Koululaisille entistä enemmän ravintoköyhää laitosruokaa
Yhä useammassa paikassa koululaiset saavat aamupalan koulussa. Tarjolla on esim. puuro ja sokerinen mehukeitto sekä näkkileipää tai muuta halpaa laitosmuonaa. Miksei voisi panostaa aamupalaan käytettävää rahaa parantamaan lounaan laatu, että lapset söisivät edes sen? Yläasteikäisistä suuri osa ei syö lounasta koulussa päivittäin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/92203547-898a-40be-9702-520605437d9b
Kommentit (116)
Joo, kouluruoka on hiilihydraattipitoista, mitä sitten? Kasvavat, liikkuvat ja opiskelevat lapset tarvitsevat energiaa. Yksi vähempiproteiininen ateria päivässä tuskin haittaa. Kotona voi sitten karpata ja syödä joka aterialla isot liha-annokset vanhempien mieliksi.
Surullista, kun kouluruokaa ei arvosteta.
Erittäin mielelläni maksaisin kouluruuasta vaikka 2 e päivässä, jos laatu sillä edes vähän paranisi. RAnskassa kouluruokaa arvostetaan, se on laadukasta ja maksaa tietääkseni 0- 2 e/päivä, perheen varallisuuden mukaan. Täällä voisi olla sama systeemi.
Kouluruoka ilmaisena pitäisi poistaa kouluista
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aikuisopiskelija amiksessa ja täytyy sanoa, että oikein hyvää ruokaa siellä. Ja vielä ilmaiseksi.
Kasvisvaihtoehto joka päivä tarjolla myös ja hyvä salaattipöytä. Ruuan energiasisällönkin ja ravintoaineiden määrät näkee vielä netistä.
Onko se amiksen ruokaa samaa kuin peruskoulussa? Täällä on ainakin amiksessa oma keittiö ja kuulemma hyvät ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kouluruoka on hiilihydraattipitoista, mitä sitten? Kasvavat, liikkuvat ja opiskelevat lapset tarvitsevat energiaa. Yksi vähempiproteiininen ateria päivässä tuskin haittaa. Kotona voi sitten karpata ja syödä joka aterialla isot liha-annokset vanhempien mieliksi.
Turhaan sä karppausta sekoitat koululaisten ravinnottomaan ruokaan. (karppaus ei muuten ole runsasproteiinista)
Kouluruokaa voisi arvostaa, jos siinä olisi jotain ravintoa.
Mikäs kunta se oli pohjoisessa, jossa oli tarjolla mm. poronlihaa ja muutenkin panostettiin tosissaan kouluruokaan. Pitää varmaan muuttaa sinne asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aikuisopiskelija amiksessa ja täytyy sanoa, että oikein hyvää ruokaa siellä. Ja vielä ilmaiseksi.
Kasvisvaihtoehto joka päivä tarjolla myös ja hyvä salaattipöytä. Ruuan energiasisällönkin ja ravintoaineiden määrät näkee vielä netistä.
Onko se amiksen ruokaa samaa kuin peruskoulussa? Täällä on ainakin amiksessa oma keittiö ja kuulemma hyvät ruuat.
Ainakin kaikissa amiksen yksiköissä on ne samat ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä juuri katsoin oman paikkakuntani koulujen lounaslistoja, niin kyllähän tuo hiilareiden määrä on oikeasti huolestuttava. Suurin osa koostuu pastasta ja perunasta ja kasviksia näyttää olevan naurettavan vähän. En ymmärrä, miksei siihen lämpimään ruokaan ole juuri koskaan tarjolla vihanneksia, vaan se kasvispuoli tulee lähes aina siitä salaatista, joka on hyvin ravinneköyhää. Pitkälle prosessoitu liha (kinkku, laitoskebab yms.) voitaisiin korvata ravinnerikkaammilla kasvikunnan tuotteilla, jotka ovat usein jopa halvempia (linssit, pavut, soija, kikherneet), mutta laitoskeittiöissä halutaan tehdä vain mahdollisimman helppoa mössöä.
Papuja ja linssejä ei käytetä, koska lapset nirsoilevat niitä ja vanhemmat nostavat metelin "kasvissyöntiin pakottamisesta".
Oikeastihan kyse on viitseliäisyydestä kehittää maistuvia reseptejä. Esim. lihapullataikinaan voi lisätä kidneypaputahnaa ilman, että se edes muuttaa makua. Kikherneitä voi käyttää lähes mihin vaan ja linssit olisivat oiva lisä vaikka missä ruoassa. Nämä olisivat oikeasti halpoja ja helppoja tapoja lisätä kasvisten osuutta ruoassa.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on oikeasti ihan sama mitä ruokaa lapsille ja nuorille tarjotaan, nirsoilevat eivätkä syö kuitenkaan.
Jos tarjoat jotain terveellistä ja monipuolista, niin lapset kaipaavat kalapuikkoja ja näkkileipää.
Jos ei kelpaa se mitä on tarjolla, niin sitten voi jättää syömättä eikä tarvitse valittaa että on nälkä.
Tottakai allergiat pitää huomioida (esim. keliakia), mutta jokaiselle ei voi tarjota sellaista ruokaa, mitä haluavat syödä.
Minä en ole ikinä nirsoillut kouluruuan kanssa. En ikinä ymmärtänyt niitä jotka haukkuivat kouluruokaa ja yökkivät sille. Eihän se joka päivä mitään gourmeeta ollut, mutta usein kuitenkin hyvää ja syötävää.
Se kouluruualle yökkiminen oli mielestäni typerää ja lapsellista silloin, ja ihan sama mitä oli ruokana, se ei kaikille kelvannut.
Näen kyllä omasta lapsestani ilman sanoja sen kouluruuan eron. Hän on nirso kalapuikoille tai pinaattiletuille yms. Mutta koulussa ne on hänelle parhaita ruokia. Niitä ei yleensä pilata ja laatu on taattu. Monet ruuat ovat mössöjä ilman mausteita, jotka sopivat mahdollisimman monelle erityisruokavaliolle. Mitäs sanotte veteen tehdystä pinaattikeitosta? Se on koulun listassa. Tortillat on, mutta maustamattomana papuversiona. Siis nimi on lapsille tuttu, mutta monelle sisältö outo. Allergisen lapsen äitinä joudun lukemaan ruokalistan lisäksi, myös mitä siinä on. Se on yllättänyt ja avannut silmäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä juuri katsoin oman paikkakuntani koulujen lounaslistoja, niin kyllähän tuo hiilareiden määrä on oikeasti huolestuttava. Suurin osa koostuu pastasta ja perunasta ja kasviksia näyttää olevan naurettavan vähän. En ymmärrä, miksei siihen lämpimään ruokaan ole juuri koskaan tarjolla vihanneksia, vaan se kasvispuoli tulee lähes aina siitä salaatista, joka on hyvin ravinneköyhää. Pitkälle prosessoitu liha (kinkku, laitoskebab yms.) voitaisiin korvata ravinnerikkaammilla kasvikunnan tuotteilla, jotka ovat usein jopa halvempia (linssit, pavut, soija, kikherneet), mutta laitoskeittiöissä halutaan tehdä vain mahdollisimman helppoa mössöä.
Papuja ja linssejä ei käytetä, koska lapset nirsoilevat niitä ja vanhemmat nostavat metelin "kasvissyöntiin pakottamisesta".
Oikeastihan kyse on viitseliäisyydestä kehittää maistuvia reseptejä. Esim. lihapullataikinaan voi lisätä kidneypaputahnaa ilman, että se edes muuttaa makua. Kikherneitä voi käyttää lähes mihin vaan ja linssit olisivat oiva lisä vaikka missä ruoassa. Nämä olisivat oikeasti halpoja ja helppoja tapoja lisätä kasvisten osuutta ruoassa.
Lihan osuutta lisää ne lapset tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulussa on ainakin erinomainen kouluruoka. Ei pienintäkään moitteen aihetta. Maistuu hyvälle, on terveellinen, ravitseva ja oppilaille vielä maksuton. Maistuu oikeasti tosi hyvälle! T. Ope
Luultavasti myös lapset syövät sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten osuus kouluruoassa on ihan naurettava. Ei jäävuorisalaatti sokerisäilykehedelmillä ole mikään muu kuin kulissi jolla saadaan se ”puoli lautasta kasviksia”. Pitäisi olla höyrytettyjä ja paahdettuja ja paistettuja juureksia, kaaleja, vihanneksia jne. Salaatti on pelkkää vettä.
Omassa koulussani on kyllä usein erilaisia raasteita, kukkakaalia jne... Salaatteihin on lähes aina mahdollista lisätä itse myös siemeniä, joita on tarjolla.
Monet pitävät kouluruokaa edelleen samana, mitä itse söivät joskus 20 vuotta sitten... Kouluruoat päivitetään aina ravintosuositusten mukaan ja kyllä siellä on nykyään muutakin kasvista kuin porkkanaraastetta ja vesimelonilla höystettyä salaattia. Itse nyt aikuisena syön päivittäin töissä keskuskeittiön ruokaa ja pidän siitä :) Ei minulla kotonakaan aina ole niin monipuolisesti esim. kasviksia tai kalaa tarjolla. Nykyään kouluissa on välillä tarjolla perinteisten ruokien lisäksi myös esim. tortilloja tai chili con carnea reilulla papu-ja maustemäärällä.
Älkää ainakaan antako nuorten haukkua kouluruokaa, vaikka itsellänne olisikin huonoja muistoja tai ennakkoluuloja kouluruoasta. Ilmainen ruokailu lukioissa ja ammattikouluissakin on uskomaton etu ja on kurjaa, jos ennakkoluuloisilla nuorilla opiskelijoilla jää tämä etu käyttämättä.
Ravintoköyhää einestä koululaisille tarjotaan, ei siinä jotkut porkkanaraasteet ja kukkakaalit merkitse, eihän ne edes pidä nälkää.
Voitko kertoa mikä mielestäsi on ravintorikasta ruokaa?
Olin kerran puoli vuotta sijaisena pienessä kyläkoulussa, jossa yksi keittäjä teki alusta asti kaikki ruoat. Hän kieltäytyi kunnan tarjoamasta keskuskeittiöruoasta ja teki alusta alkaen samalla budjetilla lapsille itse ruoat.
Ihan tavallista kotiruokaa. Taivaallisen herkullista ja lapset söi hyvällä ruokahalulla.
Joka päivä oli myös itse leivottua leipää.
Ikävä kyllä se koulu suljettiin, kun kyseinen keittäjä jäi eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisten osuus kouluruoassa on ihan naurettava. Ei jäävuorisalaatti sokerisäilykehedelmillä ole mikään muu kuin kulissi jolla saadaan se ”puoli lautasta kasviksia”. Pitäisi olla höyrytettyjä ja paahdettuja ja paistettuja juureksia, kaaleja, vihanneksia jne. Salaatti on pelkkää vettä.
Omassa koulussani on kyllä usein erilaisia raasteita, kukkakaalia jne... Salaatteihin on lähes aina mahdollista lisätä itse myös siemeniä, joita on tarjolla.
Monet pitävät kouluruokaa edelleen samana, mitä itse söivät joskus 20 vuotta sitten... Kouluruoat päivitetään aina ravintosuositusten mukaan ja kyllä siellä on nykyään muutakin kasvista kuin porkkanaraastetta ja vesimelonilla höystettyä salaattia. Itse nyt aikuisena syön päivittäin töissä keskuskeittiön ruokaa ja pidän siitä :) Ei minulla kotonakaan aina ole niin monipuolisesti esim. kasviksia tai kalaa tarjolla. Nykyään kouluissa on välillä tarjolla perinteisten ruokien lisäksi myös esim. tortilloja tai chili con carnea reilulla papu-ja maustemäärällä.
Älkää ainakaan antako nuorten haukkua kouluruokaa, vaikka itsellänne olisikin huonoja muistoja tai ennakkoluuloja kouluruoasta. Ilmainen ruokailu lukioissa ja ammattikouluissakin on uskomaton etu ja on kurjaa, jos ennakkoluuloisilla nuorilla opiskelijoilla jää tämä etu käyttämättä.
Ravintoköyhää einestä koululaisille tarjotaan, ei siinä jotkut porkkanaraasteet ja kukkakaalit merkitse, eihän ne edes pidä nälkää.
Voitko kertoa mikä mielestäsi on ravintorikasta ruokaa?
Tosissasko sun pitää sitä kysyä??
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka on sekä hyvää, terveellistä että edullista. Ihan suotta mölö-mammat valittaa.
Oma perseenne ei sovi ovesta kuin kylki edellä.
Ei se ole. Minulla ei ole kouluikäisiä lapsia, enkä ole itse kouluikäinen. Satun vain syömään koulussa. Minua suututtaa se rahan tuhlaus. Vähän enemmän aikaa keittäjille, niin laatu paranisi. Keittiöissä ei kierrätetä, koska siihen ei tosiaankaan ole aikaa. Sen, joka ei ole ollut keittiössä töissä, on turha tulla kertomaan ettei kierrätykseen mene aikaa. Vaikka siihen menisi 10 sekuntia, niin sitä aikaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro on ihan hyvä aamiainen kouluun kunhan siihen ei sekaan laiteta mitään hilloa tai sokeroitua mehukeittoa (eikä makeutusaineilla makeutettuakaan).
Pakastemarjoja tarjolle ja voita.
Meillä tarjotaan puuron kanssa makeuttamattomia hedelmäsoseita, harvemmin kuin kerran viikossa on kiisseliä puuron "silmänä" ja silloinkin sitä saa ehkä ruokalusikallisen per puurolautanen.
Vierailija kirjoitti:
Se vasta onkin surullista, että tehdään bisnestä lasten hyvinvoinnin kustannuksella.
Ainakin minun kaupungissani kouluruoka on palvelu, jonka kaupunki ostaa ruokayritykseltä, joten keittiöissä on liian vähän henkilökuntaa ja ala-arvoiset raaka-aineet kun pitää tehdä voittoa. Siksi kouluissa tehdään vain "helppoja mössöjä" ja eineksiä, ei ole väkeä tekemässä eikä raaka-aineet saisi mielellään maksaa mitään.
Voisiko joku tässä keskutelussa kouluruuasta valittanut tehdä ravitsevasta kouluruuasta kahden viikon lounas- ja välipalaruokalistan, josta puuttuvat "hiilarimössöt", joiden tilalla on tekijän mielestä jotakin oikeasti ravitsevaa?
Pelkkä nillitys kouluruuasta ei mielestäni ole järin rakentavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä ammupalalla mielestäsi pitäisi syödä. Puuro on mielestäni ihan hyvä ja halpa valinta. Koulun lounaan pystyy kasaamaan lautasmallin mukaan kun ottaa lautaselleen kunnolla salaattia ja 1/4 lisäkettä ja 1/4 osa esim. kastiketta. Lisäksi täysjyvänäkkileipä ja joskus tarjolla oleva hedelmä niin ei mielestäni kaikkein epäterveellisintä varsinkin tuo tuskin on monenkaan ainut ruokailu päivässä. Sinne kouluisin ei saada sisäfilettä ja proteiinirahkoja vaikka kuinka toivotte.
1/4 osa kastiketta proteiinin lähteeksi!? Herätys, vehnäjauho on vehnäjauhoa, olipa se pastassa tai kastikkeessa.
Kyllä siellä kastikkeessa yleensä jotain proteiiniakin on. Myönnettäköön, että itse söisin sitä mielummin jos seassa olisi myös vihanneksia. Pasta on muuten nykyisin useissa kouluissa tummaa, ei sillä ettenkö tietäisi myös sen olevan pannassa "hiilarimössönä" täällä keskustelevien ihmisten parissa. Mutta kuten sanottu, jos että halua maksaa runsaasti lisää veroja ei kouluruokaa voida taikoa halujenne mukaiseksi vain narisemalla.
Reseptit on tosiaan tehty koululaisten ruokasuositusten mukaan, eli ruuissa on laskettu olevan riittävästi proteiinia, pasta ja riisi on aina tummaa lajia, ja perunaa on useammin kuin pastaa tai riisiä.
Kasvisten puute kyllä surettaa minuakin, kotona laitan esimerkiksi jauheliha tai possukastikkeeseen esim. juuressuikaleita ja papuja, tulee ruokaisampaa ja ravitsempaa kastiketta. Koulun kastikkeissa on vain vähän sipulia.
Harhoissa on onnellista elää :)