HS: Hyvätuloiset asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi
Ystävättäreni asuu kaupungin asunnossa. Merenrannalla olevassa kolmiossa on neliöitä todella mukavasti yhdelle ihmiselle, joka saa palkkaa noin 4 000 euroa kuukaudessa. Lähinnä minua kiinnostaisi tietää, maksammeko me helsinkiläiset veronmaksajat näiden hyvätuloisten halpaa asumista, HS:n lukija kirjoittaa.
Mitä mieltä olette siitä pitäisikö kaupungin vuokra-asunnot antaa vain pienituloisille, työttömille ja tt-asiakkaille?
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun Kela pakottaa kaikki toimeentulotukea saavat muuttamaan halvempiin asuntoihin, niin
niihin kertyy slummeja. Ei ole hyvä, että kaikki toimeentulotukea saavat kootaan samalle alueelle.
Asun taloyhtiössä josta sossu on vuokrannut vastikään kämppiä ongelmatapauksille. Ennen täällä ei ollut juuri mitään häiriöitä. Viimeisen vuoden aikana pyörät ja lastenvaunut on kadonneet varastoista, porukkaa haetaan ambulanssilla kämpistään yliannostuksen takia, vessan viemärit menny tukkoon useamman kerran kun sinne on työnnetty sanomalehteä, vaippaa jne, yöllä rullalautaillaan sisällä kämpässä, ruoat jätetty uuniin ja lähdetty matkoille ...Monet vanhat vuokralaiset ovat jo muuttaneet pois, eikä myynnissä olevat kämpätkään mene enää kaupaksi. Kiitos tästä sossu!
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun Kela pakottaa kaikki toimeentulotukea saavat muuttamaan halvempiin asuntoihin, niin
niihin kertyy slummeja. Ei ole hyvä, että kaikki toimeentulotukea saavat kootaan samalle alueelle.
On se. Vähän niin kuin silloin kun luokalla joku häirikkö pilaa koko luokan ilmapiirin ja haittaa kaikkien oppimista. Parempi vaan että laitetaan tietyn tyyppiset henkilöt viettämään elämänsä kaltaistensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti noihinkin asuntoihin saatava joku töitä vieroksuva päihdeongelmainen tai muu henkilö jolla ei aikomustakaan koskaan tehdä töitä vaan ainoastaan nostella tukia koko elämänsä.
Kävisinkö minä?
Pahoittelen, etten käytä alkoholia tai tupakoi.
Taustalla viisi vuotta kotona syöpähoitojen vuoksi ja asumiseen on pahimmillaan mennyt lähes 70 prosenttia tuloistani. Löysin työpaikan, jossa on surkea palkka, joten asumiseen menee tällä hetkellä yli 55 prosenttia surkean pienistä tuloistani. Mikään muu yritys ei palkannut minua parannuttuani syövästä.
Olen etsinyt pitkään halvempaa asuntoa, mutta en ole löytänyt.
Olen iloinen ja tyytyväinen siitä, että poliitikoilla ja hyvätuloisilla on mahdollisuus asua edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun kunnan työsuhde asunnossa eräässä suuressa kaupungissa.
Palkka lisineen n.3000-3500/kk ja vuokra 400 40m2 kaksiosta keskustassa.
Työsuhdeasunto on oma asiansa. Nyt puhutaan avoimesti haettavista kunnan/kaupungin omistamista asunnoista. Joiden PITÄISI olla tarkoitettu suht vaatimatonta palkkaa nostaville kunnollisille ihmisille.
Mieti asiaa omalle kohdallesi. Menet vaikkapa suoraan koulusta töihin eli muutat vanhempiesi luota omillesi kaupungin vuokra-asuntoon. Saat pientä palkkaa, jolla maksat just ja just sen vuokra-asunnon vuokran ja ostat ruuat plus lyhennät opintolainaasi. Kitkutat näin 10-15 vuotta. Saat lopulta lainan maksettua ja palkkakin nousee ylennyksen ja työkokemuksen myötä kiitettävästi, vaikka jonnekin 4000 euroon. Olet ystävystynyt asuntosi naapureiden kanssa, lenkitätte toistenne koiria ja istutte iltaa yhdessä. Olet rakentanut koko elämäsi sen asuinympäristön ympärille, eli harrastat lähistöllä ja teet ostoksesi tutuissa kaupoissa. Mutta hei, sun tulot onkin nyt niin kovat että alapa katsella muualta asuntoa! Onhan sulla nyt varaa maksaa kaksi kertaa korkeampaa vuokraa yksityisellä puolella! Joten hus hus, muuta nyt pian pois ja vapauta halpa asuntosi jollekin elämäntapatyöttömälle! Tai no, hyvällä onnella seuraava vuokralainenkin on just opintonsa päättänyt, omilleen muuttava nuori....
Siinähän olisi ideaa että kaupunki alkaisi korottamaan vuokraa, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se. Vähän niin kuin silloin kun luokalla joku häirikkö pilaa koko luokan ilmapiirin ja haittaa kaikkien oppimista. Parempi vaan että laitetaan tietyn tyyppiset henkilöt viettämään elämänsä kaltaistensa kanssa.
Onneksi tuollaisesta ajatusmaailmasta ollaan päästy eroon koulumaailmassa.
HEKAn asiakaspalvelussa väittävät ettei heillä ole mahdollisuutta vaikuttaa kuka saa esimerkiksi uudiskohteesta kämpän. Niin varmaan.
Erään kerran kun piti tilata erääseen HEKAn kohteeseen ulkopuolista hätäsiivousta niin se HEKAn kyseisestä asiasta vastaava ja sen siivousfirman omistaja puhuivat toinen toisistaan hyvin tuttavalliseen sävyyn etunimien kera. Vähän epäilen ettei sitä siivousjuttua kilpailutettu mitenkään vaan annettiin suoraan kaverin firmalle. Loppulasku oli iso 15 minuutin työstä, lähemmäs 100euroa.
Sama kaava toistuu aivan varmasti noissa asukasvalinnoissa. En epäile hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
HEKAn asiakaspalvelussa väittävät ettei heillä ole mahdollisuutta vaikuttaa kuka saa esimerkiksi uudiskohteesta kämpän. Niin varmaan.
Erään kerran kun piti tilata erääseen HEKAn kohteeseen ulkopuolista hätäsiivousta niin se HEKAn kyseisestä asiasta vastaava ja sen siivousfirman omistaja puhuivat toinen toisistaan hyvin tuttavalliseen sävyyn etunimien kera. Vähän epäilen ettei sitä siivousjuttua kilpailutettu mitenkään vaan annettiin suoraan kaverin firmalle. Loppulasku oli iso 15 minuutin työstä, lähemmäs 100euroa.
Sama kaava toistuu aivan varmasti noissa asukasvalinnoissa. En epäile hetkeäkään.
Miksi et ilmoita eteenpäin? Tuo kilpailuttaminen on laki nykyään.
Hyvätuloiset maksavat itse vuokransa ja pulittavat kuukausittain isot verorahat stadille.
Arvatkaa ketkä eivät. Koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Turhia unelmia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnot annetaan aina köyhille ja vähävaraisille. Ihmiset asuvat niissä asunnoissa kymmeniä vuosia. Jotkut vaurastuvat, hankkivat koulutusta ja osaamista ja tulot voivat nousta. Köyhyys ei ole aina ikuista. Ei kaupunki sano irti vuokralaisia, jos asuvat siististi ja maksavat vuokransa. Käsitykseni on, että varakkaat ovat vähissä niissä asunnoissa.
Minulle ei annettu mutta töissäkäyville tutuilleni annettiin yksin asuttavaksi kaksiota etc. Jokin mättää. Kaupunki siis Helsinki.
Puolituttu sai yksin asuttavaksi kolmion, koska hän on töissä eräässä tietyssä, suuressa, vakavaraisessa ja tunnetussa yrityksessä ja oli valitellut tarvitsevansa isomman, mukavamman asunnon. Esimies (tunnettu nimi, mainittu täälläkin kai joskus) oli soittanut Asuntotoimistoon ja kas kummaa, 2 viikon päästä hänellä oli kolmio (siis 3 h + k + parveke) Herttoniemessä! Aivan uskomatonta. Olen kysynyt HEKAlta useampaan kertaan asunnonjakoperusteista, aina sanovat, ettei 'kenenkään puhelinsoitolla ole vaikutusta, ei ole koskaan ollut'. Mutta kun näitä on kuullut ennenkin ja edelleen useita kertoja vuodessa! Kyllä, jokin mättää HEKAssa, ainakin tuossa jaossa. Voisivatkohan kaikki AV-mammat laittaa hakemuksen sisään, että olisi sielläkin jotain tekemistä? Kun ihmettelisivät hakemusten lisääntymistä, saattaisi joku meistä, vuosia asuntoa jahdanneista, jopa saadakin asunnon! XD
Ei ole todellista. :(
Ei se olekaan todellista. Nämä stoorit on ihan puutaheinää ja näitä on jauhettu vuosikymmeniä. Mitään todisteita tästä ei ole kukaan koskaan esittänyt.
Kateus ja kateus. Harvempi hyvätuloinen asuu vuosikausia kaupungin asunnossa. Jos jokunen niin tekee, niin sen vuoksi ei kannata organisoida hirveää byrokratiaa tarkistuksia varten. Toinen ehdotus nostaa kaupungin asuntojen vuokraa markkinahintaiseksi, on myös älytön. Asumistukimenoja siinä sitten vaan kasvatettaisiin. Helsingissä on muutenkin niin kallista asua, ettei kannata pilata kohtuuhintaista asumista, sitä tarvitaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuollaisesta ajatusmaailmasta ollaan päästy eroon koulumaailmassa.
Juujuu ja suomen sija pisa vertailussa senkun laskee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin tulotilanne vuosien saatossa muuttunut. Olleet vaikka opiskelijoita kaupungin kämpän saadessa ja sittemmin hyvätuloisia ja jatkaneet asustelua esim. säästäen ohessa omistusasuntoa varten
Ne kämpät ei ole sijoittelua varten. Kaiken kaupungin tai kunnan kustantaman pitäisi mennä (toivottavasti hetkelliseen) välttämättömään tarpeeseen. Verorahoilla ei pidä kustantaa kenenkään sijoittelua.
Nämä kodit ovat asumista varten.
Jos minä säästän täällä pienestä palkastani ja ihan vaikka sijoitan hurjaantuneena osakkeisiin kaupungin asunnossa Helsingissä asuen, se ei kuulu sinulle eikä kenellekään muulle!
Eivät kaikki Hekan asunnossa asuvat saa asumistukea eivätkä muutenkaan ole avustettavia.
oletko pelkkä menoerä kirjoitti:
Hyvätuloiset maksavat itse vuokransa ja pulittavat kuukausittain isot verorahat stadille.
Arvatkaa ketkä eivät. Koskaan.
Arvostan äärettömän viisasta mielipidettäsi.
Minä tein töitä yksityisellä puolella 25 vuoden ajan. Niin varmaan sinäkin?
t. syöpään sairastunut
Vierailija kirjoitti:
No jo on aikoihin eletty! Että työssäkäyvät ei saisi vuokralla asua?
Voihan olla, että tämä hyvätuloinen on esimerkiksi ulosotossa ja palkasta suuri osa menee lainojen lyhentämiseen.. Siinä ei myöskään silloin omaa asuntoa mistään saa ostettua edes.
Ehkä parempi, kun annetaan jokaisen elää tavallaan.
Minusta kaikkien ei edes tarvitse omistaa asuntoa tai muuten tuhlata asumiseen, vaikka siihen varaa olisikin.
Ei oo kyse siitä etteikö työssäkäyvät saisi asua vuokralla. Toivoisin todella, että pienituloiset työssäkäyvät olisivat jonon etupäässä kun jaetaan edullisia Helsingin kaupungin vuokra-asuntoja, koska johan nyt on jo moneen kertaan todettu, että Helsingissä jopa sairaanhoitajan palkkaa saavien on vaikea elää koska asuminen on niin himputin kallista. Siksi olisikin kiva, jos näihin edullisiin kaupungin asuntoihin ei otettaisi vuokralaisiksi sellaisia joilla olisi mahdollisuus maksaa yksityiselle vuokraa ja silti elää hyvinkin mukavasti palkallaan tai muilla tuloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on puurot ja vellit sekoitettu onnistuneesti. 1) asunnot jaetaan tulojen ja asumistarpeen perusteella. 2) jos ei saa asumistukea, jokainen maksaa itse vuokransa. 3) Vuokra kattaa kaikki asumisen kulut, koska kaupunki ei ota voittoa. 4) vihjailut siitä, että jotkut hyvässä asemassa olevat silmäätekevät saisivat näitä asuntoja suhteilla ei pidä paikkaansa. 5) asukkaiden tuloja ei tarkisteta myöhemmin. 6) moni on saanut asunnon nuorena ja asuu edelleen eläkeläisenä. 7) veronmaksajat eivät kustanna kaupungin asunnoissa asuvien kuluja.
Anteeksi nyt vain, mutta mistäs ne kaupungin rahat tulee ellei veronmaksajilta?
Kaupungin rahat tulevat veronmaksajilta, mutta kaupungin vuokrataloissa asuvat maksavat asunnon kulut, eivät veronmaksajat.
Voi facepalm. Mistä luulet niiden kaupungin vuokra-asuntojen alhaisen hintatason johtuvat, fkking pässi?
Kaupungin vuokra-asuntojen hintataso on se, mikä kuuluisi vuokrien oikeasti olla, koska yhtiö ei tee voittoa. Ei oikea vuokrataso ole mikään markkinahintainen vuokra, mutta Satot ja mitkälie Lumot käärii isoja voittoja. Näihin kalliisiin kämppiin uppoaa hirmuiset määrät asumistukea. Sä ettaida oikein ymmärtää miten nämä asiat menee. Ihan sama asia esim. Turussa ja Treella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti noihinkin asuntoihin saatava joku töitä vieroksuva päihdeongelmainen tai muu henkilö jolla ei aikomustakaan koskaan tehdä töitä vaan ainoastaan nostella tukia koko elämänsä.
Kävisinkö minä?
Taustalla viisi vuotta kotona syöpähoitojen vuoksi ja asumiseen on pahimmillaan mennyt lähes 70 prosenttia tuloistani. Löysin työpaikan, jossa on surkea palkka, joten asumiseen menee tällä hetkellä yli 55 prosenttia surkean pienistä tuloistani. Mikään muu yritys ei palkannut minua parannuttuani syövästä.
Olen iloinen ja tyytyväinen siitä, että poliitikoilla ja hyvätuloisilla on mahdollisuus asua edullisesti.
Kuka poliitikko asuu Hekan asunnossa?
Tavallinen helsinkiläinen suomalainen saa Hekan asunnon viikossa, jos
-on raskaana ja
-edellinen vuokrasopimus irtisanottu ja
-ei etsi yksiötä tai kaksiota.
Faktatieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisinkö minä?
Kuka poliitikko asuu Hekan asunnossa?
Lue ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin Suomea, niiiiiiiin Suomea. Hyvätuloiset vie halvat asunnotkin niiltä jotka niitä oikeasti tarvitsee. Samoin kuin hyvätuloiset vie iltaisin kaupasta -30-60% -elintarvikkeet, jotka saattaisivat olla joillekin oikeasti enemmän tarpeen. Varmaan jos näkevät että pikkulapselta tippuu huomaamattaan euron kolikko kaupan lattialle, niin äkkiä vaivihkaa poimivat sen euron ja sujauttavat sujuvasti omaan taskuunsa. Aivan käsittämätöntä itsekkyyttä, siis aivan silmissä mustenee -raivostuttavaa pikkukersamaista mullekaikki -käyttäytymistä, pelkuruutta ja vapaamatkustusta, mennään mistä aita on matalin ja niin edelleen. Sitten vielä kehdataan ulista että yhyy kateelliset siellä vaan huutelee. Nämä on näitä jotka eivät kykene näkemään itsessään mitään vikaa, eivät suostu toimimaan muuta kuin omasta näkökulmastaan mahdollisimman edukkaasti, jopa muiden kustannuksella. Lyhyesti sanottuna siis perseelleen kasvatettuja kusipäisiä kermaperseitä.
Voi ei, sua poloista, joka et ymmärrä mennä ajoissa kyttäämään miinuslihojasi.
Muakin raivostuttaa. Tyhmyys.