Lämmitys kustannukset
Tässä olisi muutto edessä omakotitaloon. Toisessa vaihtoehdoista olisi kaukolämpö. Talossa ei ole mitään takkaa tai uunia.
Pinta-ala olisi n.100 neliötä.
Uteliaisuutta kysyn, että millaiset lämpölaskut on muilla ollut?
Haluan myös tietää omakotitalosta, jossa sähkölämmitys. ( olisi se toinen vaihtoehto) Onko kallis pitää? Tässä olisi pönttöuuneja pari kappaletta ja pinta-ala n. 110.
Itse asustelen rivitalossa jossa lämmitys kuuluu vuokraan, joten ei mitään tietoa mitä voisi tulla maksamaan.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat yksityiseltä ja heillä oli arviot.
Kaukolämpö olisi noin. 100€ kuussa ja sähkölämmityksessä pakkasesta riippuen talvella 150€
Mietin tuota kaukolämpöä koska olisi halvempi, mutta voiko olla?Ap
Teillä tulee menemään käyttösähköä 1000 kWh kuukaudessa joten ero kaukolämpöön ei oikeasti ole noin suuri.
Meillä 173 neliön sähkölämmitteinen omakotitalo ja vuodessa sähköä menee 20000 kWh. Kesällä peruskulutus tuo 1000 kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämpö olisi noin. 100€ kuussa ja sähkölämmityksessä pakkasesta riippuen talvella 150€
Onhan se halvempi etkä ole sidottu exponentiaalisiin sekä mielivaltaisiin sähkön hinnan korotuksiin ;)
(Kyllähän persut muistavat Haaviston tässä yhteydessä toki mainita) jos se oli tässä trollissa taka-ajatuksena.
Eli sinun mielestä Haavisto on tehnyt jotain älytöntä, mutta silti haluat syyttää perussuomalaisia?
Minä rakastan vallan vahtikoiria, kuten perussuomalaisia tässä tapauksessa.
Tehän tahdotte viestillänne vain syvää hyvyttä.
Vastaatko kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun kivihiili ja turve kielletään ajetaan kaukolämpöverkko alas ja joudut saneeraamaan kotiisi jonkun muun lämmityksen. Kalliiksi tulee.
Niin tuota; haluatteko te sitä fossiilista vai ette?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se halvempi etkä ole sidottu exponentiaalisiin sekä mielivaltaisiin sähkön hinnan korotuksiin ;)
(Kyllähän persut muistavat Haaviston tässä yhteydessä toki mainita) jos se oli tässä trollissa taka-ajatuksena.
Eli sinun mielestä Haavisto on tehnyt jotain älytöntä, mutta silti haluat syyttää perussuomalaisia?
Tehän tahdotte viestillänne vain syvää hyvyttä.Vastaatko kysymykseen.
Oliko väärin mainita Haavisto ennen sinua. Anteeksi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kivihiili ja turve kielletään ajetaan kaukolämpöverkko alas ja joudut saneeraamaan kotiisi jonkun muun lämmityksen. Kalliiksi tulee.
Mulle kelpaa fossiilinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kelpaa fossiilinen.
Kuin täältä että se lopetetaan.
Kaukolämmössä on se ikävä piirre, että sen kanssa on enemmän tai vähemmän naimisissa ja taksa on se mitä (yleensä) kunnallinen energiayhtiö päättää. Hyvä puoli on, että on vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä, jonka voi halutessaan vaihtaa maalämpöön.
Suora sähkölämmitys sähköpatterein toteutettuna taas kaipaa rinnalle ilmalämpöpumpun. Varaava tulisijakin on hyvä, jos klapit saa omasta metsästä. Ostopuu ei ole mitenkään kovin edullista.
Anyway, eri lämmitysmuotojen kustannukset noin pienessä talossa on merkityksettömiä. Paljon enemmän on merkitystä talojen kunnolla ja muilla asioilla. Ei kannata panna turhaa pohdintaa tähän.
Kyllä minulle tuli paha mieli kun joku muukin pahoitti mielensä vain koska olin pro-aktiivinen keskustelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämmön lisäksi tulee toki vielä käyttösähkö.
Itsehän otan astianpesukoneen veden lämpimästä vesiliitännästä, josta en maksa erikseen vesimaksua. Säästöä joka pesu!
Taidat olla aika ruudinkeksijä muutenkin?
Niin tuota, mitä?
Laite on speksattu +70 asteen liitännälle.
Et kai sinä lämmitä omilla rahoillasi apk:n jääkylmää vettä jos saat yhdellä hanan asennon muutoksella jopa satojen eurojen vuotuisen säästön...
Eikun - tämä tuli sinulle nyt uutena tietona..
Et kai omilla rahoillasi.. no v*ttu mistä sitä ilmaista lämpöenergiaa saa? Laita tänne tulemaan vaikka 100 MWh, otan siivun ja myyn naapureillekin sopuhintaan. Ihan sama jos sinä sen nyt jotenkin olet ilmaiseksi saavinasi. Tyypillisesti sen kyllä asukas muodossa tai toisessa maksaa. Ero voi olla tajuaako maksavansa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään tiedä, miten Haavisto liittyy ap avaukseen.
Mutta toistan edellisen kysymykseni, vastaatko vihdoin?
Ed
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämmössä on se ikävä piirre, että sen kanssa on enemmän tai vähemmän naimisissa ja taksa on se mitä (yleensä) kunnallinen energiayhtiö päättää. Hyvä puoli on, että on vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä, jonka voi halutessaan vaihtaa maalämpöön.
Suora sähkölämmitys sähköpatterein toteutettuna taas kaipaa rinnalle ilmalämpöpumpun. Varaava tulisijakin on hyvä, jos klapit saa omasta metsästä. Ostopuu ei ole mitenkään kovin edullista.
Anyway, eri lämmitysmuotojen kustannukset noin pienessä talossa on merkityksettömiä. Paljon enemmän on merkitystä talojen kunnolla ja muilla asioilla. Ei kannata panna turhaa pohdintaa tähän.
Sähkön siirto ei olisi markkinahintaista ilman vihreitä.
Mun sadan neliön rivarissa on suora sähkölämmitys. Lattialämmitya wc ja pesuhuone, vesivaraaja. Uudet kylmäkalusteet.
Asu  yksin, kulutus vuodessa n. 17400 kwh.
Kesällä sähkölaskut n. 85€  halvimmillaan, talvella max 280€,
Sähkön hinta on noussut kovasti, tänä kesänä n. 10%.
Edellisessä talossani oli varaava takka. Ei synny mitään säästöä, jos ostat polttopuut.
Laskut oli samaa tasoa silti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään tiedä, miten Haavisto liittyy ap avaukseen.
Mutta toistan edellisen kysymykseni, vastaatko vihdoin?
Ed
En pysty vastaamaan, olin harkitsematon. Poistun nyt. Hyvää illan jatkoa kaikesta aiheuttamastani mielipahasta riippumatta.
Tiedän nyt että Haavisto ei liity sähkön siirtoon mitenkään.
Itsehän otan astianpesukoneen veden lämpimästä vesiliitännästä, josta en maksa erikseen vesimaksua. Säästöä joka pesu!
Oliko tähän jollain kommenttia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle tuli paha mieli kun joku muukin pahoitti mielensä vain koska olin pro-aktiivinen keskustelija.
Proaktiivinen= laittaa sanoja toisen suuhun, ts "lukee rivien välistä" sitä mitä siellä Ei ole.
Kuten vaikka liittää Haaviston ja persut tähän missä puhutaan kaukolämmön ja sähkölämmityksen eroista.
Lämmitys kustannukset? Miksi kirjoitat yhdyssanan "lämmityskustannukset" kahtena erillisenä sanana? What's the point?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämmön lisäksi tulee toki vielä käyttösähkö.
Ainahan apk on liitetty kuumaan veteen.
No ei nyt edes useimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proaktiivinen= laittaa sanoja toisen suuhun, ts "lukee rivien välistä" sitä mitä siellä Ei ole.
Kuten vaikka liittää Haaviston ja persut tähän missä puhutaan kaukolämmön ja sähkölämmityksen eroista.
Etkö sä tajua että oot koko ajan jutellut Antti Rinteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä tajua että oot koko ajan jutellut Antti Rinteen kanssa.
Kyllä me täällä Mäntsälän Anttilassakin toki seuraamme aikaamme. Sain juuri viestintätoimistoltani viestin että täällä ihaillaan pääministeriä.
Olen siitä kovin otettu. Toki ulkoministerini tekemiset ovat moitteenalaisia.
Antti R.
Me?