Peruskoululaiset puetaan Gantin huppareihin ja iPhone puhelimet kädessä. Miten vanhemmilla on varaa??
Ei voi kuin ihmetellä holtitonta rahankäyttöä. On jo lapsesta lähtien kasvatettava brändien orjina. Maksoi mitä maksoi.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidänkin lapsilla on iphonet ja varmasti joskus joku merkkihuppari päällä. On varaa, koska nettotulot 8k/kk, yksi huppari ja vanhempaa mallia oleva uusi IPhone ei taloutta sentään kaada. :D Mitä juuri gantin hupparit maksaa? 50e? Onko jotenkin vaikea kuvitella, ettei kaikki sitkuttele pienillä tuloilla/tuilla? Voin ostaa jonain päivänä ne ”uusimmat mallit” iPhonesta, sitten kun ovat isompia ja osaavat sellaisia arvostaa, nyt budjetti niihin on noin 200-300e per pää. Loput ovat maksaneet itse jos ovat kalliimpaa halunneet. Lapset alakoululaisia.
Muksuilla ne vissii maksaaki viidenkympin luokkaa, mut aikuisilla gantin paidat hivelee satasta
Käyppä joskus Tukholman Quality outletissa. Ei maksa satasia. Ei edes yhtä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se brändijuttu on vaan joka vaikuttaa kaveriporukkaan ja siitä ulostippumiseen, tahdoitte tai ette.
Omassa nuoruudessanne palvoitte lewiksiä ja lewis 501-tyypille riitti aina parhaat muijat, mutta nyt kun oma pasipetteri haluaa 300 euron puhelimen, sitä ei voi ostaa koska se antaa nuorille vääriä kulutustottumuksia.No oon kyl sitä mieltä että raja toki kaikessa, ei uusimpia iPhoneja.
En itse pukeutunut koskaan silloisen nuorisomuodin mukaisesti, kuljin kirpparivaatteissa ja myöhemmin mustissa. Enkä tuntenut moniakaan nuoria, joille se muoti nyt oikeasti oli *niin* tärkeää. Ehkä lama vaikutti, ja varakkaillakin (joihin meidän perhe kuului + iso osa kavereistanikin) oli järki päässä kuluttamisen suhteen. Plus siihen aikaan halppisvaatteetkin kestivät hyvinä pitkään.
Mä ostan koska mulla on siihen varaa. Lapset niitä myös mielellään pitää. Samat saasteet niistä tulee kuin halvoistakin huppareista. Ja merkkihupparit kiertää kirppiksen kautta muille, jos omasta perheestä ei löydy uutta käyttäjää.
Kallista elektroniikkaa ostetaan lahjaksi. Siinä sama juttu eli saasteita tulee saman verran kuin halvaata. Ja kun rahasta ei ole pulaa, niin en näe syytä vain periaatteen vuoksi pihistellä.
Ostetaan kuitenkin aina vain tarpeeseen eikä huvin vuoksi. Ja ostettu tuote käytetään loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se brändijuttu on vaan joka vaikuttaa kaveriporukkaan ja siitä ulostippumiseen, tahdoitte tai ette.
Omassa nuoruudessanne palvoitte lewiksiä ja lewis 501-tyypille riitti aina parhaat muijat, mutta nyt kun oma pasipetteri haluaa 300 euron puhelimen, sitä ei voi ostaa koska se antaa nuorille vääriä kulutustottumuksia.No oon kyl sitä mieltä että raja toki kaikessa, ei uusimpia iPhoneja.
En itse pukeutunut koskaan silloisen nuorisomuodin mukaisesti, kuljin kirpparivaatteissa ja myöhemmin mustissa. Enkä tuntenut moniakaan nuoria, joille se muoti nyt oikeasti oli *niin* tärkeää. Ehkä lama vaikutti, ja varakkaillakin (joihin meidän perhe kuului + iso osa kavereistanikin) oli järki päässä kuluttamisen suhteen. Plus siihen aikaan halppisvaatteetkin kestivät hyvinä pitkään.
Nykyään ehkä se ulkonäkö ja vaatteet korostuvat joillain enemmän kuin ennenwanhaan aktiivisen somettamisen takia. Toki on totta, että ennen ne halpis lindeksin ja Seppälän vaatteet kun olivat kestävämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei. Kun on tarpeeksi vahva itsetunto, ei tarvitse mennä massan mukana. Ei ole iPhonea eikä Grantin hupparia teinillä. Ei ole edes pyytänyt. Saisi tuo ilmastoajattelu iskeä vähän syvemmin kulttuuriin. Vaatteita voi ostaa käytettynä, jopa merkkivaatteita.
Jonkun täytyy kyllä aina uhrautua, ja tehdä se eka ostos, että saat sitten ostaa sen käytettynä kirpparilta.
Tässäkin keskustelussa ihmetyttää se, miksi merkki vaatteet niin kovasti joitakin ärsyttää. Suomen oloissa nyt vaan on pakko vaatteita käyttää suurimman osan vuodessa. Merkkivihaajat saatte mutta mun puolestani pukea lapsenne rääsyihin ja vaikka juuttisäkkiin , jos se sopii paremmin ideologiaa ne. Itse ostan laatua, mutta vähemmän. Toki jokin merkki ei ole välttämättä tae laadusta ja järkevään tässä voi käyttää. Nykyään kuitenkin on ihan liikaa halpoja kertakäyttövaatteita ja niitä yritän välttää. Reduce, reuse & recycle
Ex-anoppi ostaa todella paljon merkkivaatteita lapsenlapsilleen. Meillä ei ollut lapsia, niin sen sijaan osteli minulle esim. lahjaksi paljon merkkilaukkuja, joista kyllä pidän ja ovat käytössä edelleen.
Itse pukeutuu aina viimisen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapurin tytöllä näytti olevan uusi 500 euron Gucci-huppari. Myös Guccin logoreppu, hinta 1750 eur.
Että terveiset täältä Kauniaisista. Onneksi meidän lapset eivät ole merkkien perään :D
Ovatko aitoja? Johan noita huppareita ja laukkuja saa tilattua netistä 20 eurolla.
Vanhin lapsi on vasta 7v, syntymäpäivänä sai iphone 6s. Ei ollut kallis, alle kolmesataa, ja toimii sekä kestää ihan eri tavalla kuin joku androidin halvin ritsa.
Vaatteet pitää olla hyvät ja kestävät että pysyy kuivana ja lämpöisenä. Sääliksi käy lapsia joilla on niitä halpahallin riepuja yllä.
Reimalta on saanut kohtuuhintaan hyvää laatua, nyt toki alakaa merkit muuttua kun lapsi meni kouluun.
CK on hyvä eikä liian prameileva.
No me käydään töissä kumpikin, ja esim. Gant:in vaatteet on kestäviä, itselläni on ihan vakio merkki, jos merkkejä täällä tuijotellaan.
Meille lapset on sellaisia mihin halutaan panostaa ja mielelläni niin teenkin, harrastuksissa ja koulutuksessa ymv.
Se ei käsittääkseni ole keltään pois jos omilla työllä antsaitsemillani rahoilla teen mitä haluan.
Kaikki kun ei hanki lapsia hyötymismielessä .
googlasin Gantin. Onpa ruma logo. Kaikkeen sitä saa ihmiset aivopestyä.
En osta iphonea lapselleni vaan mahdollisimman yksinkertaisen puhelimen. Näin Hän ei viihdy puhelimellaan. Kasvatan hänet olemaan välittämättä ulkoisesta paineesta olla niinkuin muutkin.
Se on rohkea joka uskaltaa olla todellinen sisäinen itsensä. Ei se joka näyttää ulkoisesti rikkaalta ja hyvältä. Se on helpompi tie sen.
Jos saatte lapsenne kasvatettua siten että uskaltaa olla erimieltä ja oman tiensä kulkija, onnittelen.
Ne on ne arvot. Jotkut panostaa ulkoiseen, jotkut sisäiseen
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja..
Onneksi itse sain viimeistään ala-asteen loppupuolella valita oman tyylini ja jatkaa siitä, mukavampaa olla omanlaisensa ennemmin kuin täysin samasta muotista kuin saman koulun 200 muuta tyyppiä.
Eikö nuoriso tajua, että itseään saa toteuttaa eikä haittaa vaikkei kulkisi niissä samoissa merkkivaatteissa kuin kaikki muut?
Varmaan tajuavat, mutta eivät halua joutua kiusatuksi, haluavat kuulua porukkaan. Onneksi nykyään ovat nämä ympäristöasiat esillä ja monet ostavat kirppareilta vaatteensa. Oma poikani ala-asteella joutui parin tytön kiusaamaksi hupparin värin takia, ei merkin takia. Väri oli punainen, eli häntä sanottiin ketsuppipojaksi. Onneksi hän on ollut sosiaalinen ja hänellä on ollut kavereita. Hän piti sitä punaista hupparia. Mutta voi vaan miettiä, miten tuo olisi vaikuttanut herkempään tyyppiin.
Vierailija kirjoitti:
En osta iphonea lapselleni vaan mahdollisimman yksinkertaisen puhelimen. Näin Hän ei viihdy puhelimellaan. Kasvatan hänet olemaan välittämättä ulkoisesta paineesta olla niinkuin muutkin.
Se on rohkea joka uskaltaa olla todellinen sisäinen itsensä. Ei se joka näyttää ulkoisesti rikkaalta ja hyvältä. Se on helpompi tie sen.
Jos saatte lapsenne kasvatettua siten että uskaltaa olla erimieltä ja oman tiensä kulkija, onnittelen.
Hieno homma, lapsi jää teknisest kehityksestä jälkeen heti alkumetreillä.
Me ei eletä enää seitkytluvulla.
Katsos, me käymme töissä sen takia, että on joskus varaa johonkin. Lapsi on pääosin puettu ihan halpisketjujen vaatteisiin, mutta on hänellä merkkivaatteitakin ja 700 Euron iPhone. Ja saa harrastaa, raha ei ole este, reissataan ja muutenkaan ei tarvi jatkuvasti myydä "ei oo rahaa" -selitystä. Kaikkea ei saa, mutta se ei ole rahasta kiinni, kun ei mitään ferrareita toivo. Sanotaan vaan, ettei makseta, kun on meistä turha ja kallis. Nuorempi lapsi ei vielä tarvi niin paljoa.
Lisäksi isovanhemmat on hyvävaraisia.
155, sun mielestä ei siis voi panostaa kumpaankin tai saa panostaa?? olet aika yksoikoinen ihminen.
Menisitte töihin niin ei tarvisi kadehtia lasten puhelimia.
Hilfigerin vaatteet ei ainakaan ole hyvää laatua, miehen hupparit nukkaantuu todella nopeasti ja samoin omassa neuleessa oli tosi nopsaan nukkaa.
Kengät on ollut ihan hyviä.