Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
1441/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatteko asettua sen nilkasta pitelijän asemaan? Hän näki vaan jotain ja Marge oli ehkä viimeinen korsi. Margella oli kiinni mies ja lautta edessään. Ja silti potkaisee sut pois. Tämä diiva ajattelee olevansa ykkösenä.

Tuskinpa kantaa kaunaa Margelle. Varmasti ymmärsi, että kaikki haluavat pelastua, eikä kukaan pahuuttaan potki toista irti. Siinä tilanteessa täytyi vain toimia noin.

Eikä täytynyt. He toimivat täytymättä omaksi edukseen. Kun puolet pelastuneista on laivan henkilökuntaa ei muita kysymyksiä tarvitakaan.

Olisiko molempien sitten pitänyt kuolla? Ja lisäksi ehkä vielä sen miehenkin, jonka selässä Marge roikkui? Kyllähän hänellekin tulee lisää painoa kannateltavakseen, jos kaikki alkaa jonossa roikkua...

Vierailija
1442/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajutkaa nyt ääliöt, että Titanicia ja Estoniaa ei voi mitenkään verrata toisiinsa.. 

Kyllä voi, esimerkiksi näin: Titanic oli laiva ja Estonia oli laiva, Titanic upposi ja Estonia upposi, Titanicilta pelastui vain harva ja Estonialta pelastui vain harva, Titanic upposi parissa tunnissa ja Estonia upposi puolessa tunnissa, Titanicin kestokyky arvioitiin väärin ja Estonian kestokyky arvioitiin väärin. Miksi sinäkin menet henkilökohtaisuuksiin ja haukut muita ihmisiä ääliöiksi? Miksi tämä keskustelu menee noin pahasti tunteisiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatteko asettua sen nilkasta pitelijän asemaan? Hän näki vaan jotain ja Marge oli ehkä viimeinen korsi. Margella oli kiinni mies ja lautta edessään. Ja silti potkaisee sut pois. Tämä diiva ajattelee olevansa ykkösenä.

Tuskinpa kantaa kaunaa Margelle. Varmasti ymmärsi, että kaikki haluavat pelastua, eikä kukaan pahuuttaan potki toista irti. Siinä tilanteessa täytyi vain toimia noin.

Eikä täytynyt. He toimivat täytymättä omaksi edukseen. Kun puolet pelastuneista on laivan henkilökuntaa ei muita kysymyksiä tarvitakaan.

Olisiko molempien sitten pitänyt kuolla? Ja lisäksi ehkä vielä sen miehenkin, jonka selässä Marge roikkui? Kyllähän hänellekin tulee lisää painoa kannateltavakseen, jos kaikki alkaa jonossa roikkua...

Lue ketjua jankutat noin sadannen kerran samaa.

Tähän ollaan jo vastattu sata kertaa myös. Älä rollaa.

Vierailija
1444/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime metreillä lienee pelastautuminen ollut taistelua muita vastaan. Luulen niin. Alussa, kun kauheus ei vielä ollut tiedossa saattoi auttaa muitakin.

Vierailija
1445/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marge olisi normaalina huutanut jalasta pitelevälle että Odota hiukan tai edes jotain. Ja miehelle että odota jalassani roikkuu vielä yksi. Margehan ei sen miehen selässä ollut mitenkään itse hukkumassakaan.

Voi luoja tätä ihmisten typeryyttä. Ihminen joka on vedenvarassa, ja peräti tuollaisessa aallokossa, joutuu potkimaan koko ajan pysyäkseen edes jotenkin pinnalla. Ei siellä voi jalat oikosena olla köllötellä .  Jos joku tarttuu sinua jalasta kiinni, kun itsekin olet hukkumassa, et ikinä pystyisi sitä jalassa roikkujaa pelastamaan, kun tuskin siinä tilanteessa itseäsikään. Marge sentään sai pinnalla pysymiseen apua miehestä, josta itse oli saanut kiinni. On turhaa höpistä, että Marge olisi mitenkään voinut auttaa tuota veden alla ollutta. 

Minä olen hyvä uimaan (uimahallissa), mutta mesessä, jossa on vaikka vain puolen metrin aallokko, uiminen on haasteellista. Saatika, että meressä on 6-7 metrin aallokko. Ja vesi kylmää....

Siellä oli muitakin ihmisiä ja joilla lapsia ja auttoivat silti muita.

Älä jankuta samaa.

Vierailija
1446/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota Estonian uppoamista on usein tosiaan verrattu Titanicin uppoamiseen, vaikka ne onnettomuuksina oli tyystin erilaisia.

Sen sijaan Kurun ja Estonian onnettomuuksilla on kovastikin yhtäläisyyksiä, vaikka siis Kurun onnettomuus tapahtuikin sisävesillä. Molemmat onnettomuudet tapahtui syyskuussa ja molemmissa oli kyseessä poikkeuksellisen paha myrsky. Molemmissa tapauksissa laiva kallistui pahasti ja melko nopeasti kellahti kyljelleen ja sen seurauksena myös upposi nopeasti. Molemmissa myös hukkuneiden prosentuaalinen määrä oli kokolailla sama. Kurun hukkuneiden määrä oli muuten melko tarkalleen sama, kuin Estoniasta pelastuneiden määrä.

Vierailija
1447/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä, että onkohan itsekkyys sittenkään paras tapa toimia hätätilanteessa. Voi esimerkiksi olla niin, että jos muut ihmiset huomaavat, että joku toimii täysin itsekkäästi, tätä itsekästä ihmistä ei auteta niin mielellään. Jos taas auttaa toisia hätätilanteessa, saa itsekin apua helpommin.

Paitsi että katastrofitilanteessa kukaan tuskin jää analysoimaan toisen käyttäytymistä mitenkään.

Huoh tätä ihmisten simppeliyttä.

Kyllähän esimerkiksi Titanicilla oli selkeitä normeja ja sääntöjä minkä mukaan edettiin, esimerkiksi naiset ja lapset laitettiin ensin pelastusveneisiin. Mikset pysty keskustelemaan asiallisesti, vaan alat haukkumaan simppeliksi?

Estoniaa ei voi mitenkään verratta Titanicin uppoamiseen koska Estonia kallistui heti ja kallistui sekuntti sekunnilta lisää. Laivalla oli aikaa liikkua jotenkuten noin 10-15min. Jos sitäkään. Titanic upposi hiljaa ja tasaisesti. Titanicin uppoamiseen meni melkein 3h ja se kallistui vasta viimeisen 10min aika voimakkaasti. Estonia upposi noin 25min keulaportin irrottua.

Vierailija
1448/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime metreillä lienee pelastautuminen ollut taistelua muita vastaan. Luulen niin. Alussa, kun kauheus ei vielä ollut tiedossa saattoi auttaa muitakin.

Joo ja kun on jo turvassa voi sitten laivan henkilökuntana vetää turpiin uhreja. Kun ensin omista puolet pelastettu parhaille paikoille ekana.

Vierailija
1449/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Margea autettiin monta kertaa, mutta hän itse ei ollut valmis auttamaan muita. Väkisinkin tulee mielikuva siitä, että hän käytti hyväkseen muiden ihmisten hyväntahtoisuutta.

Käytti hyväkseen? Olis pitänyt siis sanoa "kiitos ei, en tarvitse apua"?

Ei, vaan olisi pitänyt auttaa itse muitakin, kun on ottanut apua vastaan. Jotenkin vaan se, että saa apua toisilta, mutta ei itse halua auttaa, tuntuu minusta väärältä.

Hei ihan tosi. Tollasessa tilanteessa kukaan ei ajattele kovin moraalisesti mikä on reilua ja mikä ei. Mitä hittoa heiveröinen noin 55 kiloinen nainen olisi voinut tehdä? Suurin osa tuolla on ollut isoja painavia miehiä.. luuletko että nainen jaksaa hirveästi auttaa tuollaisia portaikossa joka on kallistunut? 

Moni toki auttoi tuolla mutta eivät ole kertomassa tarinaansa koska kuolivat itse sen takia. Ne auttajat jotka auttoivat kokivat että ovat sen hetken sen verran turvassa että pystyvät auttamaan muita. Ihmiset on myös erilaisia. Sitä ei koskaan tiedä miten itse käyttäytyisi katastrofi tilanteessa. Estonian uppoaminen on niitä pahimpia tilanteita mihin ihminen on ikinä voinut joutua. 

"Tollasessa tilanteessa kukaan ei ajattele kovin moraalisesti mikä on reilua ja mikä ei." Miten niin "kukaan"? Jutussahan mainittiin useita ihmisiä, jotka auttoivat toisia, ja näiden ihmisten ansiosta Marge Rull pelastui. Jutun toimittaja on vain näemmä päättänyt korostaa pelastumisen itsekkäämpää puolta, mikä ei välttämättä ole minusta kauhean viisasta.

Vierailija
1450/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marge on todella kaunis ja viehättävä nainen.

Kateudesta nää puheet nyt kumpuaa.

Vierailija
1451/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Margea autettiin monta kertaa, mutta hän itse ei ollut valmis auttamaan muita. Väkisinkin tulee mielikuva siitä, että hän käytti hyväkseen muiden ihmisten hyväntahtoisuutta.

Ei, vaan olisi pitänyt auttaa itse muitakin, kun on ottanut apua vastaan. Jotenkin vaan se, että saa apua toisilta, mutta ei itse halua auttaa, tuntuu minusta väärältä.

Hei ihan tosi. Tollasessa tilanteessa kukaan ei ajattele kovin moraalisesti mikä on reilua ja mikä ei. Mitä hittoa heiveröinen noin 55 kiloinen nainen olisi voinut tehdä? Suurin osa tuolla on ollut isoja painavia miehiä.. luuletko että nainen jaksaa hirveästi auttaa tuollaisia portaikossa joka on kallistunut? 

Moni toki auttoi tuolla mutta eivät ole kertomassa tarinaansa koska kuolivat itse sen takia. Ne auttajat jotka auttoivat kokivat että ovat sen hetken sen verran turvassa että pystyvät auttamaan muita. Ihmiset on myös erilaisia. Sitä ei koskaan tiedä miten itse käyttäytyisi katastrofi tilanteessa. Estonian uppoaminen on niitä pahimpia tilanteita mihin ihminen on ikinä voinut joutua. 

Hän tunkeutui miesten jalkojen välistä pelastautuakseen itse. Eli rynni toisin sanoen muiden ohi.

Jos ne miehet hänen edellään olisivat toimineet samoin, hän ei olisi pelastunut.

Joku mies jopa olisi voinut pudottaa hänet siinä rynniessä samoin kuin hän pudotti sen jalkatakiaisen.

Hän pelastui ainoastaan siksi, että muut ei olleet niin itsekkäitä kuin hän.

????

Itsekäs?!

Pienen koon takia oli mahdollistaa ujuttautua ulos nopeammin ja ei sitä tehdessään ketään satuttanut. Miten se on itsekästä?

Kuka jonottaa jossain portaissa oman hengen uhalla, jos on mahdollista päästä ulos nopeammin?!

Totta kai pitää rynniä jos se onnistui ilman, että muut kuolevat sen takia. Haloo.

Vierailija
1452/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaikka kuinka monta kertomusta miten ihmiset auttoivat muitakin ja tekivät yhteistyötä vaikka henkilökunta pakenikin. Törkeää väittää että Rullin malli oli ainoa. Se Rullin malli oli virolaisen laivan malli vaan, ei suomalaisen.

Ei voi kun huutonauraa tälle kommentille. Siis väitätkö, että suomalaiset ovat täysin altruistinen kansakunta ja jos paatti olisi ollut täynnä maamme kansalaisia olisi kaikki saatu pelastettua??? Ihan vaan perustuen tähän suomalaiseen kansanluonteeseen joka on puhtaasti epäitsekäs?! Se sama epäitsekkyys näkyy tuolla kaduilla ja liikenteessä päivittäin kun joku mummo tuupertuu bussipysäkille ja jengi vaan kaivaa kännykkää esiin jotta saa parhaan videoklipin nettiin. Mitäpä tähän sitten lisäämään...

Kyllä sanoisin, että kansalaisuudesta riippumatta ihmiset reagoivat eri tavalla paniikki- ja katastrofitilanteessa (sehän tuo kuitenkin on ollut). Ihan turha on väittää, että me suomalaiset olisimme vähemmän itsekkäitä kuin vaikkapa virolaiset tai ruotsalaiset. Laivalla kuolivat ne, joilla kävi huono tuuri ja jotka eivät saaneet itseään pelastettua. Sieltä ei ollut suurimmalla osalla mitään mahdollisuutta päästä pois, johtuu ihan siitä tosiasiasta että pimeässä, kylmässä ja myrskyävässä syysyössä merellä ei vaan selviämismahdollisuuksia  juurikaan ole. Tällä jutun virolaisella on käynyt hyvä tuuri ja hän on osannut toimia oikein äärimmäisestä hädästä huolimatta. On todella naiivia väittää, että ko.naisen olisi pitänyt jäädä auttamaan jotain jalassaan kenties roikkuvaa, hukkumisen partaalla olevaa ihmispoloa. Ei tuossa tilanteessa voi sellaista miettiä, eikä varmasti mietikään vaan toimii ihan refleksien varassa = jalassa tuntuu jotain menoa hidastavaa, se potkaistaan pois. Kaikki tapahtuu niin lyhyessä ajassa, että vasta tilanteen ollessa ohitse voi kelailla ja analysoida eri kohtia pelastautumisen aikana. 

En myöskään ihmettele tuota kommentia turpaanvetämisestä: se on ainut konsti rauhoittaa täysin hysteerinen, kenties muille ja itselleen vaaraksi oleva ihminen (kenties isokokoinen mies). Noo, mammat täällä palstalla ovat selvinneet sodasta, Estoniasta ja vielä Thaimaan tsunamista sekä WTC-torneilta joten he voivat kyllä arvostella yhtä virolaisreppanaa joka on toiminut eloonjäämisvaistojensa varassa.

I rest my case.

Vierailija
1453/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä laivayhtiölle mainosta kerrakseen: tule meille töihin  luottoporukkaan viimeksikin pelastui puolet henkilökunnastamme...kouluttajana Marge Rull ja Silver kaapinkokoinen Linde.

Vierailija
1454/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän tunkeutui miesten jalkojen välistä pelastautuakseen itse. Eli rynni toisin sanoen muiden ohi.

Jos ne miehet hänen edellään olisivat toimineet samoin, hän ei olisi pelastunut.

Joku mies jopa olisi voinut pudottaa hänet siinä rynniessä samoin kuin hän pudotti sen jalkatakiaisen.

Hän pelastui ainoastaan siksi, että muut ei olleet niin itsekkäitä kuin hän.

Niinpä. Entä jos joku olisi siinä portaikossa tehnyt saman minkä hän - potkaissut hänet kuolemaan?

Vierailija
1455/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut. Ei ole hermostumisen paikka, jos et pysty perustelemaan mielipidettäsi.

Vierailija
1456/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marge on todella kaunis ja viehättävä nainen.

Kateudesta nää puheet nyt kumpuaa.

No ei kumpua.

Ihmisten mielestä näköään kivaa haukkua sitkeää naista, joka taisteli hengestään.

Jostain ylemmyydentunnosta varmaan kumpuaa?

Ihan ihme sössötystä koko ketju täynnä.

Vierailija
1457/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa laivassa olisi lapset ja vammaiset koottu yhteen ja vanhukset ja naiset. Ja sitten vasta miehet ja henkilökunta.

10 minuutin sisällä 35-astetta kallistuneessa laivassa joka kallistuu jatkuvasti lisää?

niin nopeaa että et voi olla huomaamatta asiaa.

Noiden muutamien minuuttien aikana laiva kallistui 20-asteesta lopulta kyljelleen ja siinä välissä oikean puolen suurimmat ikkunat alkoivat särkyä ja sisälle virtasi valtavalla paineella 20 tonnia sekunnissa vettä. 

Vierailija
1458/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on, että ensisijaisesti pitää pyrkiä pelastamaan itsensä, mutta ei kuitenkaan keinolla millä hyvänsä. En nyt kuitenkaan tämän Margen pelastautumista sinänsä lähtisi tuomitsemaan, mutta tosiasiahan on se, että kaikki eivät suinkaan tomineet pelkästään itsekkäästi, vaan Margekin sai apua useammaltakin matkallaan kohti pelastuslauttaa. Jos kaikki olisi toimineet puhtaan itsekkäästi, niin eipä olisi nyt Margekaan kertomassa tarinaansa. 

Itseäni tuossa jutussa haittaa vain se, että on lähdetty tekemään myyvää sensaatiojuttua yhden pelastuneen tarinalla. Tämä Margen tarinahan olisi ollut yksi tusinajuttu muiden joukossa, ellei siihen olisi ihan tietoisesti otettu tätä itsekkyysteemaa. On myyvää saada haastattelu naiselta, joka omilla kasvoillaan kertoo, kuinka potki roikkujia pois jaloistaan. Jos hän tällä jutulla teki rahaa, kuten väitetään, niin entistä vastenmielisemmäksi tuo sensaatio juttu muuttuu.

En siis sinällään tuomitse Margen toimintaa tilanteessa, vaan sitä millä tavalla hän haluaa pelastumisestaan nyt kertoa ja etenkin, mitkä on tarinan motiivit. Itse en ainakaan kymppitonnista, enkä sadastatonnistakaan olisi antanut tuon sisältöistä haastattelua.

Hän halusi kertoa totuuden ja toimittaja väänsi tuohon näkökulmaan sen.

Ja ei IL mitään kymmentä tonnia maksa haastatteluista 😂

Mistä sinä tiedät mikä oli tussa tarinassa totta ja mikä värikynää? Se oli Margen oma kertomus ja yhtäkään varmennusta noista tapahtumista ei muilta ihmisiltä ole. Esimerkiksi siinä jalasta pois potkimisessa voi olla aikalailla värikynää ja jopa kuvitelmaakin, josta emme koskaan tule saamaan minkäälaista varmuutta.

Vierailija
1459/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vaikka kuinka monta kertomusta miten ihmiset auttoivat muitakin ja tekivät yhteistyötä vaikka henkilökunta pakenikin. Törkeää väittää että Rullin malli oli ainoa. Se Rullin malli oli virolaisen laivan malli vaan, ei suomalaisen.

Ei voi kun huutonauraa tälle kommentille. Siis väitätkö, että suomalaiset ovat täysin altruistinen kansakunta ja jos paatti olisi ollut täynnä maamme kansalaisia olisi kaikki saatu pelastettua??? Ihan vaan perustuen tähän suomalaiseen kansanluonteeseen joka on puhtaasti epäitsekäs?! Se sama epäitsekkyys näkyy tuolla kaduilla ja liikenteessä päivittäin kun joku mummo tuupertuu bussipysäkille ja jengi vaan kaivaa kännykkää esiin jotta saa parhaan videoklipin nettiin. Mitäpä tähän sitten lisäämään...

Kyllä sanoisin, että kansalaisuudesta riippumatta ihmiset reagoivat eri tavalla paniikki- ja katastrofitilanteessa (sehän tuo kuitenkin on ollut). Ihan turha on väittää, että me suomalaiset olisimme vähemmän itsekkäitä kuin vaikkapa virolaiset tai ruotsalaiset. Laivalla kuolivat ne, joilla kävi huono tuuri ja jotka eivät saaneet itseään pelastettua. Sieltä ei ollut suurimmalla osalla mitään mahdollisuutta päästä pois, johtuu ihan siitä tosiasiasta että pimeässä, kylmässä ja myrskyävässä syysyössä merellä ei vaan selviämismahdollisuuksia  juurikaan ole. Tällä jutun virolaisella on käynyt hyvä tuuri ja hän on osannut toimia oikein äärimmäisestä hädästä huolimatta. On todella naiivia väittää, että ko.naisen olisi pitänyt jäädä auttamaan jotain jalassaan kenties roikkuvaa, hukkumisen partaalla olevaa ihmispoloa. Ei tuossa tilanteessa voi sellaista miettiä, eikä varmasti mietikään vaan toimii ihan refleksien varassa = jalassa tuntuu jotain menoa hidastavaa, se potkaistaan pois. Kaikki tapahtuu niin lyhyessä ajassa, että vasta tilanteen ollessa ohitse voi kelailla ja analysoida eri kohtia pelastautumisen aikana. 

En myöskään ihmettele tuota kommentia turpaanvetämisestä: se on ainut konsti rauhoittaa täysin hysteerinen, kenties muille ja itselleen vaaraksi oleva ihminen (kenties isokokoinen mies). Noo, mammat täällä palstalla ovat selvinneet sodasta, Estoniasta ja vielä Thaimaan tsunamista sekä WTC-torneilta joten he voivat kyllä arvostella yhtä virolaisreppanaa joka on toiminut eloonjäämisvaistojensa varassa.

I rest my case.

Rull taisteli itsekkyyden varassa.

Vaikea kuvitella suomalaislaivaa jossa lapset jätetään ja puolet pelastuneista työvuorossa olevasta henkilökunnasta.  Maksaneille asiakkaille. Sori vaan, ei täällä.

Vierailija
1460/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut. Ei ole hermostumisen paikka, jos et pysty perustelemaan mielipidettäsi.

Et ollut lukenut sillä perustelin jo sata kertaa. Lue vaan äläkä rollaa.

Ketju on lukittu.