Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koululaisille entistä enemmän ravintoköyhää laitosruokaa

Vierailija
21.09.2019 |

Yhä useammassa paikassa koululaiset saavat aamupalan koulussa. Tarjolla on esim. puuro ja sokerinen mehukeitto sekä näkkileipää tai muuta halpaa laitosmuonaa. Miksei voisi panostaa aamupalaan käytettävää rahaa parantamaan lounaan laatu, että lapset söisivät edes sen? Yläasteikäisistä suuri osa ei syö lounasta koulussa päivittäin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/92203547-898a-40be-9702-520605437d9b

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku tässä keskutelussa kouluruuasta valittanut tehdä ravitsevasta kouluruuasta kahden viikon lounas- ja välipalaruokalistan, josta puuttuvat "hiilarimössöt", joiden tilalla on tekijän mielestä jotakin oikeasti ravitsevaa?

Pelkkä nillitys kouluruuasta ei mielestäni ole järin rakentavaa.

Minä nillitän siitä, että sen ruuan tekemiseen pitää saada enemmän aikaa ja käsipareja. Ja myös siitä, että yksi ruoka käy kaikille. Esimerkkinä vesipohjainen pinaattikeitto.

Vierailija
82/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin lapsille tuo voi olla hyvinvoinnin kannalta hyvinkin tarpeellinen ateria. Tätä aamupalan tarjoamista kritisoivat ihmiset ette selvästikään tiedä kurjuudesta mitään. Itse olen aina saanut syödä tarpeeksi, mutta ystävissäni oli lapsena monia, joiden vanhemmat keskittyivät omien itsekkäiden tarpeittensa tyydyttämiseen ja jättivät lapsensa heitteille. Yksi ystäväni söi kerran päivässä, nimittäin koulussa. Kotona ei ollut mitään syömistä, heidän jääkaappinsa oli täynnä olutta. Viikonloppuisin kävi monesti minun luonani syömässä, joskus äitinsä teki kalapuikkoja. Tuolle tytölle koulun tarjoama aamupala olisi ollut äärimmäisen ihana asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku tässä keskutelussa kouluruuasta valittanut tehdä ravitsevasta kouluruuasta kahden viikon lounas- ja välipalaruokalistan, josta puuttuvat "hiilarimössöt", joiden tilalla on tekijän mielestä jotakin oikeasti ravitsevaa?

Sama lista käy, mutta paremmin valmistettuna ja vähemmän puolivalmiita. Perunat tulevat säilöttyinä ja kuorittuina vakuumissa ja ne lämmitetään. Miltä luulet niiden maistuvan? Salaatit tulevat leikattuna ja säilöttyinä isoissa pusseissa. Miltä luulet salaatin koostumuksen tuntuvan? Yms yms. Ja mausteet ovat pannassa, koska a. Ne on hyvä keino halventaa raaka-ainemenoja. B.ruuan pitää sopia mahdollisimman monelle ja mausteet aiheuttavat allergioita.

Vierailija
84/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin oman alueen ruokalistaa, sama ruoka tarjotaan myös kaupungin työntekijöille. Ihan perusruokaa ja salaattia. Tosin huvitti, että hernaripäivänä oli erikseen kasvissosekeitto, miksi ei vaan voi tehdä hernaria ilman lihaa, kun se ei sitä lihaa vaadi. Herneissä on itsessään jo proteiinia. Mutta ei se kyllä mitään kamalaa ollut, kasvisruuat oli lakto-ovoja, joten niissäkin tulee proteiinintarve täyteen.

Vierailija
85/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona tarjotaan kunnon ruokaa joka päivä, vai mitä? Silloin ei haittaa se "ravintoköyhä lounasruoka" kerran päivässä.

Jos luit aloituksen, tässä oltiin huolissaan siitä, että sillä ravintoköyhällä laitosruualla korvattaisiinkin jatkossa kaksi ateriaa.

Niin, niille jotka eivät saa aamupalaa kotona ollenkaan. Meinaat, että lapselle on terveellisempää olla nälissään aamuisin kuin syödä "ravintoköyhää" puuroa ja näkkäriä? Mitä hienouksia syötte kotona aamupalaksi?

Ehkä kannattaisi selvittää miten voi olla perheitä, joissa lapsi ei saa kotona aamupalaa?

Tuosta asiasta voi tehdä vaikka oman ketjun.

Ihan vilpittömästi kiinnostaisi tietää, mitä nämä "kaurapuuro on ravintoköyhää laitosruokaa"-tyypit syöttävät lapsilleen aamuisin, onko lautasmallin mukaan koottu täysipainoinen aamiainen? Vai mitä tahansa muksut nyt saavat aamulla menemään alas? 

Kun itse olin peruskouluikäinen, normiaaminen oli kahvi ja pari voileipää. Kyllä minusta puuro lisäkkeellä,maito ja näkkäri kuulostaa ihan terveelliseltä ja sellaiselta että jaksaa sen pari tuntia lounasta odotellessa.

Vierailija
86/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin lapsille tuo voi olla hyvinvoinnin kannalta hyvinkin tarpeellinen ateria. Tätä aamupalan tarjoamista kritisoivat ihmiset ette selvästikään tiedä kurjuudesta mitään. Itse olen aina saanut syödä tarpeeksi, mutta ystävissäni oli lapsena monia, joiden vanhemmat keskittyivät omien itsekkäiden tarpeittensa tyydyttämiseen ja jättivät lapsensa heitteille. Yksi ystäväni söi kerran päivässä, nimittäin koulussa. Kotona ei ollut mitään syömistä, heidän jääkaappinsa oli täynnä olutta. Viikonloppuisin kävi monesti minun luonani syömässä, joskus äitinsä teki kalapuikkoja. Tuolle tytölle koulun tarjoama aamupala olisi ollut äärimmäisen ihana asia.

Uskon, että tuossa tilanteessa ei valita koulu ruuasta, mutta eikö tuossa pitäisi puuttua syihin, kuin korjata sitä puurolla? Ja mielestäni sen puuron voi tarjota tuolle lapselle ihan suoraan jossain muodossa, kuin tehdä siitä kaikkia lapsia koskevan farssin.

Jos ajattelen realistisesti omia teinejäni, niin he syövät kotona. Heidän osuus puuroista menisi hukkaan, vaikka niistä tykkäävätkin. Entä sitten, kun joku ei kehtaa mennä puurolle, koska se on vain "köyhille"?

Ihan hyvä, jos vastataan tarpeeseen, mutta onko se vastaus aamupuuro?

Vierailija
87/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa valitetaan ilmaisesta ruoasta.

Vierailija
88/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä juuri katsoin oman paikkakuntani koulujen lounaslistoja, niin kyllähän tuo hiilareiden määrä on oikeasti huolestuttava. Suurin osa koostuu pastasta ja perunasta ja kasviksia näyttää olevan naurettavan vähän. En ymmärrä, miksei siihen lämpimään ruokaan ole juuri koskaan tarjolla vihanneksia, vaan se kasvispuoli tulee lähes aina siitä salaatista, joka on hyvin ravinneköyhää. Pitkälle prosessoitu liha (kinkku, laitoskebab yms.) voitaisiin korvata ravinnerikkaammilla kasvikunnan tuotteilla, jotka ovat usein jopa halvempia (linssit, pavut, soija, kikherneet), mutta laitoskeittiöissä halutaan tehdä vain mahdollisimman helppoa mössöä. 

Papuja ja linssejä ei käytetä, koska lapset nirsoilevat niitä ja vanhemmat nostavat metelin "kasvissyöntiin pakottamisesta".

Oikeastihan kyse on viitseliäisyydestä kehittää maistuvia reseptejä. Esim. lihapullataikinaan voi lisätä kidneypaputahnaa ilman, että se edes muuttaa makua. Kikherneitä voi käyttää lähes mihin vaan ja linssit olisivat oiva lisä vaikka missä ruoassa. Nämä olisivat oikeasti halpoja ja helppoja tapoja lisätä kasvisten osuutta ruoassa.

Mahdetaankohan missään koulussa tehdä itse lihapullia? Muuten hyvä idea, tuota voisi kokeilla kotona. Toki ruuasta saisi ravitsempaa jos lisäisi (palkokasveja) mutta kouluruuan reseptit on tehty niin, että käytetään mahdollisemman vähän ja halpoja raaka-aineita, ja kaikki kappaletavara on eineksenä kun ei ole aikaa tehdä itse(esimerkiksi pyöritellä niitä lihapullia 600:lle syöjälle). Eipä käy ruokalistan laatijaa kateeksi kun pitää tehdä kuuden viikon kiertävä lista, jossa ruoat ovat monipuolisia, ravitsemussuositukset täyttäviä ja niin halpoja kuin ikinä mahdollista. Tuskin on viitseliäisyydestä kiinni se ettei ruuasta saada parempaa, se on todella haastavaa kun ei ole tekijöitä eikä raaka-aineita.

Vierailija
89/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali vali vali. Koulun lounas on varmasti ihan riittävän hyvä ravintoarvoltaan pääsääntöisesti. Ja hienoa jos saataisiin jokaiseen kouluun myös aamupala-mahdollisuus. Eihän se tarkoita etteikö jokainen voisi silti jatkossakin syöttää oman lapsensa aamuisin kaviaarilla, jos niin haluaa.

Minä yksinhuoltaja ainakin otan koulun puuroaamupalan kiitollisena vastaan jos sellainen meidän lapsille tulee. Se säästäisi rahaa + aamusta paljon aikaa, kun ei tarvitsisi yrittää hoputtaa sitä aamu-unista, vielä ruokahalutonta lasta syömään edes jotakin. Seitsemältä ei vielä maistu aamupala, mutta klo. 8-9 on jo ihan eri juttu. 

Vierailija
90/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että tuossa tilanteessa ei valita koulu ruuasta, mutta eikö tuossa pitäisi puuttua syihin, kuin korjata sitä puurolla? Ja mielestäni sen puuron voi tarjota tuolle lapselle ihan suoraan jossain muodossa, kuin tehdä siitä kaikkia lapsia koskevan farssin.

Jos ajattelen realistisesti omia teinejäni, niin he syövät kotona. Heidän osuus puuroista menisi hukkaan, vaikka niistä tykkäävätkin. Entä sitten, kun joku ei kehtaa mennä puurolle, koska se on vain "köyhille"?

Ihan hyvä, jos vastataan tarpeeseen, mutta onko se vastaus aamupuuro?

Artikkelin mukaan puuroaamiaisella käy 10-20 % koulun oppilaista, joten eiköhän silloin puuroa myös tehdä sellainen määrä. Ja tämä tapahtuu kouluissa kaikkein köyhimmillä alueilla, jossa on todettu että sille on kysyntää(aloittivat kahdella koululla ja laajensivat neljään kun homma toimi.) Miksi tämä on sinusta farssi? Tosi hienoa että aamupala on kaikille halukkaille, olisi varmaan nöyryyttävää jos joutuisi jotenkin todistamaan olevansa "tarpeeksi köyhä" saamaan ilmaista aamupuuroa.

Ei, puuroaaminen ei ratkaise sitä ongelmaa, että joidenkin lasten vanhemmat ovat köyhiä/elämänhallintaongelmaisi ja eivät pysty ruokkimaan lapsiaan itse, mutta on se silti hyvä että tehdään edes jotain. Toki syihinkin pitää puuttua, mutta se ei käy ihan tuosta vaan. Artikkelissa ei missään kohtaa sanottu, että nyt köyhien perheiden ongelmat on ratkaistu puurolla.

Vierailija
91/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalainen kouluruoka on on ihan kuraa verrattuna esim.Ranskaan, jossa opetetaan lapset jo päiväkodista lähtien nauttimaan hyvästä ruoasta .Ruokahetket on siellä myös pöytätapojen opettelua eikä kuten Suomessa jossa jonotetaan ja kiireellä syödään.

Vierailija
92/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa on ainakin erinomainen kouluruoka. Ei pienintäkään moitteen aihetta. Maistuu hyvälle, on terveellinen, ravitseva ja oppilaille vielä maksuton. Maistuu oikeasti tosi hyvälle! T. Ope

Voisitko laittaa vaikka 2 viikon ruokalistan esiin? En ole ikinä nähnyt listaa missä olisi kaikki ruuat ns. Puhdasta ruokaa.

Vierailija
93/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama lista käy, mutta paremmin valmistettuna ja vähemmän puolivalmiita. Perunat tulevat säilöttyinä ja kuorittuina vakuumissa ja ne lämmitetään. Miltä luulet niiden maistuvan? Salaatit tulevat leikattuna ja säilöttyinä isoissa pusseissa. Miltä luulet salaatin koostumuksen tuntuvan? Yms yms. Ja mausteet ovat pannassa, koska a. Ne on hyvä keino halventaa raaka-ainemenoja. B.ruuan pitää sopia mahdollisimman monelle ja mausteet aiheuttavat allergioita.

Perunat tulevat joskus vakuumissa kuorittuina, mutta raakoina, joskus on kuorimattomia perunoita, nekin raakoina. Perunat kypsennetään itse keittiössä. Näin ainakin siellä kunnassa, jossa olen töissä. Miksi luulet salaattien tulevan isoissa paketeissa valmiiksi pilkottuina? Koska kyse on suurkeittiöstä, siellä ei ole aikaa alkaa nysväämään yksittäisten salaatinkerien kanssa ja pyörittelemään kaikille lihapullia. Mikä niissä puolivalmisteissa hiertää? Ne eivät tunnu hiertävän niin paljoa esim. jonkun ravintolan salaattibuffetissa, mutta koulussa kyllä. Jokainen tajuaa, että kun ruokaa tehdään niin suurissa määrissä mitään hienostoravintola tasoista kattausta on turha odottaa.

Vierailija
94/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain Suomessa valitetaan ilmaisesta ruoasta.

Ihan aiheesta.

Eikä se suinkaan ilmaista ole.

Vierailija
95/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aikuisopiskelija amiksessa ja täytyy sanoa, että oikein hyvää ruokaa siellä. Ja vielä ilmaiseksi.

Kasvisvaihtoehto joka päivä tarjolla myös ja hyvä salaattipöytä. Ruuan energiasisällönkin ja ravintoaineiden määrät näkee vielä netistä.

Tässä olikin puhe peruskoulun ruuista. Niiden budjetti on noin 0,7€/syöjä, amiksessa budjetti on 2,7€. Amiksessa on myös oma keittiö, peruskoulun ruoka on ostopalvelu. Niissä on huima ero laadussa.

Vierailija
96/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Norjassa jossa koululaisille ei tarjota minkäänlaista kouluruokaa, koulusta saa eväiden kanssa itse ostetun maidon. Tuntuu surulliselta että yhteen maailman upeimpiin asioihin kuten suomalaiseen ilmaiseen kouluruokaan suhtaudutaan näin negatiivisen kiittämättömästi, te ette tiedä mistä puhutte On kova juttu tehdä viidet eväät aamuisin ennen kouluun ja töihin lähtöä, se ei myöskään ole ilmaista ja auta armias jos illalla on jostain syystä leipä loppu... Ps. Täällä eivät edes päiväkoti-ikäiset välttämättä saa lämmintä lounasta, eväillä mennään myös siellä.

Vierailija
97/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy Helsingin ruokalistat

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kasvatus-ja-koulutus/kouluruokalistat

Aika tavallista ruokaa. Kelpaisi kyllä mulle, ainakin paperilla.

Vierailija
98/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuli sanomista kun aloin pakata lapselle ruoan mukaan lounasrasiassa. Halusin että hän saa ravitsevaa maukasta ruokaa ja oikeasti syö että jaksaa koulupäivän nuupahtamatta. Koulun ruoka ei vain uponnut. Mutta se että yksi lapsi söi erilaisen lounaan kuin muut ei ollut kuulema reilua. Lapsella on oppivelvollisuus johon kuuluu ilmainen ruokailu, mutta syömävelvollisuutta lapsella ei ole. En oikein tiedä miten edetä. Lasta harmittaa itseäänkin.

Kouluhan ei voi kieltää omia eväitä!

Ei muuta kuin valitusta ylemmäksi jos joku rivi opettaja ei anna niitä eväitä syödä.

Vierailija
99/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Norjassa jossa koululaisille ei tarjota minkäänlaista kouluruokaa, koulusta saa eväiden kanssa itse ostetun maidon. Tuntuu surulliselta että yhteen maailman upeimpiin asioihin kuten suomalaiseen ilmaiseen kouluruokaan suhtaudutaan näin negatiivisen kiittämättömästi, te ette tiedä mistä puhutte On kova juttu tehdä viidet eväät aamuisin ennen kouluun ja töihin lähtöä, se ei myöskään ole ilmaista ja auta armias jos illalla on jostain syystä leipä loppu... Ps. Täällä eivät edes päiväkoti-ikäiset välttämättä saa lämmintä lounasta, eväillä mennään myös siellä.

Norjassahan aikuisetkin syö pelkkää (lohi-)leipää lounaaksi. Se on kansallisen ylpeyden aihe: "me olemme niin vahvoja ja askeettisia, että pärjäämme vähällä ja vaellamme villapaidoissamme pitkin vuoria." He syövät ruokaa illalla kotona. Ihan eri mentaliteetti kuin meillä. Jos asut kerran Norjassa, eikö olisi aiheellista alkaa elää maassa maan tavalla?

Vierailija
100/116 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen itse koulun keittiöllä

Ruuat tulevat valmiiksi lämmitettynä meille eli en itse voi vaikuttaa niihin.

Totta on salaatit tulevat valmiiksi pilkotuissa pusseissa.

Ei tarvitse itse pilkkoa.

Kaikesta on tehty mahdollisimman helppoa.

Ruokaa silti menee joka kerta ja salaattia bioon isot määrät.