Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaisilla on kamala kiire rynniä ensimmäisenä lentokoneeseen?

Vierailija
30.09.2019 |

Heti kun portit aukeaa niin voi luoja sitä sähläystä ja tungosta 😁

Kommentit (240)

Vierailija
181/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mua ärsyttää se show mikä alkaa kun turvavyövalo sammuu. Samantien puolet koneen matkustajista hyppää ylös ja alkaa laukkujen kaivelu ja vessajonotus. Sitten siinä käytävällä päivystetään eikä kukaan pääse mihinkään.

Ei luulisi olevan ihmisille niin vaikeaa käydä ennen lentoa vessassa ja ottaa ne tavaransa valmiiksi käsilaukkuun.

Sama ilmiö tapahtuu aina, kun valo syttyy ja sammuu kesken lennon. Vessaan on päästävä heti.

Ja sitten kun päästään laskeutumaan, samalla sekunnilla kun valo sammuu, porukkaa hyppää ylös ja rynnii ovelle.

Tuo vessahomma on ihan uskomatonta, koska se toistuu joka kerta. Kertokaas palstan kusiluikut, että miksi ette käy kentällä kusella?

Itse en ole huomannut tätä ilmiötä missä puolet koneesta lähtee vessajonoon. Mutta voisiko ilmiön takana olla, että ennen turvatarkastusta on juotu kaikki nesteet, joita ei kentälle saa viedä pois ja sitten kun istahdutaan koneeseen omalle paikalle housujen vyötärö painaa virstarakkoa ja tuntuu, että on pissahätä ja odotetaan, että voi irrottaa turvavyön ja kun voi niin heti vessajonoon?

Nuo vessaryysiskokemukset varmasti liittyvät johonkin lomachartereihin, jossa kolmannes Suomijunteista on ympäripäissään jo kotimaan lähtöterminaalissa. Kyllähän kalja kusettaa. Oikeiaan lentomatkustamiseen tällaista kusituubipuuhaa ei juuri liity. Tottakai isosta joukosta aina jollekulle tulee hätä ja joku voi olla sairauden tms. piinaama. 

Vierailija
182/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei.

Yhden hyllyn kohdalla istuu 6 matkustajaa. Hyllyyn mahtuu 3 lentolaukkua. Eli vaikka jokaisella on oikeus tulla koneeseen lentolaukun kanssa, kaikki laukut eivät mahdu hyllyille.

Voi kunpa ihmiset laittaisivat suosiolla nuo lentolaukkunsa ruumaan ja tulisivat vaan pienen laukun ja takin kanssa koneeseen. Monelta ongelmalta vältyttäisiin.

T. Lentoemo

Kuule emo, vihjaise sille lentoyhtiöllesi, että ihmiset laittaisivat ihan mielellään useammin laukkunsa ruumaan, mutta eivät halua maksaa siitä useita kymppejä. Ihan itse ovat lentoyhtiöt nyt kehittäneet tämän ongelman kun ovat alkaneet myymään ns. light-lippuja, joihin ei kuulu ruumamatkatavara. Ja turha nyt on jonkun tulla vinkumaan että köyhät laskee muutamia kymppejä matkustaessa. Oli köyhä tai ei, jokaisella on oikeus säästää rahaa siinä missä haluaa.

Kyllä monet lentoyhtiöt laittavat sen sinun 8kg cabinlaukkusi ruumaan. Ihan ilmaiseksi.

Minä antaisin sen enemmän kuin mielelläni. Mutta en ala maksamaan 23 kg:n laukusta, jos minulle riittää 8 kg, eikä kentällä ole mitään paikkaa mihin voisin 8 kg cabin-laukkuni jättää kuljetettavaksi ilmaiseksi ruumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä pyrin aina menemään etupäässä sinne koneeseen, jotta kassin saa oman paikan yläpuolelle. Liian monesti olen ajatellut, että menkööt kiireisimmät edeltä ja sitten oma käsimatkatavara joudutaan laittamaan koneen toiselle puolelle, kun yllättäen lentokoneeseen astuessa ihmisten käsimatkatarvoiden määrä kolminkertaistuu, kun matkalaukun lisäksi kaivetaan esiin lentokentältä ostetut karkit ja viinat, sekä reppu, jotka on tietenkin kaikki pakko saada mahdollisimman tilaa vievästi levitettyä hyllyille.

Vierailija
184/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen tuota wc-asiaa mielessäni ihmetellyt. Lensin viimeksi 3.15 ja 5 tunnin lennot, niiden välissä yksi vaihto jossa n. tunti aikaa. Kävin WC:ssä lähtiessä ja vaihdossa, koneessa en kertaakaan. Enkä ole enää mikään nuori tyttö. Toki ymmärrän että on lapsia, rakkovaivaisia ja suoliongelmaisia, mutta kun sinne koneen vessoihin on melkein jatkuva jono.

Vierailija
185/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa koko ketjua lukea, mutta Estonia ketjussa moralisoidaan virolaisia siitä että rynnivät ensimmäisinä ulos uppoavasta laivasta ja niin ollaan että me suomalaisetpa olisimme olleet reiluja ja toimineet moraalisesti oikein ja menty nätisti jonossa ulos laivasta eikä tuupittu muita. 

Kas kummaa kun tämä ei näy arkielämässä missään. 

Vierailija
186/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon vessassa ramppaaminen on kieltämättä kaikkein ärsyttävin piirre. Esimerkiksi jollakin kolmen tunnin lennolla normaalirakkoisen ei tarvitse vessassa edes käydä, mutta silti moni ramppaa jopa kolme kertaa. Uskomatonta.

Kaikilla ei ole normaali rakko tai suolisto. Lapsellista murjottaa muiden wckäynneistä.

Vierailija
187/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mua ärsyttää se show mikä alkaa kun turvavyövalo sammuu. Samantien puolet koneen matkustajista hyppää ylös ja alkaa laukkujen kaivelu ja vessajonotus. Sitten siinä käytävällä päivystetään eikä kukaan pääse mihinkään.

Ei luulisi olevan ihmisille niin vaikeaa käydä ennen lentoa vessassa ja ottaa ne tavaransa valmiiksi käsilaukkuun.

Sama ilmiö tapahtuu aina, kun valo syttyy ja sammuu kesken lennon. Vessaan on päästävä heti.

Ja sitten kun päästään laskeutumaan, samalla sekunnilla kun valo sammuu, porukkaa hyppää ylös ja rynnii ovelle.

Tuo vessahomma on ihan uskomatonta, koska se toistuu joka kerta. Kertokaas palstan kusiluikut, että miksi ette käy kentällä kusella?

Meinaat, että kukaan ei käy muilla asioilla wc:ssä?

Vierailija
188/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomattominta on, että ihminen vahtaa muiden wc-käyntejä. Sulla taitaa olla kusta päässä.

Vierailija
189/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellähän kuulutetaan aina että ikkunapaikat ensin. Ei olisi mitään järkeä päästää summittaisesti ihmisiä ja sitten loikitaa ikkunapaikalle muiden yli

Kas kun ei kymppikerhoon mieliviä ekana 😍

Vierailija
190/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni se liittyy jonkinlaiseen ahdistuneisuuteen. On tärkeää olla liiankin ajoissa ja ehtiä ensimmäisten joukossa siihen koneen lähtötilanteeseen. Ehdin laskea takapuoleni alas, rauhoittua ja jollain tapaa luodata ja omaksua sen tilanteen. Tämän saman huomaa siitä, että olen helposti junaa tai bussiakin odottamassa ainakin puoli tuntia etuajassa. 

Myönnettäköön, laukkutilanne vaikuttaa myös. Olen tosin ihmetellyt, miten ihmisillä on niin hervottomia matkatavaroita, kun itse otan matkustamoon kohtuukokoisen laukun. 

Vierailija
191/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa koko ketjua lukea, mutta Estonia ketjussa moralisoidaan virolaisia siitä että rynnivät ensimmäisinä ulos uppoavasta laivasta ja niin ollaan että me suomalaisetpa olisimme olleet reiluja ja toimineet moraalisesti oikein ja menty nätisti jonossa ulos laivasta eikä tuupittu muita. 

Kas kummaa kun tämä ei näy arkielämässä missään. 

Mut kun täällä on jo minäminäminä-narsistiksi leimattu rynnimisen takia, niin mulla ainakin se, että "pyrin lasteni kanssa olemaan boardausryhmäni etupäässä" tarkoittaa sitä, että portilla ollaan hyvissä ajoin vessassa käyneenä ja valmiina siirtymään koneeseen, ja kuuntelemme portin kuulutuksia, jolloin oman ryhmämme vuorolla nousemme ylös ja siirrymme jonoon odottamaan vuoroamme. Jos näyttää siltä, että portille tulee yleisöryntäys, otamme vähän ennakkoa ja siirrymme portin lähettyville, kuitenkin pois kulkureitiltä, odottamaan vuoroamme.

Suomessahan tätä ryntäystä ja portilla jonotusta ei juurikaan muistini mukaan tapahdu, vaan ihmiset odottelevat rauhassa istuen omaa vuoroaan. Sitten taas toisaalla, esim. Reykjavikissa Pohjois-Amerikkaan lentäessä kaikki matkustajat etsivät täydestä hallista sen piiiiitkän jonon pään (toivottavasti löytävät oman kohteensa jonon) ja seistä möllöttävät siinä pienen ikuisuuden kunnes jossain vaiheessa pääsevät portille asti. Porttialuetta remontoitiin joku aika sitten, enkä ole varma, onko tähän tullut parannusta remontin jälkeen. Mielestäni kerran olen Islannin kautta lentänyt valmiinnäköisestä hallista, ja silloin ei tilanne kyllä ollut mainittavasti parempi aikaisempiin kertoihin verrattuna.

Amerikan terminaaleissa taas ihmiset tuppaavat parveilemaan portin ympärillä omaa vuoroaan odottaen viimeistään siinä vaiheessa, kun tavallista rahvasta aletaan päästää koneisiin ykkösluokan, etuohjelmien, aktiivisessa asepalveluksessa olevien, avustusta tarvitsevien ja vauvaperheiden jälkeen.

Vierailija
192/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn aina vessassa ennen lentoa, mutta silti saattaa hätä olla kun se valo sammuu. Mitä pitäisi tehdä? Ps. jos siellä jonossa on vanhoja ukkoja, niillä on eturauhasvaiva, jos naisia, niillä voi olla vaikka laskeuma. Penkillekö toivot että kaikki päästelee?

Ai kone on puolillaan vanhoja ukkoja eturauhasvaivoineen ja naisia, joilla on laskeuma?

Miksi ajattelet että sulle kuuluis jotenkin mitä alapäävaivaa kenelläkin?

Vierailija
193/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, rynnitään kyllä sisälle koneeseen mutta sitten jäädään järjestelemään käsimatkatavaroita ja ulkovaatteita oman paikan kohdalla, käytävällä!!! ja ollaan muiden tukkona.

No ei ihan. Lapset penkkiriville reput selässä, oma reppu perässä penkille, sallittujen mittojen mukaiset laukut (2 kpl per minä ja lapset) rivakalla käsiliikkeellä hyllylle, perse penkkiin ja sit aletaan riisua mahdollisia takkeja (joita ei laiteta ylähyllylle, sinne ei mene kuin ne matkatavarat, joita matkan aikana ei tarvita) ja sovitella reppuja penkkien alle, keskustella lapsien kanssa kumman vuoro on istua ikkunapaikalla jne. Väitän, että meidän seurue ei ihan hirveästi hidasta jonon kulkemista -- kunhan siinä jotakuinkin omalla kohdalla on laukuille tilaa, eikä tarvi paimentaa lapsia ensin oikeaan penkkiin ja sitten alkaa etsiä, missä on tilaa laukuille.

Ja ruumalaukkuja meillä ei ole, koska niiden mukaan ottaminen on ihan turhaa (parin viikon kamat mahtuu helposti käsimatkatavarakokoiseen laukkuun, jos ei ole mitään ihmeellistä tekemässä) ja ne maksavat rahaa. Mielellään kyllä laukkumme laitetaan menemään ruumaan, jos matkustamolaukkujen määrää halutaan vähentää. Ja toisaalta sitten taas pidemmille Suomen-reissuille meillä on yleensä sen verran kamaa mukana, että ne matkustamolaukut tarvitaan ruumalaukkujen lisäksi (ja usein mukana on jotain sellaista, mitä ei haluta laittaa ruumaan paiskottavaksi).

Turvatarkastuksissa ärsyttää ihan hulluna se, että seuraava matkustaja alkaa _aina_ latoa omia tavaroitaan hihnalle ennen kuin me ollaan valmiita. Joo meillä menee hetki, kun aikuiset joudutaan tekemään "tuplatyöt" ja tavaraa on useampi laukku, mutta ei sitä nopeuta yhtään se, että täytyy jatkuvasti odottaa, että kamat siirtyvät eteenpäin ja tulee lisää tilaa nostaa tavaraa hihnalle, kun takanatulevan kamat painaa jo päälle. Mulla on aina koko perheen nesteet yhdessä paikassa, erikseenlaitettava elektroniikka samassa paikassa jne., mutta mä ihan oikeasti puran neljän hengen kamat siihen hihnalle, ja vaikka toimin niin tehokkaasti kuin pystyn, niin se vaatii enemmän tilaa kuin yhden ihmisen kamat ja mulla menee hetki pidempään, kun nostelen lastenkin laukut (ne lapsetkin on ihan maksavia matkustajia, vaikkei ne laukkujaan hihnalle nostelekaan, ja meillä kokonaisuutena ei mene sen pidempään kuin neljän aikuisen seurueella, mutta kyllähän se varmaan siltä tuntuu, kun yksi ihminen mättää hihnalle kolmen ihmisen kamat -- samaan aikaan kun puoliso jo siirtyy lasten kanssa eteenpäin turvatarkastusporteille).

Minkä hiton takia sinä alat jotain purkamaan siihen turvatarkastukseen? Otat ne erikseen kaivettavat nesteet, vyot, lompakot, takit, elektroniikan jne jo hyvissä ajoin ennen tarkastusta vaikka yhteen muovipussiin. Ei tarvitse sitten muuta kuin nostaa laukut hihnalle, ja kumota se YHDEN pussin sisälto erilliseen lokeroon. 

Jaa että vyö pois jo ennen tarkastusta? Milläs housut sitten pysyy ylhäällä? Muutaman kerran jo pudonneet kun vyön olen irroittanut.

Ja meinaatko tosiaankin, että laittaisin yli tuhannen euron iPhonen, lähes kahden tuhannen euron iPadini ja yli kahden tuhannen euron MacBook Pron jonnekin muovipussiin?? Entäs yli viiden tuhannen euron kamerani ja 25000 euron optiikat? Muovipussiin vaan saaaatana? Ja sitten KUMOAN ne jonnekin lokeroon?

Nyt valoja päälle siellä!

Vierailija
194/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi New Yorkissa kuuluttivat ja kehoittivat ihmisiä (suomalaisia) istumaan alas, kun tungetsivat lähtöportille, vaikka lähtöön oli aikaa. Useampi kuulutus, mutta ei siihen kukaan reagoinut, väki vaan lisääntyi, ja koko käytävä meni tukkoon. Muilla porteilla ei näkynyt vastaavaa toimintaa, vaan ihmiset istuivat penkeillä ihan rauhallisina.

Vierailija
195/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu laivoilla.Itse en kuulu tuohon porukkaan.

Vierailija
196/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei.

Yhden hyllyn kohdalla istuu 6 matkustajaa. Hyllyyn mahtuu 3 lentolaukkua. Eli vaikka jokaisella on oikeus tulla koneeseen lentolaukun kanssa, kaikki laukut eivät mahdu hyllyille.

Voi kunpa ihmiset laittaisivat suosiolla nuo lentolaukkunsa ruumaan ja tulisivat vaan pienen laukun ja takin kanssa koneeseen. Monelta ongelmalta vältyttäisiin.

T. Lentoemo

Kuule emo, vihjaise sille lentoyhtiöllesi, että ihmiset laittaisivat ihan mielellään useammin laukkunsa ruumaan, mutta eivät halua maksaa siitä useita kymppejä. Ihan itse ovat lentoyhtiöt nyt kehittäneet tämän ongelman kun ovat alkaneet myymään ns. light-lippuja, joihin ei kuulu ruumamatkatavara. Ja turha nyt on jonkun tulla vinkumaan että köyhät laskee muutamia kymppejä matkustaessa. Oli köyhä tai ei, jokaisella on oikeus säästää rahaa siinä missä haluaa.

Kyllä monet lentoyhtiöt laittavat sen sinun 8kg cabinlaukkusi ruumaan. Ihan ilmaiseksi.

Minä antaisin sen enemmän kuin mielelläni. Mutta en ala maksamaan 23 kg:n laukusta, jos minulle riittää 8 kg, eikä kentällä ole mitään paikkaa mihin voisin 8 kg cabin-laukkuni jättää kuljetettavaksi ilmaiseksi ruumaan.

No missä tiskillä ne muut ihmiset sitten ruumalaukkunsa tsekkaavat sisään? Kyllä siellä yleensä joku bag drop on.

Vierailija
197/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ah kun päästään määränpäähän, niin koko family Möttönen asettuu kärryineen jo hyvissä ajoin polvet kiinni matkatavarahihnaan, riviin tietenkin. Vaikka siinä pyöris vielä edellisen lennon laukut. Sitten jännittyneinä kuikuillaan että koskas meidän laukku oikeen tuleekaan! Yritä siinä sitten saada omaa laukkuasi, jota olet odottanut siinä sivummalla.

Kun sitten joudut tunkeutumaan sen muurin läpi nappaamaan sen laukkusi siltä edelliseltä lennolta, niin tulee mulkaisuja että jotkut ei sitten osaa jonottaa ja missäs meidän laukku on kun muillekin kerran tulee, onko se nyt hyvänen aika kadonnut.

Välillä olen sanonut, että kuten tuo ruutu kertoo, nämä on Tokion lennon laukkuja, Teneriffan lastaus ei ole vielä alkanut...

Lastin purku.

Vierailija
198/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa matkustaa pelkillä käsitavaroilla ja haluaa laukkunsa istuimen kohdalle. 

Ainakin lomalennoilla, tuilla ja tsääreporilla, olen aina saanut laukun omalle kohdalleni hattuhyllylle, vaikka koneet ovat poikkeuksetta viimeistä paikkaa myöten täynnä.

Vierailija
199/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan usein ja haluan mennä koneeseen hyvissä ajoin JOS minulla on matkustamolaukku mukana. Tästä on karvas kokemus. en ollut mennyt koneeseen ajoissa ja en sitten saanut lentolaukkua siihen omalle riville. Laukku vietiin useita rivejä kauemmaksi. Jäin viimeisten joukossa sitten koneeseen istumaan, koska lentolaukku oli taaempana. Lopulta kun pääsin hakemaan laukkua, huomasin, että siellä oli kyllä laukku, mutta ei minun laukkua. Joku oli sitten ottanut sen minun laukun ja jättänyt omansa tilalle. Selvästi vahingossa, mutta vaikka sitä kentällä selviteltiin niin tämä kyseinen henkilö oli ehtinyt jo lähteä kentältä. Meillä oli koneelta bussikuljetus terminaaliin ja busseja oli kaksi ja tämä kyseinen henkilö oli ilmeisesti ensimmäisessä bussissa.

Opinpa tästä sitten sen, että jos joku vie sinun laukun matkustamosta, lentoyhtiö ei ole korvausvelvollinen! Lentoyhtiö on vastuussa ainoastaan ruumatavaroista. Eli tässä tärkein syy miksi haluan sen oman laukkuni siihen omalle kohdalleni. Lopulta sain laukun takaisin, mutta vain siksi, että tämä laukun ottanut oli rehellinen ihminen ja oli palauttanut laukun ja se toimitettiin minulle parin päivän päästä Helsinki-Vantaan lentokentälle. Normaalistihan lentoyhtiö tuo kuljetuspalvelulla myöhästyneet laukut kotiovelle, mutta tämäkin koskee vain ruumalaukkuja, matkustamolaukuista lentoyhtiö ei ole vastuussa ja täten eivät kuljeta niitä kotiovelle. Onneksi asuin vain Espoossa niin minulle ei tullut isoja kuluja kentälle menosta.

Vierailija
200/240 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opinpa tästä sitten sen, että jos joku vie sinun laukun matkustamosta, lentoyhtiö ei ole korvausvelvollinen!" Uusi tieto mulle.