"Estonialta selvinnyt Marge Rull. 'Piti olla itsekäs' "
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b28d75-c224-47c6-9afb-c5dfdd5e0ba5
Mitä ajatuksia juttu herättää? Itselläni hyvin ristiriitaisia tunteita. Tavallaan ymmärrän että piti huolehtia omasta selviämisestään, tavallaan kuitenkin jutussakin tulee ilmi miten hän itse pyysi apua ja sai apua monesti. Kuitenkin itse hän ei ollut valmis auttamaan ketään. Todella ristiriitaiset fiilikset. Hienoa kuitenkin tietysti että hän oli yksi selvinneistä, jokainen niistä kuolemista oli turha.
Kommentit (2848)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nimenomaan Margen olisi pitänyt tehdä tämä kaikki, ei portaikosta ylösvedettyjen miesten? Kivespassilla suoraan pelastuslautalle sillä aikaa kun Marge pukee, sitoo, hoivaa ja lohduttaa muita ja lopuksi uppoaa laivan mukana tyynenä ja nöyränä?
Myöskin hänen. Miksi siirrät vastuun häneltä pelkästään miehille?
Miksi sinä siirrät vastuun miehiltä hänelle? Ei Marge ollut ensimmäinen ylösnostettu siitä muuten pelkästään miehistä koostuvassa jonossa, mutta juuri hänen olisi pitänyt jäädä ojentelemaan aikuisille miehille pelastusliivejä?
Ei ole väitetty, että vain Margen olisi niin pitänyt tehdä. Sen sijaan oli väitetty ettei siro tanssija olisi voinut auttaa ketään mitenkään, joka on tietenkin pötyä niinkuin tuo esimerkki pelastusliivien jakoavusta kertoo. Sitähän tehtiin oikeasti kannella ja taisi olla miehet jakamassa. Joku taisi järjestellä sitä varten jonoakin.
Jaa että oikein jonoakin. Mihin? Siihen vedestä ja öljystä liukkaalle laivan kyljelle, joka vielä pistää esiin vedestä? Porukka ei oikeasti tajua mitä se tarkoittaa, kun laiva on kallellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä siirrät vastuun miehiltä hänelle? Ei Marge ollut ensimmäinen ylösnostettu siitä muuten pelkästään miehistä koostuvassa jonossa, mutta juuri hänen olisi pitänyt jäädä ojentelemaan aikuisille miehille pelastusliivejä?
Ai nyt ne onkin tällä kertaa aikuisia miehiä jotka pärjää itsekseen. Eikös se ollutkaan niin että kaikilla on tasa-arvoiset mahdollisuudet, eli turhaa tässä miehiä ja naisia erotella?
Sori, et ollut nokkela. Aikuisia miehiähän ne oli, mitäs muutakaan? Jos heille oli ok pelastaa itsensä ja jättää mummot, vaimot ja lapset kannen alle, miksi olisi juuri Margen tehtävä jakaa heille pelastusliivejä?
Harmi että se toinen pitkä keskustelu poistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän olen katsonut Estonia simulaatioita tubesta, sitä enemmän ihmettelen miten sieltä on kukaan selvinnyt ja ehtinyt ulos.... Ensimmäinen kallistuminen tapahtui 1.15, hätäkutsu kallistumasta lähti 1.20. Tutkasta Estonia katosi 1.50, eli matkustajilla oli parikymmentä minuuttia aikaa ensimmäisestä kallistumasta selvitä ulos laivasta. Jos miettii kuinka kauan sieltä alakansilta kestää päästä ulos ihan normaalistikin risteilyn aikana, niin siihen voi mielessään lisätä hyttikäytävät täyteen kaatuneita matkustajia, huutavia ja konttaavia ja oksentavia ihmisiä.
Porrasaulat on olleet aivan hirveitä paikkoja kyllä! Kamppailet kaatuneet portaat ylös monen kerroksen matkalta vain huomataksesi että se kannelle johtava ovi onkin kääntynyt katoksi ja on useiden metrien korkeudella, eikä porrasaulat tarjonneet mitään muuta kuin tukea kuin ne kapeat ja liukkaat metallikaiteet nyt pystysuorilla seinillä.... :'(
Miksi Unkari ja Viro antoivat miehittää itsensä sodan aikana JA sen jälkeen? Liittyykö tähän kaikkeen feminististä uhrimentaliteettia?
Naurettavaa hurskastella, kun ei ole itse ollut hyisessä meressä ruumiiden keskellä laivan upotessa alta. Kyllä tuollaisessa tilanteessa käynnistyy primitiivinen elämästätaisteluvietti, mielessä oma selviytyminen. Jos ei käynnisty, kuolee suurella todennäköisyydellä. Ja jos toisia auttamalla voi itsekin selvitä, ok, jos taas toisten auttaminen tarkoittaa omaa tuhoutumista, niin aika harva siihen pystyy. Minä ainakin taistelisin lähinnä siksi, etteivät lapseni jäisi äidittömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tää alkaa olla kohta yhtä klassinen ketju kuin esim Munsalan kansallispuku. Joku yhtä hullu kommentoi itsensä kanssa satoja sivuja.
Vähän vaikea on näitä ketjuja verrata, kun aihe on tässä ketjussa "hieman" vakavampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos se kerta on niin helppoa niin miksi jokainen ei sitten vaan itse niitä siitä ottanut? Kerta vieressä olivat? Miksi juuri Margen olisi niitä pitänyt siinä jaella jos ne oli kaikkien ihmisten käden ulottuvilla?
Moni oli paniikissa eikä kyennyt loogiseen ajatteluun. Siksi onnettomuuksissa on iso apu jo pelkästään siitä että joku kertoo mitä tulee tehdä, vaikka kyseessä olisi ihan yksinkertainenkin asia. "Tervetuloa kannelle. Tässä pelastusliivi, laita se päällesi ja hakeudu pelastuslautoille käteni osoittamaan suuntaan. Kysyttävää? Onnea matkaan, nähdään Tukholmassa!" ja siihen vielä tsemppaava läpäytys olkapäälle. Marge vaikuttaa olleen toimintakykyinen ja ilmeisen lujatahtoinen luonnekin, joten tuollaisessa hommassa hänestä olisi voinut olla iso apu kun osasi vielä ammattinsa vuoksi esiintyäkin.
Estonia upposi puolessa tunnissa. Pilkkopimeää, jääkylmää, kaatuva laiva, paniikki ja tiedoksi mammuliineille, keskellä katastrofia ei ole kenelläkään kokonaiskuvaa siitä mitä tapahtuu, mitä pitäisi tehdä, missä ja miten. Se on jälkiviisasten viisastelua. Kestää aikansa tietää mitä on tapahtumassa, missään ei kerrottu että nyt laiva kaatuu, uppoamiseen menee niin ja niin kauan, miten kaatuneen laivan liivit ja pelastuslautat irrotetaan ja miten ne toimivat, kuka on missäkin ja millaista apua hän tarvitsee pelastuakseen. Soutakaapa huviksenne vaikka huomisiltana sinne pilkkopimeälle kylmälle laivaväylälle polskuttelemaan ja hiomaan moraalisaarnaanne. Suurinta osaa ihmisistä ei olis voinut mitenkään edes pelastaa, olivat jumissa hyteissään ja hukkuivat ennen kuin kukaan tiesi mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää alkaa olla kohta yhtä klassinen ketju kuin esim Munsalan kansallispuku. Joku yhtä hullu kommentoi itsensä kanssa satoja sivuja.
Tai Miksi kukaan kaveri ei soita-ketju , jossa on se yksi jankkaaja
Jälleen: ei oikein voi verrata, kun tässä ketjussa aihe on paljon vakavampi.
Toi hakeudu pelastuslautoille käteni osoittamaan suuntaan on kyllä paras. Miten ekaa kertaa laivalla mukana oleva tanssija voi edes tietää missä ne lautat ovat? Ja sitten neuvoo vielä viroksi ruotsalaisia matkustajia tuulen ulvoessa?
Oikeesti. Teillä hei ei ole mitään realisimia teidän kommenteissanne. Tuskin olisitte sen parempia pelastajia olleet. Ylipäätään Marge pääsi laivasta pakoon, koska oli fyysisesti hyvässä kunnossa.
Joillekin kommentoijista 50 asteen kallistuman omaava uppoava laivakin on siis vain esiintymislava tanssijalle pelastusliiveineen. Aika extremeä.
Ja hei ei ne pelastusliivit edes olleet se avainjuttu pelastautumisessa. Siellä kuoltiin liivi päällä ja ilmankin. Se ei ollut mikään lämmin meri ja kesäkelit.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Minä ainakin olen vastaillut toisten ihmisten viesteihin. Jos nyt jossain on samankaltaisia mielipiteitä, niin se ei tarkoita sitä, että kaikki ne viestit olisi vain yhden ihmisen kirjoittamia. Esim. itse poistuin välillä keskustelusta, kun joku Margen raivokas puolustaja alkoi toivomaan, että tähän ketjuun kirjoittaneet joutuisivat itse suuronnettomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Toi hakeudu pelastuslautoille käteni osoittamaan suuntaan on kyllä paras. Miten ekaa kertaa laivalla mukana oleva tanssija voi edes tietää missä ne lautat ovat? Ja sitten neuvoo vielä viroksi ruotsalaisia matkustajia tuulen ulvoessa?
Oikeesti. Teillä hei ei ole mitään realisimia teidän kommenteissanne. Tuskin olisitte sen parempia pelastajia olleet. Ylipäätään Marge pääsi laivasta pakoon, koska oli fyysisesti hyvässä kunnossa.
Ei kai se nyt ollut eka kertaa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Harmi että se toinen pitkä keskustelu poistettiin.
Juu, sillä tässä keskitytään liikaa tuohon tanssijaan. Totta kai. Sehän on otsikossa.
Mutta Tykkäisin spekuloida muutakin.
Rull oli pelastuslautalla, kun kuuli huudon. Kaveri oli siis meressä lautan vieressä. Lautalla ollut mies vastasi naiselle. Ja yrittivät etsiä naista, jotta saisivat vedettyä hänet lauttaan. Sitten tuli iso aalto, eikä naista enää näkynyt tai kuulunut.
Tämä selviää Estonia dokumentista, turha taistella monta sivua aiheesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut lukea juttua:
"
Yksi tanssijoista oli 24-vuotias Marge Rull, joka oli jättänyt yksivuotiaan Merilin-tyttärensä kotiin isoäitinsä huolehdittavaksi.
− Olimme kaikki ryhmässä tietysti innoissamme, sillä meille maksettiin Viron tuon ajan ansiotasoon verrattuna superhyvin ja pääsisimme Tukholmaan. Olin käynyt Tukholmassa aiemmin vain kerran.
– Olimme tehneet sopimuksen kolmeksi viikoksi, eli sen ajan matkustaisimme Estonialla edestakaisin Tallinnan ja Tukholman väliä esiintyen kolme kertaa illassa, Rull muistelee kotonaan Pärnussa.
Itse asiassa ryhmän piti aloittaa Estonialla vasta seuraavana päivänä, mutta sille tarjottiin viime tingassa mahdollisuutta aloittaa jo päivää aiemmin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä Marge Rulle sanoi, että hennosti potkaisi jonkun pois, joka hennosti otti hänen jalastaan kiinni. Tämähän Marge Rullen omien sanojen mukaan. Minäpä uskon että potku oli kunnon kova tanssijan potku.
Jalkaan saattoi osua joku vedessä kelluva tavara tai joku kasvi, ei välttämättä ihminen.
Ei hän kertoisi jos olisi epävarma.
Luulen ennemminkin, että hän tunsi otteen kunnolla ja potkaisi myös kunnolla. Saattoi jopa nähdä sen ihmisen kuun valossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut lukea juttua:
"
Yksi tanssijoista oli 24-vuotias Marge Rull, joka oli jättänyt yksivuotiaan Merilin-tyttärensä kotiin isoäitinsä huolehdittavaksi.
− Olimme kaikki ryhmässä tietysti innoissamme, sillä meille maksettiin Viron tuon ajan ansiotasoon verrattuna superhyvin ja pääsisimme Tukholmaan. Olin käynyt Tukholmassa aiemmin vain kerran.
– Olimme tehneet sopimuksen kolmeksi viikoksi, eli sen ajan matkustaisimme Estonialla edestakaisin Tallinnan ja Tukholman väliä esiintyen kolme kertaa illassa, Rull muistelee kotonaan Pärnussa.
Itse asiassa ryhmän piti aloittaa Estonialla vasta seuraavana päivänä, mutta sille tarjottiin viime tingassa mahdollisuutta aloittaa jo päivää aiemmin."
Tosiaan, lukenut, mutta olin unohtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokanen ketjussa pelastuneita itsekkyydestä kritisoiva pitäs laittaa laivaan joka uppoo ja kahtoo moniko olisi itsekäs.
Siellä oli jo yksi tapahtuma jossa puolet laivan kaikista pelastuneista oli henkilökuntaa puolet. Niin uusintaa ei tarvita. Ellei Rull laiteta sitten uusimaan niin monesti että alkaa nähdä nekin muut auttamisen arvoisina.
Avaappa luettelo pelastuneista, esimerkiksi:
https://estoniadisaster1994.blogspot.com/2017/02/estonia-survivors-list…
Minusta ei ollenkaan vaikuta siltä, että puolet pelastuneista olisi laivan henkilökuntaa. Selittävä syy laivassa töissä olleiden suhteellisesti suurempaan määrään saattaa olla se, että he olivat hereillä ja tunsivat laivan. Konehuoneesta esimerkiksi pelastauduttiin 'pakotunnelin' kautta.
Niinpä tietenkin