Ajatellaanko vielä että koulukiusaamisen syy kiusatussa?
Onko tosiaan niin että edelleen nykyään aikuiset, myös osa opettajista ajattelee että kiusaamisen syy löytyy kiusatusta kiusaajien sijaan?
Oman lapsen kiusaamistilannetta käydään paraikaan läpi koulussa, ja meille perheenä on tullut sellainen olo, että kaikki, opettaja mukaanlukien yrittävät löytää syytä kiusatusta. Vaikka lapsemme ei ole tehnyt mitään pahaa kellekään, ja häntä systemaattisesti jätetty porukan ulkopuolelle ja nolattu ja väheksytty muiden edessä.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Taitaa moni opettajakin olla oikeasti kiusaaja näistä kommenteista päätellen... Todella scary.
Et uskokaan kuinka oikeaan osuit!
Työskentelen itse koulussa, en kuitenkaan opettajana. Varsinkin naisopettajista huolestuttavan iso osa näyttää olevan narsismiin ja kiusaamiseen taipuvaisia. Joitain kollegoja ja varsinkin muuta koulussa työskentelevää henkilökuntaa arvostellaan mm. merkkivaatteiden käyttämättömyydestä tai persoonallisesta olemuksesta, ”huonolla” automerkillä ajamisesta tai heidän puolisoidensa tai lastensa ”huonoista” ammateista tai jatkokoulutusvalinnoista.
Myös oppilaita ja heidän huoltajiaan parjataan surutta opehuoneessa. Kenellä milloinkin on ”vain” markettivaatteet tai peräti Lidlistä ostettu asuste vanhempainvartissa tai lapsen päällä, kenen lapsi harrastaa ”vain” halpoja tai jopa ilmaisia juttuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kiusatussa se vika on.
Näyttäkää minulle yksikin kiusattu lapsi, joka ei ole suunnattoman ärsyttävä luokassa opettajan ja muiden oppilaiden silmin. Yksi on sellainen viisastelija, että tekisi mieli ottaa Homer Simpson -otteet käyttöön. Todella saa hillitä itsensä.
Siksi emme puutu. Elämä saa koulia. Tiedän, ettei minun nyt uskota olevan opettaja.
Mutta olen. Miksi luulette, että nämä "kiusaamistapaukset" eivät selviä? No, koska emme halua selvittää niitä.
Oma lukunsa on "kiusattujen" vanhemmat. Jos itse kiusattu on ärsyttävä, niin laita tämä potenssiin sata.
Helppo uskoa että olet opettaja, pelkuri ja osaamaton selvittämään pienten lasten riitoja. Kaltaisiasi on paljon siksi kiusaaminen saa jatkua. Olet siis itsekin kiusaaja.
Pelkuri?
Vaati rohkeutta sanoa kasvokkain näiden vinkujien vanhemmille, että lapsessanne on se vika ja kasvattakaa paremmin. On tehty kantelukin tästä, joskin sain puhtaat paperit prosessin tuloksena.
Monet kollegat kyllä ovat mielestäni pelkureita. Edessä päin esitetään niin empaattista ja luvataan hoitaa asiaa. Tosiasiassa haukkuvat lapsen ja vanhemmat maanrakoon ja eivät tee yhtään mitään.
Olen toki selvitellyt räikeitä kiusaamistilanteita paljonkin. En lähde yksisilmäisesti syyttelemään ketään. Yritän ratkaista ihan toisin keinoin ja olen joskus onnistunutkin.
Aina on kiusattu, miten aikuiset ei muista omia kouluaikojaan ja oppilastovereiden välisiä kahnauksia. Juoruilua, eristämistä, pilkkaamista. Nyt ollaan niin sokeita ja kuuroja kaikelle. Kiusaaminen tapahtuu käytävillä, vessoissa, ulkona, koulumatkoilla ja netissä. Aikuisten pitää olla ovelia kun selvittelevät asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja pitäisi aina siirtää välittömästi toiseen kouluun.
No niitä kiusaajia harvoin on yksi. Kyse on ryhmädynamiikasta. Yhden kiusaajalapsen siirtäminen ei välttämättä auta kiusattua. Kiusatut tarvitsevat ystäviä ja toverien hyväksyntää, eikä yhden oppilaan poistaminen ratkaise sitä.
Noin se vaan menee, oli ryhmä millainen tahansa, ja sen vuoksi selviytymistaitoja olisi syytä opettaa kaikille.
Jos ihan rehellisiä ollaan, niin jokainen koululainen luokassa tietää, ketkä siellä ovat kiusaajia. Vaikka se olisi Sari, joka on niin kiva ja iloinen ja nauravainen, niin oikeasti muut tytöt pelkäävät, että jäävät Sarin ringin ulkopuolelle, koska siitä ei hyvää seuraa. Et saa mennä ruokatunnilla muiden pöytään syömään, et saa ryhmätyöparia, kukaan ei suostu antamaan sinulle läksyjä jos olet ollut sairas, et pääse luokkatovereiden synttäreille, et pääse kenenkään luokse kylään, kukaan ei leiki kanssasi välitunnilla, tavaroitasi pihistetään, ohikulkiessa hieman tönäistään, vaatteita ilkutaan jnejne. Eikä opettaja tietenkään näe yhtään mitään.
Vaikka se olisi Jari, joka on taitava lätkänpelaaja ja hyvä koulussa. Mutta jos hän päättää että olet out, niin todellakin olet. Ei mitään asiaa kaveriporukoihin. Kaikki vitsit tehdään sinun kustannuksellasi. Kenkäsi varastetaan, että joudut kävelemään sukkasillaan kotiin. Kotiisi tehdään pilasoittoja. Et saa kuulua whatsup ryhmiin. Eikä opettaja näe yhtään mitään.
Nämä eivät ole keksittyjä esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa moni opettajakin olla oikeasti kiusaaja näistä kommenteista päätellen... Todella scary.
Et uskokaan kuinka oikeaan osuit!
Työskentelen itse koulussa, en kuitenkaan opettajana. Varsinkin naisopettajista huolestuttavan iso osa näyttää olevan narsismiin ja kiusaamiseen taipuvaisia. Joitain kollegoja ja varsinkin muuta koulussa työskentelevää henkilökuntaa arvostellaan mm. merkkivaatteiden käyttämättömyydestä tai persoonallisesta olemuksesta, ”huonolla” automerkillä ajamisesta tai heidän puolisoidensa tai lastensa ”huonoista” ammateista tai jatkokoulutusvalinnoista.
Myös oppilaita ja heidän huoltajiaan parjataan surutta opehuoneessa. Kenellä milloinkin on ”vain” markettivaatteet tai peräti Lidlistä ostettu asuste vanhempainvartissa tai lapsen päällä, kenen lapsi harrastaa ”vain” halpoja tai jopa ilmaisia juttuja jne.
Ja höpö, höpö... Mitä sä saavutat tuollaisilla valheilla?
Olen 20 vuotta tehnyt kouluissa töitä ja koskaan en edes ole mistään merkeistä kuullut muuta kuin sarkastisena heittona. Idiootiksihan tuollainen leimautuisi salamannopeasti. Jokin automerkki... :D
Tämä ketju todistaa sen, että opettajat ovat täysin ammattitaidottomia p*skiaisia, todennäköisesti entisiä koulukiusaajia.
Vierailija kirjoitti:
Näyttäkää minulle yksikin kiusattu lapsi, joka ei ole suunnattoman ärsyttävä luokassa opettajan ja muiden oppilaiden silmin. Yksi on sellainen viisastelija, että tekisi mieli ottaa Homer Simpson -otteet käyttöön. Todella saa hillitä itsensä.
Siksi emme puutu. Elämä saa koulia. Tiedän, ettei minun nyt uskota olevan opettaja.
Mutta olen. Miksi luulette, että nämä "kiusaamistapaukset" eivät selviä? No, koska emme halua selvittää niitä.
Oma lukunsa on "kiusattujen" vanhemmat. Jos itse kiusattu on ärsyttävä, niin laita tämä potenssiin sata.
Tein tästä kommentista vinkin nettipoliisille. Koulukiusaaminen täyttää monesti rikoksen tunnusmerkit.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan rehellisiä ollaan, niin jokainen koululainen luokassa tietää, ketkä siellä ovat kiusaajia. Vaikka se olisi Sari, joka on niin kiva ja iloinen ja nauravainen, niin oikeasti muut tytöt pelkäävät, että jäävät Sarin ringin ulkopuolelle, koska siitä ei hyvää seuraa. Et saa mennä ruokatunnilla muiden pöytään syömään, et saa ryhmätyöparia, kukaan ei suostu antamaan sinulle läksyjä jos olet ollut sairas, et pääse luokkatovereiden synttäreille, et pääse kenenkään luokse kylään, kukaan ei leiki kanssasi välitunnilla, tavaroitasi pihistetään, ohikulkiessa hieman tönäistään, vaatteita ilkutaan jnejne. Eikä opettaja tietenkään näe yhtään mitään.
Vaikka se olisi Jari, joka on taitava lätkänpelaaja ja hyvä koulussa. Mutta jos hän päättää että olet out, niin todellakin olet. Ei mitään asiaa kaveriporukoihin. Kaikki vitsit tehdään sinun kustannuksellasi. Kenkäsi varastetaan, että joudut kävelemään sukkasillaan kotiin. Kotiisi tehdään pilasoittoja. Et saa kuulua whatsup ryhmiin. Eikä opettaja näe yhtään mitään.
Nämä eivät ole keksittyjä esimerkkejä.
Esimerkit lienevät 60-luvulta nimistä päätellen. Jari ja Sari :D
Mutta ihan normaaliahan tuo on lukuun ottamatta kenkien varastamista. Opetellaan ihmissuhdetaitoja. Kokeillaan, mihin omat rahkeet riittää. Saako jonkun ulkopuolelle manipulointikyvyillään vai eikö saa.
Ennen pahimmat kiusaajat siirrettiin tarkkisluokalle. Nykyään kiusattu joutuu kuraattorille ja kiusaajia yritetään ymmärtää loputtomiin.
On ihan tutkittukin että opettajissa on eniten narsisteja, tämä ketjukin todistaa sen. Tämä on suurin syy miksi kiusaamista ei saada loppumaan, opet symppaa kiusaajia ja inhoaa kiusattuja pitäen kiusaamista kiusatun omana syynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein tästä kommentista vinkin nettipoliisille. Koulukiusaaminen täyttää monesti rikoksen tunnusmerkit.
Missä se rikos on tässä kommentissa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju todistaa sen, että opettajat ovat täysin ammattitaidottomia p*skiaisia, todennäköisesti entisiä koulukiusaajia.
Ihan järkyttäviä kommentteja. Toivon sydämeni pohjasta että kukaan heistä ei ole oikeasti opettaja, mutta pelkään olevani väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipäs sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minun kantani opettajana ja muutenkin on se, että jokainen tilanne on erilainen. Asiat eivät aina ole sitä, miltä ne näyttävät. On tärkeää, että ennen hutkimista tutkitaan.
On tapauksia, joissa on selvinnyt, että uhri ei ole ihan vaan uhri. Läheskään aina oppilas ei kotona kerro ihan kaikkea.
Silloinkin kun kiusattu ei ole varsinaisesti tehnyt mitään pahaa, voi olla paikallaan ohjata häntä silti pohtimaan, mikä omassa käytöksessä kenties ärsyttää muita. Tämä voi auttaa häntä tulevaisuudessa. Ei liene pelkkää sattumaa, että samat tyypit päätyvät kiusatuiksi myös uusissa kouluissa, intissä, töissä jne.
Monen kiusatun sosiaalisissa taidoissa on puutteita. Jopa niin, että tulkitaan kiusaamiseksi sellaistakin, mikä ei sitä ole. Itse asiassa suurin osa tapauksista, joita selvitän, ei ole kiusaamista, vaikka niin sanotaan. Yleensä kyse on riidoista, huonosta käytöksestä, väärinkäsityksistä, kohtaamattomasta kemiasta jne. Mutta toki pyrin nämäkin selvittämään.
Mutta kuten sanottu, tapaukset ovat erilaisia.
Eikö parempi olisi ohjata niitä kiusaajia miettimään, miksi he kiusaavat. Siihen voi minusta kuulua myös sen pohtiminen, mikä heitä kiusatussa niin kovasti ärsyttää. Ei siis siten, että ärsyttävä asia määriteltäisiin kiusaamisen syyksi (ja siten syy olisi kiusatussa) ja kiusattua vaadittaisiin muuttamaan itseään ja käytöstään vähemmän ärsyttäväksi, vaan että kiusaajat joutuisivat erittelemään sitä, millä tavoin oikeuttavat kiusaamisensa.
Jos kiusatun ohjaa pohdiskelemaan mikä hänen käytöksessään kenties ärsyttää muita, pohdinta on loputonta eikä varmaa vastausta saa koskaan. Tämä johtaa oman sosiaalisen olemisensa jatkuvaan kyseenalaistamiseen ja epävarmuuteen.
Eihän kiusattu voi tietää sitä, mikä hänen neutraalissa käytöksessään mahdollisesti ärsyttää. Vain kiusaajalla on avain omaan kiusaamisensa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
On ihan tutkittukin että opettajissa on eniten narsisteja, tämä ketjukin todistaa sen. Tämä on suurin syy miksi kiusaamista ei saada loppumaan, opet symppaa kiusaajia ja inhoaa kiusattuja pitäen kiusaamista kiusatun omana syynä.
Onko näin? Että opettajissa enenmän narsisteja kuin keskimäärin ihmisissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietipäs sitä.
Et siis osaa vastata. Okei! Mahdotontahan se olisikin, koska kirjoituksessa ei ole mitään rikollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti miksi jo ihan pienet lapset tykkäävät enemmän joistain lapsista kun taas jotkut jätetään ylkopuolelelle. Kyse on sosiaalisista taidoista. Jonkinlaisesta itseluottamuksesta.
Ei se kiusaaminen silti ole kiusatun syytä. Mutta paras keino ehkäistä kiusaamista on opetella kaveriraitoja. Joskus myös perheen ongelmat näkyvät lapsen heikkoutena. Itselläni oli näin.
Meidän lapsella on aina ollut paljon kavereita. Päiväkodissa, eskarissa ja ensimmäisillä luokilla koulussa. On ollut jo pienestä saakka sellainen että on löytänyt kavereita joka paikasta. Lisäksi on fiksu, hyvä koulussa ja lahjakas harrastuksissaan. On myös osoittanut jo pienestä pitäen olevansa empaattinen. Ei ole myöskään sellainen ”turhasta valittaja”, tai yliherkkä, joka ajattelisi, että jokainen toisen sanominen tai tekeminen on kiusaamista, päinvastoin tilanne ehti jatkua pitkään, ennen kuin selvisi kenellekään aikuiselle (tämäkin on erikoista ettei koulussa oltu huomattu mitään).
TOKI hänessä on huonojakin puolia, kuten meissä kaikissa. En suostu ajattelemaan että syy olisi omassa lapsessamme, vaikka opettajakin antoi ymmärtää että lapsemme on erilainen kun nämä kiusaajat, ja siksi joutunut silmätikuksi ja kiusatuksi. T. Ap
Tälläsessä tilanteessa lapsi saattaisi hyötyä luokan tai koulun vaihdoista, jos kerran on sosiaalisesti taitava. Jos omassa luokassa on ystäviä, niin en kuitenkaan ehkä siihen lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole kiusatun SYY.
Mutta lähes poikkeuksetta kiusatun sosiaalisissa taidoissa on pahoja puutteita. Useimmat ovat täysiä tosikkoja ja tulkitsevat tilanteita aina epäedukseen. Kun muut huomaavat tämän, niin lasta helposti aletaan käyttää ikään kuin hyväksi naurun lähteenä. Kiusattu usein on curling-kasvatti. Ei osaa ottaa huomioon toisia, tehdä kompromisseja, noudattaa yhteisiä leikkin sääntöjä ym.
Olen toiminut opettajana alakoulussa viisitoista vuotta ja kertaakaan en ole nähnyt, että reilu, avoin ja kiva lapsi tulisi kiusatuksi. Kyllä se vuorovaikutuksen kupruilua on aina.
Hyvin harvoin mikään ulkoinen seikka sinänsä aiheuttaa kiusaamista: silmälasit, erikoinen nimi ym. Toki kun lapsi on jo kiusatun roolissa, niin nämä avittavat keksimään kaikenlaista pilkkaa.
No, voin itse jälkikäteen myöntää että olin kiusattu lähes koko peruskouluajan omasta syystäni. Olin liiankin suorasanainen ja pikkuvanha, harrastukseni olivat erikoisia enkä niitä tajunnut häpeillä. Tämä aivan varmasti ärsytti luokkakavereita. Siltikään en ollut tarkoituksella ilkeä enkä halunnut missään nimessä pahoittaa muiden mieltä, minkä vuoksi kiusaamisella signaloitu ärtymys (nimittely, perään huutelu, ulkopuolelle jättäminen, töniminen, tavaroiden hajotus, myöhemmin ihan raaka väkivalta) ei käynyt järkeen. En todellakaan ymmärtänyt, että sillä ilmaistiin turhautumista siitä miten varmasti vaikutin ylimieliseltä tai siltä kuin yrittäisin olla muita parempi. Myöhemmillä luokka-asteilla, jolloin olin jo "oppinut paikkani" ja vetäytynyt syrjään, kiusaamiseen liittyi ihan tuntemattomiakin jotka olivat kuulleet muutaman suun kautta kulkeneet juorut ja päättäneet liittyä mukaan.
Kerron tämän tarinan siksi että ymmärrän reaktion lapsilta, joilla on muutenkin vaikeuksia käsitellä tunteitaan ja tunnistaa niiden syyt. Sen sijaan aikuiset, jotka näkevät koko tilanteen pedagogisen koulutuksen käyneen aikuisen vinkkelistä mutta silti suhtautuvat välinpitämättömästi tai suorastaan vihamielisesti, ovat minulle hämmästys. Julkisen koulun toinen tärkeä tehtävä on opettaa sosiaalisia taitoja ryhmässä, joten mikä saa opettajan toteamaan että "no kiusatulla nyt vaan oli sosiaalisia puutteita" kun niitä on luultavasti myös reagoivalla osapuolella, joka ei osaa selväsanaisesti todeta että "Minua ärsyttää, kun viisastelet tunnilla" vaan lyö nyrkillä naamaan? Opettajan tulisi ottaa tilanne haltuun ja auttaa lapsia oppimaan huomioimaan omaa käytöstään muiden kanssa toimiessa, ei hymistellä pöydän takaa että eipä ne fiksut lapset joudu kokemaan kiusaamista.
Tuolaisesta "tanssimisesta" ei ole mitään apua. Pitäisi olla jokinkamppailulaji kuten judo, taekwondo, taido tai budo.