitä on tarpeeksi monilla? Onko kyseessä tosiaankin vain matkustajien henkilökohtainen helvetti? Miksi sitten vaivautua rajoittamaan ylipäätään?
Tämä ihan siitä mielenkiinnosta, että jotkut matkustamolaukut näyttävät lähinnä samankokoisilta kuin meidän ruumalaukut. Toisaalta mun mieheltä on kerran kysytty, miksi sillä on kaksi laukkua, kun se kuljetti syystä x myös mun laukkuani. Toista kertaa ei ole ollut syytä x, niin ei oo kokeiltu, toistuisiko. Ehkä pitää tehdä testi...
Ylipäätään lentomatkustamisen säännöt vaihtelee kyllä hirveästi työntekijästä toiseen.
Pointti ei mene perille?
Boardingin aikana ei todellakaan lasketa matkustajien pussukoita.
Et sinäkään tietenkään kottikärryjä matkustamoon saa. Lisäksi mm. kenttäostoskasseja ei lueta käsimatkatavaroiksi.
Liioittele ja vääristele toki ihan vapaasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen Finnairin koneisiin ensimmäisten joukossa, koska olen aina ryhmässä 1. Se on tasoetu paljon lentäville kulta- ja platinakorttilaisille.
Tää on jännä juttu, et joku näkee odottelun etuna. Mut näin ollaan erilaisia =)
Huomaa että sinulla näitä paljon lentävän etuja ei ole. Olen eri kun tuo kommentoija, mutta myös noista eduista nauttiva. On se hieman mukavampaa odottaa lentoa loungessa ja sitten mennä ensimmäisten joukossa koneeseen. Saa mukavasti laitettua käsimatkatavarat ekana jne. Ja on noissa muitakin etuja joita sinä et edes tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen Finnairin koneisiin ensimmäisten joukossa, koska olen aina ryhmässä 1. Se on tasoetu paljon lentäville kulta- ja platinakorttilaisille.
Tää on jännä juttu, et joku näkee odottelun etuna. Mut näin ollaan erilaisia =)
Sinä et ole portilla boardingin alkaessa? Vai eikö odottaminen koneen ulkopuolells ole odottamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kirjoitetaan lounge.
Ja lounge on maksullinen eikä hopeatasoon sisälly mitään boarding-etuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kirjoitetaan lounge.
Kyllä ne mulle tarjoaa skumpat ja kosteuspyyhkeet ja KEHUU miten hyvää eNKLANTIA puhun:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kirjoitetaan lounge.
jaa..a et taida olla silver eikä muutakan tasoa teikäläisellä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kirjoitetaan lounge.
Eikö äitis oo opettanut että on rumaa olla kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisen tyhmää tuo koneeseen ryntääminen on siksi että se haitallinen istuminen maksimoituu!
Seisallaasiko sinä lähtöaulassa sitten odottelet?
No nimenomaan. Lentoasemalla voi seistä, kävellä, juosta, hyppiä, maata, istua lotusasennossa, joogata, jumpata, vaikka mitä. Sardiikitölkin penkillä voi supistella pohjelihaksia ja toivoa ettei tappava veritulppia vieläkään iske. Sivusta mutta samalla ajatuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun lentoemo voisi kertoa, miksi koneeseen raahataan jumalattomasti käsimatkatavaroita, kun se ei kerran ole sallittu?
Joo, lasketaan 200 ihmisen nyssäkät jokaiselta erikseen, niin kone lähtee kaksi tuntia myöhässä.
Se on matkustajien ihan oma henkilökohtainen helvetti , mihin tavaranne tungette.
ketjun stuertti
Eikös se matkustamohenkilökunnan työ ole niin vaativaa siksi, että olette vastuussa lennon turvallisuudesta matkustamossa? Eikö joidenkin matkustajien huomattavan ylimitoitetut matkatavarat ole turvallisuusriski, kun niitä on tarpeeksi monilla? Onko kyseessä tosiaankin vain matkustajien henkilökohtainen helvetti? Miksi sitten vaivautua rajoittamaan ylipäätään?
Tämä ihan siitä mielenkiinnosta, että jotkut matkustamolaukut näyttävät lähinnä samankokoisilta kuin meidän ruumalaukut. Toisaalta mun mieheltä on kerran kysytty, miksi sillä on kaksi laukkua, kun se kuljetti syystä x myös mun laukkuani. Toista kertaa ei ole ollut syytä x, niin ei oo kokeiltu, toistuisiko. Ehkä pitää tehdä testi...
Ylipäätään lentomatkustamisen säännöt vaihtelee kyllä hirveästi työntekijästä toiseen.
Pointti ei mene perille?
Et sinäkään tietenkään kottikärryjä matkustamoon saa. Lisäksi mm. kenttäostoskasseja ei lueta käsimatkatavaroiksi.
No ei toki mene, jos ei yhteenkään kysymykseen vastata. Mutta koe sinä ylemmyydentunnetta, jos se tekee elämästäsi parempaa tai työstäsi mielekkäämpää.
Ja sen mun miehen kassit kyllä ihan oikeasti laskettiin. Toki niitä oli sen verran huomattavasti yli (kaksi lentolaukkua), että varmasti otti helposti silmään. Olen myös ollut koneessa, kun matkustajalle on reklamoitu, ettei kassi mahdu tavarahyllylle, koska luukku ei mene kiinni, mutta harvoinhan näitä kuulee. Useamman kerran olen nähnyt laukun pitkittäin tavaratilassa, koska se ei mahdu poikittain.
Mutta ilmeisesti todellakin on ihan sama, jos se max. 8-kiloinen laukku painaakin 16 kg ja sen kaveriksi on iso reppu ja läppärilaukku. Aika jännä, että ruumalaukkujen painorajat ovat ainakin toisinaan tosi tiukat. Olen kerran sivusta todistanut jokusen sadan gramman uudelleenpakkausta, kun yksi seurueen laukuista oli vähän ylipainoinen ja muut vajaita (oikeasti vierestä, meidän laukut oli sillä kertaa kevyet, ja onneksi sillä muuttomatkalla ei yhdestä noin sadan gramman ylityksestä alettu nillittää).
Jos suurmatkustajien piste- eli seurantakortteihin lisättäisiin uutena etuna ilmainen vesikidutus, niin tokihan siitä nauttivia ilmaantuisi loungen tyrmäosioon kasapäin nauttimaan edustaan. Ei sen väliä, mikä se ominaisuus on, kunhan se myydään etuutena ja harvan eliitin yksinoikeutena. Siitä tulee tavoiteltu vain rajauksen ja ilmaisuuden vuoksi. Näin rahvasta pissataan silmään, uskottelemalla heidän olevan jotenkin parempia. Tosiasiassa he maksavat ilmaisen lystinsä moneen kertaan koko rahalla kalliimmissa lipuissaan joiden suurkuluttajia ovat. He ovat lentoyhtiöiden lypsylehmiä, toisin kuin halpalipuilla kitsaasti harvoin reissaava lomailija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kirjoitetaan lounge.
jaa..a et taida olla silver eikä muutakan tasoa teikäläisellä:)
Kyllä taidan olla, sekä Finskin että SAS:n.
Lisäksi nuo edut löytyy tietysti mm. sekä Finskin että SAS:n sivuilta joista ne voi jokainen käydä katsomassa.
Lounge pass maksaa 25€ ja ainoat priority-edut ovat checkarissa ja securityssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kerran vedin suutuspäisaäni takit,ostospussin ylälokerosta edellisen istujan syliin jotta sain oman penkkirivin käsimatkatavaralaukun yläpuolelle.
Vedäpä mun syliini jotain ylimääristä tavaraa niin syötän ne sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ketjun stuertti
Pointti ei mene perille?
No ei toki mene, jos ei yhteenkään kysymykseen vastata. Mutta koe sinä ylemmyydentunnetta, jos se tekee elämästäsi parempaa tai työstäsi mielekkäämpää.
Ja sen mun miehen kassit kyllä ihan oikeasti laskettiin. Toki niitä oli sen verran huomattavasti yli (kaksi lentolaukkua), että varmasti otti helposti silmään. Olen myös ollut koneessa, kun matkustajalle on reklamoitu, ettei kassi mahdu tavarahyllylle, koska luukku ei mene kiinni, mutta harvoinhan näitä kuulee. Useamman kerran olen nähnyt laukun pitkittäin tavaratilassa, koska se ei mahdu poikittain.
Mutta ilmeisesti todellakin on ihan sama, jos se max. 8-kiloinen laukku painaakin 16 kg ja sen kaveriksi on iso reppu ja läppärilaukku. Aika jännä, että ruumalaukkujen painorajat ovat ainakin toisinaan tosi tiukat. Olen kerran sivusta todistanut jokusen sadan gramman uudelleenpakkausta, kun yksi seurueen laukuista oli vähän ylipainoinen ja muut vajaita (oikeasti vierestä, meidän laukut oli sillä kertaa kevyet, ja onneksi sillä muuttomatkalla ei yhdestä noin sadan gramman ylityksestä alettu nillittää).
Toki sinun ja miehesi lentokokemukset ovat tämän asian pointti.
Enköhän minä ammattilaisena tiedä mitä teen.
Sovitaan näin. Olisin ollut kiinnostunut kuulemaan ammattilaisen näkemyksen siitä, miten lähes täysin rajoittamattomat käsimatkatavarat huomioidaan lennoilla esim. turvallisuusnäkökulmasta, mutta ei väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Sovitaan näin. Olisin ollut kiinnostunut kuulemaan ammattilaisen näkemyksen siitä, miten lähes täysin rajoittamattomat käsimatkatavarat huomioidaan lennoilla esim. turvallisuusnäkökulmasta, mutta ei väkisin.
Liioittele nyt vielä kerran vähän lisää.
Juurihan sä sanoot, että ammattilaisena tiedät, ettei nyssäköitä lasketa, vaikka mun kokemus olisi toinen. Kokemuksesta tiesän, että ihna sallitun kokoiseen lentolaukkuunkin saa pakattua aika paljon enemmän kamaa kuin sen Finskin salliman 8 kg (toisilla yhtiöillä riittää, kun itse saa laukkunsa nostettua ylös). Jos mitään ei lasketa eikä painorajoja valvota, niin mitä muuta se on kuin lähes rajoittamatonta?
Seisallaasiko sinä lähtöaulassa sitten odottelet?