Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
1461/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä, että onkohan itsekkyys sittenkään paras tapa toimia hätätilanteessa. Voi esimerkiksi olla niin, että jos muut ihmiset huomaavat, että joku toimii täysin itsekkäästi, tätä itsekästä ihmistä ei auteta niin mielellään. Jos taas auttaa toisia hätätilanteessa, saa itsekin apua helpommin.

Paitsi että katastrofitilanteessa kukaan tuskin jää analysoimaan toisen käyttäytymistä mitenkään.

Huoh tätä ihmisten simppeliyttä.

Kyllähän esimerkiksi Titanicilla oli selkeitä normeja ja sääntöjä minkä mukaan edettiin, esimerkiksi naiset ja lapset laitettiin ensin pelastusveneisiin. Mikset pysty keskustelemaan asiallisesti, vaan alat haukkumaan simppeliksi?

Estoniaa ei voi mitenkään verratta Titanicin uppoamiseen koska Estonia kallistui heti ja kallistui sekuntti sekunnilta lisää. Laivalla oli aikaa liikkua jotenkuten noin 10-15min. Jos sitäkään. Titanic upposi hiljaa ja tasaisesti. Titanicin uppoamiseen meni melkein 3h ja se kallistui vasta viimeisen 10min aika voimakkaasti. Estonia upposi noin 25min keulaportin irrottua.

Yksi tärkeä yhtäläisyys Titanicilla ja Estonialla on: molempien laivojen kestokyky arvioitiin väärin. Jossain luki että Estonian keulaportin kestävyys oli laskettu vahingossa yläkanttiin.

Vierailija
1462/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marge on todella kaunis ja viehättävä nainen.

Kateudesta nää puheet nyt kumpuaa.

Marge kovasti luottaa Anun kanssa siihen viehättävyyteensä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas näköjään lauma avohoitopotilaita kirjoittamassa.

Mä haluan nähdä kun nämä mammat uivat jääkylmässä meressä kovassa aallokossa edes 10m ja sen jälkeen auttavat muita nousemaan vedestä lautalle. 

Mehän nähtii tämä jo ja se että muuta auttoivatkin muita eikä tuollaista laivahenkilökunnan ryntäystä omaa nahkaa pelastamaan haluta uusintana. Puolet pelastuneista henkilökuntaa niin pidä suusi mokoma.

Henkilökuntaa pelastui paljon, koska heistä iso osa oli jalkeilla, pukeissa ja jossain muualla kuin alakansien hyteissä. Olisiko heidän pitänyt riisua vaatteet ja jättäytyä passiivisksi? Kapteeni meni laivan mukana, kuten koodistoon kuuluu, mutta paljon hyödyllisempiä ne henkilökuntalaiset olivat auttaessaan matkustajia edes vähän (mm. nostelemalla ihmisiä portaikossa) kuin jättäytyessään meren vietäväksi.

Vierailija
1464/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä vähän, miksi tämä nainen on halunnut toiminnastaan julki kertoa. Onko siitä ylpeä? Hakeeko hyväksyntää, joka voisi helpottaa traumoja? Eihän hänen olisi ollut mikään pakko kertoa julkisuuteen, miten lutvi itsensä pysymään elävien kirjoissa.

No miksi yhtään kukaan kertoo ikinä mitään julkisuuteen? Häneltä on Estonian vuosipäivän vuoksi kysytty, tuskin hän on itse soittanut lehteen, että hei, hauaisin ylpeillä itsekkyydelläni.

Maailma tarvitsee myös totuudenpuhujia, sellaisia jotka kertovat miten asiat ovat. Kaunistelematta, satuilematta tai vääristelemättä. Se, että oletat Margen ylpeilevän selviytymistarinallaan kertoo paljon enemmän sinusta mitä hänestä.

Mikä siinä on, että ihmisten on niin vaikea kokea empatiaa naisia kohtaan? Marge on selviytyjä, eloonjäänyt, äiti ja rehellinen ihminen. Ja täällä vaan keksitään päästä kaikkia idioottimaisia analyysejä hänen persoonastaan ja selostetaan jotain mielikuvitustarinaa siitä, miten hänen olisi pitänyt toimia. Samaan aikaan puolta isommat miehet ovat saaneet rynniä, puskea ja satuilla ihan rauhassa ja av-raati vain symppaa niitä miehiä kyynel silmässä. Mutta Marge, Marge on paha!!1!

Niin mutta kun aloituksen jutussa ei puhuttu mitään isojen miesten rynnimisestä, puskemisesta ja satuilusta. Jutussa kerrottiin siitä, miten isommat miehet auttoivat toisia: miehet roikkuivat jonossa portaan kaiteesta odottaen vuoroaan tulla vedetyksi turvaan, yksi mies antoi Margen roikkua selästään meressä, ja mies veti Margen pelastuslauttaan sisälle.

Vierailija
1465/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Margea autettiin monta kertaa, mutta hän itse ei ollut valmis auttamaan muita. Väkisinkin tulee mielikuva siitä, että hän käytti hyväkseen muiden ihmisten hyväntahtoisuutta.

Käytti hyväkseen? Olis pitänyt siis sanoa "kiitos ei, en tarvitse apua"?

Ei, vaan olisi pitänyt auttaa itse muitakin, kun on ottanut apua vastaan. Jotenkin vaan se, että saa apua toisilta, mutta ei itse halua auttaa, tuntuu minusta väärältä.

Hei ihan tosi. Tollasessa tilanteessa kukaan ei ajattele kovin moraalisesti mikä on reilua ja mikä ei. Mitä hittoa heiveröinen noin 55 kiloinen nainen olisi voinut tehdä? Suurin osa tuolla on ollut isoja painavia miehiä.. luuletko että nainen jaksaa hirveästi auttaa tuollaisia portaikossa joka on kallistunut? 

Moni toki auttoi tuolla mutta eivät ole kertomassa tarinaansa koska kuolivat itse sen takia. Ne auttajat jotka auttoivat kokivat että ovat sen hetken sen verran turvassa että pystyvät auttamaan muita. Ihmiset on myös erilaisia. Sitä ei koskaan tiedä miten itse käyttäytyisi katastrofi tilanteessa. Estonian uppoaminen on niitä pahimpia tilanteita mihin ihminen on ikinä voinut joutua. 

Hän tunkeutui miesten jalkojen välistä pelastautuakseen itse. Eli rynni toisin sanoen muiden ohi.

Jos ne miehet hänen edellään olisivat toimineet samoin, hän ei olisi pelastunut.

Joku mies jopa olisi voinut pudottaa hänet siinä rynniessä samoin kuin hän pudotti sen jalkatakiaisen.

Hän pelastui ainoastaan siksi, että muut ei olleet niin itsekkäitä kuin hän.

Se tuli selväksi kyllä kun luin tuon jutun. Hän ei aihettanut toiminnallaan ilmeisesti kenellekkään suurempaa vaaraa. Jos hän ei olisi pujotellut muiden välistä, niin voisi olla kuollut. Jos olisin itse tuossa tilanteessa ja ihmiset edessäni eivät tuntuisi liikkuvan niin  tekisin kyllä aivan saman. 

Vierailija
1466/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä, että onkohan itsekkyys sittenkään paras tapa toimia hätätilanteessa. Voi esimerkiksi olla niin, että jos muut ihmiset huomaavat, että joku toimii täysin itsekkäästi, tätä itsekästä ihmistä ei auteta niin mielellään. Jos taas auttaa toisia hätätilanteessa, saa itsekin apua helpommin.

Paitsi että katastrofitilanteessa kukaan tuskin jää analysoimaan toisen käyttäytymistä mitenkään.

Kyllähän esimerkiksi Titanicilla oli selkeitä normeja ja sääntöjä minkä mukaan edettiin, esimerkiksi naiset ja lapset laitettiin ensin pelastusveneisiin. Mikset pysty keskustelemaan asiallisesti, vaan alat haukkumaan simppeliksi?

Estoniaa ei voi mitenkään verratta Titanicin uppoamiseen koska Estonia kallistui heti ja kallistui sekuntti sekunnilta lisää. Laivalla oli aikaa liikkua jotenkuten noin 10-15min. Jos sitäkään. Titanic upposi hiljaa ja tasaisesti. Titanicin uppoamiseen meni melkein 3h ja se kallistui vasta viimeisen 10min aika voimakkaasti. Estonia upposi noin 25min keulaportin irrottua.

Yksi tärkeä yhtäläisyys Titanicilla ja Estonialla on: molempien laivojen kestokyky arvioitiin väärin. Jossain luki että Estonian keulaportin kestävyys oli laskettu vahingossa yläkanttiin.

En nyt sanoisi noinkaan. Molemmat laivat ajettiin olosuhteisiin joihin ei olisi pitänyt mennä. Laivojakaan ei voi suunnitella kestämään aivan mitä tahansa.

Vierailija
1467/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marge olisi normaalina huutanut jalasta pitelevälle että Odota hiukan tai edes jotain. Ja miehelle että odota jalassani roikkuu vielä yksi. Margehan ei sen miehen selässä ollut mitenkään itse hukkumassakaan.

Voi luoja tätä ihmisten typeryyttä. Ihminen joka on vedenvarassa, ja peräti tuollaisessa aallokossa, joutuu potkimaan koko ajan pysyäkseen edes jotenkin pinnalla. Ei siellä voi jalat oikosena olla köllötellä .  Jos joku tarttuu sinua jalasta kiinni, kun itsekin olet hukkumassa, et ikinä pystyisi sitä jalassa roikkujaa pelastamaan, kun tuskin siinä tilanteessa itseäsikään. Marge sentään sai pinnalla pysymiseen apua miehestä, josta itse oli saanut kiinni. On turhaa höpistä, että Marge olisi mitenkään voinut auttaa tuota veden alla ollutta. 

Minä olen hyvä uimaan (uimahallissa), mutta mesessä, jossa on vaikka vain puolen metrin aallokko, uiminen on haasteellista. Saatika, että meressä on 6-7 metrin aallokko. Ja vesi kylmää....

Siellä oli muitakin ihmisiä ja joilla lapsia ja auttoivat silti muita.

Älä jankuta samaa.

Mistä tiedät, että ihmiset, joilla oli lapsia, auttoivat silti muita?

Laivalla oli 10 alle 13 vuotiasta ja heistä ainoana selviytyi 12 vuotias norjalaispoika.  Hänen muu perheensä menehtyi. Ja niin menehtyi myös kaikki 9 lasta(iät 3kk,2v,4v,5v,6v,8v,9v,10v ja 10v) ja heidän perheensä. Kukaan ei pelastunut kertomaan, että he auttoivat muita. 

Ne varmaan ovat auttaneet muita, joilla siihen on ollut voimia, mutta ei pidä vaatia, että jokainen ihminen voisi itsensä vaarantamalla pelasta vieraita ihmisiä.

Miksi muuten arvelet, että esim palomiehiltä vaditaan tietynlaista fyysistä kuntoa? On aivan turha kouluttaa 50 kg naista palomieheksi, kun ei hänestä olisi juurikaan apua ihmisen pois raahaamisessa palavasta talosta.

Suurin osa ihmisistä ei pysty pelastamaan edes itseään, saatika sitten muita.

Vierailija
1468/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota Estonian uppoamista on usein tosiaan verrattu Titanicin uppoamiseen, vaikka ne onnettomuuksina oli tyystin erilaisia.

Sen sijaan Kurun ja Estonian onnettomuuksilla on kovastikin yhtäläisyyksiä, vaikka siis Kurun onnettomuus tapahtuikin sisävesillä. Molemmat onnettomuudet tapahtui syyskuussa ja molemmissa oli kyseessä poikkeuksellisen paha myrsky. Molemmissa tapauksissa laiva kallistui pahasti ja melko nopeasti kellahti kyljelleen ja sen seurauksena myös upposi nopeasti. Molemmissa myös hukkuneiden prosentuaalinen määrä oli kokolailla sama. Kurun hukkuneiden määrä oli muuten melko tarkalleen sama, kuin Estoniasta pelastuneiden määrä.

Makeaan veteen hukkuu myös nopeammin. Veden koostumus on elimistölle vierasta.

Vierailija
1469/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä vähän, miksi tämä nainen on halunnut toiminnastaan julki kertoa. Onko siitä ylpeä? Hakeeko hyväksyntää, joka voisi helpottaa traumoja? Eihän hänen olisi ollut mikään pakko kertoa julkisuuteen, miten lutvi itsensä pysymään elävien kirjoissa.

No miksi yhtään kukaan kertoo ikinä mitään julkisuuteen? Häneltä on Estonian vuosipäivän vuoksi kysytty, tuskin hän on itse soittanut lehteen, että hei, hauaisin ylpeillä itsekkyydelläni.

Maailma tarvitsee myös totuudenpuhujia, sellaisia jotka kertovat miten asiat ovat. Kaunistelematta, satuilematta tai vääristelemättä. Se, että oletat Margen ylpeilevän selviytymistarinallaan kertoo paljon enemmän sinusta mitä hänestä.

Mikä siinä on, että ihmisten on niin vaikea kokea empatiaa naisia kohtaan? Marge on selviytyjä, eloonjäänyt, äiti ja rehellinen ihminen. Ja täällä vaan keksitään päästä kaikkia idioottimaisia analyysejä hänen persoonastaan ja selostetaan jotain mielikuvitustarinaa siitä, miten hänen olisi pitänyt toimia. Samaan aikaan puolta isommat miehet ovat saaneet rynniä, puskea ja satuilla ihan rauhassa ja av-raati vain symppaa niitä miehiä kyynel silmässä. Mutta Marge, Marge on paha!!1!

Niin mutta kun aloituksen jutussa ei puhuttu mitään isojen miesten rynnimisestä, puskemisesta ja satuilusta. Jutussa kerrottiin siitä, miten isommat miehet auttoivat toisia: miehet roikkuivat jonossa portaan kaiteesta odottaen vuoroaan tulla vedetyksi turvaan, yksi mies antoi Margen roikkua selästään meressä, ja mies veti Margen pelastuslauttaan sisälle.

Vai kuvittelet sinä, että miehet ovat käyttäytyneet siellä laivalla jotenkin kollektiivisen ritarillisesti? Voi nyt huutonauru taas. He ovat jumittaneet portaikossa, koska eivät ole parempaan pystyneet ja Marge meni ohi, koska kykeni (BTW, hänellä olisi varmasti käsivoimat loppuneet miehiä nopeammin jos olisi jäänyt odottelemaan ja roikkumaan). Eivät ne portaikossa roikkuneet auttaneet ketään muuta kuin itseään ja se joka Margen nosti oli merimies ja auttoi työnsä puolesta ja niitä miehiä myös. Se  mies jonka selässä Marge roikkui ei aktiivisesti auttanut eikä ollut auttamatta, vaan salli Margen olla hänessä kiinni, koska ei ilmeisesti kokenut Margea uhaksi hengelleen. Ehkä jopa sai lohtua siitä, että oli toisen ihmisen kanssa kosketuksista. Jos Marge olisi tarttunut miestä jalasta, olisi epäilemättä potkaissut. 

Alkaa valjeta. Taidat olla misogynisti. Miehet tekevät aina oikein ja naiset aina väärin, jopa silloin kun selviävät katastrofista hengissä, eikö niin?

Vierailija
1470/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Margea autettiin monta kertaa, mutta hän itse ei ollut valmis auttamaan muita. Väkisinkin tulee mielikuva siitä, että hän käytti hyväkseen muiden ihmisten hyväntahtoisuutta.

Ei, vaan olisi pitänyt auttaa itse muitakin, kun on ottanut apua vastaan. Jotenkin vaan se, että saa apua toisilta, mutta ei itse halua auttaa, tuntuu minusta väärältä.

Hei ihan tosi. Tollasessa tilanteessa kukaan ei ajattele kovin moraalisesti mikä on reilua ja mikä ei. Mitä hittoa heiveröinen noin 55 kiloinen nainen olisi voinut tehdä? Suurin osa tuolla on ollut isoja painavia miehiä.. luuletko että nainen jaksaa hirveästi auttaa tuollaisia portaikossa joka on kallistunut? 

Moni toki auttoi tuolla mutta eivät ole kertomassa tarinaansa koska kuolivat itse sen takia. Ne auttajat jotka auttoivat kokivat että ovat sen hetken sen verran turvassa että pystyvät auttamaan muita. Ihmiset on myös erilaisia. Sitä ei koskaan tiedä miten itse käyttäytyisi katastrofi tilanteessa. Estonian uppoaminen on niitä pahimpia tilanteita mihin ihminen on ikinä voinut joutua. 

Hän tunkeutui miesten jalkojen välistä pelastautuakseen itse. Eli rynni toisin sanoen muiden ohi.

Jos ne miehet hänen edellään olisivat toimineet samoin, hän ei olisi pelastunut.

Joku mies jopa olisi voinut pudottaa hänet siinä rynniessä samoin kuin hän pudotti sen jalkatakiaisen.

Se tuli selväksi kyllä kun luin tuon jutun. Hän ei aihettanut toiminnallaan ilmeisesti kenellekkään suurempaa vaaraa. Jos hän ei olisi pujotellut muiden välistä, niin voisi olla kuollut. Jos olisin itse tuossa tilanteessa ja ihmiset edessäni eivät tuntuisi liikkuvan niin  tekisin kyllä aivan saman. 

Jso ne edelläsi olevat olisivat tehneet samoin, et olisi päässyt läpi.

Olen kerran ollut rynnimistilanteessa ja se oli aivan kauheaa. Vahvat miehet rynnivät niin, että hädin tuskin pystyin hengittämään. En pystynyt liikkumaan sinne minne halusin, vaan olin sen rynnivän massan liikuteltavana.

Vierailija
1471/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marge olisi normaalina huutanut jalasta pitelevälle että Odota hiukan tai edes jotain. Ja miehelle että odota jalassani roikkuu vielä yksi. Margehan ei sen miehen selässä ollut mitenkään itse hukkumassakaan.

Voi luoja tätä ihmisten typeryyttä. Ihminen joka on vedenvarassa, ja peräti tuollaisessa aallokossa, joutuu potkimaan koko ajan pysyäkseen edes jotenkin pinnalla. Ei siellä voi jalat oikosena olla köllötellä .  Jos joku tarttuu sinua jalasta kiinni, kun itsekin olet hukkumassa, et ikinä pystyisi sitä jalassa roikkujaa pelastamaan, kun tuskin siinä tilanteessa itseäsikään. Marge sentään sai pinnalla pysymiseen apua miehestä, josta itse oli saanut kiinni. On turhaa höpistä, että Marge olisi mitenkään voinut auttaa tuota veden alla ollutta. 

Minä olen hyvä uimaan (uimahallissa), mutta mesessä, jossa on vaikka vain puolen metrin aallokko, uiminen on haasteellista. Saatika, että meressä on 6-7 metrin aallokko. Ja vesi kylmää....

Siellä oli muitakin ihmisiä ja joilla lapsia ja auttoivat silti muita.

Älä jankuta samaa.

Mistä tiedät, että ihmiset, joilla oli lapsia, auttoivat silti muita?

Laivalla oli 10 alle 13 vuotiasta ja heistä ainoana selviytyi 12 vuotias norjalaispoika.  Hänen muu perheensä menehtyi. Ja niin menehtyi myös kaikki 9 lasta(iät 3kk,2v,4v,5v,6v,8v,9v,10v ja 10v) ja heidän perheensä. Kukaan ei pelastunut kertomaan, että he auttoivat muita. 

Ne varmaan ovat auttaneet muita, joilla siihen on ollut voimia, mutta ei pidä vaatia, että jokainen ihminen voisi itsensä vaarantamalla pelasta vieraita ihmisiä.

Miksi muuten arvelet, että esim palomiehiltä vaditaan tietynlaista fyysistä kuntoa? On aivan turha kouluttaa 50 kg naista palomieheksi, kun ei hänestä olisi juurikaan apua ihmisen pois raahaamisessa palavasta talosta.

Suurin osa ihmisistä ei pysty pelastamaan edes itseään, saatika sitten muita.

Tunnen joitain virolaisia tanssijoihinkin verrattavia ja ne naiset vastaavat taatusti palomiestä hyvinkin, kovia treenaajia vaikka ihan laihoja.

Ne kävivät armeijat ja  senverran kovat treenit maassaan.

Lisäksi Silver linde oli kaapinkokoinen ukko joka oli palomieskuntoinen ja kun laivan henkilökunta kattoi samanlaisia puolet uhreista niin auttajamahdollisuuksi olisi ollut. Fyysisestikin kaikilla niillä.

Siellä vaan kökötti lautalla Lindekin kun matkustajat taistelivat lapsineen elämästä.

Vierailija
1472/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan voi tietää etukäteen miten itse toimisi. Ihan varmasti menee joku selviytymismoodi päälle ja jos ei ole omia lapsia mukana niin vain oma selviytyminen kiinnostaa. En siitä yhtään moiti tätä naista tai ketään muutakaan. Mutta en itse menisi kunnioituksesta uhreja kohtaan pullistelemaan tuohon äänensävyyn että "minua autettiin mutta minä vain potkin muita". Kuinka moni omainen nyt ajattelee että se oli minun läheiseni hento ote siitä jalasta. Julma ja kylmä vaikutelma tuli tuosta jutusta ja naisesta. 

Vierailija
1473/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä ketju saa olla ja toinen poistettiin. Ihan asiallisesti kysyn.

Vierailija
1474/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä ketju saa olla ja toinen poistettiin. Ihan asiallisesti kysyn.

Ihmettelen ihan samaa. Törkeämpi ketju tämä on, paljonkin törkeämpi. Toisessa ei ollut mitään henkilökohtaisuuksiin menevää.

Vierailija
1475/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jso ne edelläsi olevat olisivat tehneet samoin, et olisi päässyt läpi.

Olen kerran ollut rynnimistilanteessa ja se oli aivan kauheaa. Vahvat miehet rynnivät niin, että hädin tuskin pystyin hengittämään. En pystynyt liikkumaan sinne minne halusin, vaan olin sen rynnivän massan liikuteltavana.

En olisi en. 

Mutta pointti nyt oli että tuolla ei kaikki vain pysty toimimaan moraalisesti oikein ja ihmisen selviytymisvietti on niin sisään rakennettu ominaisuus. 

Kamalaa että olet joutunut kokemaan tuollaisen tilanteen. 

Vierailija
1476/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai kuvittelet sinä, että miehet ovat käyttäytyneet siellä laivalla jotenkin kollektiivisen ritarillisesti? Voi nyt huutonauru taas. He ovat jumittaneet portaikossa, koska eivät ole parempaan pystyneet ja Marge meni ohi, koska kykeni (BTW, hänellä olisi varmasti käsivoimat loppuneet miehiä nopeammin jos olisi jäänyt odottelemaan ja roikkumaan). Eivät ne portaikossa roikkuneet auttaneet ketään muuta kuin itseään ja se joka Margen nosti oli merimies ja auttoi työnsä puolesta ja niitä miehiä myös. Se  mies jonka selässä Marge roikkui ei aktiivisesti auttanut eikä ollut auttamatta, vaan salli Margen olla hänessä kiinni, koska ei ilmeisesti kokenut Margea uhaksi hengelleen. Ehkä jopa sai lohtua siitä, että oli toisen ihmisen kanssa kosketuksista. Jos Marge olisi tarttunut miestä jalasta, olisi epäilemättä potkaissut. 

Alkaa valjeta. Taidat olla misogynisti. Miehet tekevät aina oikein ja naiset aina väärin, jopa silloin kun selviävät katastrofista hengissä, eikö niin?

Margea auttoi Siver Linde ja joku muu virolaiskorsto sillä aikaa muut matkustajat taistelivat hengestään. Jos Silver Linde veti kädestä portaikosta Margen mutta oli jo lautalla häntä ylös vetämässä kun joutui veteen niin ei se virolaisjätkä tainnut muita vetää ylös kuin Margea odotteli.

Tämä on todella outoa kaikki.

Vierailija
1477/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on vielä sekin pointti että työntekijät työskentelivät palkallisina mutta matkustajat olivat maksaneet palveluksistaan.

Vierailija
1478/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa mitä sanotte, mutta jotakin seksikästä tässä Margessa on. Päämäärätietoinen, ei alistuvaa, vaan dominoivaa sorttia.. lisäksi tanssijan hoikka vartalo, eli pitää huolta itsestään.

Vierailija
1479/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ollut itsekkyys, joka Margen on pelastanut. Ennen kaikkea se on ollut hyvä fyysinen kunto, kun Marge on jaksanut roikkua miesten kanssa kaiteessa. Harrastanut ilmeisesti tankotanssia, mistä on ollut paljon apua tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
1480/2848 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pop

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta vaikutat aivan uskomattoman simppeliltä/tietämättömältä jo tuossa, miten vertailet Titanicia ja Estoniaa (onkohan sen viisikymmentä kertaa tässäkin ketjussa tehty selväksi näiden kahden katastrofin oleelliset eroavaisuudet?).

Pointti ei ollut tässä Estonian ja Titanicin eroavaisuudet, vaan katastrofitilanteet yleensä, ja se miten ihmiset käyttäytyvät katastrofitilanteissa

Mitenhän tänä päivänä pelastautumiset onnistuisi kun ihmiset keskittyisi liikaa kuvaamaan tilannetta ja ottamaan selfejä.

Ketju on lukittu.