Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Vauvakato ei ole sukupolveni vika"

Vierailija
17.09.2019 |

Tämä kolumni tiivisti omat ajatukseni. Fakta on että Suomen talous ei tule kunnolla lähtemään nousuun ennen kun eläkkeistä leikataan. Jossakin vaiheessa muista palveluista on pakko karsia kun eläkepommi räjähtää. Kukaan poliitikko ei tätä kuitenkaan uskalla sanoa koska suuri osa äänestäjistä on eläkeläisiä.

"Kukaan ei jäädytä tunnelmaa niin hyvin kuin lastentekoaikeista uteleva ihminen.

Ennen se oli mummo tai muu sukulainen. Nyt syntyvyydestä ovat huolissaan oikeastaan kaikki: Väestöliitto, päättäjät ja mielipidepalstojen tuntemattomat. Media maalaa kuvia tyhjenevistä kouluteistä, huolestuu synnytysosastojen määrästä (siirryt toiseen palveluun) ja muistuttaa, että viimeksi näin vähän lapsia (siirryt toiseen palveluun) syntyi nälkävuosina.

Eläkkeestä puhuminen ei motivoi meitä tekemään vauvoja. Turha luulo. Eläkekysymys on suorastaan turhauttava ihmiselle, jonka työeläkeotteessa tavoite-eläkeikänä on 70 vuotta.

Sukupolveni, joka on perheenperustamisiässä, on jo nyt köyhempi kuin eläkeläiset. Niin pitkiä ovat taantumien varjot.

Ihmiselle, joka pulittaa nykyisiin eläkkeisiin aimo siivun palkastaan tietäen, että ei voi unelmoidakaan saavansa samaa tuottoa maksuilleen kuin nykyiset eläkeläiset.

Sitä paitsi sukupolveni, joka on perheenperustamisiässä, on jo nyt köyhempi kuin eläkeläiset. Niin pitkiä ovat taantumien varjot.

Tällaisessa tilanteessa ei haaveilla perheestä, omakotitalosta ja kultaisesta noutajasta vaan selviytymisestä."

https://yle.fi/uutiset/3-10972804

Kommentit (337)

Vierailija
261/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat eivät ole vauvoja, sekin vielä.

Mutta paljon mukavempia kuin oikeat vauvat! Valitsen siis koirat. 

Aiaiai kun harmittaa eikö?

Vierailija
262/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiranrakki ei ole lähelläkään vauvaa ihanuudeltaan tai älyltään saati että se oppisi koskaan mitään. Ja kyllä, mulla on ollut useita koiria elämäni aikana. Koira ja lapsi eivät ole samalla lähtöviivallakaan vertailussa.

Mutta leikkikää te höpsöt velat ”koira-mamia” ja paapokaa puudeleitanne ihan vapaasti. Nauramme lapsellisuudellenne. XD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiranrakki ei ole lähelläkään vauvaa ihanuudeltaan tai älyltään saati että se oppisi koskaan mitään. Ja kyllä, mulla on ollut useita koiria elämäni aikana. Koira ja lapsi eivät ole samalla lähtöviivallakaan vertailussa.

Mutta leikkikää te höpsöt velat ”koira-mamia” ja paapokaa puudeleitanne ihan vapaasti. Nauramme lapsellisuudellenne. XD

Tässä taas "kypsän", "epäitsekkään", "elämännäkemys avartunut lasten myötä" jne. mamilin viesti, varsinainen kasvattaja vauhdissa....

Oikeasti, nykyään lapsia tekee vaan jotenkin vajaat olennot, huomaa sustakin sen, pelottavaa. 

Varmaan monet päättää olla hankimatta lapsia senkin takia, että te lapsi-ihmiset annatte ihan täysin vajaaälyisen vaipanhaistelijan kuvan itsestänne hokien samalla miten lapset on nii-in kasvattaneet teitä ihmisinä, missään se teidän kasvu ei vaan näy.

Vierailija
264/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat, lemmikit ylipäätään ovat usein omistajalleen yhtä rakkaita kuin jollekin se oma lapsi. Lemmikit ovat perheenjäseniä ja niiden menettäminen voi olla omistajalleen yhtä kova paikka kuin läheisen menettäminen. 

Hyvä, että sulla ei ole koiraa, koska olet ilmeisen huono käsittelemään ja kouluttamaan koiria, jos sun mielestä niille ei voi opettaa mitään. Monet koirat ovat fiksumpia kuin jotkut tuntemani ihmiset. Ja inhimillisimpiä. 

Mitä ihanuuteen tulee......Sinä voit pitää lasta ihanampana asiana kuin koiraa, siinä pidät, ei se ole minulta pois, mutta minun ei onneksi tarvitse olla sinun kanssasi samaa mieltä. Ihmiset ovat erilaisia ja pitävät eri asioista ja kokevat asiat eri tavalla, mutta naura sinä vain siellä. Palikka.

Vierailija
265/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinunkaltaisesi ahdasmieliset ei viisaudella pilatut ihmiset kasvattavat lapsia? Voi luoja.....

Vierailija
266/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, sanotaan. 

Jos ette nyt nuorena ymmärrä hankkia lapsia itsellenne vanhuuden turvaksi, niin ei me sille mitään voida. Ainakin nyt on sanottu, miten asiat menee, oma moka sitten jos pissii omiin muroihinsa.

Vierailija
267/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette nyt nuorena ymmärrä hankkia lapsia itsellenne vanhuuden turvaksi, niin ei me sille mitään voida. Ainakin nyt on sanottu, miten asiat menee, oma moka sitten jos pissii omiin muroihinsa.

Ei kukaan vähänkään eettinen ihminen järjestele itselleen lapsia orjaksi, joten ihan turhaan iniset siellä.

Lapsia hankkiessa niiden elämään panostetaan, ja niistä huolehditaan, niille toivotaan hyvää aikuisuutta, eikä kasvateta niitä joiksikin vanhuuden turviksi (orjiksi). Olet sairas.

Vierailija
268/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy lapsikatoon on se, että materialistiset arvot jyllää. Halutaan elää nuoruutta noin nelikymppiseksi. Parisuhteisiin ei sitouduta, kehitetään itseä ja uraa, haalitaan rahaa ja tuhlataan. (Toisaalta on myös niitä, jotka haluavat lapsen, mutta eivät vain saa. Ei lasta tilata tuosta noin vain. )

Tilannetta voisi kai yrittää ohjata rahalla: lapsettomille tuleviin eläkkeisiin runsas vähennys ja korkeampi verotus käyttöön heti.

Joillakuilla ehkä näin, mutta kyllä itseni kohdalla ylivoimaisesti suurin syy lapsettomuuteen on puolisottomuus. En tunnista itsestäni mitään noista asioista: olisin sitoutumishaluinen, en uraohjus, ei ole rahaa haalittuna enkä shoppaile ja tuhlaile. En elä brunsseja ja skumppia varten, toisaalta joskus toki nautin niistä, samoin kuin matkoistakin. 

Olen ihan tavallinen nainen mutta kukaan mies ei ole koskenut pitkällä tikullakaan, ja nyt jo neljäkymmentä häämöttää. Reilut 15 vuotta jaksoin olla aktiivinen puolisonetsijä, mutta sitten tuli lopullinen stoppi - ei ihminen jaksa jatkuvaa, poikkeuksetonta torjuntaa aikaansa enempää. Itsetunto murskana nyt sitten yritän keksiä, mitä teen seuraavat 30-40-50 vuotta. Ehkä hankin niitä lemmikkejä, onpahan sitten edes joku.

Tähän päälle vielä se, että minua rangaistaisiin puolisottomuudesta (ruumuudesta? epäseksikkyydestä? en todellakaan tiedä mistä kiikasta) pienennetyllä eläkkeellä ja korkeammalla verotuksella. Että otettaisiin pois se vähäinenkin raha, minkä voin nyt sitten esimerkiksi lemmikkiin tai matkaan käyttää edes vähän yksinäisyyttäni lievittämään. Sitten alkaisin olla aika kypsää narunjatketta.

Tämä maailma on kova paikka kaltaisilleni elämässä epäonnistujille. Ja näitten juttujen mukaan yhä kovemmaksi vain käy.

Vierailija
269/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy lapsikatoon on se, että materialistiset arvot jyllää. Halutaan elää nuoruutta noin nelikymppiseksi. Parisuhteisiin ei sitouduta, kehitetään itseä ja uraa, haalitaan rahaa ja tuhlataan. (Toisaalta on myös niitä, jotka haluavat lapsen, mutta eivät vain saa. Ei lasta tilata tuosta noin vain. )

Tilannetta voisi kai yrittää ohjata rahalla: lapsettomille tuleviin eläkkeisiin runsas vähennys ja korkeampi verotus käyttöön heti.

Joillakuilla ehkä näin, mutta kyllä itseni kohdalla ylivoimaisesti suurin syy lapsettomuuteen on puolisottomuus. En tunnista itsestäni mitään noista asioista: olisin sitoutumishaluinen, en uraohjus, ei ole rahaa haalittuna enkä shoppaile ja tuhlaile. En elä brunsseja ja skumppia varten, toisaalta joskus toki nautin niistä, samoin kuin matkoistakin. 

Olen ihan tavallinen nainen mutta kukaan mies ei ole koskenut pitkällä tikullakaan, ja nyt jo neljäkymmentä häämöttää. Reilut 15 vuotta jaksoin olla aktiivinen puolisonetsijä, mutta sitten tuli lopullinen stoppi - ei ihminen jaksa jatkuvaa, poikkeuksetonta torjuntaa aikaansa enempää. Itsetunto murskana nyt sitten yritän keksiä, mitä teen seuraavat 30-40-50 vuotta. Ehkä hankin niitä lemmikkejä, onpahan sitten edes joku.

Tähän päälle vielä se, että minua rangaistaisiin puolisottomuudesta (ruumuudesta? epäseksikkyydestä? en todellakaan tiedä mistä kiikasta) pienennetyllä eläkkeellä ja korkeammalla verotuksella. Että otettaisiin pois se vähäinenkin raha, minkä voin nyt sitten esimerkiksi lemmikkiin tai matkaan käyttää edes vähän yksinäisyyttäni lievittämään. Sitten alkaisin olla aika kypsää narunjatketta.

Tämä maailma on kova paikka kaltaisilleni elämässä epäonnistujille. Ja näitten juttujen mukaan yhä kovemmaksi vain käy.

Mielestäni tämä on sinällään mielenkiintoinen pohdinnan aihe. Siis siinä mielessä, että miksi mies olisi tuossa tilassa saattanut jo ottaa pankkilainan ja lähteä jonnekin kauas hakemaan itselleen morsianta kun taas nainen voi hyvinkin jäädä suht tyytyväisenä niille sijoilleen eikä tee mitään merkittäviä siirtoja?

Ei sillä, vastentahtoinen yksinäisyys on aina pahasta tapahtui se kenelle tahansa.

Vierailija
270/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee eläkekertymällä mitään jos ei enää ole millä maksaa. Se on vain pelkkä luku.

Syntyvyys lähti Suomessa laskuun. 60-luvun lopulla ja samalla tiellä ollaan. Ei mikään uusi asia siis.

Vierailija
271/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän maan täytyy pitää synnytyslaitoksia pystyssä aivan ympäri Suomen mikäli täällä halutaan syntyvyyttä pitää yllä. Viimeinen tyhmä niitti oli Oulaskankaan synnytysosaston sulkeminen ymv. ympäri maan. Pitäisi tämmöisessä rankassa terveydenalassa ottaa äidit huomioon eikä puskea täyteen ahdettuihin laitoksiin, missä ei ole mahdollista lepoon synnytyksen jälkeen ja ilmapiiri on ahdistava ja kiireinen.

Vierailija
272/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sitä ennen ollutkin jotkut vanhapiika/poikaverot, eli oliko se 24 vai mitä, kun verotus koveni, jos ei ollut naimisissa. Sitä en tiedä enkä muisti, koskiko lapsettomuutta, tuskin, koska silloin automaattisesti oletettiin, että jommassa kummassa on vikaa, ellei lapsia liittoon kuulu.

Kyllä olen sitä mieltä, että pitäisi kestävyysvajeeseen joku sivistyneempi konsti keksiä kuin puuttua ihmisten yksityiselämään ja vanhemmuuteen. OLisikin kiva, kun vielä enemmän tehtäisiin lapsia taloudellisen hyödyn vuoksi. Kamala ajatuskin.

Vierailija
273/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuoden päästä 95% suurista ikäluokista puskee jo horsmaa. Tämän päivän kolmekymppisillä on silloin itsellään vielä 20 vuotta  omaan eläkeikäänsä. Te ja teidän tulevat lapsenne ehditte vielä oikein hyvin muuttaa yhteiskuntaa siten, ettei mitään työtuloihin perustuvia eläkkeitä enää makseta vaan jokainen hankkii (jos niin haluaa) itselleen yksityisen eläkevakuutuksen tai jokaiselle maksetaan vain joku nimellinen pieni eläke. 

Suuret ikäluokat ovat yksittäisenä ikäluokkana vielä yhteiskunnallisesti vaikuttava. Heitä on paljon ja ovat myös aktiivisia äänestäjiä. Eivät ole enää kauaa. Suuret ikäluokat eivät pilaa teidän lastenne tulevaisuutta vaan sen pilaatte te ihan itse, jos ette muuta asioita. Nyt viimeistään on aika tulla pois isovanhempien ja vanhempien kainalosta ja alkaa itse vaikuttaa siihen, millaisen tulevaisuuden haluatte niin itsellenne, lapsillenne kuin lapsenlapsillennekin. Olette jo isoja tyttöjä ja poikia :) 

N58

Lisään tähän vielä, että suuret ikäluokat eivät syö teidän eläkkeitänne. Teillä ja teidän lapsillanne on oikein hyvin aikaa maksaa teille mukavat eläkkeet vielä senkin jälkeen, kun suuria ikäluokkia ei enää ole. Suuret ikäluokat syövät minun sukupolveni eläkkeitä. Meidän, joiden eläkeikään on vielä noin 10 vuotta aikaa. Tämän 10 vuoden aikana on eläkkeille pakko tehdä jotain, koska maksajia ei ole riittävästi. Eläkeikää on jo nostettu ja varmasti tullaan nostamaan 10 vuoden aikana vielä siten, että oma eläkeikäni on vasta 70 v. Lisäksi eläkkeitä joudutaan pienentämään. Kuten aiemminkin eläkkeitä koskevissa asioissa, muutokset ovat kohdistuneet tietystä ikäryhmästä alkaen. Ei siis niihin, jotka jo ovat eläkkeellä (kuten nyt suuret ikäluokat) , vaan niihin, jotka eivät vielä ole eläkkeellä (kuten nyt me 50-60-luvulla syntyneet). Aikanaan, kun suurista ikäluokista on päästy ja minunkin sukupolveni jo pääsääntöisesti vaihtanut hiippakuntaa tai ei ainakaan enää pysty äänestämään, voitte oikein hyvin - jos olette olleet viisaita - taas laskea eläkeikäänne ja mahdollisesti nostaa eläkkeidenne määrää. 

Mielestäni nuorten ei kannata nyt  syyttää suuria ikäluokkia omasta vanhuudestaan, koska nuorten vanhuudessa ei ole enää suuria ikäluokkia. Nuorten tulevaisuudessa he ovat itse niitä, jotka äänestävät ja joita äänestetään. TE olette niitä, jotka päättävät yhteiskunnan asioista. Kun te olette vanhoja, olette luoneet sellaisen yhteiskunnan kuin itse olette halunneet. Toivon mukaan lapsenne ja lapsenlapsenne eivät silloin syytä teitä oman vanhuutensa tai tulevaisuutensa pilaamisesta. Tehkää siis järkeviä päätöksiä, ei me "kuudenkympin ja kuoleman välillä" olevat täällä enää kovin kauaa päätetä yhtään mistään.

Mulla on aikuset lapset ja ihan mielelläni annan nuorempien sukupolvien rakentaa sellaista yhteiskuntaa, minkälaisessa haluavat lapsineen tai ilman lapsia elää. Viime vaaleissa jo harkitsin, että en kävisi enää edes äänestämässä. Olen ollut äänioikeutettu jo 40 vuotta ja äänestänyt jokaisissa vaaleissa. Nyt vaan tuntui siltä, että eiköhän nuoremmat tiedä paremmin, millaista tulevaisuutta haluavat. 

N58

Vierailija
274/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää nämä "hyvä että vähemmän lapsia koska ympäristö"-ihmiset. Olemme Vauva-foorumilla, tuo ison skaalan lapsikielteisyys on tosi hämmentävää.

Siksi toisekseen, nykyiset ja tulevaisuuden resurssit riittävät koko ihmiskunnalle, rupeaa vasta 10 miljardin kohdalla tulemaan se raja vastaan. Ongelmana ei ole resurssien vähyys vaan epätasainen jakautuminen.

Vierailija
275/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuoden päästä 95% suurista ikäluokista puskee jo horsmaa. Tämän päivän kolmekymppisillä on silloin itsellään vielä 20 vuotta  omaan eläkeikäänsä. Te ja teidän tulevat lapsenne ehditte vielä oikein hyvin muuttaa yhteiskuntaa siten, ettei mitään työtuloihin perustuvia eläkkeitä enää makseta vaan jokainen hankkii (jos niin haluaa) itselleen yksityisen eläkevakuutuksen tai jokaiselle maksetaan vain joku nimellinen pieni eläke. 

Suuret ikäluokat ovat yksittäisenä ikäluokkana vielä yhteiskunnallisesti vaikuttava. Heitä on paljon ja ovat myös aktiivisia äänestäjiä. Eivät ole enää kauaa. Suuret ikäluokat eivät pilaa teidän lastenne tulevaisuutta vaan sen pilaatte te ihan itse, jos ette muuta asioita. Nyt viimeistään on aika tulla pois isovanhempien ja vanhempien kainalosta ja alkaa itse vaikuttaa siihen, millaisen tulevaisuuden haluatte niin itsellenne, lapsillenne kuin lapsenlapsillennekin. Olette jo isoja tyttöjä ja poikia :) 

N58

Lisään tähän vielä, että suuret ikäluokat eivät syö teidän eläkkeitänne. Teillä ja teidän lapsillanne on oikein hyvin aikaa maksaa teille mukavat eläkkeet vielä senkin jälkeen, kun suuria ikäluokkia ei enää ole. Suuret ikäluokat syövät minun sukupolveni eläkkeitä. Meidän, joiden eläkeikään on vielä noin 10 vuotta aikaa. Tämän 10 vuoden aikana on eläkkeille pakko tehdä jotain, koska maksajia ei ole riittävästi. Eläkeikää on jo nostettu ja varmasti tullaan nostamaan 10 vuoden aikana vielä siten, että oma eläkeikäni on vasta 70 v. Lisäksi eläkkeitä joudutaan pienentämään. Kuten aiemminkin eläkkeitä koskevissa asioissa, muutokset ovat kohdistuneet tietystä ikäryhmästä alkaen. Ei siis niihin, jotka jo ovat eläkkeellä (kuten nyt suuret ikäluokat) , vaan niihin, jotka eivät vielä ole eläkkeellä (kuten nyt me 50-60-luvulla syntyneet). Aikanaan, kun suurista ikäluokista on päästy ja minunkin sukupolveni jo pääsääntöisesti vaihtanut hiippakuntaa tai ei ainakaan enää pysty äänestämään, voitte oikein hyvin - jos olette olleet viisaita - taas laskea eläkeikäänne ja mahdollisesti nostaa eläkkeidenne määrää. 

Mielestäni nuorten ei kannata nyt  syyttää suuria ikäluokkia omasta vanhuudestaan, koska nuorten vanhuudessa ei ole enää suuria ikäluokkia. Nuorten tulevaisuudessa he ovat itse niitä, jotka äänestävät ja joita äänestetään. TE olette niitä, jotka päättävät yhteiskunnan asioista. Kun te olette vanhoja, olette luoneet sellaisen yhteiskunnan kuin itse olette halunneet. Toivon mukaan lapsenne ja lapsenlapsenne eivät silloin syytä teitä oman vanhuutensa tai tulevaisuutensa pilaamisesta. Tehkää siis järkeviä päätöksiä, ei me "kuudenkympin ja kuoleman välillä" olevat täällä enää kovin kauaa päätetä yhtään mistään.

Mulla on aikuset lapset ja ihan mielelläni annan nuorempien sukupolvien rakentaa sellaista yhteiskuntaa, minkälaisessa haluavat lapsineen tai ilman lapsia elää. Viime vaaleissa jo harkitsin, että en kävisi enää edes äänestämässä. Olen ollut äänioikeutettu jo 40 vuotta ja äänestänyt jokaisissa vaaleissa. Nyt vaan tuntui siltä, että eiköhän nuoremmat tiedä paremmin, millaista tulevaisuutta haluavat. 

N58

Siinäpä se, ei ne tiedä. Sössivät näköjään kaiken.

Ainakin osa porukasta, ehkä juurikin suurten ikäluokkien lapset ovat ihan kuutamolla siitä, mitä tässä elämässä kannattaa tehdä ja miten elää.

Ainahan se niin on mennyt, että ihmiset viisastuvat vanhetessaan. Yleensä. Joten, ei kannata heittää vielä pyyhettä kehään. En ainakaan itse aio.

Vierailija
276/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran vain tähän asiaan, että keskiverto nuori vie mukanaan ensiasuntoonsa sen verran, kun aikaisemmin keski-ikäinen pariskunta sai hankituksi.

Tiedän, joo, ei kaikilla näin, mutta suurin osa nuorista muuttaa ensimmäiseen asuntoonsa mukana porukoilta saadut telkkari, mikroaaltouuni, soittovehkeet, tietsikka, autokin aika usein jo hommattu, asunnossa odottaa valmiina jääkaappipakastin...omassa nuoruudessa 1980 luvulla tiesi, että nelikymppisenä alkaa ehkä olla varaa haaveilla moisesta varustuksesta, jota osamaksuilla osteltiin.

Ja tämä on se harha, mitä nykyinen pari-kolmekymppinen ei tajua. Kun kaikkea kännyistä läppäreihin on itsestään selvästi mulle kuuluvaa omaisuutta, ei ymmärretä, miksi pitäisikään mistään maksaa. Saati olla ilman, ellei varaa ole.

Ero siinä että nyky parikymppiset muuttaa vuokraluukuun johon pitää vielä hakea asumiatukea. Omasta asunnosta haaveillaan ehkä nelikymppisenä.

Voi ei, ihanko pitää hakea asumistukea! Kauheeta, kyllä pitäisi tulla hakematta. Ennen oltiin onnellisia, jos likkakaverin kanssa sai jonkun omakotitalon yläkerrasta yhteisen huoneen. Piti vaan toivoa, että ei ole paskamainen perhe/pariskunta vuokraajana. 

No kiva jos teidän ainut huoli oli millainen vuokranantaja on eikä tarvinnut surra sitä ettei edes omia asumiskuluja pysty maksamaan.

Ei tarvinnut, kun vuokrarahat laitettiin heti viikonlopputienesteistä syrjään. Sen sijaan huolta siitä, mitä ruokaa on varaa ostaa ja onko yleensä varaa, olikin sitten sitä enemmän. Uusia vaatteita tai muita ei edes haaveiltu. En tiedä, oliko siihen aikaan olemassakaan sellaista kuin asumistuki, ainakaan minä en semmoisista mitään tiennyt. Opiskelijan oli oltava viikonloput ja illat töissä.

Niin Suomessa ennen sai palkaa enemmän suhteessa asumiskuluihin kuin mitä nyt saa. Muuten kirjoituksesi on ihan tätä päivää paitsi että te pystyitte omalla työllönne elättämään itsenne.

Vierailija
277/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan vähänkään eettinen ihminen järjestele itselleen lapsia orjaksi, joten ihan turhaan iniset siellä.

Lapsia hankkiessa niiden elämään panostetaan, ja niistä huolehditaan, niille toivotaan hyvää aikuisuutta, eikä kasvateta niitä joiksikin vanhuuden turviksi (orjiksi). Olet sairas.

En tiedä miten sinä olet lapsesi kasvattanut, mutta kyllä minä ainakin olen aina tähdentänyt omilleni, että vanhemmista huolehditaan ja olen itsekin näyttänyt tässä konkreettista esimerkkiä.

Vierailija
278/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tee eläkekertymällä mitään jos ei enää ole millä maksaa. Se on vain pelkkä luku.

Syntyvyys lähti Suomessa laskuun. 60-luvun lopulla ja samalla tiellä ollaan. Ei mikään uusi asia siis.

Täytyy ihmetellä että miksi se syntyvyys lähti tuolloin laskuun? Eikös tuo ollut sitä suomen kulta-aikaa ja täystyöllisyyttä, josta osa tuntuu haaveilevan edelleen? Moni on sanonut että 80-luku oli parasta aikaa suomessa. Synytyvyys kuitenkin laski myös silloin? Vai olisiko niin että hyvinvointivaltion kehittyminen ja laskeva syntyvys on kulkenut aina käsi kädessä. Mitä enemmän yhteiskunta hoitaa, niin sitä vähemmän tarvitaan omia lapsia tulevaisuutta turvaamaan. Nykyään taidetaan ajatella samoin jo työnteosta, kun sitä pärjää ilmankin ja ainakin saa juoda aamukahvinsa rauhassa.

Ehkä hyvinvointi ei ole sittenkään se tila, jota yhteiskunnan täytyisi tavoitella?

Vierailija
279/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten sinä olet lapsesi kasvattanut, mutta kyllä minä ainakin olen aina tähdentänyt omilleni, että vanhemmista huolehditaan ja olen itsekin näyttänyt tässä konkreettista esimerkkiä.

Mun täti rikkoi itsensä lopullisesti jäädessään yksin mummini kanssa. Muut ovat joutuneet silloin aikanaan muuttamaan töiden perässä eri puolelle Suomea ja lapseton tätini jäi kotiin äitinsä kanssa. Oli tämän kanssa aivan viimeisiin päiviin saakka ja sanoi ettei ole oikeastaan vihainen kenellekään, koska itsehän valitsi tehdä näin muttei kuitenkaan aio velvoittaa ketään meistä sukulaisista huolehtimaan hänestä sitten kun hänen aikansa tulee vaan aikoo mennä säästöjensä turvin yksityiseen vanhainkotiin tai ostaa kotipalveluita.

Vierailija
280/337 |
18.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tämä on sinällään mielenkiintoinen pohdinnan aihe. Siis siinä mielessä, että miksi mies olisi tuossa tilassa saattanut jo ottaa pankkilainan ja lähteä jonnekin kauas hakemaan itselleen morsianta kun taas nainen voi hyvinkin jäädä suht tyytyväisenä niille sijoilleen eikä tee mitään merkittäviä siirtoja?

Ei sillä, vastentahtoinen yksinäisyys on aina pahasta tapahtui se kenelle tahansa.

No sinänsä en ole jäänyt odottelemaan, lähdin ulkomaille töihin :). Mutta joo ymmärrän mitä tarkoitat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi