Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaiset, kuinka usein teillä on ikävä Suomeen?

Vierailija
21.09.2019 |

Otsikossa kysymys. Tarkoitan sellaista "koti"-ikävää, joka tosin varmaan väärä sana ulkomailla asuvalle. Muutin itse ulkomaille 24v josta tulee pian 10 vuotta, ja ihmettelen miksi en koe koti-ikävää oikeastaan ollenkaan. Ensimmäisinä vuosina ajattelin sen johtuvan uutuudenviehätyksestä, mutta en ikinä muuttoni jälkeen ole kaivannut takaisin Suomeen, vaikka ei elämässäni ollut sielläkään mitään vikaa ja pidän Suomea ihan hyvänä maana. Tuntuu, että vasta muutettuani pois tunsin itseni aidosti onnelliseksi. Vierailen Suomessa pitkän viikonlopun verran kerran tai kaksi vuodessa, ja se on minulle enemmän kuin tarpeeksi.

Kertokaa muut ulkosuomalaiset kokemuksianne!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat asiat mitä vähän kaipaan on vapaa-ajan paikkamme harrastusmahdollisuuksineen sekä lonkero. No, lonkeroa saa onneksi nettikaupasta kotiinkannettuna 15e/24 tölkkiä.

Vierailija
2/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan. Ikävöin ainoastaan vanhempiani ja suomessa asunnot on rakennettu paremmin, sisällä ei ole kosteutta ja suihkusta tulee tasaisesti lämmintä vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun tekstiisi täysin. Olen asunut ulkomailla 25-vuotiaasta asti (olen nyt 30) enkä ole koskaan kaivannut takaisin. Uudesta kotimaastani löysin kaiken mitä olen elämältä halunnut. Lisäksi maan kansan avoimuus, sosiaalisuus ja yleinen ystävällisyys on ollut ihana kokemus. Ei sillä että suomalaisissa olisi mitään vikaa, mutta tähän verrattuna kyllä ero on huomattava esimerkiksi positiivisen ja kansainvälisen ilmapiirin kannalta. Asun yhä Euroopassa hyvinvointivaltiossa joten kaikki muukin on vähintään yhtä hyvin ellei paremminkin kuin suomessa. Ehkä suurin plussa on sää!!! En tule koskaan, ikinä, ikävöimään suomen ilmastoa joka on kyllä kaikilla mittapuilla ihan harvinaisen surkea.

Tunnen oloni paljon kotoisammaksi täällä. On niin minua asua suurkaupungissa jossa on ihmisiä jokaisesta maailman kolkasta, loputon tarjonta upeaa kulttuuria ja tapahtumia laidasta laitaan, ja yksi maailman parhaimmista (monien mielestä parhain) ruokaskene.

Ainoa mitä suomesta ikävöin on ruisleipä. Kunnollista ruisleipää en ole mistään muualta löytänyt. Suomessa käydessä tuleekin tuotua pakastin täyteen leipää :D

Vierailija
4/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikävöi Suomea. Äitiä olisi kiva nähdä useammin.

N37, ulkomailla 15 vuotta

Vierailija
5/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kahteen vuoteen olen käynyt Suomessa.

Viiimeksi olin neljä päivää ja ostin lentolipun seuraavaksi aamuksi takaisin kotiin.

Aika kultaa muistot ja jotenkin ajattelee Suomen olot epärealistisesti.

Muutamassa tunnissa suomessa tajuaa, että on palannut keskelle mitättömyyttä.

Maahan jossa ei ole ihmisiä, rakennuksia, maanteitä, jossa on kylmä ja kasvusto kitukasvuista ja yksitoikkoista.

Harvat ihmiset joita näkee ovat rumia ja pukeutuvat käsittämättömän persoonattomasti.

Puolityhjiä linja-autoja malliltaan kuin 80- luvulta lentokentältä Helsinkiin joka on olematon taajama, jossa ei mitään kaupungin tunnusmerkkejä.

Ei suomessa ole ihmiselle mitään.

Onnellinen mies 51 v

Hong Kong

Vierailija
6/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan paljon Suomen asioita, luen lehtiä ja esim. palstailen täällä Vauvapalstalla. Mutta olen niin tottunut tähän nykyisen kotimaan mukavaan ilmastoon, että vaikea on muuttaa takaisin Suomeen. Enimmäkseen kaipaan sukulaisia, ystäviä ja puhdasta luontoa. 

Vierailija
7/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollenkaan. Kaipaan tietysti perhettä, mutta ei koskaan ole tullut sellainen tunne että asuisimpa taas Suomessa. (Lähes kymmenen vuotta Englannissa asunut ja käyn Suomessa pari kertaa vuodessa).

Vierailija
8/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ilmasto ja mikään muukaan ei sovellu ihmiselle.

Se on varmaan syy miksi pääkaupunkikin on kuin neutronipommin jäljiltä, matalia rakennuksia harvakseltaan autoja ja ihmisiä ei missään.

Lähdin 18 vuotta sitten Bangkok, neljästi olen käynyt viikon verran suomessa.

Todennäköisesti en enää koskaan uudelleen.

Vierailija
9/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla 24 vuotta. En sanoisi että varsinaisesti ikävöin, niin että se arkielämään vaikuttaisi, mutta minusta on ihanaa käydä Suomessa. Olemme kesäisin mieheni kanssa siellä kuukauden ja joululomalla kolme viikkoa. Lisäksi muutama pitkä viikonloppu vuodessa jos on sukujuhlia yms. 15 vuoden päästä jäämme eläkkeelle ja silloin muutamme takaisin Suomeen.

Vierailija
10/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan syy miksi pääkaupunkikin on kuin neutronipommin jäljiltä, matalia rakennuksia harvakseltaan autoja ja ihmisiä ei missään.

No ei se Bangkokin saasteinen ilmakaan sovi ihmiselle.

Eikä siellä Bangkokissakaan ole mitään. Todella tylsä kaupunki. Ei mitään kulttuuria ja sivistystä, vain isoja ostoskeskuksia ja ravintoloita.

Vierailija
11/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se Bangkokin saasteinen ilmakaan sovi ihmiselle.

Eikä siellä Bangkokissakaan ole mitään. Todella tylsä kaupunki. Ei mitään kulttuuria ja sivistystä, vain isoja ostoskeskuksia ja ravintoloita.

Itä-helsingissä on pikimustia miehiä bangokissa kauniita naisia

Vierailija
12/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas asuin pitkään useassa maassa ulkomailla. Viihdyin hyvin, opin kielet ja kulttuurit. Mutta niin vaan löysin itsestäni pohjoisen ihmisen ja oli pakko palata tänne arktisille alueille :)

Vierailija
13/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon te, jotka ette yhtään kaipaa mitään Suomessa, vietätte aikaa suomalaisilla nettisivustoilla? 

Vierailija
14/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon te, jotka ette yhtään kaipaa mitään Suomessa, vietätte aikaa suomalaisilla nettisivustoilla? 

Ilmeisesti aika paljon :D

Vierailija
15/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon. On kiva jutella omalla äidinkielellä.

16/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana vuonna ikavoin omia ihmisiani tosi paljon, mutta en missaan vaiheessa ajatellut etta muuttaisin takaisin. Nyt on yli 25 vuotta ulkomailla asumista takana ja olo on tavallaan koditon. Tulen aina olemaan suomalainen, mutta olen puolet elamastani asunut sielta pois ja jos olen mina muuttunut,  niin on Suomikin. Siella on kasvanut aikuiseksi sukupolvi jotka eivat olleet syntyneet kun mina lahdin. Toisaalta en tule koskaan olemaan 'paikallinen taalla', koska olen SUOMALAINEN ja se ajatusmaailma ja arvot vaan on. 

Vierailija
17/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon. On kiva jutella omalla äidinkielellä.

Ulkosuomalaisten blogit -ryhmä on tosi kiva keskusteluryhmä Facebookissa. Siellä on monenlaista kulkijaa eri maista. Todella avartavaa.

Vierailija
18/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan moniakin asioita, mutta ei minulla silti ole ikävä Suomeen.

Suomalaisilla nettisivuilla vietän enemmän aikaa kuin minkään muun kielisillä. Mitään aika-arviota en osaa heittää.

Vierailija
19/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sinänsä kaipaa Suomeen. Joitain asioita voisin Suomesta ottaa, mutta erityisesti ilmaston vuoksi en aio koskaan enää asua Suomessa, jos ei nyt aivan pakko ole. Seurailen palstaa vaihtelevasti, koska muut kontaktit Suomeen on vähäisiä ja on kiva kuitenkin vähän tietää, miten siellä menee sekä käyttää äidinkieltään.

Vierailija
20/26 |
21.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan moniakin asioita, mutta ei minulla silti ole ikävä Suomeen.

Suomalaisilla nettisivuilla vietän enemmän aikaa kuin minkään muun kielisillä. Mitään aika-arviota en osaa heittää.

Onko siellä missä asut hyviä keskustelupalsoja? 

heitä vinkkiä? Mua kiinnostaisi kovasti tietää mistä muualla puhutaan.

Joitan oon löytänyt ihan Googlettamalla, mutta vaikeaa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän