"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
"En potkaissut lujaa, mutta se riitti. Otteet, joilla minusta tartuttiin, olivat hentoja." (IL)
:'(
Rankin juttu, jonka olen Estoniasta lukenut.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Nato Viro eukko, koulutettu toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet.
Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia.
Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole.
En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä.
Näitä kahta katastrofia on huono verrata. Titanic upposi hitaasti, valosaan aikaan. Estoonialla pimeetä, nopea uppoaminen. Eri lähtökohdat. Tietysti myös luokkayhteiskunta jne. Esm. arvelen et Titanicilla köyhät jäi laivaan.
Titanic osui jäävuoreen 23.40 ja upposi 02.20.
Eikö Titanic pysynyt vielä pitkään vaakatasossa ennen lopullista uppoamistaan toisin kuin Estonia, joka kaatui nopeasti kyljelleen.
Kaatumisesta johtuen Estonian pelastusveneet olivat käytettävissä vain toisella puolen laivaa ja niitä oli vaikea ottaa käyttöön, kun ne on suunniteltu laskettavaksi veteen eri asennossa kuin missä laivan kyljellään ollessa olivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän reagoinnin primitiivisenä eloonjäämistaisteluna, vaikken hyväksykään sitä. Ei ole ainakaan kummoinen ystävä tuo nainen. Vain oma etu merkitsee, muista viis.
Kaikki pelastuneet eivät todellakaan ole mitään sankareita. Jotkut auttoivat muita ja pelastuivat silti, he ovat sankareita. Samoin ne, jotka auttoivat muuta eivätkä pelastuneet. Nämä jotka vain ottivat avun vastaan hyötyen muista eivätkä itse auttaneet vaan päin vastoin aiheuttivat toisten kuoleman, ovat raukkoja ja heidät pitäisi laittaa taposta syytteeseen.
Tässä helpottaa se että itse myöntää tappaneensa ainakin yhden ihmisen.Juuh...nyt meni pikkasen jo yli.
Ai sinusta on ihan ok potkaista apua pyytävä tietoisesti kuolemaan?
Kuvittele itsesi samaan tilanteeseen. Olet merellä, yrität pysyä pinnalla ja hengissä. Joku tarttuu jalkaasi ja uhkaa paniikissa vetää mukanaan pinnan alle. Pelastatko lahkeessa roikkujan vai itsesi?
Niin ja pelastaaksesi tuon nilkassa roikkuvan, sinun pitää irrottaa oma otteesi siitä mistä pidät viimeisillä voimillasi kiinni.
Tai sitten olisit antanut hänen yrittää hennolla otteellaan pitää kiinni nilkastasi, kunnes joku vahvempi sieltä lautan päältä auttaa veneeseen, kuten Marge itsekin autettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän reagoinnin primitiivisenä eloonjäämistaisteluna, vaikken hyväksykään sitä. Ei ole ainakaan kummoinen ystävä tuo nainen. Vain oma etu merkitsee, muista viis.
Kaikki pelastuneet eivät todellakaan ole mitään sankareita. Jotkut auttoivat muita ja pelastuivat silti, he ovat sankareita. Samoin ne, jotka auttoivat muuta eivätkä pelastuneet. Nämä jotka vain ottivat avun vastaan hyötyen muista eivätkä itse auttaneet vaan päin vastoin aiheuttivat toisten kuoleman, ovat raukkoja ja heidät pitäisi laittaa taposta syytteeseen.
Tässä helpottaa se että itse myöntää tappaneensa ainakin yhden ihmisen.Juuh...nyt meni pikkasen jo yli.
Ai sinusta on ihan ok potkaista apua pyytävä tietoisesti kuolemaan?
Kuvittele itsesi samaan tilanteeseen. Olet merellä, yrität pysyä pinnalla ja hengissä. Joku tarttuu jalkaasi ja uhkaa paniikissa vetää mukanaan pinnan alle. Pelastatko lahkeessa roikkujan vai itsesi?
Niin ja pelastaaksesi tuon nilkassa roikkuvan, sinun pitää irrottaa oma otteesi siitä mistä pidät viimeisillä voimillasi kiinni.
Tai sitten olisit antanut hänen yrittää hennolla otteellaan pitää kiinni nilkastasi, kunnes joku vahvempi sieltä lautan päältä auttaa veneeseen, kuten Marge itsekin autettiin.
Veneeseen=lauttaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkaisi miehen mereen ja pelasti itsensä. Kuinka voi elää itsensä kanssa.
Kyllä hän olisi auttanut jos olisi pystynyt. Silloin molemmat olisi kadonneet mereen koska siinä ei ollut vielä sitä vahvaa miestä vetämässä. Voi vain sanoa että ikäviä tilanteita. Nuo miehetkin auttoivat koska katsoivat pystyvänsä siihen. Itsekäs on jos ei auta vaikka pystyisi.
Marge ei ottanut ystävänsä avunhuutoja kuuleviin korviinsa. Sanoi suoraan, ettei halunnut edes yrittää auttaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli jotenkin häiritsevää luettavaa tuo juttu. Oli lapsuudenystäviensä kanssa ja ei jäänyt edes varmistamaan että ystävänsä tajusivat tilanteen, vaan säntäsi samantien pakoon. Sai apua ja pelastettiin useaan otteeseen yön aikana jopa jonon ohi muiden kustannuksella, mutta ei itse auttanut ketään millään tavoin vaan päinvastoin jätti jalkoihinsa tarttuneen avuntarvitsijan kuolemaan, vaikka itsekin roikkui samalla tavalla kiinni toisessa ihmisessä.
Vaikeat oli olosuhteet juu ja kova hätä, mutta silti on ollut kyllä todella kylmää käytöstä.
Mielestäni todella kylmää ja oikeistolaista käyttäytymistä.
Meillähän näkyy leipäjonoissa samaa menoa. Tönitään ja hennot kädet tarttuu leivänkannikkaan, niin paremmassa osassa olevat vaan työntävät kyynärpäällä syrjään kauemmas että saavat otettua reilun haukun leivästä.
Taustalta kuuluu vain että: "nälkäää, vatsaan koskee, anna leipäää!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkaisi miehen mereen ja pelasti itsensä. Kuinka voi elää itsensä kanssa.
Kyllä hän olisi auttanut jos olisi pystynyt. Silloin molemmat olisi kadonneet mereen koska siinä ei ollut vielä sitä vahvaa miestä vetämässä. Voi vain sanoa että ikäviä tilanteita. Nuo miehetkin auttoivat koska katsoivat pystyvänsä siihen. Itsekäs on jos ei auta vaikka pystyisi.
Marge ei ottanut ystävänsä avunhuutoja kuuleviin korviinsa. Sanoi suoraan, ettei halunnut edes yrittää auttaa muita.
Miksi olisi ottanut ne ois voinu käräyttää?
Vierailija kirjoitti:
Mun isoäiti puhuu joskus siitä, että Estonialta pelastuivat miehet ja varsinkin hyväkuntoiset nuoret miehet.
Titanicilta puolestaan enimmäkseen naisia. Kukaan mies ei siihen maailmanaikaan olisi kehdannut rynniä pelastusveneeseen/-lauttaan ennen naisia.
Että niin on maailma muuttunut. Tasa-arvo on tullut. Se pelastautuu, joka kykenee ja mitään arvojärjestystä ei ole.
En todellakaan osaa sanoa, miten olisin toiminut. Jos jättäisin lapset hyytävään mereen ja itse keikkuisin pelastuneena, niin pääsisinkö siitä koskaan yli? Sori, mulla on nyt paikka tässä.
Titanicilla oli käsittääkseni huomattavasti reilummin aikaa. Muistan et jousikvartettikin soitteli kannella, kun ihmisiä ohjattiin pelastusveneisiin. Estonialla kaikki tapahtui todella nopeasti, ei siinä ehtinyt jäädä katsomaan, missä muut on. Kuten tuo Marge sanoi, usein ei edes nähnyt muita.
Luin ja ajattelin että tosi koskettavasti kirjoitettu juttu, iho nousi ihan kananlihalle.
Tulin siihen lopputulokseen että selviytyäkseen elävänä oli oltava fyysisesti hyvässä kunnossa, mieleltään vahva ja lisäksi oli mukana oltava rutkasti onnea.
Itse en missään nimessä tuomitse Margea. Se oli kuolinkamppailu. Ainoa tavoite siinä kohtaa oli pitää itsensä hengissä keinolla millä hyvänsä. Suurin osa Margea auttaneista oli laivan henkilökuntaa, he varmaan auttoivat niin montaa kuin siinä kohtaa pystyivät ja Marge oli yksi näistä onnekkaista.
Ja mitä siihen jalkaantarttujaan tulee niin uskon että kuka tahansa oli tehnyt samoin. Jos on selvinnyt jo niin pitkälle että on veteen asti päässyt niin miksi ihmeessä uhraisi sitten itsensä? Marge ymmärsi ettei jaksa nostaa toista ihmistä. Ei tullut onneksi kahta ruumista vaan yksi. Näitä tarttumistarinoita olisi varmaan useampiakin mutta suurin ei selvinnyt niistä kertomaan. Yksi selvisi ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli jotenkin häiritsevää luettavaa tuo juttu. Oli lapsuudenystäviensä kanssa ja ei jäänyt edes varmistamaan että ystävänsä tajusivat tilanteen, vaan säntäsi samantien pakoon. Sai apua ja pelastettiin useaan otteeseen yön aikana jopa jonon ohi muiden kustannuksella, mutta ei itse auttanut ketään millään tavoin vaan päinvastoin jätti jalkoihinsa tarttuneen avuntarvitsijan kuolemaan, vaikka itsekin roikkui samalla tavalla kiinni toisessa ihmisessä.
Vaikeat oli olosuhteet juu ja kova hätä, mutta silti on ollut kyllä todella kylmää käytöstä.
Mielestäni todella kylmää ja oikeistolaista käyttäytymistä.
Meillähän näkyy leipäjonoissa samaa menoa. Tönitään ja hennot kädet tarttuu leivänkannikkaan, niin paremmassa osassa olevat vaan työntävät kyynärpäällä syrjään kauemmas että saavat otettua reilun haukun leivästä.
Taustalta kuuluu vain että: "nälkäää, vatsaan koskee, anna leipäää!"
Käytkö usein leipäjonoissa? Ystäväni kiertää pk-seudun jonoja ja tuo isoja kassillisia ihan kunnon ruokaa eikä mitään leipää, ei näytä nälkä vaivaavan. Ja onhan meikä sitten myös sellainen kuin toimeentulotuki.
Itse toivon sydämeni pohjasta, että mahdollisimman moni Estonian kuolonuhreista nukkui kun hukkui. Se oli armelian tapa lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Luin ja ajattelin että tosi koskettavasti kirjoitettu juttu, iho nousi ihan kananlihalle.
Tulin siihen lopputulokseen että selviytyäkseen elävänä oli oltava fyysisesti hyvässä kunnossa, mieleltään vahva ja lisäksi oli mukana oltava rutkasti onnea.Itse en missään nimessä tuomitse Margea. Se oli kuolinkamppailu. Ainoa tavoite siinä kohtaa oli pitää itsensä hengissä keinolla millä hyvänsä. Suurin osa Margea auttaneista oli laivan henkilökuntaa, he varmaan auttoivat niin montaa kuin siinä kohtaa pystyivät ja Marge oli yksi näistä onnekkaista.
Ja mitä siihen jalkaantarttujaan tulee niin uskon että kuka tahansa oli tehnyt samoin. Jos on selvinnyt jo niin pitkälle että on veteen asti päässyt niin miksi ihmeessä uhraisi sitten itsensä? Marge ymmärsi ettei jaksa nostaa toista ihmistä. Ei tullut onneksi kahta ruumista vaan yksi. Näitä tarttumistarinoita olisi varmaan useampiakin mutta suurin ei selvinnyt niistä kertomaan. Yksi selvisi ja hyvä niin.
Ja vaikka olisi selvinnutkin, ehkä kaikki eivät haluaisi kertoa asiasta.
Titanikin orkesterinjohto ja soittajat jesuiittoja myös. Myös kapteeni ja kiikaroija joka unohti avaimen kaappiin jossa kiikarit olivat.
"Ihmiset siellä laivan kannella alkoivat paniikissa repiä pelastusliivejä muiden päältä."
Niin armotonta "minä itteä" kuin olla vain voi.
Niille, joiden mielestä vain laivalla töissä olleet auttoivat ja heidän kuuluikin auttaa: Marge oli itsekin työntekijänä laivalla.
Vierailija kirjoitti:
Titanicilla oli PALJON enemmän aikaa laskea pelastusveneitä ja organisoida evakuointia. Estonialla oli arvioista riippuen 10-20 minuuttia aikaa ennenkuin laiva oli kallistunut niin paljon että pelastautuminen laivan sisältä tuli mahdottomaksi ellet sitten ollut joku maailmantason seinäkiipeilijä. Moni oli vielä hytissään siinä vaiheessa kun laiva oli jo kyljellään.
Mieti 10 minuuttia täydellisessä kaaoksessa, sitten menee valot pimeäksi. Mitä siinä oikein voi tehdä paitsi itsensä yrittää pelastaa?
Summa summarum: Itsekkyydellä selviää parhaiten.
Juuri näin Ryti joutui Venäjän edessä turvautumaan samaan sanoi TA Mikkonen.