Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun saat lapsivieraita, mistä et heidän vierailussaan pidä?

Vierailija
23.09.2019 |

-

Kommentit (233)

Vierailija
81/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä että ne herttaiset lapsukaiset vievät kaiken huomion tavalla tai toisella. Ei ole mukavaa, kun se lyhyt hetki ystävän kanssa, jota näkee ehkä kerran kahdessa vuodessa, menee pentuihin keskittyen. Kaipaan aikuisten kesken aikuisten asioita.

Niinpä, tämä. Mä vähän luulen että varsinkaan uusi (vauvan tai muutaman vuoden ikäisen lapsen) äiti ei tätä vaan hoksaa ja tajua olettaen että hänen lapsensa on kaikkien muidenkin mielestä hurjan ihana ja söpö. Sitä ei vaan niissä äitihuuruissa tajua että monelle ystävälle saattaa olla kurja koettelemus heidän sekava vierailunsa tai yhteinen kahvitteluhetkensä kahvilassa tai vaikka käynti heidän kotonaankin. :(

Ymmärrän tässä pointin, mutta se vain on niin että niistä lapsista on huolehdittava vaikka olisi kaverin luona kahvilla. Itse kolmen äitinä on myös ärsyttävää että ei voi rauhassa keskittyä keskusteluun kun täytyy pitää silmällä mitä pienimmät tekee, yhtä pitää auttaa vessassa, vauvaa täytyy imettää/vaihtaa vaippaa. Auttaa kahvipöydässä/siivota vahinkoja.

Mutta minä ja ystäväni ymmärrämme että nämä kahvittelut ovat nopeita ja pinnallisia, varaamme sitten erillisen hetken ilman lapsia syvempään keskusteluun ja ajan viettoon.

Ja pointtina oli varmaankin se että miksi ei voi koskaan tavata ILMAN lasta/lapsia? Jättää lapsi isälleen esim. että voisi viettää aikaa myös sen lapsista piittaamattoman ystävän kanssa?

Vierailija
82/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä vieläkään ole ymmärtänyt, että miksi ihmiset, joita inhoaa käyvät kylässä juuri sinun /teidän luona. 

Meillä ainakin käy vain ne, joista tykätään. Toki joku lapsi tai aikuinen voi joskus käyttäytyä huonosti. Mutta periaate tämä: vain ihmiset joiden seuraa haluamme. 

Jos joku nyt huonosti on käyttäytynyt, niin kyllä se on järjestään ollut känniläinen aikuinen ja ne onkin poistettu sitten piireistä. 

Tämä siis todella harvinaista, mutta vuosien varrella on näin joskus käynyt. Olemme tosi sosiaalisia ja joka viikonloppu on joko meillä juhlat tai menemme juhliin. Lapset eivät ole härinneet. 

Mulla ei ole pokkaa sanoa miehen siskolle tai lapsuudenkaverilleni, että lopetan yhteydenpidon, koska ette kyläillessänne huolehdi jälkikasvustanne. En halua katkaista lapseni välejä hänen serkkuihinsa tai omia välejäni siskoni. Ja niitä ihmisiä on muuten ihan kiva nähdä, ehkä kokonaisuutena vierailu on positiivisen puolella vaikka jotkut asiat ärsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lapset ovat ihan ok. 

Mutta joskus on sattunut sellaisia, joita ei ole opetettu käyttäytymään ruoka- ja kahvipöydässä. 

Kerran yksi jo 5-vuotias otti 198kylmän rauhallisesti eteensä koko vadin, jossa oli makeaa tarjottavaa ja alkoi rouskuttaa. Äiti katseli vain vierestä. Miehen kutsumina tulivat ja en tuntenut entuudestaan. 

Oli sitten tietysti itse pakko ottaa se pois ja selostaa pojalle, että nämä ovat kaikille. Otat yhden kerrallaan omalle lautasellesi ja syöt sen. 

Mutta ei tämä nyt niin kamalaa ollut. En kuulu niihin superkauhistelijoihin tällaisten juttujen kanssa. Lähinnä vain ihmettelin kovasti. 

Jotkut äidit loukkaantuvat kun olen joskus tehnyt vastaavaa, eli vaikka sanonut että hei ei kaikki tarjottava ole sille lapselle....ja muutenkin jos lapsi on ollut raivostuttava ja olen ojentanut häntä.

Mä en tajua näitä vanhempia, jotka eivät itse huolehdi lapsistaan ja sitten suuttuvat, jos joku muu ojentaa. Onneksi aika harvassa kuitenkin.

Mä häpeäisin silmät päästäni jos joku muu komentaisi lastani mun läsnäollessa, jos en itse tajuaisi. Ei ole tapahtunut ja siksi me saadaankin käydä kylässä.

Mun yksi ystävä loukkaantui aikoinaan kun pyysin ettei toisi tällä kertaa lapsen asemassa pitämiään koiria mukanaan kun tulee kylään. Olin juuri siivonnut ja hänellä kaksi suurta koiraa jotka sotkivat älyttömästi. Nätisti pyysin että olisiko mahdollista että tällä kertaa koirat jäisivät kotiin...? No jäivät ne ja ystävä kyllä tuli sillä kertaa kylään, mutta sen jälkeen ei ole yhteyttä pitänyt. Korpeaa tuollainen mielensä pahoittaminen. >:(

Vierailija
84/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä vieläkään ole ymmärtänyt, että miksi ihmiset, joita inhoaa käyvät kylässä juuri sinun /teidän luona. 

Meillä ainakin käy vain ne, joista tykätään. Toki joku lapsi tai aikuinen voi joskus käyttäytyä huonosti. Mutta periaate tämä: vain ihmiset joiden seuraa haluamme. 

Jos joku nyt huonosti on käyttäytynyt, niin kyllä se on järjestään ollut känniläinen aikuinen ja ne onkin poistettu sitten piireistä. 

Tämä siis todella harvinaista, mutta vuosien varrella on näin joskus käynyt. Olemme tosi sosiaalisia ja joka viikonloppu on joko meillä juhlat tai menemme juhliin. Lapset eivät ole härinneet. 

Mulla ei ole pokkaa sanoa miehen siskolle tai lapsuudenkaverilleni, että lopetan yhteydenpidon, koska ette kyläillessänne huolehdi jälkikasvustanne. En halua katkaista lapseni välejä hänen serkkuihinsa tai omia välejäni siskoni. Ja niitä ihmisiä on muuten ihan kiva nähdä, ehkä kokonaisuutena vierailu on positiivisen puolella vaikka jotkut asiat ärsyttää.

Vaikeita asioita kyllä nämä.

Vierailija
85/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat lapset oli pieniä, en edes halunnut heidän kanssaan käydä kylässä. Siksi juuri, että se aika meni vahtimiseen, etteivät klähmi jotain lasimaljakkoa tai pälätä koko ajan jotain. Jotkut vierailut oli pakko tehdä ja ne oli pakkopullaa.

Muistan kerran esikoisen aikaan, kun olin todella väsynyt, kun konttaava vauva kukkui yökaudet. Eräs tuttu tahtoi kylään ja yritin selittää, että en oikein jaksaisi, että olen todella väsynyt. No ei antanut periksi. Se oli kauhein kyläreissu, kun utelias konttaava epeli päätti kontata joka paikkaan ja itse olin ihan sumussa. Juoksin perässä ja kielsin ja vahdin. Tuttava ärisi, että tämmöistä se on lapsiperheiden kanssa, kun eivät saa lapsiaan kuriin, vaan ne penkoo joka paikan. Miksi hemmetissä vaati kylään, vaikka tiesi, että ei tuollaista konttaavaa uteliasta saa pidettyä sylissä paikallaan kovin pitkää aikaa. 

Monenlaista kokemusta on itselläkin lapsiperheiden kyläilyistä, mutta koska itsellä oli pieniä lapsia, oli koti lapsiystävällinen. Ja kävi sekin, että eräs tytyli ei keksikupilta lähtenyt minnekkään ja äiti vain yllytti, että ota lisää, kun kerrankin saa ilmaiseksi. Täytin sitten kupin kukuroilleen, että syöpä sitten kerrankin maha pinkeäksi. Ja tyttöhän söi. Ajattelin, ettei mahanpurut ole minun ongelmani, kun oikein äidin käskystä syö...kun ilmaiseksi saa.

Vierailija
86/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun omat lapset oli pieniä, en edes halunnut heidän kanssaan käydä kylässä. Siksi juuri, että se aika meni vahtimiseen, etteivät klähmi jotain lasimaljakkoa tai pälätä koko ajan jotain. Jotkut vierailut oli pakko tehdä ja ne oli pakkopullaa.

Muistan kerran esikoisen aikaan, kun olin todella väsynyt, kun konttaava vauva kukkui yökaudet. Eräs tuttu tahtoi kylään ja yritin selittää, että en oikein jaksaisi, että olen todella väsynyt. No ei antanut periksi. Se oli kauhein kyläreissu, kun utelias konttaava epeli päätti kontata joka paikkaan ja itse olin ihan sumussa. Juoksin perässä ja kielsin ja vahdin. Tuttava ärisi, että tämmöistä se on lapsiperheiden kanssa, kun eivät saa lapsiaan kuriin, vaan ne penkoo joka paikan. Miksi hemmetissä vaati kylään, vaikka tiesi, että ei tuollaista konttaavaa uteliasta saa pidettyä sylissä paikallaan kovin pitkää aikaa. 

Monenlaista kokemusta on itselläkin lapsiperheiden kyläilyistä, mutta koska itsellä oli pieniä lapsia, oli koti lapsiystävällinen. Ja kävi sekin, että eräs tytyli ei keksikupilta lähtenyt minnekkään ja äiti vain yllytti, että ota lisää, kun kerrankin saa ilmaiseksi. Täytin sitten kupin kukuroilleen, että syöpä sitten kerrankin maha pinkeäksi. Ja tyttöhän söi. Ajattelin, ettei mahanpurut ole minun ongelmani, kun oikein äidin käskystä syö...kun ilmaiseksi saa.

Hih, no näinhän se on. :)

Vierailija
87/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lapset ovat ahneita. Eräskin söi 8 muffinssia.

Osa pennuista kyselee kaikkea, esim. mikä tää on, miks toi on tossa. 

Jotkut nuuskii kaikki paikat, avaa kaapit, laatikot. Todella ärsyttävää.

Ärsyttävää on, että syödessä sotkevat kätensä ja sitten laappivat paikat likaisiksi.

Ja ällöttävintä mitä olen nähnyt, on nenäkaivuun tuloksen syöminen ja takaliston ruopiminen. YÄK.

Suurin osa lapsista on ollut ihan ok, jotkut jopa kivoja. Näistä otan aina varoittavia esimerkkejä omille lapsilleni, joiden todellakin toivon osaavan käyttäytyä kyläillessään.

Tuo kysely o muuten joskus rasittavaa! :D Miks tuo kattila on tossa pöydällä?- No siksi kun se on laitettu siihen.

Miksi sulla on vihreä käsipyyhe? -No siksi kun olen saaut sen lahjaksi ja se on hyvä pyyhe. -Miksi sinä otat sen haarukan laatiskosta? -No kun ajattelin syödä tuota ruokaa haarukalla.

Kyselyvaihe. Lapsi vain haluaa oppia. Mun mielestä se on ihan hauskaa, kun voi kertoa maailman menosta pikkuihmisille. Ja samalla oppivat lapsetkin keskustelemaan.

Vierailija
88/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkemisesta. Tunnen myös myötähäpeää lapsista mitkä ovat niin opetettuja nirsoilemaan että varmaan mikään muu tarjoilu ei uppoaisi kuin nakit ja ranskalaiset tai joku muu roskaruoka.

Vierailija
89/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sitä että mä elän tässä maailmassa ja kyseessä jo 16v lapsi. Itse myös vältän syömistilanteita kun menee niin isosti hermo.

Vierailija
90/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on lapsi, mutta ärsyttää lapsivieraissa jos vanhemmat eivät vahdi omaa lastaan. Antavat taaperon rikkoa (vaikkakin tahattomasti) isomman lapsen tavaroita ja leikkejä, antavat lapsensa viipottaa menemään yksinään pitkin toisten kotia, availlen kaappeja jne. Tosi noloa sanoa, että vahtikaa nyt, ettei käy sitä ja tätä. Joskus myös lapsen oman turvallisuuden takia olisi hyvä, että vanhempi seuraisi mitä lapsensa puuhaa kylässä.

Lapsen jälkien siivoaminen on myös tärkeää. Ei todellakaan ole kaikille vanhemmille itsestään selvyys. Kohokohtina tulee mieleen, kun isompi lapsi rikkoi meillä oman riehumisensa seurauksena astian ja vanhemmat eivät tehneet elettäkään auttaakseen minua siivoamisessa. Ja paras on ehkä vaippaikäisen laskeminen ilman vaippaa matolle, johon tämä luonnollisesti pissasi saman tien. Tätä ei edes yritetty kuivata, saati siivota.

Vierailija
91/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua stressaa lapsivieraat niin paljon, että meille ei pyydetä enää juuri ketään kylään.

Harmittaa, etten osaa ottaa rennommin, mutta edelliset kommentoijat ovat hyvin listanneet syitä, mitkä saavat hermot todella kireälle.

Raskasta, että aina saa vierailun jälkeen kuurata koko kämpän lattiasta kattoon, tavarat ovat vaihtaneet paikkaa/kadonneet, tavarat on revitty kaapeista pois ja osa lapsen lempileluista rikottu. "No meidän Petteri vaan on tollanen, se rikkoo aina kaikki lelut." No, mitäs jos vaikka pyytäisitte anteeksi ja korvaisitte rikkoutuneet tavarat? Mutta ei...

Huoh.

Meidän koti ei ole mikään ilmainen Hoplop, jossa voi käydä viihdyttämässä itseään jättäen jälkeensä pelkkää tuhoa.

Vierailija
92/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ärsytä mikään lapsivieraissa. Omat lapset on jo isoja ja on vain kiva, kun on välillä vähän säpinää ja ääntä. Meillä tosin käy fiksuja vieraita, jotka ymmärtävät katsoa jälkikasvunsa perään, mutta toisaalta muakaan ei haittaa, vaikka joutuisin jostakin huomauttamaan lapsille. En jaksa stressata tällaisista, elämässä on suurempiakin murheita.

Vierailija
93/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän nämä lapsivieraita inhoavat sitten tekee, kun tulee mummoiksi :D

Kun viikonloppuisin tuodaan aina muutama lapsenlapsi hoitoon. Sehän on isovanhemmille ilo ja siunaus..

Vierailija
94/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä siitä, kun vanhemmat jättävät kertomatta etukäteen lastensa sairastaneen hiljattain. Tuodaan lapset mukana ja kahvipöydässä ohimennen harmitellaan aiemmin viikolla lasta kiusannutta kuumetta tai noroa. En ole koskaan saanut aikuiselta esim. mahatautitartuntaa, koska aikuiset pesevät hyvin käsiään, mutta lapsivieraiden eritteisistä tassuista saa taudin kuin taudin kotiinsa varmasti.

Vierailija
95/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä että ne herttaiset lapsukaiset vievät kaiken huomion tavalla tai toisella. Ei ole mukavaa, kun se lyhyt hetki ystävän kanssa, jota näkee ehkä kerran kahdessa vuodessa, menee pentuihin keskittyen. Kaipaan aikuisten kesken aikuisten asioita.

Niinpä, tämä. Mä vähän luulen että varsinkaan uusi (vauvan tai muutaman vuoden ikäisen lapsen) äiti ei tätä vaan hoksaa ja tajua olettaen että hänen lapsensa on kaikkien muidenkin mielestä hurjan ihana ja söpö. Sitä ei vaan niissä äitihuuruissa tajua että monelle ystävälle saattaa olla kurja koettelemus heidän sekava vierailunsa tai yhteinen kahvitteluhetkensä kahvilassa tai vaikka käynti heidän kotonaankin. :(

Ymmärrän tässä pointin, mutta se vain on niin että niistä lapsista on huolehdittava vaikka olisi kaverin luona kahvilla. Itse kolmen äitinä on myös ärsyttävää että ei voi rauhassa keskittyä keskusteluun kun täytyy pitää silmällä mitä pienimmät tekee, yhtä pitää auttaa vessassa, vauvaa täytyy imettää/vaihtaa vaippaa. Auttaa kahvipöydässä/siivota vahinkoja.

Mutta minä ja ystäväni ymmärrämme että nämä kahvittelut ovat nopeita ja pinnallisia, varaamme sitten erillisen hetken ilman lapsia syvempään keskusteluun ja ajan viettoon.

Ja pointtina oli varmaankin se että miksi ei voi koskaan tavata ILMAN lasta/lapsia? Jättää lapsi isälleen esim. että voisi viettää aikaa myös sen lapsista piittaamattoman ystävän kanssa?

Tää on niin totta! Harvoin miehetkään kuskaavat mukulalaumaa mukanaan kun tapaavat ystäviään. Miehet jotenkin osaa nää jutut paremmin. Laatuaikaa osaavat antaa myös ystävilleen.

Vierailija
96/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä siitä, kun vanhemmat jättävät kertomatta etukäteen lastensa sairastaneen hiljattain. Tuodaan lapset mukana ja kahvipöydässä ohimennen harmitellaan aiemmin viikolla lasta kiusannutta kuumetta tai noroa. En ole koskaan saanut aikuiselta esim. mahatautitartuntaa, koska aikuiset pesevät hyvin käsiään, mutta lapsivieraiden eritteisistä tassuista saa taudin kuin taudin kotiinsa varmasti.

Näin on! Tai sitten roudataan räkänenäistä muksua kylään. Tosi cool. Kyllä niin välinpitämätöntä! Eli näkänenät pysykööt kotonaan. Ykskin ystävä kuljetti nuhaista lastaan syöpäsairasta mummoaan tapaamaan. 🤬🤬🤬

Vierailija
97/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun viikonloppuisin tuodaan aina muutama lapsenlapsi hoitoon. Sehän on isovanhemmille ilo ja siunaus..

Kelle on, kelle ei.

Vierailija
98/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kävi kylässä kolmen lapsensa kanssa. Pienin nukkui kiltisti vaunuissa, kaksi isompaa aloitti vierailun viskomalla soraa toistensa päälle pihalla. Sisällä ympäri kämppää kulkemisen lisäksi mm. kurkistettiin pyykkikoriin avaamalla sen kansi ja yritettiin siirtää olohuoneen korituolia leivinuunin viereen jotta päästäisiin kiipeämään uuniin päälle ja päästäisiin käsiksi siellä piileskelevän kissaan.

Toista kertaa en ole huolinut heitä kylään, vaikka olisivat olleetkin tulossa.

Vierailija
99/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset ja lapsenlapset ovat TIETYSTI aivan eri asia kuin jotkut satunnaisvieraat.

Omat lapset ovat ensinnäkin rakkaita ja toiseksi hyvinkasvatettuja.

Ja kolmanneksi, myös mummulla on oikeus ojentaa (ilman kenenkään turhia loukkaantumisia), jos lapsi käyttäytyy ei-toivotulla tavalla.

Vierailija
100/233 |
23.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin lapset käyttäytyvät hyvin. Yleensä katsovat jotain piirrettyjä tietokoneelta, ja me kaverin kanssa saadaan jutella rauhassa .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan