Peruskoululaiset puetaan Gantin huppareihin ja iPhone puhelimet kädessä. Miten vanhemmilla on varaa??
Ei voi kuin ihmetellä holtitonta rahankäyttöä. On jo lapsesta lähtien kasvatettava brändien orjina. Maksoi mitä maksoi.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perittyä ja työssä ansaittua rahaa, mutta meidän teinit eivät käytä merkkihuppareita, tai halua kalleimpia älypuhelimia, toinen ei käytä ideologisista syistä lainkaan uusia vaatteita, toinen joustaa hiukan tässä suhteessa.
Hienoa. Jotkut nyt vaan joutuvat ostamaan vaatteensa uutena. Kovin paljon ei kirpparilta löydy vaatetta 190 cm pitkille haryeikkaille pojille ja 180 cm pitkälle tytölle.
Ja tytöille löytyy helpommin käytettynä kuin pojille. Oma poikani ainakin valittaa tätä. Kirpparilla lähinnä miesten pukuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei. Kun on tarpeeksi vahva itsetunto, ei tarvitse mennä massan mukana. Ei ole iPhonea eikä Grantin hupparia teinillä. Ei ole edes pyytänyt. Saisi tuo ilmastoajattelu iskeä vähän syvemmin kulttuuriin. Vaatteita voi ostaa käytettynä, jopa merkkivaatteita.
Jonkun täytyy kyllä aina uhrautua, ja tehdä se eka ostos, että saat sitten ostaa sen käytettynä kirpparilta.
Samaa mieltä. Vaatteita ei voi loputtomiin kierrättää. Hyvätkin hajoavat joskus.
No mulla on esim mun mummon aidot kunnon suomalaiset kumisaappaat jostain 50luvulta, edelleen ehjät. Minulla on todella laadukas T-paita joo kallis kun laatu maksaa, ei merkkiäkään siitä että on jo ainakin 12 vuotta vanha ja monia muita vaatteita, sen sijaan halpaketjujen vaatteissa näkyy jo pahimmillaan parin pesukerran jälkeen käytönjälki.
Monen teinin ego tarvitsee hiukan tukea ennenkuin uskaltaa olla täysin yksilö. Ensin pitää kuulua edes johonkin joukkoon, joko Gantporukkaan tai niihin jotka sellaista vastustaa. Vasta kuulumisen jälkeen voi syntyä erillisyys. Joka sukupolvi käy tämän läpi, se nyt vaan menee niin.
Kummallakin lapsella on iphone 5S eli halvin mahdollinen karvalakkimalli. Gantin huppareita ei kenelläkään perheessä, vaikka varaa olisi sellaiset ostaa.
Ostan kuitenkin ne vaatteet mitä tarpeelliseksi koen. Ihan hinnasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne arvot. Jotkut panostaa ulkoiseen, jotkut sisäiseen
Nämä eivät ole toistensa vastakohdat. Et voit vaatteista päätellä ihmisen arvoja. Korkeintaan sen että ne nuhjuissa vaatteissa kulkevaa ei hygienia kiinnosta. Kannattaa tosiaan miettiä niitä arvojaan. Kannattaako kasvattaa lapsista katkeria osattomuudestaan ja kateellisia toisille. Yleensä nämä osattomaksi jäävät ovat pahimpia materialisteja.
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne arvot. Jotkut panostaa ulkoiseen, jotkut sisäiseen
Ja onnekkaimmilla on varaa ja osaamista panostaa molempiin! Mun lapsilla on ulkoisesti kaikki todella hyvin, on merkkivaatteita, elektroniikkaa, lomamatkoja jne. Nämä voimme ostaa kun perheessä on kaksi hyväpalkkaista. Emme kuitenkaan ole pelkkään materiaan keskittyviä tyhjäpäitä, vaan panostamme myös "sisäisiin arvoihin" eli mm. lukemiseen, kulttuuriharrastuksiin, liikuntaan ja yhteiskunnallisten asioiden seuraamiseen ja niistä keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapurin tytöllä näytti olevan uusi 500 euron Gucci-huppari. Myös Guccin logoreppu, hinta 1750 eur.
Että terveiset täältä Kauniaisista. Onneksi meidän lapset eivät ole merkkien perään :D
Ovatko aitoja? Johan noita huppareita ja laukkuja saa tilattua netistä 20 eurolla.
Ei Kauniaisissa jengi pahemmin feikki-kamaa osta.
Minun lapseni käyttää aika usein ristiin minun vaatteitani, ja on ”perinyt” kokonaan minulta erinäisiä xs-koon vaatteita, jotka eivät enää ole minulla sattuneista syistä ihan optimaalisia. Niinpä yläasteikäinen lapsukainen kulkee välillä Gantissa, välillä on Sandia, Tiger of Swedeniä, Henrilloydia ja joskus Andiatankin vaatteita. Eivät laatuvaatteet sellaisesta juuri kulu, jos toinen niitä joskus lainaa, ja säästämme rahaa sekä ympäristöä kun ei tarvitse ostaa koko ajan uutta teinille, jolla vartalo muuttuu kuitenkin aika nopeasti vielä. Vaatteet ovat klassisia eivätkä liian aikuismaisia tyyliltään, koska pukeudun itse aika sporttisesti ja nykymuoti on itse asiassa todella ikäneutraalia. Olemme niin saman mallisia, että vaatteet istuvat tytöllekin hyvin. Varmaan sitten joku kauhistelee, miten kalliilla tuo hemmoteltu lapsukainen oikein pukeutuukaan.
Epäilen, että aika monessa perheessä ne teinin kalliimmat vaatteet ovat peräisin äidin vaatekaapista.
Vierailija kirjoitti:
Kun ostaa sen yhden laadukkaan hupparin (Peak, Gant tms.) se kestää kauan ja säilyttää ryhtinsä vuosikausia.
Hankintahinnaltaan edullinen H&M:n huppari puolestaan nuhjuuntuu ja kutistuu jo ekan pesun jälkeen.
Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja huonoa.Lisäksi: miksi pitää tehdä niitä lapsia jos tarvitsee netissä nillittää jonkun hupparin tai älylaitteen hinnasta? Kannattaa jättää ne lapset kokonaan tekemättä tai jättää tekeminen niille, jotka pystyy varmistamaan lapselleen hyvän lapsuuden ilman jatkuvaa taloudellisista asioista nyyhkimistä!
Ja tämän sanon 1970-luvun lopulla syntyneenä, joka kulki aina nuhjuisissa, muiden vanhoissa vaatteissa.
Onko hyvä lapsuus = Gantin huppari ja iPhone? :D
Ei tarvitse ihmetellä, miksi suomalaiset kuolevat pian sukupuuttoon, jos useinkin keskustelupalstoilla näkee näitä kommentteja, että kannattaa jättää ne lapset hankkimatta, jos ei ole varaa milloin mihinkin. Tällä kertaa Gantin huppareihin, wtf? 😮
Vierailija kirjoitti:
Menisitte töihin niin ei tarvisi kadehtia lasten puhelimia.
Merkeistä maksamisessa nyt vain ei ole järkeä. Kannattaa opettaa lapsillekin hinta-laatusuhteen käsite, vaikka töissä kävisikin.
HUOM
Merkkivaatteita käyttävä /= merkkien orja
Jos vanhemmilla on varaa ostaa hyviä, laadukkaita vaatteita kuten Hilfigeriä, Nikea tai Ganttia niin onhan se parempi kuin ostaa H&Mää joka menee ekassa pesussa rikki. Eri asia on kuitenkin jos lapset/aikuiset halveksivat vaatteita merkin perusteella. On ihan eri asia sanoa ostavansa mielummin 50€ laadukkaan hupparin joka kestää monta vuotta kuin 5€ hupparin joka menee heti pilalle, kuin sanoa että ei voi mitenkään käyttää xx merkkiä koska se saa näyttämään halvalta/köyhältä. Vain se että lapsilla on päällä Nike tennarit, levikset, Marco polo paita ja hilfiger toppatakki ei tarkoita että heistä tulee snobeja. Heidän vanhemmat saattavat vain tykätä itse vaatteista tai tuttujen merkkien tuomasta turvasta ja laadusta. Mutta jos nämä lapset leveilevät uusilla 100€ farkuilla tai jopa kiusaavat muita kun heidän farkut ostettiin cittarista, niin sitten on ongelma. Vanhempien ei pitäisi kasvattaa lapsiaan riippuvaisiksi vaatteiden merkeistä, muttei myöskään halveksimaan kaikkia merkkejä. Hyvät, kalliimmat ja laadukkaammat vaatteet ovat todennäköisesti myös eettisemmin tuotetut kuin jotkut h&m vaatteet, sillä firmoilla on korkean hinnan takia varaa panostaa tuotantoon.
miten tyylitajuton pitää olla että ostaa gantin hupparin?
Olis meillä varaa, mutta mä kysyn ennemmin: Mitä järkeä!?
Vierailija kirjoitti:
Olis meillä varaa, mutta mä kysyn ennemmin: Mitä järkeä!?
On varaa, mutta lapset eivät halua olla noiden merkkien mainoksia. Ymmärrän kyllä, että jotkut teinit tahtoo kulkea massan mukana ja tunnustan olleeni sellainen teini.
Mä ostan kaikki lasteni vaatteet vielä. Kaksi vanhinta opiskelevat ja asuvat omissa kodeissaan mutta ostan heille edelleen vaatteet. Minulla on 1000 euroa vuodessa varattuna jokaiselle heille ja jos ei tule käytettyä niin se raha menee sivuun seuraavaa vuotta varten eli tällä hetkellä kaikilla neljällä on säästössä vaatteita varten yli 2000,-. Vuosien varrella kerääntynyt. Ja ostan vain kallista merkkikamaa mutta ajatellaan vaikka mun teini-ikäistä tyttöä. Tänä vuonna sai yhden hupparin jonka hinta oli melkein 400 euroa sekä sukkia ja alusvaatteita että yhdet lenkkarit liikuntatunteja ja harrastuksia varten. Muuta ei ole halunnut. Viime vuoden farkut ja ulkoiluvaatteet meni tänä vuonna, samoin kengät. Ja oikeasti se sama huppari on ollut valehtelematta ainakin 200 päivää päällä. Pesen sen kerran viikossa eikä ole mennyt miksikään, nuorempi sisarus saa sen kohta ja se menee vielä toisenkin vuoden. Noilla kahdella on jaettu vaatetili koska muuten olis epäreilua kun nuorimmalle ei tarvitse ostaa muutakuin alusvaatteita, sukkia ja kenkiä. Hän ottaa avosylin vastaan isompien vaatteita. nyt aletaan olla siinä vaiheessa kun vaatteet eivät enää mene pieniksi niin en todellakaan katso hintaa vain laatua. Hyvälaatuiset vaatteet maksavat ja kestävät vuosikausia niin käyttöä kuin muotia.
Ja oikeasti tämä ei kuulu kenellekään muulle miten me hankitaan lapsille vaatteita ja kuinka kalliita. Itse tienataan ja myöskin itse käytetään rahat. Ne joita valtio ei ehdi ryöväämään verojen muodossa. Ihan tarpeeksi maksamme veroja.
Ei poika halunnut merkki kamaa vaatteissa mutta elektroniikassa oli tarkka. Adidas reppu yläasteen kasista ja nyt 4.s vuosi yliopistossa sama reppu. Lukio tietenkin myös.
Eli loppuunuyhteenveto: kiellät lapselta kaiken tekniikan ja "massan" merkit, ja se takaa lapsesta henkisesti älykkään ja empaattisen just.
Se että on rahaa ei tee ihmisestä ilkeää, tyhjää, kylmää kyllä sen tekee ihan joku muu kuin merkkivaatteet ja raha.