Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "

Vierailija
28.09.2019 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5

Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.

Kommentit (2848)

Vierailija
321/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäisin pelastaa vain ja ainoastaan omat lapseni. En yrittäisi pelastaa edes miestäni, enkä sallisi mieheni yrittää pelastaa minua. Vain omat lapsemme. Näin se menee evoluutiossa. 

Ne lapsetkaan ei sitten lopulta olisi selvinneet ilman vanhempiaan, joten eiköhän paras etukäteissuunnitelma kuitenkin olisi tehdä yhteistyötä.

Vierailija
322/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet.

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia.

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole.

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

Osaatko perustella, miksi naisen henki olisi arvokkaampi kuin miehen?

Juntti.

Missä tahansa lajissa naaraan henki on AINA arvokkaampi kuin uroksen.

M45

Eli äitini saa ryöstää sinut aseella uhaten etkä saa tehdä mitään koska hän on sinua arvokkaampi.

Vájakki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille, joiden mielestä vain laivalla töissä olleet auttoivat ja heidän kuuluikin auttaa: Marge oli itsekin työntekijänä laivalla.

Hyvä huomio! Hän ei tosiaan ollut kuka tahansa, vaan osa henkilökuntaa. Titanicilla soittajat kantoivat kortensa kekoon ja pitivät yllä rauhallista tunnelmaa niin pitkään kuin pystyivät. Estonialla tämä yksi tanssija talloi muut jalkoihinsa ja kiilaisi jonossa päästäkseen pakoon.

Vierailija
324/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet.

Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia.

Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole.

En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä. 

Miksi minun pitäisi? Enhän minä mitään sellaista sanonut. Eikä mumminikaan. Toteaa vain, että maailma on muuttunut tässä asiassa.

Olen kyllä asiantuntijoiden kanssa yhtä mieltä, että lukutaito vain huonenee ja huononee. Mekaanisesti ehkä osataan, mutta sisältöä ei ymmärretä yhtään.

Mutta kun nyt kysyit, niin taustalla lienee ihan biologinen selitys. Naisen lisääntyminminen on varsin rajallista. Sen sijaan mies pystyy siittämään lähes rajattomasti jälkeläisiä. Siksi nainen on mahdollisesti katsottu "arvokkaammaksi" kivikaudelta lähtien.

Nykyäänhän tällä ei ole mitään merkitystä, mutta arkaaisten sanelema vaisto kuitenkin. Kuka nyt miehekseen huolisi sellaista, joka juoksee pakoon ensimmäisenä kun karhun  kohtaa vaimonsa kanssa marjametsässä?

Surullista, miten ennalta-arvattavan vastauksen laitoit. Tuo ikiaikainen "lisääntymisjuttu".

Maailmassa on jo nyt aivan tarpeeksi ihmisiä eikä ketään kiinnosta enää tuollaiset muinaisteoriat jostain "miehen rajattomista jälkeläisistä".

Miten sitten itse selität, että edelleen on nainen "arvostetumpi". Kaikki käyttäytymissäännöt (vaikka sinänsä pikkujuttuja) ovat naisen arvokkuuden esiintuomiseksi. Naiselle pitää laittaa takki päälle, naiselle avataan ovi jne. Ja nämä ovat kaikkinensa olleet voimassa vielä 50-luvulla. Edelleen näiden huomiotta ottaminen katsotaan moukkamaisuutena.

Yhteiskunnan tasollakin laki tulee kovasti tämän puolelta. Nuoret miehet valjastetaan vähintään puolen vuoden koulutuksella tykinruuaksi. 

Naisilla mitään vastaavaa velvoitetta ei ole. 

Tiesin kyllä, että lisääntyminen on ikivanha peruste, mutta oletko nähnyt parempaa? Jos olet nähnyt vakuuttavamman teorian, niin linkitä se tänne. Luen mielelläni ja varmasti moni muukin. 

Nainen on arvostetumpi, vaikka naisen euro on 84 senttiä? Kerro toki lisää!

Näytä ensin kattavat laskelmat työntekijän tuottavuudesta palkkaansa nähden. Katsotaan sitten, onko se 84 senttiä vai jotain muuta.

Jos tekee saman työn ja on vielä pätevämpi, niin miten selität huonomman palkan?

vaan kun ei tee

Vierailija
325/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäisin pelastaa vain ja ainoastaan omat lapseni. En yrittäisi pelastaa edes miestäni, enkä sallisi mieheni yrittää pelastaa minua. Vain omat lapsemme. Näin se menee evoluutiossa. 

Ne lapsetkaan ei sitten lopulta olisi selvinneet ilman vanhempiaan, joten eiköhän paras etukäteissuunnitelma kuitenkin olisi tehdä yhteistyötä.

Jos minä jäisin jälkeen ja mies olisi lasten kanssa pääsemässä turvaan, niin en nyt helvetti sentään haluaisi, että hän lähtisi minua enää pelastamaan. Enkä minä lähtisi miestäni pelastamaan, jos tilanne olisi toisin päin. Jälkeläiset pidetään hengissä hinnalla millä hyvänsä.

Vierailija
326/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli yö, joten vain ne, jotka tuolloin valvoivat saivat mahd.pelastua. Eli baarissa istuvat miehet ja muutama nainen sekä miehistön jäseniä. Hyteistä ei monikaan pois päässyt, tämä virolaisnainen oli siinä onnekas ja saa kiittää urheilutaustaansa, että jaksoi itseään kannatella roikkumalla.

Hurja tarinansa kyllä 🥺

Vierailija
327/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Revoluutiossa menee niin, että pelastan vain itseni ja potkin muut pois tieltäni.

No, sinä potkit. Minä olen valmis vaikka tappamaan, että saan lapseni turvaan. Omien jälkeläisten turvaaminen menee ihan kaiken ohitse. Olen itse jopa valmis kuolemaan pelastaessani lapseni.

Vierailija
328/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa hyvä älkääkä syyllistäkö ketään, koska se, miten kukin tällaisessa tilanteessa toimii, käy ilmi vasta kun tilanne on yhtä paha.

Vierailija
329/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli yö, joten vain ne, jotka tuolloin valvoivat saivat mahd.pelastua. Eli baarissa istuvat miehet ja muutama nainen sekä miehistön jäseniä. Hyteistä ei monikaan pois päässyt, tämä virolaisnainen oli siinä onnekas ja saa kiittää urheilutaustaansa, että jaksoi itseään kannatella roikkumalla.

Hurja tarinansa kyllä 🥺

Eli opetuksena vastaisuuden varalle, että kannattaa ryypätä mahdollisimman pitkään yläkansien baareissa. Pääsee nopeammin pelastuslautoille, kännissä ei stressaa liikaa, ja on muutenkin hauskempaa.

Vierailija
330/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Revoluutiossa menee niin, että pelastan vain itseni ja potkin muut pois tieltäni.

No, sinä potkit. Minä olen valmis vaikka tappamaan, että saan lapseni turvaan. Omien jälkeläisten turvaaminen menee ihan kaiken ohitse. Olen itse jopa valmis kuolemaan pelastaessani lapseni.

Kylläpä sitä nyt uhotaan. Eiköhän suurin osa halua pelastaa jälkikasvunsa.

Vierailija
331/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertookas nyt sitten miten te tuomitsevat olisitte ihan oikeasti toimineet tuossa tilanteessa? 

Itse olisin toki alussa koittanut auttaa kavereitani, mutta jos kaverini lähtisi pukemaan vaatteita vaikka laiva kallistuu jatkuvasti lisää niin kyllä lähtisin vaan äkkiä juoksemaan pois. Olen suunnilleen samankokoinen nainen kuin tuo Marge ja voimani ei todellakaan riittäisi pelastamaan muita. Valitettavasti. En silti jäisi kuolemaan. 

Huutaminen ja neuvominen ei paljoa enää tuossa vaiheessa auta kun ihmiset ei paljoa kuuntele ja laivalla luultavasti todella kova meteli. Jännä että juuri tätä naista tuomitaan vaikka oli niitä harvoja naisia jotka pelastuivat ja hän uskaltaa rehellisesti kertoa mitä tapahtui. Moni mies tuolla toimi aivan samalla tavalla, mutta eivät uskalla vain kertoa tarkalleen tapahtumien kulkua tai on heille liian kova paikka. Osa varmasti ei edes muista koska on ollut sokkitila. 

Vierailija
332/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa olosuhteissa ei muita pystynyt auttamaan. Ihan eloonjäämiskamppailua ja itsensä pelastaminen varmaan päälistalla oli kaikilla

Vierailija
333/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurja tarinansa kyllä 🥺

Hyvä fyysinen kunto auttoi noissa olosuhteissa varmasti. Eikä ollut liikakiloja!

Vierailija
334/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaa hyvä älkääkä syyllistäkö ketään, koska se, miten kukin tällaisessa tilanteessa toimii, käy ilmi vasta kun tilanne on yhtä paha.

Jos pelkästään keskitytään puolustelemaan itsekästä käyttäytymistä katastrofitilanteissa johtaa se itsessään jo siihen, että ihmiset ajattelevat sen olevan jotenkin hyväksyttävä käyttäytymismalli em. tilanteissa.

Vierailija
335/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehiä on jo valmiiksi enemmän kuin naisia ja lisää tulee kuin turkin hihasta.

Vierailija
336/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehiä on jo valmiiksi enemmän kuin naisia ja lisää tulee kuin turkin hihasta.

Lisää tulee kuin Turkin Antalyasta.

Vierailija
337/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista onnettomuuksista tiedetään, että naiset eivät yritä pelastaa muita toisin kuin monet (ei toki läheskään kaikki) miehet. Fyysinen voima ei selitä tätä kuin osittain. Itsekkyys on naisissa voimakkaampaa joko kulttuurisista tai biologisista syistä.

Vierailija
338/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehiä on jo valmiiksi enemmän kuin naisia ja lisää tulee Turkista.

Korjasin oikeammaksi.

Vierailija
339/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkästään keskitytään puolustelemaan itsekästä käyttäytymistä katastrofitilanteissa johtaa se itsessään jo siihen, että ihmiset ajattelevat sen olevan jotenkin hyväksyttävä käyttäytymismalli em. tilanteissa.

Kun tulee tositilanne eteen, silloin ei ajatella yhtään mitään muuta kuin selviämistä, kaikki etukäteen mietityt ja hyväksytyt käyttäytymismallit unohtuvat saman tien kun panoksena on oma henki.

Etkö todellakaan osaa asettua omasta hengestään meressä taistelevan ihmisen osaan ja miettiä, että miten tuossa tilanteessa ihminen oikeasti toimii?

Vierailija
340/2848 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse toivon sydämeni pohjasta, että mahdollisimman moni Estonian kuolonuhreista nukkui kun hukkui. Se oli armelian tapa lähteä.

Todennäköisesti hyteissä olleet heräsivät, kun laiva kallistui ja tavarat lensivät hytin ovea päin, ehkä itsekin lensivät. Mutta siinä varmaan osa sai jo sellaisen tällin, jolla taju lähti. Viimeistään kuoli silloin, kun ovesta tai hytin ikkunoista vesi tuli paineella sisään eikä hengitystä voinut enää pidätellä.

Hypotermia on kuulemma ihan rauhaisa tapa lähteä. Siinä taju hiljalleen hämärtyy ja nukahtaa. Tuon jutun Margekin kuvaili sitä tunnetilaa miellyttäväksi, oli varmaan jo siinä rajoilla.

Rauha heidän kaikkien sieluilleen. Nyt he joka tapauksessa ovat paremmilla mailla.

Ketju on lukittu.