Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisinpa tajunnut tämän, kun suunniteltiin omakotitaloa! (vinkit jakoon)

Vierailija
17.09.2019 |

Mikä jäi jälkikäteen harmittamaan / häiritsemään tai mitä nyt jälkiviisaana tekisit toisin? Lisää neliöitä sinne, vähemmän tänne? Töpselit, pohjaratkaisut, turhat ja tarpeelliset kaapit?

Yksityiskohtia ja päätöksiä on tsiljoona, joten nosta esille se, mihin olisit itse toivonut kiinnittäneesi enemmän huomiota!

Kommentit (280)

Vierailija
161/280 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin miettisin talon ja muiden rakennusten sijaintia ja kulkua tontilla. Meillä on kätevää kun autokatos on tien vieressä ja siitä kulku suoraan sivuovesta kodinhoitohuoneen kautta keittiöön. Samaa reittiä tulee myös polttopuut sisälle ja varastoon menevät ja tulevat tavarat. Iso katettu terassi on hyvä. Kodinhoitohuoneessa riittävästi tilaa, joissain elämänvaiheissa ollut yllättäen kodin käytetyin tila. Nyt laittaisin sinne myös enemmän vaatesäilytystilaa, ehkä jopa kaiken vaatesäilytyksen. Tilojen muunneltavuus on tärkeää -kotiteatterihuoneesta tuli lastenhuone. Pidän avarasta oh-k-eteinen yhdistelmästä ja makuuhuoneista eri puolilla taloa. Takka ehdottomasti keskellä taloa, josta lämmityksen lisäksi myös näkyy koko taloon. Pidän myös katetusta terassista etupuolella, talon takana ollut turha. Sivuoven edessä oleva terassi saisi olla isompi, jotta saisi vaikka pyykit kuivumaan siihen. Meillä kannustalon paranneltu malli itse rakennettuna pitkästä tavarasta

Vierailija
162/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talosta on jo hyviä vinkkejä, mutta hyvä on myös tarpeeksi iso lämmin autotalli, jonka yhteydessä remontti ja askartelutilaa.

Käsienpesumahdollisuuksin. Pistoke väh.16amp.

Katso kulkuyhteydet takapihalle, ettei tule liian kapeiksi, esim. meillä joutuu kaiken takapihalle tuotavan mullan, polttopuun, rakennusaineet, istutukset, laatat, tuomaan joillain kottikärryillä. Paremmin suunnitellen olisi voinut ajaa autolla sinne.

Pyykki ja mattoteline katoksen alle.

Ai niin wc pöntöt niissä on huomattavia eroja äänekkyyksissä. Korkeat ja pyöreäkulhoiset ääntävät kuin niagara vedettäessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seija Paulanen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut lähipiirissäni muutaman tapauksen, että rakennetaan oma talo, koska se nyt vaan kuuluu tehdä, kun on ns. hieman parempituloisempi. Kuitenkaan monellakaan ole oikeasti varaa rakentaa sinne, missä haluaisi tai olisi järkevintä asua, joten hankitaan siitä lähikunnasta halvempi tontti, rakennetaan sinne iso talo ja ajellaan sitten päivittäin 30 km suuntaansa töihin. Pihatöitäkään ei oikeasti huvittaisi tehdä niin paljon, mutta kun nyt on tätä lääniä niin..

Jaa että ihan 30km?

No ihan kuinka paljon itsestä tuntuu epämukavalta. Itse olen tyytyväinen kun voin pyöräillä 5 km töihin. Lähinnä pointti oli se, että tingitään siitä sijainnista, koska on vaan pakko saada rakentaa se  omakotitalo, ja sinne on pakko saada ne ah niin ihanat vierashuoneet, työhuoneet ja 3 vessaa. Koska näin nyt on kaikilla muillakin ja ei nyt ainakaan huonommaksi voi jäädä ja rakentaa vaikka vähän pienempää taloa lähemmäs työpaikkoja, joku voisi vielä köyhäksi luulla.

Yksinkertaistat laajempaa kaupungistumisen ilmiötä, kun kuvittelet tuntevasi täysin muiden ihmisten syvimmät motiivit ja on kivempaa arvostella muita?

Olemme mieheni kanssa korkeasti koulutettuja ja kotoisin ns. maalta. Kerrostalo- ja ylipäätään kaupunkiasuminen on meille täysin vierasta. Työpaikat ovat keskittyneet kuitenkin suuriin kaupunkeihin ja olemme töissä Helsingin keskustassa. Kerro minulle, mistä voimme hankkia 5 km pyöräilymatkojen säteellä työpaikoistamme sen pienemmän omakotitalon alle 600 000 euron, jossa maisema omalta terassilta ei olisi 5 m toisen talon olohuoneeseen? Kirkkonummi ym. lähiöt ja isompi tontti ovat alkaneet tuntua erittäin hyvältä idealta. Ja, jos sinne on muutettava, niin eiköhän sitten toteuteta ne kaikki haaveet, vaikka sitten se 3 vessaa.

Vierailija
164/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentaisin seinät yhdestä materiaalista eli hirrestä, en enää muovipussiratkaisua. Tarkistuttaisin iv- suunnitelman myös jollain muulla kuin sen suunnitelleella. Laatottaisin kaikki sisälattiat Ja rakentaisin pienemmän maks. 80 neliötä ja yhteen kerrokseen. Ja maalämmön sijaan laittaisin ilma-vesi ratkaisun.

Vierailija
165/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi, mä haluisin välioviksi (huoneiden oviksi) seinän sisään liukuvat liukuovet.

-->Ei voisi paiskoa ovia auki tai kiinni, ei olisi auki olevat ovet ikinä edessä, eikä teinit saisi teljettyä huoneidensa ovia kiinni, yleensähän ne normaalit saranaovet aukeavat sisäänpäin.

Olen ihan loputtoman kyllästynyt meidän vanhan talon umpipuisiin oviin, joilla ei käytännössä ole tilaa olla avonaisina.

No se vasta harmittaisi jos olisi liukuovet jotka eivät liukuisi.

No, kaikki liukuovet eivät liu’u seinän sisään.

Meillä on yksi tuollainen liukuovi, jota erittäin harvoin käytetään. Liukuovi on äänekäs, rullaa kiskoillaan, kolisee kolossaan seiniin ja viimeistään kun pysähtyy seinään niin kolahtaa. En tiedä onko ne nykyään äänettömämpiä. Ällöttää myös ajatella mitä kaikkea siellä seinän ovikolossa on mitä ei koskaan pääse puhdistamaan purkamatta seinää.

Teinin pitää saada ovensa lukkoon. Samoin kuin aikuistenkin.

Vierailija
166/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- laita heti myös jäähdytys kuntoon, uudet talot pitää kaiken lämmön sisällä ja se ei ole kesällä kiva

Ei, vaan uudet talot ovat kesällä nimenomaan vanhoja taloja viileämpiä hyvän lämpöeristyksensä vuoksi. Toki samaisesta syystä kuuman sään muuttuessa koleaksi ne myös jäähtyvät hitaammin.

Vierailija
167/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut lähipiirissäni muutaman tapauksen, että rakennetaan oma talo, koska se nyt vaan kuuluu tehdä, kun on ns. hieman parempituloisempi. Kuitenkaan monellakaan ole oikeasti varaa rakentaa sinne, missä haluaisi tai olisi järkevintä asua, joten hankitaan siitä lähikunnasta halvempi tontti, rakennetaan sinne iso talo ja ajellaan sitten päivittäin 30 km suuntaansa töihin. Pihatöitäkään ei oikeasti huvittaisi tehdä niin paljon, mutta kun nyt on tätä lääniä niin..

Jaa että ihan 30km?

No ihan kuinka paljon itsestä tuntuu epämukavalta. Itse olen tyytyväinen kun voin pyöräillä 5 km töihin. Lähinnä pointti oli se, että tingitään siitä sijainnista, koska on vaan pakko saada rakentaa se  omakotitalo, ja sinne on pakko saada ne ah niin ihanat vierashuoneet, työhuoneet ja 3 vessaa. Koska näin nyt on kaikilla muillakin ja ei nyt ainakaan huonommaksi voi jäädä ja rakentaa vaikka vähän pienempää taloa lähemmäs työpaikkoja, joku voisi vielä köyhäksi luulla.

Yksinkertaistat laajempaa kaupungistumisen ilmiötä, kun kuvittelet tuntevasi täysin muiden ihmisten syvimmät motiivit ja on kivempaa arvostella muita?

Olemme mieheni kanssa korkeasti koulutettuja ja kotoisin ns. maalta. Kerrostalo- ja ylipäätään kaupunkiasuminen on meille täysin vierasta. Työpaikat ovat keskittyneet kuitenkin suuriin kaupunkeihin ja olemme töissä Helsingin keskustassa. Kerro minulle, mistä voimme hankkia 5 km pyöräilymatkojen säteellä työpaikoistamme sen pienemmän omakotitalon alle 600 000 euron, jossa maisema omalta terassilta ei olisi 5 m toisen talon olohuoneeseen? Kirkkonummi ym. lähiöt ja isompi tontti ovat alkaneet tuntua erittäin hyvältä idealta. Ja, jos sinne on muutettava, niin eiköhän sitten toteuteta ne kaikki haaveet, vaikka sitten se 3 vessaa.

Tervetuloa Kirkkonummelle. Vielä löytyy taloja ja tontteja joista Kamppiin pääsee 20-25 minuutissa autolla.

Vuosi sitten myimme talomme yli 600 k€:lla mutta sillä rahalla saikin sitten hulppean talon 800m keskustan palveluista.

Muutimme uudemmalle alueelle muutaman km päähän. Täälläkin on väliä naapurin ikkunoihin yli 10m:)

Vierailija
168/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talosta on jo hyviä vinkkejä, mutta hyvä on myös tarpeeksi iso lämmin autotalli, jonka yhteydessä remontti ja askartelutilaa.

Käsienpesumahdollisuuksin. Pistoke väh.16amp.

Katso kulkuyhteydet takapihalle, ettei tule liian kapeiksi, esim. meillä joutuu kaiken takapihalle tuotavan mullan, polttopuun, rakennusaineet, istutukset, laatat, tuomaan joillain kottikärryillä. Paremmin suunnitellen olisi voinut ajaa autolla sinne.

Pyykki ja mattoteline katoksen alle.

Ai niin wc pöntöt niissä on huomattavia eroja äänekkyyksissä. Korkeat ja pyöreäkulhoiset ääntävät kuin niagara vedettäessä.

Me tilasimme umpirunkoiset pytyt ulkomailta aikoinaan ja ne on kyllä hiljaiset. Vastaavat V&Bn pytyt tuolloin maksoivat 1800e/kpl ja me saimme 3 samalla hinnalla. Todella laadukkaat ja kauniit. Inhoan pyttyjen alaosien pesua, ne "koukerot" kerää pölyä yms

Vierailija
169/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että ihan 30km?

Sinä se taisit nyt yksinkertaistaa minun sanomisiani aika rankalla kädellä. Puhuin havainnoista omassa lähipiirissäni, en siitä miten ihmiset asuu pk-seudulla, jossa kuitenkin on edes jonkinnäköinen julkinen liikenne myös niillä "syrjäseuduilla". Toista se on muissa maakunnissa. Lähinnä yritin tuoda tässä esiin sellaiset ihmiset, joilla on vaan jokin kummallinen "tarve" rakentaa se iso okt ja tämä "tarve" pakottaa sitten sijainnista joustamaan. Kyllä sinä, kuten kaikki muutkin, saat rakentaa ihan mihin huvittaa, kaavoituksen puitteissa toki.

Vierailija
170/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain remppaohjelmassa esiteltiin keittiö, jossa pienkoneet esim. leivänpaahdin, sähkövatkain yms. oli piilotettu (upotettu) työtason peräseinässä oleviin luukullisiin lokeroihin.

Kussakin lokerossa oli sisällä pistorasia ja yksi pienkone. Sen kun vaan tökkäsi luukun auki (nousi yläkaapin pohjaa vasten) ja vetäisi käyttövalmiin yleiskoneen tasolle.

Vierailija
171/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveää olisi asua lapsistaan erossa, hyi!

Meillä on iso olohuone, jokavon tehty yhdessäoloa varten, telkkarin katsomiseen on oma tila ja tietysti isommilla lapsilla omat ruutunsa, Mutta olkkarissa me aikaamme vietämme, yhdessä! Olemme perhe ja nautimme yhdessäolosta.

Hehheh, odotapas muutama vuosi niin on jo toinen ääni kellossa :DDD

Parin vuoden kuluttua nuo kaksi muuttavat omiin yksiöihinsä, jotka ostamme opiskelupaikkakunnilta. Eikä tuo yläasteikäinenkään enää kauaa tässä nyhjää. Hyvä on yhdessä olla.

Vierailija
172/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu ketju, en lukenut kokonaan. Mulla on vanha rintamamiestalo jossa ei ole säilytystilaa, kuraeteistä, keittiö on epäkäytännöllinen ja työtilaa ei ole, hukkaneliöitä on. Mutta silti ostin talon itselleni. Asuin siinä ensin vuokralla ja rakastuin talon henkeen. Ja paikkaan. Saa olla ihan rauhassa, lähimpiin naapureihin useampi sata metriä. Toisella puolella pelto ja toisella puolella metsää. 

Remonttia voisi toki tehdä, mutta odottelen nyt ensin rikastumista. Näin on tähänkin asti pärjätty. Lapset kasvoi isoiksi ja koiran saa puhdistettua muutenkin. 

Vierailija
173/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristus, että ihmiset tarvitsevat tilaa kaikelle tuolle tavaralle. 😳

Mitä tarkoitat "tuolla" tavaralla? Ok-talossa tarvitsee oman nurtsinleikkurin, ja lumikolan, kun ei tule mikään talonmies niitä hommia tekemään ;)

Vierailija
174/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on asunut koko ikänsä pienessä kerrostaloasunnossa ja mieskin tiiviisti, niin ei kannata haalia valtavasti tilaa ihan vaan siksi, että voi. Meillä on valtava olohuone ja keittiö, makkari, työhuone, vieras/harrastehuone ja lastenhuone. Kun olimme vielä kaksistaan, käytimme lähinnä vessaa, keittiötä, makkaria ja työhuonetta. Harvemmin istuimme keittiönpöydän ääressä tai sohvalla, koska olimme tottuneet röhväämään pienessä yksiössämme sängyllä. Myöskin harrastehuone jäi vähälle käytölle.

Nyt on kaksi lasta ja noh, edelleen talo on vähän iso. Pojat nukkuvat samassa huoneessa kun ovat niin pienellä ikäerolla ja viihtyvät keskenään, vierashuoneen ovea ei ole varmaan edes avattu pieneen hetkeen. Toinen veski on jäänyt vähälle käytölle. Keittiössäkin on edelleen liikaa kaappeja ja ruokapöytä liian suuri. Olemme tottuneet elämään pienesti ja ajattelimme, että no, lapset tarvitsevat tilaa. Toki sitä menee nyt paljon enemmän, mutta erilliset (isot) vieras- ja työhuoneet tai jättimäinen keittiö ja olkkari ovat liikaa. Tekee aina mieli haalia kaikkea tavaraa vain täytteeksi, eikä siinä ole järkeä. Myös siivottavaa on paljon, kun pölyä kertyy myös käyttämättömiin tiloihin.

Nyt jos päättäisin, tekisin varmaan puolet pienemmän asunnon. Tähän meni kamalasti turhaa rahaa ja menee edelleen lämmityskulujen muodossa. Tarvitsisimme 2 makuuhuonetta, työhuoneen (voisi olla yksi makuuhuone jos pojat joskus tarvitsisivat) sekä pienemmän olkkarin ja keittiön. Yksi kph riittäisi myös vallan hyvin.

Itse taas pienestä vuokralopista tähän muutettuani arvosta juuri sitä tilaa ja säilytystilaa varsinkin. Nyt saa kaappeihin/komeroihin laitettua tavarat niin ettei koskaan taritse kaivaa mitään minkään takaa tai alta. Ihanaa kun kaapissa hyllyillä on vain muutama vaate/esine, ja keittiönkaapitkin olen täyttänyt niin että yhdellä hyllyllä on pari kattilaa. Mitään en ikinä koskaan halua enää etsiä ja tonkia, vaan on ihanaa kun kaikki on heti siinä kun oven/laatikon avaa!

Mm. askartelutarvikkeet ja maalaustarvikkeet vievät jo yhden ison lipaston kokonaan. Samoin ompelutarvikkeet ja kankaat vievät puolet yhdestä huoneesta, ja lisää tulee pikkuhiljaa. Tietysti jos ei tee kotona mitän muuta kuin istuu kännykkä kädessä, niin eihän sitä tarvitsekaan säilyttää muuta kuin laturi ja kuulokkeet. Ne menevät pieneen tilaan.

Vierailija
175/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaa ensin oma tontti, jolle rakentaa, ja ihan omalla rahalla tontti, ja  koko rakennusprojekti.

Vierailija
176/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ilma-vesilämpöpumppi pöhissyt jo 10 vuotta. Samaan aikaan useammalla naapurilla samanikäisiä maalämpöpumppuja on huollettu jo vähintään kerran ja melko kalliisti. Meillä on kerran lisätty nestettä.

Mies siis asentaa sekä näitä että maalämpöpumppuja , mutta onhan se hyvä että töitä riittää ihan naapurissakin. 

Meillä neliöitä 160 ja ei ollut mitään järkeä laittaa maalämpöä. Lisäksi talossa kaksi varaavaa takkaa.

Hyvin tuo pöhisee, ei täällä Keski-suomessa ole niin pitkiä pakkasia että menisi sähköllä talvellakaan pitkiä aikoja. Ei ole sähkölaskut mitenkään pahat.

Jos jotain vielä muuttaisin niin olisin laittanut myös olohuoneeseen pönttöuunin enkä muurattua isoa takkaa, olisi paljon nätimpi ja ihan yhtälailla olisi lämmittänyt.

Vierailija
177/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota valkoista laattaa, valkoisilla saumoilla keittiön takamateriaaliksi (siis työtasojen/hellan ja lavuaarien taakse). 

Älä huoli makuuhuoneen wc:n oveen ovea, jossa on lukko. Se lukko huutaa kilometrin päähän, että sängyni vieressä on WC!

Vierailija
178/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalämpö. Rakennusvaiheessa pitäisi tehdä iso sijoitus tähän juuri silloin kun rahat on tiukilla ja sitten säästetään ja otetaan jokin halvempi ratkaisu jota kadutaan sitten myöhemmin.

Meille suositteli alan asiantuntija ilma-vesilämpöpumppua maalämmön sijaan

Näiden suosittelijoiden toinen nimi on myyntimies.

Toisin sanoen väite on höpötystä. Maalämpö tuottaa pitemmällä aikavälillä monta kertaa halvemmalla lämpöä kuin Vilp. Vilpin vuosihyötysuhde on parhaimmillaan kahden pinnassa. Maalämmöllä se on noin viisi eli yli tuplat. 

Kaiken lisäksi vilppi on huonoimmillaan silloin, kun lämpöä kaikkein eniten tarvitaan. Se sopii ehkä Keski-Eurooppaan, mutta ei Suomen pakkasiin.

Kun pakkasta on 15, maalämmön maasta tuleva keruuneste on noin 3 asteista. Vilppi sen sijaan tekee energiaa siitä -15-asteisesta pakkasilmasta. 

Sanoo näköjään maalämmön myyntimies. Maalämpö maksaa ihan älyttömästi suhteessa hyötyynsä. Tyypillisesti normaalikokoiseen omakotitaloon maalämmön asentaminen kokonaisuudessaan maksaa noin 13 000-20 000 euroa. Tämä rahasyöppö vaatii lisäksi uuden pumpun mahd. 10- 20 vuoden päästä. 

Takaisinmaksuaikahan on ihan järjesttömän pitkä verrattuna esim. ilmalämpöpumppuun, jonka alkuinvestointi asennuksineen on noin 2500€. Sitten maksaa itsensä parissa vuodessa takaisin. 

Vierailija
179/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 vuotta vanha auto Ruotsista vähillä kilometreillä.

Vierailija
180/280 |
19.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Makuuhuoneet ja pesuhuone samalle puolelle taloa niin, että pääsee kenenkään huomaamatta makkarista kylppäriin vaikka keittiö-olohuone olisi täynnä porukkaa. 

- Kaksi vessaa, toki jos makkareita on enemmän kuin kolme, niin sit tarvittaessa useampi vessakin

- vessa lähelle pesuhuonetta. Tuo on tullut aika tärkeäksi, oon huomannut näin kolmen teini-ikäisen tytön äitinä, menkkojen aikaan

- Mielellään mun (vanhempien) makuuhuoneesta käynti suoraan vessaan/pesuhuoneeseen

- pytyt niin ettei lorinat ja pörinät kuulu joka paikkaan

- lämmintä varasto-/askartelutilaa

- keittiön roskiskaappi...jos se on kiskoilla toimiva niin roskiksen yläpuolelle ei kannata laittaa välittömään läheisyyteen hyllyä. Vähänkin jos on roskis ylitäynnä tai siellä on joku korkeampi roska, niin se joko tulee tasattua hyllyn toimesta (lattialle) tai kaappi ei mene kiinni.

- saunaa ei ole mikään pakko olla. Jos aikoo joskus talon myydä niin silloin ehkä kannattaa olla varaus saunalle, mutta sen tilalla voi hyvin olla vaikka iso amme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän