Ajatellaanko vielä että koulukiusaamisen syy kiusatussa?
Onko tosiaan niin että edelleen nykyään aikuiset, myös osa opettajista ajattelee että kiusaamisen syy löytyy kiusatusta kiusaajien sijaan?
Oman lapsen kiusaamistilannetta käydään paraikaan läpi koulussa, ja meille perheenä on tullut sellainen olo, että kaikki, opettaja mukaanlukien yrittävät löytää syytä kiusatusta. Vaikka lapsemme ei ole tehnyt mitään pahaa kellekään, ja häntä systemaattisesti jätetty porukan ulkopuolelle ja nolattu ja väheksytty muiden edessä.
Kommentit (200)
Joku tuolla kirjoitti, että "harvoin se reilu, avoin ja kiva kaveri tulee kiusatuksi". On kurjaa jos introverttiys on validi syy kiusaamiselle. Joo-joo, nyt tullaan sanomaan, ettei kukaan tietenkään ole sanonut, että mistään syystä SAISI kiusata, mutta oireellista on, jos AIKUISET listaavat joitakin luonteenpiirteitä kiusaamista aiheuttaviksi.
Kyllä se kiusaamisen estäminen lähtee niiden kiusaajien kasvatuksesta. Täytyy opettaa lapsi ymmärtämään erilaisuutta ja arvostamaan myös itsestä poikkeavia kavereita.
Monet vanhemmat kannustavat omat lapsensa kaveeraamaan saman tyyppisten lasten kanssa, sama sukupuoli, samat harrastukset jopa sama vaatetyyli. Parasta on jos vanhemmat ovat samaa yhteiskuntaluokkaa, äänestävät samaa puoluetta ja pukeutuvat saman merkkisiin vaatteisiin. "Ai sulla on toi, mä kans katoin tota, tosi kiva!" Sitten ihmetellään kun lapsi ei osaa leikkiä kaikkien kanssa. Siis se toisten lapsi tietenkin. On ikävästi erilainen, eikä sulaudu joukkoon... 🤔
Se on tosi ihanaa opettajana selvittää näitä. Usein kyse ei ole kiusaamisesta vaan riidoista ja sen semmoisesta. Molempien vanhemmat huutaa kiusaamista ja haukkuvat toiset lapset "paskahousuiksi" "tunnevammaisiksi" ja "läskiporsaiksi". Nämä kaikki haukkumasanat olen vuoden sisään kuullut kaikki eri lapsilta, että vanhemmat ovat haukkuneet luokkakaveria kotona. Lapset ovat hämillään ja toivoisivat tilanteen rauhoittuvat ja vanhemmat lyövät bensaa liekkeihin.
Kiusaamista ja etenkin pitkittynyttä sellaista on todella hankala purkaa ja aiheuttaa opeille myös valvottuja aamuyön tunteja. Mutta kyllä niihin puututaan. Olen myös nähnyt sosiaalisesti taitavien ja kivojen lasten joutuneen pahasti kiusatuksi, vaikka se tilastollisesti harvinaisempaa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja lisäksi ollut hoitajana päiväkodeissa. Moni lapsi on kyllä itse kiusaamisensa syy. Osa on vaan sellaisia nyhveröitä tai muuten ns. vajaita, että joutuvat silmätikuksi. Luonto toimii niin että erilaiset joutuvat eristetyksi ja kiusatuiksi.
Niin, onneksi emme elä metsässä ja meillä (pitäisi olla) empatiakykyä ja ymmärrystä perusameebaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja lisäksi ollut hoitajana päiväkodeissa. Moni lapsi on kyllä itse kiusaamisensa syy. Osa on vaan sellaisia nyhveröitä tai muuten ns. vajaita, että joutuvat silmätikuksi. Luonto toimii niin että erilaiset joutuvat eristetyksi ja kiusatuiksi.
Toivottavasti et opeta minun lapsiani. Vaikka tuskin sinua on edes olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaan asia olisi näin yksinkertaista. Ehkä se "uhri" onkin syyllinen ja ansaistsisi kunnolla turpaan.
Haluaisitko selventää hieman, että miksi kiusattu ansaitsisi sinun mielestäsi vielä kaiken päälle turpaan?
Ehkä se "kiusattu" onkin todellisuudessa se "kiusaaja".
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Muistan ala-asteelta yhden "kiusatun" (ei kuulunut omaan kaveripiiriin). Oli aina muiden mukana leikeissä, mutta auta armias jos hänelle sanottiin väärin tai joku juttu ei mennyt niin kuin hän halusi. Meni heti kielimään opettajalle "kiusaamisesta".
Tämä on pelkkää tahallista mielenpahoitusta. Lellikkilapsi. Oikea kiusattu ei todellakaan ole leikeissä mukana eikä varsinkaan mene "kielimään" (olipa kiva sanavalinta...) opettajalle tai kellekään muullekaan, koska hän tietää että jos aikuinen puuttuu kiusaamiseen ja ottaa kiusaajat puhutteluun, niin mitäpä tapahtuu koulun jälkeen tai kun ei ole aikuisia näkemässä. Kiusatulle kostetaan "kielimisestä".
Ja tuohon aiempaan turpaanvetojuttuun: Kannatan puolien pitämistä, mutta mitä jos kiusattu (siis oikeasti kiusattu) kerrankin vetäisi oikein kunnolla veret nenästä kiusaajalta, mitä tapahtuisi sitten? Kiusaaja juoksee välittömästi itkemään opettajille, vanhemmille, kaikille, uhriutuu vaikka on kuonoonsa ihan ansaitusti saanut. Ja kun väkivaltaa ei missään tilanteessa suvaita, niin tätä poloista kiusaaja äitinpikkumussukkaa voivoitellaan niin että voi voi voi kuka tekee jotain näin kamalaa "viattomalle" lapselle. Ja mitäpä tapahtuu kiusatulle joka löi? Nyt häntä vastaan ovat ihan kaikki. Kiusattu ei voi tehdä oikeasti mitään, ei yhtään mitään. Kehä on valmis.
Kyllä ajatellaan. Minä seurustelin useiden kanssa, iskin varattuja, puhuin muista seläntakana pahaa, levittelin salaisuuksia. Ei se silti oikeuta kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sulla pitäisi olla joku koulutuskin, niin ettette lasten kanssa joudu täysin luonnonvoimien armoilla elämään?
Kiusaaja pitäisi aina siirtää välittömästi toiseen kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et opeta minun lapsiani. Vaikka tuskin sinua on edes olemassa.
Älä huoli, ei kukaan päiväkotihoitaja eikä varsinkaan opettaja sano noin. Pelkkä trolli.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja pitäisi aina siirtää välittömästi toiseen kouluun.
No niitä kiusaajia harvoin on yksi. Kyse on ryhmädynamiikasta. Yhden kiusaajalapsen siirtäminen ei välttämättä auta kiusattua. Kiusatut tarvitsevat ystäviä ja toverien hyväksyntää, eikä yhden oppilaan poistaminen ratkaise sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole kiusatun SYY.
Mutta lähes poikkeuksetta kiusatun sosiaalisissa taidoissa on pahoja puutteita. Useimmat ovat täysiä tosikkoja ja tulkitsevat tilanteita aina epäedukseen. Kun muut huomaavat tämän, niin lasta helposti aletaan käyttää ikään kuin hyväksi naurun lähteenä. Kiusattu usein on curling-kasvatti. Ei osaa ottaa huomioon toisia, tehdä kompromisseja, noudattaa yhteisiä leikkin sääntöjä ym.
Olen toiminut opettajana alakoulussa viisitoista vuotta ja kertaakaan en ole nähnyt, että reilu, avoin ja kiva lapsi tulisi kiusatuksi. Kyllä se vuorovaikutuksen kupruilua on aina.
Hyvin harvoin mikään ulkoinen seikka sinänsä aiheuttaa kiusaamista: silmälasit, erikoinen nimi ym. Toki kun lapsi on jo kiusatun roolissa, niin nämä avittavat keksimään kaikenlaista pilkkaa.
Ei ole totta! Opettaja! Meidän lasten päiväkodissa oli ilkeä manipuloijaneiti, joka yksi kerrallaan otti toiset tytöt kohteeksi ja kertoi näille kuinka rumia olivat, kuinka hirveät vaatteet näillä oli, otti kuitenkin niitä itselleen (varasti), kuinka tappaisi näiden vanhemmat jos eivät tee niin kuin kiusaajaa sanelee.
Mutta kiusatuthan tässä olivat tosiaan sosiaalisesti outoja (vauhdikkaita sanavalmiita tyttöjä kaikki, kiusatut ja kiusaaja) ja kupruilivat vuorovaikutusta. Tässäkin tapauksessa kysessä oli open lemmikki, joka osasi näyttää nätit kasvonsa opettajan ollessa paikalla.
Anakin meidän koulussa on kiusattu seraavista syistä, tai ainakin sen perusteella mitä kiusaamisesta on ainakin Wilmasa yleisesti tiedotetu:
Ei ole seurannut tai ei pidä jostain animesarjasta
Ei ole nähnyt tai ei pidä jostakin elokuvasta
Ei ole ollu ullkomailla kertaakaan kolmen vuoden sisään
Ei omista mekkivaatteita/ tai ns. kertakäytöistä pintamuotia
Ei omista sitä uusinta puhelinta/ tablettia/ tai tietokonetta
Vanhemmat ei ole töissä/ tai vanhempien työonei-arosettua paskaduunia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lähes poikkeuksetta kiusatun sosiaalisissa taidoissa on pahoja puutteita. Useimmat ovat täysiä tosikkoja ja tulkitsevat tilanteita aina epäedukseen. Kun muut huomaavat tämän, niin lasta helposti aletaan käyttää ikään kuin hyväksi naurun lähteenä. Kiusattu usein on curling-kasvatti. Ei osaa ottaa huomioon toisia, tehdä kompromisseja, noudattaa yhteisiä leikkin sääntöjä ym.
Olen toiminut opettajana alakoulussa viisitoista vuotta ja kertaakaan en ole nähnyt, että reilu, avoin ja kiva lapsi tulisi kiusatuksi. Kyllä se vuorovaikutuksen kupruilua on aina.
Hyvin harvoin mikään ulkoinen seikka sinänsä aiheuttaa kiusaamista: silmälasit, erikoinen nimi ym. Toki kun lapsi on jo kiusatun roolissa, niin nämä avittavat keksimään kaikenlaista pilkkaa.
Vaikka kirjoituksessasi on varmaan perääkin, pistää minua silmään tuo kohta jossa sanot, ettei avoin, reilu ja kiva lapsi tule kiusatuksi.
Itse tunnen montakin tällaista lasta ja nuorta. Toimin lasten ja nuorten parissa taiteen perusopetuksen ja toisen asteen opettajana. Monet lahjakkaat ja luovat oppilaani ovat joutuneet silmätikuiksi koulussa.
Miten lahjakkuus ja luovuus tekevät ihmisestä avoimen, reilun ja kivan?
Juuri tuollainen itsetietoinen "lahjakkuus ja luovuus" voivat olla promoottorina muita vieroksuttavaan käytökseen.
Aijai, oon taas niiiin onnellinen, että meidän lapset on olleet kotona, eivätkä "laadukkaassa varhaiskasvatuksessa" 😆
Kiusaajaluonteiset ihmiset ajattelee kyllä niin.
Täältä saa aika helposti käsityksen, miksi kiusaamista ei saa kitkettyä kun näiden opettajien kommentteja täältä lukee. Scary.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta! Opettaja! Meidän lasten päiväkodissa oli ilkeä manipuloijaneiti, joka yksi kerrallaan otti toiset tytöt kohteeksi ja kertoi näille kuinka rumia olivat, kuinka hirveät vaatteet näillä oli, otti kuitenkin niitä itselleen (varasti), kuinka tappaisi näiden vanhemmat jos eivät tee niin kuin kiusaajaa sanelee.
Mutta kiusatuthan tässä olivat tosiaan sosiaalisesti outoja (vauhdikkaita sanavalmiita tyttöjä kaikki, kiusatut ja kiusaaja) ja kupruilivat vuorovaikutusta. Tässäkin tapauksessa kysessä oli open lemmikki, joka osasi näyttää nätit kasvonsa opettajan ollessa paikalla.
Tuo tyttö oli tietysti sairas.
Ja jäi varmasti itse kaiken ulkopuolelle. Puhuin "tavallisesta" kiusaamisesta, jossa kiusaajat ovat ihan tavallisia lapsia ja nuoria.