Tammenterhot keskiviikkona:)
Hyvää Huomenta kaikille!
On se vaan kumma, että vaikka päivällä väsyttää ja illalla saa käydä
ajoissa nukkumaan niin aamulla herätään hirmu aikaisin, vaikkei mikään pirteä olo olekaan;) Ihme juttu. Sit kun yöllä ravaan veskissä niin johan on katkonaisia nämä yöt:( No, eiköhän tämä helpotu jossain vaiheessa..
No nyt se kauan odotettu ultra on sitten ohi, ja löytyihin sitä elämää:)
Laskettuaika olisi 19.1, jos Monttu viitsit päivittää listaan, kiitos:) Kyllä
olo helpottui rutkasti ja eri tavalla tässä nyt osaa tästä nauttiakin. Oireet on edelleen lieviä, viikonlopun aikana tuntui että ne vähätkin häviää, mutta onneksi tosiaan elämää löytyi. Toivottavasti te muutkin " vähäoireiset" saatte tästä vähän tsemppiä siihen, että kyllä masussa ihan oikeesti voi kaikki olla ok vaikkei olisikaan massiivisia oireita:) Ja jos kaikki sujuu loppuun asti hyvin, niin erittäin iloinen olen tästä " oireettomuudesta" !
Ekan neuvolakin sitten varasin noiden hyvien uutisien jälkeen;)
Joku kyseli mahasta.. Eiköhän se ole kovin yksilöllistä miten se alkaa näkyä. Näin alkuraskaudesta pallomaha (myös itsellä) johtunee enempi turvotuksesta. Jos on jo raskauksia takana niin maha alkaa usein näkymään aiemmin. Sit oma ruumiinrakenne ja kohdun asento vaikuttaa paljon. Esim. minulla jo omasta takaa vähän pömppömahaa, vaikkei ole ylipainoa ja eteenpäinkallistunut kohtu ja ekasta raskaudesta oli pakko siirtyä mammavaatteeisiin rv13, jolloin myös työpaikalla asiasta kerroin. Toki varmaan pitkillä ja löysillä paidoilla olisi saanut piiloteltua vielä, muttei ole minun tyyliä. Mutta toisillahan menee lähemmäs rv20 ennen kuin varsinaisesti maha tulee esiin!
No, nyt taidan lopettaa ja lähettää ennen kuin joku muu ehtii tehdä samaan aikaan aloituksen;) Mukavaa päivää!!
Kommentit (32)
ahkeria kirjoittamaan. Yleensä iltapäivällä voin töiden lomassa ehtiä täällä piipahtaa, ja mukavan paljon on kuulumisia kertynyt. Hyvä että on näitä kanssaihmisiä, joiden kanssa jakaa tuntemuksia.
Minulla joka toinen päivä on oireeton ja joka toisena on pahoinvointia ja väsymystä. Vaihtelevat tunteet siis. Suurin ongelma on se, että normaalit housut eivät mahdu kiinni, kun maha on turvonnut kriittiset pari senttiä. Töissä hamelinjan on onneksi voinut selittää kesän saapumisella (tällä sateella...).
Kesälomaa suunnitellaan miehen kanssa... Automatka kavereiden luo ympäri Suomea tiedossa. Ei se mitään. Edellisen raskauden aikana ajelimme Norjassa saakka.
nypylä rv 5+3
[color=darkviolet]Piti sitten soittaa uuelleen neuvolatätille, kun jäi vaivaan etten muistanu kysyä niistä Multitabseista. Sen mielestä ja heidän lääkärinkin aina just suosittelevat noita Special 2+ tabuja. Niissä on niin vähäinen tuo raudan määrä, ettei siitä ole haittaa ja sen voisi yhtä kaikki saada ruoasta.
[color=blue]Aronia [color=violet]minä olen miettinyt miten pystyn salaamaan töissä asiakkailta olotilan, jos pahoinvointi iskee. Vanhat ihmiset tuntuu kykenevän muutenkin " näkemään" raskauden jos mistä, ja en haluaisi kovin alkumetreillä paljastaa salaisuutta.
Sen verran varovaisella linjalla ollaan nyt ettei tästä asiasta puhuta. Pitää saada jotain varmuutta, että kaikki on varmasti tällä kertaa hyvin.
[color=blue]M@js [color=maroon]tervetuloa joukkoon :)
[color=blue]Nasu [color=violet oletko kokeillut, että napsisit keksejä ennen sängystä nousemista? Jollekkin kaverille auttoi tuo pötköllään syönti ennen nousemista älyttömään pahoinvointiin.
[color=blue]Sinda [color=maroon]piti ihan toistamiseen lukea tuo hampaitten pesu kohta, kun tuli ensin luettua tekohampaat :D Väsynyt taitaa tämä akka olla :O
[color=blue]Moominmamma [color=violet]mikä tuo aspenger on, jos saa udella? Tuttavapiirissä on lapsonen, jolla puheenkehitys on jäljessä. On kyllä huomannut puheterapiasta olleen ison avun. Onneksi sellaisia on keksitty :)
[color=darkviolet]On tullut mietittyä synnytystä. Pitkästi yli 20 tuntia venähtäneeksi meni akan teko ja ponnistusvaihetta tunteroinen kun oli takana niin sektioon tuli kiireellä lähtö. Lekurin nostaessa tytön masusta kävi ilmi miksei tahtonut tulla ulos, kun pyöritti vain päätä. .halusi syntyä kasvot ylöspäin. Enpä ole itsekkään halunnut lattiaa ensimmäisenä maailmaan tullessa nähä. Haluaisin synnyttää alateitse tällä kertaa, mutta jos tulevasta vauvasta tulee iso taas niin voi olla heti sektioon käsky.
Ja minua huolettaa myös uusiiko raskauskutina :/ Eihän se välttämättä, mutta saattaa olla pahempana, jos uusii. No ei passaa vielä murehtia kaikkia, kun näin alkumetreillä ollaan.
Zatu
Kahdessa edellisessä odotuksessa olen vain tyytynyt lukemaan kirjoituksia, mutta nyt osallistun tähän itsekin. On jotenkin niin mukavaa kun voi " purkaa" tuntojaan muille samassa jamassa oleville. Meillä on mieskin reissutyössä, että noi aikuiskontaktit jää vähälle viikolla. Mitä nyt kyläillään, soitellaan ja mesetellään ystävien kanssa.
Mulla oireita on ollut (nyt siis 6+jotain) väsy, mahan vihlonta, jatkuva vessahätä, huimaus, ja sitten on sellainen ihmeellinen oire, mikä on ollut aina kun olen raskaana, nimittäin kun nousen ylös, tuntuu että jalat pettää alta, kun jalat polvista alaspäin menee ihan turtaksi. Pitää vain äkkiä istahtaa takaisin ettei kaadu...ihme... onko muilla?
Eihän tätä vieläkään oikein usko että meille kolmas tulee, mutta joka päivä enemmän ja enemmän sen alkaa tajuamaan. Aivan ihanaa!
Meillä on 3v mummolla ja 11kk nukkuu, aika hiljaista siis nyt... Sateinen ilma ja aurinkoa odotellaan....
Toivonhippunen
Voi ääh ja plääh, kyllä voi kuumuus viedä voimat! Meillä on nyt kolmatta päivää mittari näyttänyt reilusti yli kolmeakymmentä, ja huushollaaminen on jäänyt niin minimiin, että kohta hukutaan pyykkien ja tiskien alle... Mutta kun ei jaksa, niin ei jaksa. Viikonlopuksi on onneksi luvattu vähän inhimmilllisempää säätä.
Onko täällä muuten kukaan muu, joka joutuu olemaan miehen työn tms. takia paljon yksin? Mä just kauhukseni huomasin, että mies lähtee jo 3 viikon päästä, ja tulee kotiin vasta jouluksi. Pelottaa oma jaksaminen. Ja kun olen vielä kova ikävöimään.. *alkaa taas vetistelemään*. No, onneksi nuo kolme pikkumiestä pitävät huolen sitä, ettei ehdi liikoja miettimään!
Kesä me varmaan ollaan poikien kanssa ihan kotosalla, päivät roikutaan rannalla ja puistoissa ja ostetaan jätskiä litrakaupalla!
Nyt äkkiä jotain hommailemaan, ennenkuin tulee liian kuuma...
Tsiki rv jotain 6+5 ?
Maanantaita tammikset!
Pakko oli tulla kertomaan kun kävin tänään ekassa ultrassa. Kauhee tärinä oli kyllä edellisen tuulimunan jäljiltä...Meillä on kyllä ihan mahtava lääkäri ja se ties homman. Ja vauvelinalkuhan sieltä löyty! Sydänkin löi vimmatusti. Vähän oli isompi kuin viikot ois antanu olettaa mutta mun lapset on aina ollu isoja...Nyt voi vihdoin vähän huokaista.
Oma olo on tautinen, siis flunssa päällä ja väsyttää. Mutta ihan sama, jotenkin on semmonen olo että riittää kun tietää että siellä tällä kertaa tosiaan on joku!
Nyt ruuanlaittoon!
-b- 7+5 ja natiainen 1,8cm
Aurinkoista iltaa täältä päin! Vihdoinkin tuo aurinko ilmestyi taivaalle, koko päivähän sitä on odoteltu (ja minä olen sisällä, koneen ääressä) =)
Täällä on ollut vauhdikas päivä, kun kerrankin on ollut poutaa. Aamulla mentiin esikon kanssa leikkipuistoon, josta löytyi sulhanen (pikku poika tuli kysyy meidän neitiltä tulisko hän Jerelle (joka kiljui takana, että ei saa) morsiammeksi. Oli kuulemma luvannut moisen Jerelle etsiä) ja sitten suunnattiin kaupunkiin, jossa hurviteltiin synttäri ja valmistuijaislahjaksi saatuja lahjakortteja. Ja sitten mikä parasta, varasin ensi viikolle ajan kasvohoitoon ja pitkään hierontaan (lahjakortilla sekin).
Jaahas tämä rauha jäi lyhyeen, täytyy mennä saunaan..
-E-
Siis tää väsymys on jotain käsittämätöntä... Tai no, ei kai tää oo vielä edes kovin pahaa :) Edellisen raskauden alussa nukahtelin pitkin päivää aina jonnekin - sohvan kulmalle, keittiön pöydän ääreen, tietokoneen ääreen, satuja lukiessa lapsille jne... jne... Nyt ei vielä ainakaan onneksi ihan noissa mitoissa tämä väsymys ole. Mutta haukottelen pitkin päivää niin että leukaperät meinaa irrota :) Ja aamuisin väsymys on jotain aivan hirveetä, kun tuntuu ettei millään jaksaisi nousta! :( Mutta noustava on, lasten takia...
Tuli mieleeni, että miesten on varmaan tosi vaikeeta käsittää näitä raskauden tuomia " oikkuja" . Mies päivittelikin edellisessä raskaudessani, että " Miten ihminen VOI olla noin väsynyt, vaikka nukkuu kymmenen tunnin yöunia?!" :) No, osaisikin siihen vastata... Ja näitä pahoinvointi- ja etomiskohtauksia miesten on varmaan vaikea tajuta. Että miten voi olla niin huono olo ja kaikki tehdä pahaa :) Mieheni esikoista odottaessamme naureskeli aina mulle, kun illalla (lue: melkein keskiyöllä) alkoi yhtäkkiä tekee mieli ranskalaisia ja kermaviilikastiketta ;) Ja sitten vaan uuni kuumenemaan :) Heh heh. Näitä oireita.
Meillä kaksi hoitolasta kylässä vielä, joten voitte kuvitella millainen vilinä ja vilske käy, kun viisi alle kuusivuotiasta plus vauva täällä tolskaa!! :) Meinaa väsyttää ja hermotki on jo pinkeellä, mutta onneksi kohta pääsee nukkumaan! ;)
Nasu
Heippa hei kaikille!
Ajattelin kirjoittaa pari riviä minäkin pitkästä aikaa. Oon jotenkin ajatellut että tosi oireeton ollut mutta täytyy myöntää että kyllä tämä kuvotus ja väsymys on ollut niin totaalista etten ole edes palstalle jaksanut kirjoitella.
Päiväunet tulee nukuttua melkein päivittäin, tänäänkin vetelin sikeitä pari tuntia töiden jälkeen. Kuvotusta on koko ajan mutta onneksi ei sentään oksentamista. Kaikki sympatiat teille jotka olette joutuneet oksentelemaan! :( Oikein mitään ruokaa ei tee mieli ja sen vuoksi on kyllä vielä paino pysynyt samassa kuin ennen raskauttakin. Kahvia pakotan itseni juomaan aamulla pikku kupin verran jotta pysyisin hereillä, mutta siihenpä tuo jää (entinen kahvisieppo). No, tänään oli ihana kun teki oikein mieli Twixiä, kävin heti ostamassa ja hyvää oli :p
Meillä ensimmäinen neuvola maanantaina. Jännittää vähän se joko siellä kuulisi sydänäänet. Jos kuullaan niin uskalletaan varmaan sitten kertoa muutamalle kaverillekin :)
G: Kesäsuunnitelmat meillä aika samat kuin mitä olisi ilman raskauttakin. Lähinnä kotimaassa matkailua ja ruotsissakin piipahdetaan. Odotan kyllä toden teolla jo heinäkuista lomaa :)
Nautitaan ihanan aurinkoisista ilmoista!
/hilja
p.s. Mahtavaa kun nyt avattu tuo helmikuisten pinokin.. tuntuu että yksi merkkipaalu sekin ettei tammikuiset olla enää uusin pino täällä :)
Ardisia juu huomasin vastauksesi kiitos siitä. Lohduttaa :) joskin sitten tuija76:n vastauksesta ilmeni ettei se ihan varmaa ole.. no sittenhän nähdään.
Dawn77: meillä vähän sama tilanne että kun tärppäsi niin nopsaan pillerien lopettamisesta niin ei oikein ollut varautunut. Tässä muutaman päivän nytten miettinyt että mihinkäs sitä tulikaan ryhdyttyä, ja mitäs kaikkea tässä nyt pitäisikään ottaa huomioon raskauden aikana. Tällaisia tyhmiä kysymyksiä kuten eilen siitä koska maha kasvaa, sitä ennen pahoinvoinnista (ei kai se voi vielä parin viikon päästä alkaa?) ja niin edelleen :). " Ai hitto tommostakin tapahtuu noin pian" .. jne mutta jännäähän tämä on, ja iloista.
Jatketaan.. nyt pitäs käydä apteekissa jos se on vielä auki. Niitä foolihappoja tai jotakin..
hankkiutua raskaaksi ja hommata lisää kiljuvia ja kiukuttelevia kakaroita?! Huh! Varsinkin kun niiden saaminen on näin työlästä. (Tekeminen se on toista, vai mitä!!!)
Kuvotus jatkuu edelleen ja selkäkivut. Ne totaalisesti vie multa järjen! Sainkin seuraavat kolme vkoa sairaslomaa tämän iskiaskivun takia. Ortopedi eilen ja oma gynekologini tänään sanoivat että johtuu raskaushormonien aiheuttamasta turvotuksesta selässä. Kyllähän toi sairasloma tulikin ihan paikalleen, sillä välillä en saa kenkää jalkaan tai pysty edes istumaan. Lääkkeeksi lepoa, leppoisaa kävelyä ja pahimpaan tuskaan panadolia tai panacodia. Saikun jälkeen olisikin vain kaksi viikkoa kesälomaan. Lomalla olis tarkoitus mennä muumimaahan, pori jazzeille ja Oulun lähelle kuulovammaisten lasten kesäpäiville ja samalla kiertää siellä suunnalla kaikki sukulaiset.
Tuosta gynekäynnistä vielä; mun laskettu aika tulee vissiin myöhäistymään viikolla tai jotai. (Sopii kyllä kuvioon, kun testikin näytti vasta reilun vkon menkkojen myöhästymisen jälkeen positiivista. Sekä se ainoa kerta ilman kumia...) Ei saanut oikein kuvaa otuksesta kunnolla eikä siis arvionut viikkoja sen tarkemmin. Syke näkyi kyllä. Sehän näkyi perjantaina jo hätäkäynnillä toisen lääkärin luona pelätyn km/kohdunulkoisen raskauden/selkäkivun takia.(Joka kyllä oli mittaavinaan silloin vkoja vastaavan mitan ultrassa, mut kohdun koon hänkin mainitsi " nuoremmaksi" )
Menen kahden viikon päästä uudestaan tuolle omalle lääkärille. Toisaalta mun edellisetkin raskauden on hedelmöittyneet vasta ihan kierron loppuvaiheessa, joten en kauheesti jaksa huolestua vielä... Harmittaa vaan että tiedossa raskautta taas oikein pitkän kaavan mukaan jos ja kun tämä tästä jatkuu...
Mies lähti hakee mulle kaupasta Susettejäätelöä, jota on nyt ihan pakko saada!!!! Ananas on toinen himon kohde! Ja sit CSI New Yorkia katsomaan...
Parempaa ja pirteämpää oloa tammikuisille, toivottaa Hermione rv7+5 tai siis 6+jotai
Eilen illalla aioin kirjoittaa itsestäni esittelypinoon,mut ukkonen olikin illalla hajottanut modeemin,saatiin iltapivällä uusi joten tänään laitan sinne tietoja,kunhan saan nuo lapset nukkumaan....
En muista kirjoitinko tänne yx päivä oudosta mielihalusta...söin vuorotellen päärynämehujäätä ja suolakurkkuja...oli olevinaan niin hyvää...illalla oksettikin jo ajatuskin yhdistelmästä.
Mies olikin niin ihana,et lupas nukuttaa lapsen(nuorimman)isommat nukahtaa jo ilman äiskää ja iskää.
Ihanaa,kun koululaisilla alkaa kesäloma,saa nukkua pidempään koko perhe...
Lumina rv7+5
Ihana ilma, vihdoinkin. Vapaapäivä, pojat kuitenkin hoidossa ja meitsi on istutellut kukkia ja voinut pahoin =) Ei oo onneksi oksentaa tarvinut, mutta kauhean yökkö olo. Ei ole ruokahalua, ja seuraamuksena tietenki heikko olo ja huippaa.. Menen kohta pitkälleen, jospa se tästä.
Aroniako se kirjoitti kolmannen odotuksen tuomista tunteista? Mulla on vähän samat fiilikset. Tämä raskaus tuli vahingossa, ei oltu suunniteltu vauvaa " tähän vuodenaikaan" jos näin saa sanoa =) Mulle on aina ollut helppoa tulla raskaaksi, pelkkä ajatus riittää (nyt neljäs kerta raskaana) Töissä on tiedossa kaikkea kivaa ensi vuoden alulle ja nyt syksylle, harmittaa kun en saa olla mukana (erilaisia koulutuksia jne...). En ole vielä ees pomolleni uskaltanut kertoa. Viimeisimmässä kehityskeskustelussa hälle sanoin, ettei meille lähivuosina vauvaa tule, km toissa vuonna kirpaisi ja teki pelokkaaksi. Silloin pomon kanssa naureskeltiin, että kun aikaa kuluu niin en ehkä halua sitä kolmatta ollenkaan..
Mutta musta on nyt sitten kuitenkin tulossa kolmen lapsen äippä 26- vuotiaana.
Synnytyskin hirvittää jo, vaikka poikien synnytykset olikin helppoja (mutta ilman epiduraalia en pärjää, ja se hirvittää. jos en sitä nyt ehdikään saamaan...) Ajattelin pyytää besöökkiä pelkopolille.
Aurinkoista päivää kaikille!!
JA SHORTTIS, jos luet tämän niin vastasin sulle eilen (tiistain) ketjuun...