Koululaisille entistä enemmän ravintoköyhää laitosruokaa
Yhä useammassa paikassa koululaiset saavat aamupalan koulussa. Tarjolla on esim. puuro ja sokerinen mehukeitto sekä näkkileipää tai muuta halpaa laitosmuonaa. Miksei voisi panostaa aamupalaan käytettävää rahaa parantamaan lounaan laatu, että lapset söisivät edes sen? Yläasteikäisistä suuri osa ei syö lounasta koulussa päivittäin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/92203547-898a-40be-9702-520605437d9b
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona tarjotaan kunnon ruokaa joka päivä, vai mitä? Silloin ei haittaa se "ravintoköyhä lounasruoka" kerran päivässä.
Jos luit aloituksen, tässä oltiin huolissaan siitä, että sillä ravintoköyhällä laitosruualla korvattaisiinkin jatkossa kaksi ateriaa.
Niin, niille jotka eivät saa aamupalaa kotona ollenkaan. Meinaat, että lapselle on terveellisempää olla nälissään aamuisin kuin syödä "ravintoköyhää" puuroa ja näkkäriä? Mitä hienouksia syötte kotona aamupalaksi?
Ehkä kannattaisi selvittää miten voi olla perheitä, joissa lapsi ei saa kotona aamupalaa?
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka on sekä hyvää, terveellistä että edullista. Ihan suotta mölö-mammat valittaa.
Oma perseenne ei sovi ovesta kuin kylki edellä.
Halpaa se kyllä on, mutta ravinnotonta.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten osuus kouluruoassa on ihan naurettava. Ei jäävuorisalaatti sokerisäilykehedelmillä ole mikään muu kuin kulissi jolla saadaan se ”puoli lautasta kasviksia”. Pitäisi olla höyrytettyjä ja paahdettuja ja paistettuja juureksia, kaaleja, vihanneksia jne. Salaatti on pelkkää vettä.
Omassa koulussani on kyllä usein erilaisia raasteita, kukkakaalia jne... Salaatteihin on lähes aina mahdollista lisätä itse myös siemeniä, joita on tarjolla.
Monet pitävät kouluruokaa edelleen samana, mitä itse söivät joskus 20 vuotta sitten... Kouluruoat päivitetään aina ravintosuositusten mukaan ja kyllä siellä on nykyään muutakin kasvista kuin porkkanaraastetta ja vesimelonilla höystettyä salaattia. Itse nyt aikuisena syön päivittäin töissä keskuskeittiön ruokaa ja pidän siitä :) Ei minulla kotonakaan aina ole niin monipuolisesti esim. kasviksia tai kalaa tarjolla. Nykyään kouluissa on välillä tarjolla perinteisten ruokien lisäksi myös esim. tortilloja tai chili con carnea reilulla papu-ja maustemäärällä.
Älkää ainakaan antako nuorten haukkua kouluruokaa, vaikka itsellänne olisikin huonoja muistoja tai ennakkoluuloja kouluruoasta. Ilmainen ruokailu lukioissa ja ammattikouluissakin on uskomaton etu ja on kurjaa, jos ennakkoluuloisilla nuorilla opiskelijoilla jää tämä etu käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten osuus kouluruoassa on ihan naurettava. Ei jäävuorisalaatti sokerisäilykehedelmillä ole mikään muu kuin kulissi jolla saadaan se ”puoli lautasta kasviksia”. Pitäisi olla höyrytettyjä ja paahdettuja ja paistettuja juureksia, kaaleja, vihanneksia jne. Salaatti on pelkkää vettä.
Omassa koulussani on kyllä usein erilaisia raasteita, kukkakaalia jne... Salaatteihin on lähes aina mahdollista lisätä itse myös siemeniä, joita on tarjolla.
Monet pitävät kouluruokaa edelleen samana, mitä itse söivät joskus 20 vuotta sitten... Kouluruoat päivitetään aina ravintosuositusten mukaan ja kyllä siellä on nykyään muutakin kasvista kuin porkkanaraastetta ja vesimelonilla höystettyä salaattia. Itse nyt aikuisena syön päivittäin töissä keskuskeittiön ruokaa ja pidän siitä :) Ei minulla kotonakaan aina ole niin monipuolisesti esim. kasviksia tai kalaa tarjolla. Nykyään kouluissa on välillä tarjolla perinteisten ruokien lisäksi myös esim. tortilloja tai chili con carnea reilulla papu-ja maustemäärällä.
Älkää ainakaan antako nuorten haukkua kouluruokaa, vaikka itsellänne olisikin huonoja muistoja tai ennakkoluuloja kouluruoasta. Ilmainen ruokailu lukioissa ja ammattikouluissakin on uskomaton etu ja on kurjaa, jos ennakkoluuloisilla nuorilla opiskelijoilla jää tämä etu käyttämättä.
Ravintoköyhää einestä koululaisille tarjotaan, ei siinä jotkut porkkanaraasteet ja kukkakaalit merkitse, eihän ne edes pidä nälkää.
Meidän kotipaikkakunnalla ruokalistassa on suuri määrä kaikenmaailman eineksiä, kuten nugetteja, kebakkoja, valmis pyttipannua, broilerpyöryköitä, kastike tulee pussista ym, ym. Jopa opettajat vanhempainillassa myönsivät, ettei ruoanlaadussa ole hurraamista. Silti hirveä haloo siitä, ettei lapsille ruoka maistu ja että kaikkea pitää syödä... En ainakaan itse voi pakottaa noita yllämainittuja syömään, kun en moisia eineksiä itsekään söisi.
Mitä juuri katsoin oman paikkakuntani koulujen lounaslistoja, niin kyllähän tuo hiilareiden määrä on oikeasti huolestuttava. Suurin osa koostuu pastasta ja perunasta ja kasviksia näyttää olevan naurettavan vähän. En ymmärrä, miksei siihen lämpimään ruokaan ole juuri koskaan tarjolla vihanneksia, vaan se kasvispuoli tulee lähes aina siitä salaatista, joka on hyvin ravinneköyhää. Pitkälle prosessoitu liha (kinkku, laitoskebab yms.) voitaisiin korvata ravinnerikkaammilla kasvikunnan tuotteilla, jotka ovat usein jopa halvempia (linssit, pavut, soija, kikherneet), mutta laitoskeittiöissä halutaan tehdä vain mahdollisimman helppoa mössöä.
Lasten kuuluu kärsiä.
T. Vihervassari
Onneksi meillä on sentään varaa tarjota lapselle laadukasta ruokaa kotona. Kerran päivässä syöty koululounas kyllä välttää, kun neljä muuta ateriaa ovat tasapainossa päivän aikana. Ja kun syö lautasannoksen mukaisesti koulussa, niin ei tule hiilariväsymystä kovin usein.
Mä laitan lapsilleni omat eväät kouluun, koska koulu ei suostu tarjoamaan vegaaniruokaa. Lakto-ovoa on tarjolla mutta emme eettisistä syistä anna lastemme ottaa sellaista ruokaa. Sen sijaan he saavat mukaansa vhanneksia, tofu”pihvin”, ruisleivän ja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro onn ihan hyvä. Ei tee suolistollekaan hallaa.
Ei meidän urheilevat teinipojat selviäsi jollain kaurapuurolla :D
Sen kaurapuuroa lisäksi proteiinia, vaikka raejuustoa. Jo jaksaa!
Ei koulun tarvitse kuin evästää vähän, jotta nämä naukujat syö sitten kotona, jos äiti jaksaa sometukseltaan laittaa ruokaa.
Ihmettelin, kun lapsen kouluruokalistassa on useana viikkona ollut joku karibiankastike, karubiankasvispihvit, jne. Googletin, niin vastaus paljastui. Laitosruokaloille on just joku karibiankastike-resepti julkaistu syksyksi, joka sisältää pelkästään pakastevihanneksia.
Se nyt on oikeasti ihan sama mitä ruokaa lapsille ja nuorille tarjotaan, nirsoilevat eivätkä syö kuitenkaan.
Jos tarjoat jotain terveellistä ja monipuolista, niin lapset kaipaavat kalapuikkoja ja näkkileipää.
Jos ei kelpaa se mitä on tarjolla, niin sitten voi jättää syömättä eikä tarvitse valittaa että on nälkä.
Tottakai allergiat pitää huomioida (esim. keliakia), mutta jokaiselle ei voi tarjota sellaista ruokaa, mitä haluavat syödä.
Minä en ole ikinä nirsoillut kouluruuan kanssa. En ikinä ymmärtänyt niitä jotka haukkuivat kouluruokaa ja yökkivät sille. Eihän se joka päivä mitään gourmeeta ollut, mutta usein kuitenkin hyvää ja syötävää.
Se kouluruualle yökkiminen oli mielestäni typerää ja lapsellista silloin, ja ihan sama mitä oli ruokana, se ei kaikille kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä juuri katsoin oman paikkakuntani koulujen lounaslistoja, niin kyllähän tuo hiilareiden määrä on oikeasti huolestuttava. Suurin osa koostuu pastasta ja perunasta ja kasviksia näyttää olevan naurettavan vähän. En ymmärrä, miksei siihen lämpimään ruokaan ole juuri koskaan tarjolla vihanneksia, vaan se kasvispuoli tulee lähes aina siitä salaatista, joka on hyvin ravinneköyhää. Pitkälle prosessoitu liha (kinkku, laitoskebab yms.) voitaisiin korvata ravinnerikkaammilla kasvikunnan tuotteilla, jotka ovat usein jopa halvempia (linssit, pavut, soija, kikherneet), mutta laitoskeittiöissä halutaan tehdä vain mahdollisimman helppoa mössöä.
Et siitä eineksestä saa parempaa jollain pavuilla. Lihaa ja oikeaa rasvaa ne lapset tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on oikeasti ihan sama mitä ruokaa lapsille ja nuorille tarjotaan, nirsoilevat eivätkä syö kuitenkaan.
Jos tarjoat jotain terveellistä ja monipuolista, niin lapset kaipaavat kalapuikkoja ja näkkileipää.
Jos ei kelpaa se mitä on tarjolla, niin sitten voi jättää syömättä eikä tarvitse valittaa että on nälkä.
Tottakai allergiat pitää huomioida (esim. keliakia), mutta jokaiselle ei voi tarjota sellaista ruokaa, mitä haluavat syödä.
Minä en ole ikinä nirsoillut kouluruuan kanssa. En ikinä ymmärtänyt niitä jotka haukkuivat kouluruokaa ja yökkivät sille. Eihän se joka päivä mitään gourmeeta ollut, mutta usein kuitenkin hyvää ja syötävää.
Se kouluruualle yökkiminen oli mielestäni typerää ja lapsellista silloin, ja ihan sama mitä oli ruokana, se ei kaikille kelvannut.
Ei lapsia voi nirsoudesta syyttää. Ei sitä lapsillekaan tarvitse tarjota ala-arvoista vatsantäytettä, vaikka maksutonta onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia voi nirsoudesta syyttää. Ei sitä lapsillekaan tarvitse tarjota ala-arvoista vatsantäytettä, vaikka maksutonta onkin.
Se vaan tuppaa useimmiten olemaan juuri sitä, mitä ne lapset haluavat syödä... Ala-arvoista vatsantäytettä ne lapset tuntuvat kaipaavan, vaikka aikuisten mielestä olisi järkevämpää tarjota laadukkaampaa ruokaa. Joten miksi tarjota laadukkaampaa ruokaa, kun lapset eivät sitä syö ja se lentää roskiin?
Meidän koulussa on ainakin erinomainen kouluruoka. Ei pienintäkään moitteen aihetta. Maistuu hyvälle, on terveellinen, ravitseva ja oppilaille vielä maksuton. Maistuu oikeasti tosi hyvälle! T. Ope
Totuus on tämä: kouluruoka on ravinneköyhää, lisäaineilla kyllästettua hiilarimössöä. Se on pelkkää vatsantäytettä, ei yhtään mitään muuta. Siinä ei ole probiootteja, ei prebiootteja, siinä on liian vähän rasvaa, se ei sisällä juurikaan esim. klorofyllia tai polyfenoleita, sen rasvahappokoostumus on totaalisen väärä. Veikkaan, että ruokalistojen laatijoilla ei ole pienintäkään hajua terveellisestä ruuasta. Ja kyllä, meillä syödään joka päivä terveellinen aamiainen, välipala ja päivällinen, nuoret syövät myös iltapalan. Ja viikonloppuna tottakai myös lounat. Meidän lapset syövät esim. muikkuja, haukea, seitiä, kuhaa, ahventa, mätiä, kaikkia sipuleita, kaikkia kasviksia (mukaanluettuna parsakaali, ruusukaali, munakoiso, selleri, pinaatti, valkosipuli, hapankaali, idut, versot, villivihannekset, sienet, kaikki marjat), tofua, kananmunia, häränhäntiä, maksaa, hirveä, poroa, jänistä, lammasta, täysjyväriisiä. Eivät todellakaan ole nirsoja, mutta kouluruoka ei ole heidän mielestään edes ruokaa. Olen samaa mieltä.
Ja se, että lapsi/nuori ei syö koululounasta on huono juttu jaksamisen kannalta. Miten ihmeessä omassa lapsuudessani ja nuoruudessani 70-80-luvulla oli varaa tarjota kunnon ruokaa, omassa koulukeittolassa valmistettua? Sen kummempaa ruuan ei tarvitsisi olla, toki joitain sen ajan perinneruokia voisi jättää pois ruokalistalta, esim. tilliliha, mutta muuten niitä samoja perusruokia hyvistä raaka-aineista koulun omalla keittiöllä valmistettuna. Miksi joku puolustaa tätä ruuaksi kutsuttua mössöä? Samanlaista mössöä lapset joutuvat syömään myös päiväkodeissa ja vanhukset hoitolaitoksissa tai ateriapalvelun asiakkaana. Hirveää ruuan aliarvostamista. Suuri osa kouluruuastakin päätyy roskiin. Mitä järkeä tässä on?
Itse olen aikuisopiskelija amiksessa ja täytyy sanoa, että oikein hyvää ruokaa siellä. Ja vielä ilmaiseksi.
Kasvisvaihtoehto joka päivä tarjolla myös ja hyvä salaattipöytä. Ruuan energiasisällönkin ja ravintoaineiden määrät näkee vielä netistä.
Kaurapuuro on ihan hyvä aamiainen kouluun kunhan siihen ei sekaan laiteta mitään hilloa tai sokeroitua mehukeittoa (eikä makeutusaineilla makeutettuakaan).
Pakastemarjoja tarjolle ja voita.